Ik denk het dan niet. Pietjebel wil antwoorden van Refo, maar zegt tegelijk dat Refo iedere keer hetzelfde zegt. Wat zeurt hij dan eigenlijk?Tiberius schreef:Freek, begrijp je wel wat Pietjebel zegt? Want daar gaat het helemaal niet over.
God haat de verworpenen.
Re: God haat de verworpenen.
Hij wil een discussie; geen ongefundeerd (en ook nog eens onbijbels) roepen zonder argumenten.
-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Mag ik even een andere vraag tussendoor stellen?
Pietjebel, ben je uitverkoren of verworpen, of weet je dat niet?
En een andere vraag: Iemand komt naar je toe en zegt: Ik wil behouden worden, wat moet ik doen? Wat zeg je hem?
Daar ben ik wel even benieuwd naar.
Pietjebel, ben je uitverkoren of verworpen, of weet je dat niet?
En een andere vraag: Iemand komt naar je toe en zegt: Ik wil behouden worden, wat moet ik doen? Wat zeg je hem?
Daar ben ik wel even benieuwd naar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Of iemand verworpen is, kan hij niet weten. Zo close gaat God niet om met de verworpenen.Marnix schreef:Pietjebel, ben je uitverkoren of verworpen, of weet je dat niet?
Dus het is: of uitverkoren of onbekend.
Voor wie het laatste het geval is, is het advies van de DL belangrijk:
Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.
Overigens staat het ieder vrij om op dit soort persoonlijke vragen te antwoorden: dit is een theologische discussieforum. Discussiëren gaat op basis van argumenten, niet of iemand zich wel of niet uitverkoren acht.
Je kan hetzelfde zeggen als Paulus tegen de stokbewaarder zei: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden.Marnix schreef:En een andere vraag: Iemand komt naar je toe en zegt: Ik wil behouden worden, wat moet ik doen? Wat zeg je hem?
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Oke, daarin ben ik het helemaal met je eens. Maar tegelijkertijd is er dan een spanningsveld ontstaan.
Als je tegen iemand die vraagt: "Wat moet ik doen om behouden te worden" is anders zegt dan "je kan niks doen" betekent het dus dat er verantwoordelijkheid bij de mens ligt, hij kan handelen en zijn handelen heeft gevolgen. Als er vervolgens gesteld wordt: "Ja maar je kan niet geloven, moet je krijgen en dat krijg je alleen als je uitverkoren bent" kan je ook niet tegen iemand die vraagt wat hij moet doen zeggen: "Geloof en je zal behouden worden". Hij kan namelijk niet geloven, dat moet hem geschonken worden. Het enige wat hij kan is passief afwachten. Is hij uitverkoren, dan zal hij gaan geloven omdat hem dat wordt geschonken, is hij niet uitverkoren, dan zal hij nooit gaan geloven. De Bijbel leert niet dat we moeten afwachten, de Bijbel roept ons niet tot passiviteit op maar tot activiteit. Daarom kunnen we mensen oproepen tot geloof en bekering.
God is daarin niet afhankelijk van mensen, gelukkig niet, dan zou het nooit wat worden met ons. Tegelijkertijd roept Hij ons op tot geloof en heeft ons handelen blijkbaar wel consequenties (zie heel mattheus 25 voor de onderbouwing en uitwerking van dat laatste)
Als je tegen iemand die vraagt: "Wat moet ik doen om behouden te worden" is anders zegt dan "je kan niks doen" betekent het dus dat er verantwoordelijkheid bij de mens ligt, hij kan handelen en zijn handelen heeft gevolgen. Als er vervolgens gesteld wordt: "Ja maar je kan niet geloven, moet je krijgen en dat krijg je alleen als je uitverkoren bent" kan je ook niet tegen iemand die vraagt wat hij moet doen zeggen: "Geloof en je zal behouden worden". Hij kan namelijk niet geloven, dat moet hem geschonken worden. Het enige wat hij kan is passief afwachten. Is hij uitverkoren, dan zal hij gaan geloven omdat hem dat wordt geschonken, is hij niet uitverkoren, dan zal hij nooit gaan geloven. De Bijbel leert niet dat we moeten afwachten, de Bijbel roept ons niet tot passiviteit op maar tot activiteit. Daarom kunnen we mensen oproepen tot geloof en bekering.
God is daarin niet afhankelijk van mensen, gelukkig niet, dan zou het nooit wat worden met ons. Tegelijkertijd roept Hij ons op tot geloof en heeft ons handelen blijkbaar wel consequenties (zie heel mattheus 25 voor de onderbouwing en uitwerking van dat laatste)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
Marnix, je stelt een vraag, hoopt een antwoord te krijgen waar jij weer eens lekker op kunt reageren maar je krijgt dat antwoord niet. Wat doe je vervolgens (zie hierboven): je gaat zelf maar het verkeerde antwoord formuleren zodat je nog eens je grijs gedraaide mening hier kunt poneren.Marnix schreef:Oke, daarin ben ik het helemaal met je eens. Maar tegelijkertijd is er dan een spanningsveld ontstaan.

Nee. Alleen zijn er mensen die dat spanningsveld proberen te vermijden door te stellen: Je kan niks doen dus we roepen mensen niet op tot geloof en bekering, we zeggen dat ze het moeten maar niet kunnen. En dan krijg je die mensen die op hun sterfbed verdrietig zuchten: Het moet je gegeven worden.... helaas. Ik was blijkbaar niet uitverkoren, ik heb afgewacht maar niet ontvangen, ook al wilde ik zo graag gered worden.
Erasmiaan, ik hoop helemaal niet op een antwoord. Ik wilde alleen het spanningsveld aanwijzen om aan te tonen dat als mensen de nadruk op de ene kant leggen (in dit geval de uitverkiezing) ze al snel kunnen denken dat iets waarbij die andere kant wordt benadrukt remonstrants is.
Erasmiaan, ik hoop helemaal niet op een antwoord. Ik wilde alleen het spanningsveld aanwijzen om aan te tonen dat als mensen de nadruk op de ene kant leggen (in dit geval de uitverkiezing) ze al snel kunnen denken dat iets waarbij die andere kant wordt benadrukt remonstrants is.
Marnix, ik zeg al niets meer. Want dan moet ik weer je eindeloze (zinloze, wat mij betreft) herhalingen lezen.Marnix schreef:Nee. Alleen zijn er mensen die dat spanningsveld proberen te vermijden door te stellen: Je kan niks doen dus we roepen mensen niet op tot geloof en bekering, we zeggen dat ze het moeten maar niet kunnen. En dan krijg je die mensen die op hun sterfbed verdrietig zuchten: Het moet je gegeven worden.... helaas. Ik was blijkbaar niet uitverkoren, ik heb afgewacht maar niet ontvangen, ook al wilde ik zo graag gered worden.
In dat topic zie ik dat niemand beweren. Of jij wel?Marnix schreef:Nee. Alleen zijn er mensen die dat spanningsveld proberen te vermijden door te stellen: Je kan niks doen dus we roepen mensen niet op tot geloof en bekering, we zeggen dat ze het moeten maar niet kunnen. En dan krijg je die mensen die op hun sterfbed verdrietig zuchten: Het moet je gegeven worden.... helaas. Ik was blijkbaar niet uitverkoren, ik heb afgewacht maar niet ontvangen, ook al wilde ik zo graag gered worden.
Zinloos zijn ze niet, want tot op heden luister je slecht.Erasmiaan schreef:Marnix, ik zeg al niets meer. Want dan moet ik weer je eindeloze (zinloze, wat mij betreft) herhalingen lezen.Marnix schreef:Nee. Alleen zijn er mensen die dat spanningsveld proberen te vermijden door te stellen: Je kan niks doen dus we roepen mensen niet op tot geloof en bekering, we zeggen dat ze het moeten maar niet kunnen. En dan krijg je die mensen die op hun sterfbed verdrietig zuchten: Het moet je gegeven worden.... helaas. Ik was blijkbaar niet uitverkoren, ik heb afgewacht maar niet ontvangen, ook al wilde ik zo graag gered worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zeker wel. neem alleen de topictitel maar.Tiberius schreef:In dat topic zie ik dat niemand beweren. Of jij wel?Marnix schreef:Nee. Alleen zijn er mensen die dat spanningsveld proberen te vermijden door te stellen: Je kan niks doen dus we roepen mensen niet op tot geloof en bekering, we zeggen dat ze het moeten maar niet kunnen. En dan krijg je die mensen die op hun sterfbed verdrietig zuchten: Het moet je gegeven worden.... helaas. Ik was blijkbaar niet uitverkoren, ik heb afgewacht maar niet ontvangen, ook al wilde ik zo graag gered worden.
Een beetje moderator zou die aanpassen.
--------------