Verontrustende berichten

Posthoorn

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Posthoorn »

Denk bijv. aan wat Calvijn schrijft in Inst. III, II, 19: "Dit zij de hoofdzaak: zodra ook de minste droppel des geloofs in onze harten is ingedruppeld, beginnen wij reeds het vriendelijke en liefelijke en ons goedgunstige aangezicht Gods te aanschouwen; weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met een zo vaste blik, dat wij weten, dat wij allerminst het ons slechts inbeelden."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:Denk bijv. aan wat Calvijn schrijft in Inst. III, II, 19: "Dit zij de hoofdzaak: zodra ook de minste droppel des geloofs in onze harten is ingedruppeld, beginnen wij reeds het vriendelijke en liefelijke en ons goedgunstige aangezicht Gods te aanschouwen; weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met een zo vaste blik, dat wij weten, dat wij allerminst het ons slechts inbeelden."
Dat is echt bevindelijk uitgedrukt. Er zijn haast geen menselijke woorden voor.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marco

Bericht door Marco »

Posthoorn schreef:Nee, dat helpt niet. Want bij jou is het toch zo dat iemand op een gegeven moment constateert dat hij gelooft, zonder dat hij weet waar dat geloof vandaan komt. Dat is er dan zomaar, dus zal hij ook wel wedergeboren zijn.
Grappig, en toch dieptriest. Aan de ene kant omdat wat je zelf inwendige roeping noemt uiteindelijk aardig overeenkomt met wat ik beweer. Aan de andere kant omdat je het nodig vind om dat dan weer af te doen met 'is er zomaar'. Dat oordeel staat kennelijk bij voorbaat vast.

Terug naar de categorieën: Wat moet volgens jou de pastorale boodschap zijn voor de mensen van 'categorie 1'? Moeten die leren op de beloften te vertrouwen, of mogen ze dat niet?
Marco

Bericht door Marco »

Posthoorn schreef:En daar ben je bij.
Was jij bij je geboorte?

Zo ja, wat weet je daar nog van?

Zo nee, hoe ben je hier gekomen?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Marco schreef:
Posthoorn schreef:En daar ben je bij.
Was jij bij je geboorte?

Zo ja, wat weet je daar nog van?

Zo nee, hoe ben je hier gekomen?
Als je geboren wordt, ben je nog niet 'tot je verstand' gekomen, dus ben je daar niet bewust bij.
Wanneer je wedergeboren wordt ben je inmiddels wel tot je verstand gekomen (dat gaat al heel snel, een kind van 3 kan al veel begrijpen) en dus ben je je daar zeker bewust van. Wat jij wilt is uit het aanwezig zijn van geloof (welk geloof?) concluderen tot de wedergeboorte, die dan wel een keer plaatsgehad zal hebben. Zó sprak Jezus niet tot Nicodemus. En Nicodemus zei ook niet: ik geloof toch, dus ben ik al wedergeboren.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Marco schreef:Grappig, en toch dieptriest. Aan de ene kant omdat wat je zelf inwendige roeping noemt uiteindelijk aardig overeenkomt met wat ik beweer. Aan de andere kant omdat je het nodig vind om dat dan weer af te doen met 'is er zomaar'. Dat oordeel staat kennelijk bij voorbaat vast.
Je zult niet kunnen ontkennen dat wij de zaken die wij hetzelfde benoemen, op een geheel andere manier invullen. Over die invulling gaat het nu.
Marco schreef:Terug naar de categorieën: Wat moet volgens jou de pastorale boodschap zijn voor de mensen van 'categorie 1'? Moeten die leren op de beloften te vertrouwen, of mogen ze dat niet?
Bekeert u en gelooft het Evangelie. En als ze bij zichzelf ontdekken dat ze dat niet kunnen, dan geldt wat in de DL staat: voortgaan in het vlijtig gebruiken van de middelen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Posthoorn schreef:Wat jij wilt is uit het aanwezig zijn van geloof (welk geloof?) concluderen tot de wedergeboorte, die dan wel een keer plaatsgehad zal hebben. Zó sprak Jezus niet tot Nicodemus. En Nicodemus zei ook niet: ik geloof toch, dus ben ik al wedergeboren.
Maar toch ken ik mensen die vast mogen geloven en niet kunnen aanwijzen waar het begonnen is, of waar de wedergeboorte heeft plaatsgehad.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:
Posthoorn schreef:Wat jij wilt is uit het aanwezig zijn van geloof (welk geloof?) concluderen tot de wedergeboorte, die dan wel een keer plaatsgehad zal hebben. Zó sprak Jezus niet tot Nicodemus. En Nicodemus zei ook niet: ik geloof toch, dus ben ik al wedergeboren.
Maar toch ken ik mensen die vast mogen geloven en niet kunnen aanwijzen waar het begonnen is, of waar de wedergeboorte heeft plaatsgehad.
Het zou wel vreemd zijn als ze daar niets over zouden kunnen zeggen. Nogmaals, zie wat Calvijn zegt in Inst. III, II, 19: "Dit zij de hoofdzaak: zodra ook de minste droppel des geloofs in onze harten is ingedruppeld, beginnen wij reeds het vriendelijke en liefelijke en ons goedgunstige aangezicht Gods te aanschouwen; weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met een zo vaste blik, dat wij weten, dat wij allerminst het ons slechts inbeelden."
Orchidee

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Orchidee »

ejvl schreef:
Zeker, die mensen zijn er!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Marco

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Marco »

Orchidee schreef:
ejvl schreef:
Zeker, die mensen zijn er!
Nee. dat zijn valse huichelaars die zichzelf en anderen voor de gek houden.. :quoi
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik zal het doorgeven
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl

Bericht door ejvl »

Posthoorn schreef:
ejvl schreef:
Het zou wel vreemd zijn als ze daar niets over zouden kunnen zeggen. Nogmaals, zie wat Calvijn zegt in Inst. III, II, 19: "Dit zij de hoofdzaak: zodra ook de minste droppel des geloofs in onze harten is ingedruppeld, beginnen wij reeds het vriendelijke en liefelijke en ons goedgunstige aangezicht Gods te aanschouwen; weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met een zo vaste blik, dat wij weten, dat wij allerminst het ons slechts inbeelden."
Zeker kunnen zij wel iets over hun geloof zeggen, en van harte mogen geloven dat ze wedergeboren zijn, maar ze kunnen niet zeggen: Op 26 maart 1994 om 22:21 is de Heere in mijn leven gekomen.
Bijvoorbeeld wel dat de Heere al van jongs af aan in hun leven gewerkt heeft, zonder precies het moment van wedergeboorte aan te kunnen wijzen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

"De beste verzekering is de laatste ontmoeting met Christus", zeiden de mensen vroeger. Als de Heere door Zijn Woord spreekt (en dan bedoel ik dat op dezelfde manier zoals Posthoorn dat steeds zegt), dan hoef je je op dat moment echt niet af te vragen of dat nu echt was of niet.
Als je daar allemaal niets van af weet, loop je het gevaar dat je jezelf dingen wijs maakt, of door anderen wijs laat maken. Uiterst gevaarlijk.
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:"
Als je daar allemaal niets van af weet,
Dat zegt ook niemand toch?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:"