Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Posthoorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Posthoorn »

Bron, ejvl?
ejvl

Bericht door ejvl »

Posthoorn schreef:Bron, ejvl?
Refoforum.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=5789
samanthi

Bericht door samanthi »

@DIA schreef: Dan moeten we er wel van uit gaan dat Hij Zijn Woord gegeven heeft, persoonlijk, en niet voor een ander. Dan is het waar: Zou Ik het zeggen en niet doen? Spreken en niet bestendig maken? Dat houdt vanzelf in dat er wat gezegd, gesproken is.
Helemaal eens, maar er zijn beloften aan Gods kinderen gedaan en zijn ook beloften aan hen die nog buiten staan: Ik heb geen lust in de dood van een goddeleloze (...) bekeerd u bekeerd u want waarom zoudt gij sterven. Hier zit een belofte in, nog een bewijs: Ik heb niet tot het huis van Jacob gezegd zoek mij tevergeefs!
Nog een: gij die geen geld hebt komt koopt en eet. adreskaartje staat erbij. allen die geld uitwegen voor hetgeen geen brood is.

Ik geloof 100% dat de Heere vrij is en dat het een eenzijdig Godswerk is, maar ik geloof ook voor 100% dat als iemand de toevlucht tot Hem neemt niet weggestuurd zal worden, zie de kananeese vrouw, die had voor het oog alles tegen, maar de toch geloofde zij in de Heere Jezus, daarom hield ze aan en werd haar dochter genezen.

Jij en ik hebben ook alles tegen, maar dat staat de Heere niet in de weg.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

Terri schreef: Eens met Floppy
Ik proef helemaal geen nood, want met het niet hebben is men wat geworden en men slaat elke aanmoediging dan wel uitnodiging van Redding weg.Men is tevreden met de diagnose en redeneert eindeloos over de kwaal, maar is vijandig als het geneesmiddel aangedragen wordt.....en ja ook hier zal ongetwijfeld een geestelijke draai aangegeven worden.Dus een dode praat als een levende zonder leven
Beste Terri,
Gaat het er om wat jij proeft of niet? Hoe kan je nu met niets te bezitten wat worden? Kan je pochen met gebakken lucht? Hoe lees je toch,dat we elke aanmoediging,uitnodiging wegslaan? Hoe kom je er bij?Het is al heel wat hoor,als je als Adamiet je diagnose mag weten.En over vijandig dit: Hoe versta je onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad? hoe versta je: Van nature geneigd God en mijn naaste te haten? Wat versta jij van onze diepe val(de oorzaak),en de gevolgen daarvan? Wat is volgens jouw het verschil tussen het ware geloof ,en het nabijkomende leven? Hoe leg je dit uit,als een mens in zijn oude natuur niets anders zegt en bedoelt als: Wijk van mij! Want aan de kennis van Uw wegen heb ik geen lust!???
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:
Refoforum.
Oké. Komt van een site van de SRA, begrijp ik.
Maar het stukje gaat niet in op de kwestie zelf. Zeker heeft God Zijn Zoon gegeven tot redding van de wereld. Maar vergeet niet dat het geloof in Hem ook gegeven moet worden. Dat bedoelde die tante. Daar had ze nog gelijk in ook. Alleen was de uitwerking bij haar glad verkeerd (tenzij ze wellicht meer genade had dan ze zelf wist).
Coosje

Bericht door Coosje »

Gods volk gaat niet aan het werk met de verkiezing of het welbehagen.
Gods volk leert dat het om eigen schuld verloren gaat en wat is dan die schuld?
"Gij wilt tot MIJ niet komen".
Zijn we daar al aan ontdekt? Dan houdt al dat redeneren op over allerlei zonden maar dan wordt het waar: Niet in kunnen gaan vanwege ongeloof!
ejvl

Bericht door ejvl »

Posthoorn schreef:
ejvl schreef:
Refoforum.
Maar het stukje gaat niet in op de kwestie zelf. Zeker heeft God Zijn Zoon gegeven tot redding van de wereld. Maar vergeet niet dat het geloof in Hem ook gegeven moet worden. Dat bedoelde die tante. Daar had ze nog gelijk in ook. Alleen was de uitwerking bij haar glad verkeerd (tenzij ze wellicht meer genade had dan ze zelf wist).
Uiteraard is dit stukje een karikatuur, en volgens mij ook niet de normale gang van zaken in de kerken.
Echter hoe @Johannus van Dijk zijn woorden kiest, doet het mij daaraan denken. Maar veel naar de kerk, maar veel bidden en dan maar afwachten, zoals hij letterlijk gezegd heeft.
Johannes van Dijk
Verbannen

eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:ik denk beste Walther,dat je hier toch de zaken ernstig door elkaar haalt.Goddelozen,vijanden worden met God verzoend.Er staat worden,dat is toch onvoltooid toekomende tijd,of vergis ik me?Al ben ik een goddeloze,zonder enige twijfel,wil dat nog niet zeggen dat ik door en met God verzoend word hoor.Ik denk aan de schapen uit Ezechiel 20:37 die afgezonderd worden tot offer.Elke tiende werd apart genomen. Waar de schapen onder de roede(de telling) doorgaan,word niet de 9e er uit gehaald,noch de 11e,maar alleen elke 10e.Dan kan je natuurlijk met een beetje rekenen je op de 10e plats willen dringen,maar dat gaat zo bij de Heere niet op.
Wat wil je hiermee nu zeggen als het over de toe-eigening gaat? Wil je met de uitverkiezing aan het werk?
Zeker wordt niet elke goddeloze zalig, dat zou onbijbels zijn om dat te denken. Maar het is even onbijbels om te denken: misschien word ik wel niet zalig. Meen je werkelijk dat de Heere aan jou zo vaak het Woord laat verkondigen, zonder dat Hij wil dat jij zalig wordt?
Nu begrijp ik ook beter dat er puriteinen zijn die zeggen: wie in de gewilligheid van de Heere gelooft om alle hoorders van het Evangelie zalig te maken, is al zalig.
Er staat ergens in Gods Woord: God wil dat ALLE mensen zalig worden,en tot de kennis der waarheid komen. Maar daarmee kan men niet stellen dat ALLE mensen zalig worden.En doet God onrecht als Hij mij of u voorbij gaat??? En dat heeft zeker met Gods verkiezing en verwerping te maken ja.
Johannes van Dijk
Verbannen

ejvl schreef:
Posthoorn schreef:
ejvl schreef:
Refoforum.
Uiteraard is dit stukje een karikatuur, en volgens mij ook niet de normale gang van zaken in de kerken.
Echter hoe @Johannus van Dijk zijn woorden kiest, doet het mij daaraan denken. Maar veel naar de kerk, maar veel bidden en dan maar afwachten, zoals hij letterlijk gezegd heeft.
Anders gezegd zoals in psalm 123:1
Ik hef tot U die in den hemel zit,mijn ogen op en bid; Gelijk een knecht ziet op de hand zijns heren,om nooddruft te begeren,en t,oog der maagd is op haar vrouw geslagen,
om hulp of gunst te vragen.Zo slaan wij t,oog op onzen HEER, tot Hij....ook ons genadig zij.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:ik denk beste Walther,dat je hier toch de zaken ernstig door elkaar haalt.Goddelozen,vijanden worden met God verzoend.Er staat worden,dat is toch onvoltooid toekomende tijd,of vergis ik me?Al ben ik een goddeloze,zonder enige twijfel,wil dat nog niet zeggen dat ik door en met God verzoend word hoor.Ik denk aan de schapen uit Ezechiel 20:37 die afgezonderd worden tot offer.Elke tiende werd apart genomen. Waar de schapen onder de roede(de telling) doorgaan,word niet de 9e er uit gehaald,noch de 11e,maar alleen elke 10e.Dan kan je natuurlijk met een beetje rekenen je op de 10e plats willen dringen,maar dat gaat zo bij de Heere niet op.
Wat wil je hiermee nu zeggen als het over de toe-eigening gaat? Wil je met de uitverkiezing aan het werk?
Zeker wordt niet elke goddeloze zalig, dat zou onbijbels zijn om dat te denken. Maar het is even onbijbels om te denken: misschien word ik wel niet zalig. Meen je werkelijk dat de Heere aan jou zo vaak het Woord laat verkondigen, zonder dat Hij wil dat jij zalig wordt?
Nu begrijp ik ook beter dat er puriteinen zijn die zeggen: wie in de gewilligheid van de Heere gelooft om alle hoorders van het Evangelie zalig te maken, is al zalig.
Er staat ergens in Gods Woord: God wil dat ALLE mensen zalig worden,en tot de kennis der waarheid komen. Maar daarmee kan men niet stellen dat ALLE mensen zalig worden.En doet God onrecht als Hij mij of u voorbij gaat??? En dat heeft zeker met Gods verkiezing en verwerping te maken ja.
Niet alle mensen worden zalig, dat is waar. Maar het bloed van Christus is genoeg om de gehéle wereld zalig te kúnnen maken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

Coosje schreef:Gods volk gaat niet aan het werk met de verkiezing of het welbehagen.
Gods volk leert dat het om eigen schuld verloren gaat en wat is dan die schuld?
"Gij wilt tot MIJ niet komen".
Zijn we daar al aan ontdekt? Dan houdt al dat redeneren op over allerlei zonden maar dan wordt het waar: Niet in kunnen gaan vanwege ongeloof!
En als het dan waar wordt? Wat dan? Dan wordt zo'n mens als wedergeborene in de preek naar voren gebracht. Er moet nog van alles geleerd worden, maar wedergeboren zijn ze dan.

Op deze manier is Christus voor niemand in de kerkdienst meer werkelijk nodig. De aldus wedergeboren genoemden zijn al wedergeboren, hooguit dat er voor hen méér te krijgen is, maar noodzakelijk is het niet. En de groep onwedergeborenen? Zij hopen dat het nog eens mag gebeuren. Maar die groep wordt voorgehouden dat Christus voor hen weliswaar nodig is, maar dat eerst die gebeurtenis moet plaatsvinden. Dus toch niet echt nodig.

En met z'n allen zijn we zo zelfgenoegzaam: als God ergens ter wereld nog te vinden is, dan is het bij ons! Dat hebben we wel verbeurd, maar daarom niet te veel getreurd.

De uitdrukking: 'God doet de mens geen onrecht als hij mensen voorbijgaat' is filosofisch misschien wel waar. Misschien. Waar zegt God dat Zelf?
Johannes van Dijk
Verbannen

Coosje schreef:Gods volk gaat niet aan het werk met de verkiezing of het welbehagen.
Gods volk leert dat het om eigen schuld verloren gaat en wat is dan die schuld?"Gij wilt tot MIJ niet komen".Zijn we daar al aan ontdekt? Dan houdt al dat redeneren op over allerlei zonden maar dan wordt het waar: Niet in kunnen gaan vanwege ongeloof!
Hier nog een zuiver geluid van Coosje.
samanthi

Bericht door samanthi »

refo schreef:
-DIA- schreef:Ik weet niet of het genoemd is, heb niet alles gelezen, maar wat me opvalt is dat er weinig wordt gesproken over de soevereiniteit en vrijmacht van God.
Beste vriend,
Daar zit nu al die tijd al op te wijzen.Men meent omdat er in Gods Woord beloften staan(voor Gods keurlingen)dat men recht heeft op die beloften.Ja er zijn zelfs hoogvliegers die met de belofte tegelijk de vervulling in huis hebben.ik kom daar niet bij hoor.Jezus waarschuwt er voor:Velen menen in te gaan....Men laat de Heere niet vrij.Men meent rechten te hebben. Wat zou het groot zijn als de Heere ons waarlijk tot rechtelozen maakt.
Als God belooft schept Hij het recht. Anders is het geen belofte.
Als God belooft,laat Hij wel eens 40 jaar op de vervulling van die belofte wachten.Mozes moets 40 jaar wachten achter de schapen.Hij was inmiddels 80 jaar!Toen 40 jaar woestijnreis.Hoe lang moest Abraham wachten op de vervulling van de belofte Gods?Zolang tot alle hoop weg was.Na de laatste profeet Maleachi duurde het maar liefst 400 jaar tot Het Kind in de kribbe kwam. In onze dagen is het s,morgens gevraagd,en voor de middag al in huis.Ik durf met zulken niet mee te reizen hoor.Neem me niet kwalijk.
Je haalt hier iets door elkaar Hans, de mensen die je noemt stonden niet meer voor de zaak, zij hadden het geloof al verkregen, de stokbewaarder hoefde geen 40 jaar te wachten, Lydia ook niet, de 3000 met Pinksteren ook niet en de mensen die de Heere dagelijks toe deed aan de gemeente ook niet.
Het gaat niet om `s morgens gevraagd, 's middags in huis, maar meteen in huis, waar in de Bijbel wordt iemand die zijn toevlucht tot de Heere neemt weggestuurd of moet hij jaren wachten? Nergens...

Ik hef tot U die in den hemel zit,mijn ogen op en bid; Gelijk een knecht ziet op de hand zijns heren,om nooddruft te begeren,en t,oog der maagd is op haar vrouw geslagen,
om hulp of gunst te vragen.Zo slaan wij t,oog op onzen HEER, tot Hij....ook ons genadig zij.
Ook de dichter van deze Psalm stond niet voor de zaak.
Laatst gewijzigd door samanthi op 20 jun 2017, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:
Posthoorn schreef:
2 Zie, gelijk de ogen der knechten zijn op de hand hunner heren; gelijk de ogen der dienstmaagd zijn op de hand harer vrouw; alzo zijn onze ogen op den HEERE, onze God, totdat Hij ons genadig zij.

totdat Hij ons
Een exempel, ons vermanende tot een gedurig gebed, totdat wij verhoord worden. Zie Luk. 18:1,2,3,4,5,6,7; en Ps. 55:18.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl

Bericht door ejvl »

Johannes van Dijk schreef: Anders gezegd zoals in psalm 123:1
1 Een lied op Hammaaloth. Ik hef mijn ogen op tot U, Die in de hemelen zit.
2 Zie, gelijk de ogen der knechten zijn op de hand hunner heren; gelijk de ogen der dienstmaagd zijn op de hand harer vrouw; alzo zijn onze ogen op den HEERE, onze God, totdat Hij ons genadig zij.
3 Zijt ons genadig, o HEERE! zijt ons genadig, want wij zijn der verachting veel te zat.
4 Onze ziel is veel te zat des spots der weelderigen, der verachting der hovaardigen.

Totdat Hij ons
Een exempel, ons vermanende tot een gedurig gebed, totdat wij verhoord worden. Zie Luk. 18:1,2,3,4,5,6,7; en Ps. 55:18.

Lukas 18 gaat over de onrechtvaardige rechter. De weduwe bleef ook maar niet afwachten toch?
Psalm 55:18 Des avonds, en des morgens, en des middags zal ik klagen en getier maken; en Hij zal mijn stem horen.

Dat is heel wat anders dan maar afwachten!
Gesloten