Elkaar opbouwen in het geloof
- Miscanthus
Wanneer de herder al zijn schapen naar buiten gebracht heeft, loopt hij voor ze uit en de schapen volgen hem omdat ze zijn stem kennen.
Johannes 10:4
--------------------------------------------------------------------------------
Hem volgen
De herder gaat voorop. Als hij de schapen uit de schaapskooi heeft geleid, loopt hij voor ze uit en moeten ze hem volgen. Dat willen ze ook, want ze kennen zijn stem, en die klinkt vertrouwd. Het is verleidelijk om nu elk element uit het beeld toe te passen op ons leven, en ik geef maar even toe aan die verleiding. Vaak vinden we het wel prettig in de schaapskooi (sommige kerkgebouwen hebben zelfs als naam 'De Schaapskooi'). Maar Jezus als de goede herder brengt de schapen naar buiten, waar het beduidend minder knus en rustig is. Maar het is er goed omdat hij er ook is. Zijn stem kun je horen binnen de muren van de schaapskooi, maar ook daarbuiten. Het maakt niet uit waar je bent, als je zijn stem maar hoort en hem maar volgt.
Heer, ik wil bij u zijn, in de schaapskooi, maar ook daarbuiten, overal waar u maar bent.
Johannes 10:4
--------------------------------------------------------------------------------
Hem volgen
De herder gaat voorop. Als hij de schapen uit de schaapskooi heeft geleid, loopt hij voor ze uit en moeten ze hem volgen. Dat willen ze ook, want ze kennen zijn stem, en die klinkt vertrouwd. Het is verleidelijk om nu elk element uit het beeld toe te passen op ons leven, en ik geef maar even toe aan die verleiding. Vaak vinden we het wel prettig in de schaapskooi (sommige kerkgebouwen hebben zelfs als naam 'De Schaapskooi'). Maar Jezus als de goede herder brengt de schapen naar buiten, waar het beduidend minder knus en rustig is. Maar het is er goed omdat hij er ook is. Zijn stem kun je horen binnen de muren van de schaapskooi, maar ook daarbuiten. Het maakt niet uit waar je bent, als je zijn stem maar hoort en hem maar volgt.
Heer, ik wil bij u zijn, in de schaapskooi, maar ook daarbuiten, overal waar u maar bent.
- Oude-Waarheid
Nee hoor, want de maatstaf voor dit soort dingen is niet de kerkcultuur maar de Bijbel, dus als mensen het met bepaalde dingen niet eens zijn, onderbouw dat dan gerust vanuit de Bijbel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Waarom moet alles vanuit een kerkelijke hoek bekeken worden? Alsof mijn geloof niet opgebouwd zou kunnen worden door iemand met een andere kerkelijke achtergrond. Laten we gewoon de woorden tot ons nemen en ons voordeel er mee doen. En als je je geloof hiermee niet wil of kan opbouwen, laat je het topic toch gewoon voor wat het is? Of kom zelf met iets 'beters'...Oude-Waarheid schreef:Het is maar uit welke kerkelijke hoek je het bekijkt MarnixMarnix schreef:Waarom? Deze is toch prima?
- Oude-Waarheid
laat je het topic toch gewoon voor wat het isJosephus schreef:Waarom moet alles vanuit een kerkelijke hoek bekeken worden? Alsof mijn geloof niet opgebouwd zou kunnen worden door iemand met een andere kerkelijke achtergrond. Laten we gewoon de woorden tot ons nemen en ons voordeel er mee doen. En als je je geloof hiermee niet wil of kan opbouwen, laat je het topic toch gewoon voor wat het is? Of kom zelf met iets 'beters'...Oude-Waarheid schreef:Het is maar uit welke kerkelijke hoek je het bekijkt MarnixMarnix schreef:Waarom? Deze is toch prima?
Lijkt me een heel goed idee, dat ik daar niet eerder opgekomen ben :mrgreen:
U zegt: Kon ik mij maar als een ellendige gedragen. Heb ik wel die wezenlijke kennis? Och, het komt op trap en mate niet aan. Er staat niet: Gedraagt u zo of zo ellendig. Als u daar maar komt dat u als een ellendige voor God staat, dat dat u naar Jezus drijft. Dat is genoeg.
Gij ellendige sukkelaars, die daar zo van verre staat en die niet durft komen, o, u wordt toegeroepen: Jezus nodigt u tot Hem te komen. Hij zegt: „Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt” (Mattheüs 11:28 ). U kunt van datgene waaronder u bezwaard gaat niet verlost worden dan alleen door Hem. Al uw gebrek kan Hij vervullen. Wat wilt u meer! Wel, dan naar Jezus toe. Bied u aan Hem aan zoals u bent. Verzoek Hem of Hij Zijn commissie -zalig te maken wat verloren is- aan u uit wil voeren.Wat u betreft, u die in Christus gevonden heeft wat u zocht, U vond verzoening met God in Hem en wegneming van uw schuld. U heeft mogen horen: „Uw zonden zijn u vergeven.” U bent door Christus vrijgemaakt van de heersende kracht van de zonde, zodat u met Hem verenigd bent. U leeft niet meer uzelf, maar de Heere. O, wat is het dit te mogen zeggen. Houd u nederig voor de mensen. Staat niet naar hoge dingen. Acht de ander uitnemender dan uzelf.
Cornelis van Vollenhoven (”De Waarheid in het binnenste”, 1759)
bron: refdag.nl, 14 nov. 2007
Gij ellendige sukkelaars, die daar zo van verre staat en die niet durft komen, o, u wordt toegeroepen: Jezus nodigt u tot Hem te komen. Hij zegt: „Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt” (Mattheüs 11:28 ). U kunt van datgene waaronder u bezwaard gaat niet verlost worden dan alleen door Hem. Al uw gebrek kan Hij vervullen. Wat wilt u meer! Wel, dan naar Jezus toe. Bied u aan Hem aan zoals u bent. Verzoek Hem of Hij Zijn commissie -zalig te maken wat verloren is- aan u uit wil voeren.Wat u betreft, u die in Christus gevonden heeft wat u zocht, U vond verzoening met God in Hem en wegneming van uw schuld. U heeft mogen horen: „Uw zonden zijn u vergeven.” U bent door Christus vrijgemaakt van de heersende kracht van de zonde, zodat u met Hem verenigd bent. U leeft niet meer uzelf, maar de Heere. O, wat is het dit te mogen zeggen. Houd u nederig voor de mensen. Staat niet naar hoge dingen. Acht de ander uitnemender dan uzelf.
Cornelis van Vollenhoven (”De Waarheid in het binnenste”, 1759)
bron: refdag.nl, 14 nov. 2007
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Blijdschap
refdag.nl, dinsdag 27 november 2007 10:00
„U geschiede gelijk gij wilt.”
Mattheüs 15:28
Hier breekt Jezus’ hart. Hij ontfermt zich over deze vrouw: „U geschiede gelijk gij wilt”, zegt Hij. Wat zij wilde, was de genezing van haar dochter. Dit bidden is verhoord. Jezus wil zeggen: Uw bede is verhoord, uw dochter is van de duivel verlost en wordt gezond van ditzelfde ogenblik af. Ga heen, met een vrolijk gemoed en in vertrouwen dat u het vinden zult zoals Ik u gezegd heb.
Wat zal dit een blijdschap voor de vrouw geweest zijn, toen ze het zo vond. Wat zal Jezus het voorwerp zijn geweest van haar lof en dankzegging. O, hoe groot is Jezus’ macht dat zelfs de duivelen Hem moeten onderdanig zijn. O, ziel, Jezus is nog dezelfde. Hij is in staat zondaren te verlossen en dat met een enkel woord. Als Hij maar spreekt, dan is de zondaar gered.
Wat aan deze dochter plaatsvond, vindt plaats bij allen die God bekeert. Zij worden verlost van het duivels geweld, getrokken uit de macht van satan en overgebracht tot Gods wonderbaar licht. Zij worden dus gesteld in die zalige vrijheid, die Jezus hun schenkt. Waar dit plaatsvindt, is er blijdschap over, in de hemel en op de aarde.
O, was het nu met ons als met deze vrouw. Mochten wij ook zo tot Christus komen om van Hem genade en verlossing af te bidden. Maar ach, hoevelen zijn er die er nog vreemd van zijn!
Cornelis van Vollenhoven
(”De waarheid in het binnenste”, 1759)
refdag.nl, dinsdag 27 november 2007 10:00
„U geschiede gelijk gij wilt.”
Mattheüs 15:28
Hier breekt Jezus’ hart. Hij ontfermt zich over deze vrouw: „U geschiede gelijk gij wilt”, zegt Hij. Wat zij wilde, was de genezing van haar dochter. Dit bidden is verhoord. Jezus wil zeggen: Uw bede is verhoord, uw dochter is van de duivel verlost en wordt gezond van ditzelfde ogenblik af. Ga heen, met een vrolijk gemoed en in vertrouwen dat u het vinden zult zoals Ik u gezegd heb.
Wat zal dit een blijdschap voor de vrouw geweest zijn, toen ze het zo vond. Wat zal Jezus het voorwerp zijn geweest van haar lof en dankzegging. O, hoe groot is Jezus’ macht dat zelfs de duivelen Hem moeten onderdanig zijn. O, ziel, Jezus is nog dezelfde. Hij is in staat zondaren te verlossen en dat met een enkel woord. Als Hij maar spreekt, dan is de zondaar gered.
Wat aan deze dochter plaatsvond, vindt plaats bij allen die God bekeert. Zij worden verlost van het duivels geweld, getrokken uit de macht van satan en overgebracht tot Gods wonderbaar licht. Zij worden dus gesteld in die zalige vrijheid, die Jezus hun schenkt. Waar dit plaatsvindt, is er blijdschap over, in de hemel en op de aarde.
O, was het nu met ons als met deze vrouw. Mochten wij ook zo tot Christus komen om van Hem genade en verlossing af te bidden. Maar ach, hoevelen zijn er die er nog vreemd van zijn!
Cornelis van Vollenhoven
(”De waarheid in het binnenste”, 1759)
Als je zo de nadruk legt, ja.... alleen leggen mensen vaak de nadruk verkeerd.... Mochten WIJ..... en dan de toetsing.... leef ik al goed genoeg, doe ik al genoeg om daarvoor in aanmerking te komen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Als de nadruk op het woordje "zo" ligt kan ik me daar helemaal in vinden. Over dat kleine woordje had ik even heengelezen. Als er had gestaan: "Mochten wij toch tot Christus komen om van Hem genade en verlossing af te bidden", dan had ik er wel vraagtekens bij gehad.Tiberius schreef:Het is geen vraag, maar een wens van de schrijver.Marco schreef:Ja. Dat mag!Cornelis van Vollenhoven schreef:Mochten wij ook zo tot Christus komen om van Hem genade en verlossing af te bidden.
-
Jij wordt ook met de dag reformatorischerMarnix schreef:Als de nadruk op het woordje "zo" ligt kan ik me daar helemaal in vinden. Over dat kleine woordje had ik even heengelezen. Als er had gestaan: "Mochten wij toch tot Christus komen om van Hem genade en verlossing af te bidden", dan had ik er wel vraagtekens bij gehad.Tiberius schreef:Het is geen vraag, maar een wens van de schrijver.Marco schreef:Ja. Dat mag!Cornelis van Vollenhoven schreef:Mochten wij ook zo tot Christus komen om van Hem genade en verlossing af te bidden.
"............................................................."