Verontrustende berichten
Re: Verontrustende berichten
Denk bijv. aan wat Calvijn schrijft in Inst. III, II, 19: "Dit zij de hoofdzaak: zodra ook de minste droppel des geloofs in onze harten is ingedruppeld, beginnen wij reeds het vriendelijke en liefelijke en ons goedgunstige aangezicht Gods te aanschouwen; weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met een zo vaste blik, dat wij weten, dat wij allerminst het ons slechts inbeelden."
Dat is echt bevindelijk uitgedrukt. Er zijn haast geen menselijke woorden voor.Posthoorn schreef:Denk bijv. aan wat Calvijn schrijft in Inst. III, II, 19: "Dit zij de hoofdzaak: zodra ook de minste droppel des geloofs in onze harten is ingedruppeld, beginnen wij reeds het vriendelijke en liefelijke en ons goedgunstige aangezicht Gods te aanschouwen; weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met een zo vaste blik, dat wij weten, dat wij allerminst het ons slechts inbeelden."
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Grappig, en toch dieptriest. Aan de ene kant omdat wat je zelf inwendige roeping noemt uiteindelijk aardig overeenkomt met wat ik beweer. Aan de andere kant omdat je het nodig vind om dat dan weer af te doen met 'is er zomaar'. Dat oordeel staat kennelijk bij voorbaat vast.Posthoorn schreef:Nee, dat helpt niet. Want bij jou is het toch zo dat iemand op een gegeven moment constateert dat hij gelooft, zonder dat hij weet waar dat geloof vandaan komt. Dat is er dan zomaar, dus zal hij ook wel wedergeboren zijn.
Terug naar de categorieën: Wat moet volgens jou de pastorale boodschap zijn voor de mensen van 'categorie 1'? Moeten die leren op de beloften te vertrouwen, of mogen ze dat niet?
Was jij bij je geboorte?Posthoorn schreef:En daar ben je bij.
Zo ja, wat weet je daar nog van?
Zo nee, hoe ben je hier gekomen?
Als je geboren wordt, ben je nog niet 'tot je verstand' gekomen, dus ben je daar niet bewust bij.Marco schreef:Was jij bij je geboorte?Posthoorn schreef:En daar ben je bij.
Zo ja, wat weet je daar nog van?
Zo nee, hoe ben je hier gekomen?
Wanneer je wedergeboren wordt ben je inmiddels wel tot je verstand gekomen (dat gaat al heel snel, een kind van 3 kan al veel begrijpen) en dus ben je je daar zeker bewust van. Wat jij wilt is uit het aanwezig zijn van geloof (welk geloof?) concluderen tot de wedergeboorte, die dan wel een keer plaatsgehad zal hebben. Zó sprak Jezus niet tot Nicodemus. En Nicodemus zei ook niet: ik geloof toch, dus ben ik al wedergeboren.
Je zult niet kunnen ontkennen dat wij de zaken die wij hetzelfde benoemen, op een geheel andere manier invullen. Over die invulling gaat het nu.Marco schreef:Grappig, en toch dieptriest. Aan de ene kant omdat wat je zelf inwendige roeping noemt uiteindelijk aardig overeenkomt met wat ik beweer. Aan de andere kant omdat je het nodig vind om dat dan weer af te doen met 'is er zomaar'. Dat oordeel staat kennelijk bij voorbaat vast.
Bekeert u en gelooft het Evangelie. En als ze bij zichzelf ontdekken dat ze dat niet kunnen, dan geldt wat in de DL staat: voortgaan in het vlijtig gebruiken van de middelen.Marco schreef:Terug naar de categorieën: Wat moet volgens jou de pastorale boodschap zijn voor de mensen van 'categorie 1'? Moeten die leren op de beloften te vertrouwen, of mogen ze dat niet?
Maar toch ken ik mensen die vast mogen geloven en niet kunnen aanwijzen waar het begonnen is, of waar de wedergeboorte heeft plaatsgehad.Posthoorn schreef:Wat jij wilt is uit het aanwezig zijn van geloof (welk geloof?) concluderen tot de wedergeboorte, die dan wel een keer plaatsgehad zal hebben. Zó sprak Jezus niet tot Nicodemus. En Nicodemus zei ook niet: ik geloof toch, dus ben ik al wedergeboren.
Het zou wel vreemd zijn als ze daar niets over zouden kunnen zeggen. Nogmaals, zie wat Calvijn zegt in Inst. III, II, 19: "Dit zij de hoofdzaak: zodra ook de minste droppel des geloofs in onze harten is ingedruppeld, beginnen wij reeds het vriendelijke en liefelijke en ons goedgunstige aangezicht Gods te aanschouwen; weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met een zo vaste blik, dat wij weten, dat wij allerminst het ons slechts inbeelden."ejvl schreef:Maar toch ken ik mensen die vast mogen geloven en niet kunnen aanwijzen waar het begonnen is, of waar de wedergeboorte heeft plaatsgehad.Posthoorn schreef:Wat jij wilt is uit het aanwezig zijn van geloof (welk geloof?) concluderen tot de wedergeboorte, die dan wel een keer plaatsgehad zal hebben. Zó sprak Jezus niet tot Nicodemus. En Nicodemus zei ook niet: ik geloof toch, dus ben ik al wedergeboren.
Re: RE: Re: Verontrustende berichten
Zeker, die mensen zijn er!ejvl schreef:Maar toch ken ik mensen die vast mogen geloven en niet kunnen aanwijzen waar het begonnen is, of waar de wedergeboorte heeft plaatsgehad.Posthoorn schreef:Wat jij wilt is uit het aanwezig zijn van geloof (welk geloof?) concluderen tot de wedergeboorte, die dan wel een keer plaatsgehad zal hebben. Zó sprak Jezus niet tot Nicodemus. En Nicodemus zei ook niet: ik geloof toch, dus ben ik al wedergeboren.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: RE: Re: Verontrustende berichten
Nee. dat zijn valse huichelaars die zichzelf en anderen voor de gek houden..Orchidee schreef:Zeker, die mensen zijn er!ejvl schreef:Maar toch ken ik mensen die vast mogen geloven en niet kunnen aanwijzen waar het begonnen is, of waar de wedergeboorte heeft plaatsgehad.Posthoorn schreef:Wat jij wilt is uit het aanwezig zijn van geloof (welk geloof?) concluderen tot de wedergeboorte, die dan wel een keer plaatsgehad zal hebben. Zó sprak Jezus niet tot Nicodemus. En Nicodemus zei ook niet: ik geloof toch, dus ben ik al wedergeboren.

Ik zal het doorgeven

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeker kunnen zij wel iets over hun geloof zeggen, en van harte mogen geloven dat ze wedergeboren zijn, maar ze kunnen niet zeggen: Op 26 maart 1994 om 22:21 is de Heere in mijn leven gekomen.Posthoorn schreef:Het zou wel vreemd zijn als ze daar niets over zouden kunnen zeggen. Nogmaals, zie wat Calvijn zegt in Inst. III, II, 19: "Dit zij de hoofdzaak: zodra ook de minste droppel des geloofs in onze harten is ingedruppeld, beginnen wij reeds het vriendelijke en liefelijke en ons goedgunstige aangezicht Gods te aanschouwen; weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met een zo vaste blik, dat wij weten, dat wij allerminst het ons slechts inbeelden."ejvl schreef:Maar toch ken ik mensen die vast mogen geloven en niet kunnen aanwijzen waar het begonnen is, of waar de wedergeboorte heeft plaatsgehad.Posthoorn schreef:Wat jij wilt is uit het aanwezig zijn van geloof (welk geloof?) concluderen tot de wedergeboorte, die dan wel een keer plaatsgehad zal hebben. Zó sprak Jezus niet tot Nicodemus. En Nicodemus zei ook niet: ik geloof toch, dus ben ik al wedergeboren.
Bijvoorbeeld wel dat de Heere al van jongs af aan in hun leven gewerkt heeft, zonder precies het moment van wedergeboorte aan te kunnen wijzen.
"De beste verzekering is de laatste ontmoeting met Christus", zeiden de mensen vroeger. Als de Heere door Zijn Woord spreekt (en dan bedoel ik dat op dezelfde manier zoals Posthoorn dat steeds zegt), dan hoef je je op dat moment echt niet af te vragen of dat nu echt was of niet.
Als je daar allemaal niets van af weet, loop je het gevaar dat je jezelf dingen wijs maakt, of door anderen wijs laat maken. Uiterst gevaarlijk.
Als je daar allemaal niets van af weet, loop je het gevaar dat je jezelf dingen wijs maakt, of door anderen wijs laat maken. Uiterst gevaarlijk.
Dat zegt ook niemand toch?eilander schreef:"
Als je daar allemaal niets van af weet,
Dat hoop ik niet nee.ejvl schreef:Dat zegt ook niemand toch?eilander schreef:"
Als je daar allemaal niets van af weet,