Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Henk J

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 23 jan 2025, 10:00 Ik zie toch nog allerlei onderwerpen die onvoldoende besproken zijn. Hoe is het verband (is er een verband?) tussen deze zaken en de grootste theologische omslag in de Gereformeerde Gemeenten van de afgelopen 100 jaar? Hoe stond deze dominee daarin?

Wat vindt de uitgever van deze kwesties?

We hebben het hier primair weliswaar over de levensbeschrijving van één persoon, maar die persoon was onderdeel van een systeem. Ik vind dat daarover nog veel meer duidelijk zou moeten zijn voordat er reden is om het draadje te sluiten.
Over de uitgever is nog wel een interessante vraag.
Maar welke grote theologische omslag bedoel je?
DDD

Bericht door DDD »

Het afstand nemen van de vervangingstheologie. Zijn er andere grote theologische wijzigingen dan? Daar ben ik namelijk niet van op de hoogte.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 23 jan 2025, 10:00 Ik zie toch nog allerlei onderwerpen die onvoldoende besproken zijn. Hoe is het verband (is er een verband?) tussen deze zaken en de grootste theologische omslag in de Gereformeerde Gemeenten van de afgelopen 100 jaar? Hoe stond deze dominee daarin?

Wat vindt de uitgever van deze kwesties?

We hebben het hier primair weliswaar over de levensbeschrijving van één persoon, maar die persoon was onderdeel van een systeem. Ik vind dat daarover nog veel meer duidelijk zou moeten zijn voordat er reden is om het draadje te sluiten.
Ik denk dat de komende dagen er meer in een andere krant over te lezen is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

DDD schreef: 23 jan 2025, 10:03 Het afstand nemen van de vervangingstheologie. Zijn er andere grote theologische wijzigingen dan? Daar ben ik namelijk niet van op de hoogte.
Die theologie is nooit verdwenen uit de GG.
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 23 jan 2025, 10:03 Het afstand nemen van de vervangingstheologie. Zijn er andere grote theologische wijzigingen dan? Daar ben ik namelijk niet van op de hoogte.
Ah, dat bedoel je. Ik heb niet echt zicht op wanneer precies de vervangingstheologie sterk was in de GG en wanneer die minder sterk is geworden. Een onderzoek zou dat zeker waard zijn. Maar misschien ook goed om dat breder te trekken, ook in Hervormde kring waren predikanten pro-Duits, zoals bijvoorbeeld prof. Visscher. En volgens mij was ds. Koster (de Hervormde die in Montfoort stond) lid van de NSB, hoewel het bij hem voortkwam uit een bijzondere wederkomstverwachting. Na de oorlog is hij ook vrij gesproken. Zie ook: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... fb2f70efe5
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De oprichting van de staat Israel in 1947 zal ook een grote invloed hebben op de vervangingstheologie. Het lijkt me lastig om te destilleren wat er in verhouding meer invloed heeft gehad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef: 23 jan 2025, 09:40 Dit draadje mag (mocht?) er zijn omdat dit nieuws is wat besproken wordt. De conclusie is volgens mij vooral dat dit een onderdeel is geweest van het 'eertijds' van deze predikant. Het is moeilijk te begrijpen dat dit verder verzwegen is, terwijl deze dominee zelf een (auto)biografie heeft geïnitieerd. Die vragen zullen er blijven en niet opgelost worden, deze predikant leeft immers niet meer. Ik zal mensen niet adviseren dat boek te lezen.

Hij was ook gewoon een man van zijn tijd. Hij werd predikant in een periode waarin juist kort daarvoor een aantal predikanten in de GG onverwacht overleden, het predikantenaantal was laag. Daardoor was er veel aanzien en opzien toen er nieuwe studenten kwamen, waar hij er één van was met onmiskenbare gaven om het Woord te verkondigen.

Ik vind de opmerking van Pierre pijnlijk. Dat is echt niet het geval. Ik heb ook mijn vragen, ik heb deze predikant best goed gekend. Hij was niet vrij van hoogmoed, een zonde die we allemaal in ons hart kennen. Hij had ook vele volgers die stad en land afreisden om hem te horen, een ongezonde en mensmiddelpuntige beweging wat mij betreft. Hij heeft daarin ook fouten gemaakt. In die zin zijn er zaken die niet navolgenswaardig zijn. Iets afserveren en noemen dat het vijandschap is tegen een bepaalde leer is niet juist.

Wanneer de toon venijnig wordt is het wellicht handig om hier het gesprek te beëindigen. Voor nu lijkt alles wel gezegd.
Als er inderdaad een ND artikel aankomend is, misschien wel waard om het topic daarvoor open te houden of dan weer te openen.
Terri

Bericht door Terri »

refo schreef: 23 jan 2025, 09:19
Terri schreef: 23 jan 2025, 09:16 Inderdaad, we stellen dat deze dominee lelijke fouten heeft gemaakt, jammer dat hij daar niet ( publiekelijk/schriftelijk in zijn memoires ) op terug gekomen is maar hij leeft niet meer, dus schlüss!
Maar ga aub niet bagatelliseren, want dan activeer je juist de personen met opmerkingen die een soort gerechtigheid willen.
Het is voor veel families geen Schluss (zonder umlaut), omdat de gegevens nu openbaar komen,
Dat van die umlaut klopt :super

Maar misschien hoor ik ook wel bij degenen die ergens gerechtigheid willen nu er puzzelstukjes op z'n plaats vallen...enfin, ik ga vanaf nu in dit draadje op mijn handen zitten.. ;)
huisman

Bericht door huisman »

Bekent mag zijn dat ds. R. Boogaard met zijn pleidooi voor een andere Israël visie veel weerstand kreeg binnen zijn kerkverband.
Ook daar moest ik de afgelopen dagen aan denken.
Ter info zie link.

https://dep-israel.nl/wp-content/upload ... e-kerk.pdf
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: 23 jan 2025, 09:22 Ik ben het ook van harte eens met HHR en ook met Wim. Ik denk zelf dat ook!! het theologisch gedachtengoed van o.a. ds P. Blok een belangrijke reden is voor diversen om maar te blijven peuren in het verleden. Maar dat is maar een denkrichting van Pierre.
Ik ken zijn theologisch gedachtegoed niet. De GG heeft destijds een scheve schaats gereden door een veroordeelde collaborateur toe te laten tot het ambt van predikant.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef: 23 jan 2025, 11:26De GG heeft destijds een scheve schaats gereden door een veroordeelde collaborateur toe te laten tot het ambt van predikant.
Dat is wel vaker gebeurt. De meest invloedrijke Nieuw Testamentische brieven zijn geschreven door Apostel die een verleden had als christenvervolger. Ik had die brieven niet willen missen in mijn bijbel.

Dan heb ik het nog niet over collaborateurs die belasting voor de vijand inden, Zeloten, enzovoorts.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 jan 2025, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 23 jan 2025, 11:26
pierre27 schreef: 23 jan 2025, 09:22 Ik ben het ook van harte eens met HHR en ook met Wim. Ik denk zelf dat ook!! het theologisch gedachtengoed van o.a. ds P. Blok een belangrijke reden is voor diversen om maar te blijven peuren in het verleden. Maar dat is maar een denkrichting van Pierre.
Ik ken zijn theologisch gedachtegoed niet. De GG heeft destijds een scheve schaats gereden door een veroordeelde collaborateur toe te laten tot het ambt van predikant.
Want? Hij heeft zijn straf uitgezeten. Welk Bijbelgedeelte of artikel van DKO of iets dergelijks verbiedt dat dan geen dominee mag worden?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Iemand die grootschalige fraude, een moord of wat dan ook heeft gepleegd, zal wanneer dat publiekelijk bekend is ook echt niet toegelaten worden door het Curatorium. Ook niet wanneer de gevangenisstraf al uitgezeten is.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 23 jan 2025, 11:26
Welja...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

pierre27 schreef: 23 jan 2025, 09:22het theologisch gedachtengoed van o.a. ds P. Blok een belangrijke reden is voor diversen om maar te blijven peuren in het verleden. Maar dat is maar een denkrichting van Pierre.
Al zou dat het geval zijn, dan nog kun je de kwestie daarmee niet afdoen.
Plaats reactie