Afgewezen schreef:Zonder de Geest van Christus kunnen wij niets aannemen. De Geest werkt in ons het geloof én de heiligmaking, inderdaad, die twee horen onverbrekelijk bij elkaar. De situatie dat je ‘nog zoveel aanneemt, maar Christus niet hebt’, bestaat dus helemaal niet.
Dat bestaat wel. Lees Johannes 8 maar eens. Begin eens bij vers 30-31 en lees daarna vers 59 met alle verzen ertussen, plus ktt. Er is zeker veel geloof, dat geen waar geloof is (ook gelijkenis van het zaad).
Afgewezen schreef:Ik zie niet in wat dit tegen mijn standpunt inbrengt. De doop markeert het begin van het leven met Christus, het avondmaal is bedoeld voor de voortgang.
Dan moet je beter lezen. Het gaat om de toerekening van de vergeving van zonden in de wedergeboorte, zoals bleek uit de HC.
Afgewezen schreef:Het geloof is ontvangend van aard, het heeft niets in zichzelf, maar ontvangt alles uit Christus, zowel de rechtvaardigmaking als de heiligmaking.
Precies. Dat is iets anders dan aannemen in de zin van pakken. Het is ook de genade dat je tot Hem mág bidden, dat je tot Hem mag komen, dat je naar Hem toegetrokken wordt. Dat
ontvang je namelijk ook. Jij vindt dat kennelijk vanzelfsprekend, ik niet.
Als jij het zoeken slechts een voorbereiding noemt, zijn er 2 consequenties, waar ik niet aan wil:
1. of zoeken is –als men vindt- iets goeds dat een zondaar zonder wedergeboorte kan, in zijn doodsstaat;
2. of de Heilige Geest werkt niet onwederstandelijk, als men niet vindt.
Afgewezen schreef:In feite teken je hier een uitvergroting van wat er gebeurt in Hand. 2: 37 tot 41. En daarin sta jij niet alleen, dit wordt heel veel gedaan. Met als gevolg dat men niet soms meer beseft wat nu de kern is van het geloof, van de boodschap van het evangelie. Wat dient om mensen tot geloof te brengen, wordt nu beschouwd als zijnde het geloof zelf, en alles wat aan het geloof toegeschreven dient te worden, wordt nu toegeschreven aan de periode die aan het geloven voorafgaat. Mogelijk kun je die periode zien als een voorstadium van het geloof, maar het is niet het geloof zoals dat ons beschreven wordt in vs. 41. Het gaat er immers om dat het geloof doorbreekt tot een dadelijk aannemen van Christus? Wanneer je eerder al gaat spreken over een geloofsleven en dit gaat beschrijven aan de hand van kenmerken, loop je als het ware op Gods werk vooruit. Bovendien loop je het gevaar dat je geen raad meer weet met het eigenlijke karakter van het geloof en de wedergeboorte. Dat is wat ik bij jou zie gebeuren. Dan kun je inderdaad tot ongerijmde uitspraken komen als ‘je kunt zoveel aannemen als je wilt, maar als je de Geest van Christus niet hebt, kom je Hem niet toe’.
Je zegt hier echt iets vreemds. We zijn over iets aan het discussiëren n.a.v. JOUW vraag, zeg jij dat het uitvergroot wordt of de inhoud van het geloof wordt. Het krijgt hier idd onevenredig veel aandacht, omdat er mensen zijn die Gods werk ontkennen. Daar ga ik -onderbouwd- tegen in, je reageert er amper op, alleen in algemene bewoordingen, overkoepelend. Bovendien heb ik al herhaaldelijk gesteld dat of iets een geloofsdaad is of niet, uit de vruchten zal blijken. Of ik besef wat de kern van het geloof is, kun je op basis van deze postings niet vaststellen. Ik houd me aan wat Christus in de Schrift (m.n. de Evangeliebeschrijvingen) (waar) 'geloof' noemt, dat zijn ook de uitgaande daden. Lees ook
Gen 15:6, ktt 17; Matth. 8:10; Matth. 9:2; Matth.9: 22; Matth. 9:28-29; Ik kan het utbreiden, maar je schijnt zelf ook goed te kunnen lezen. Ik vind het ongelofelijk dat jij, wat Jezus 'geloof' noemt, niet als geloof ziet, dus als ongeloof. Meer smaken zijn er immers niet. Dat lijkt wel mooi en bescheiden: ik hoef het niet te ontrafelen, maar feitelijk stel je een derde weg en ga je tegen Jezus`eigen woorden in. Laten we wel wezen: alles wat uit het geloof niet is, is zonde, dus het is niet onbelangrijk te weten, uit welke bron een daad voortkomt/ voortgekomen is. Vandaar dat het je geborgen weten in Christus ook zo noodzakelijk is.
Nogmaals de vraag: wat drijft je in deze discussie?