Huisman schreef: Ik vind het echt een probleem dat het weren van dwalingen weggezet wordt als ‘zonde’. Dat is de kerk op zijn kop. De kerk heeft de opdracht om ‘zuiver’ te blijven ook als de tijdgeest en de cultuur ons zaken aandraagt/oplegt die tegen Gods Woord ingaan.
Dat beweer ik niet (en volgens mij niemand), dat het weren van dwalingen een zonde zou zijn. Het
hoe, daar zeg ik iets over. Paulus verzette zich ook tegen dwalingen. Hoe?
Door prediking van het Woord. Hij is daar echt niet onduidelijk over: “predik het Woord. Volhard daarin, gelegen of ongelegen. Weerleg, bestraf, vermaan, en dat
met alle geduld en onderricht” (2Tim4.2). De wijze van ‘dwalingen weren’ zoals die nu wordt voorgestaan, komt neer op heersen, op strijden ‘tegen vlees en bloed’ (het is namelijk gericht op mensen weren) - niet op prediken. Het is geen navolging van Paulus.
Huisman schreef: Over het thema homoseksueel samenleven heeft de GS wel degelijk gezegd dat dit het Schriftgezag raakt. Daar hoor ik jou niet over. Over v&a is de uitspraak minder massief als het gaat over aantasting Schriftgezag. Maar de uitspraak is sinds 1998 consistent. Binnen de CGK zijn op grond van de Schrift de ambten alleen voor mannen opengesteld.
Daar kan ik kort over zijn: ik beschouw het allemaal als zonde. In de bijbelse zin van het woord (‘niet tot het doel komen’). Kort door de bocht gesproken: we ontkomen er niet aan. Hoe we met de zonde omgaan, daar zouden we een goed gesprek met elkaar over kunnen hebben. Ik ben groot voorstander van de zaken benoemen zoals ze zijn. Daarom benoem ik dat Rijnsburg eveneens vuile handen maakt. Scheiden is namelijk eveneens zonde, aangezien het doel is: eenheid, eensgezindheid, eenwording. Je kunt ook zeggen: scheiden is een kwaad, zoals woordbreuk dat ook is. Maar - en ook dat zien we in de Bijbel terug - soms een ‘noodzakelijk kwaad’, een kwaad dat je niet uit de weg kunt gaan. Onze voeten staat nu eenmaal in de aardse modder, maar gelukkig hebben we een Heer die ons reinigt en zegt: “Als Ik dan, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, moet ook u elkaars voeten wassen. Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook u zult doen zoals Ik voor u heb gedaan. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Een dienaar is niet meer dan zijn heer, en een gezant niet meer dan hij die hem gezonden heeft. Als u deze dingen weet, zalig bent u als u ze doet.”
Huisman schreef: Kerken die Gods Woord steeds anders gingen uitleggen en in overeenstemming probeerden te brengen met wetenschap/cultuur en tijdsgeest zijn op termijn de verdwijning nabij.
Des te meer reden om je geen zorgen te maken. Gods Woord heeft geen kerkrechtelijke bescherming nodig. Het hoeft alleen maar gesproken te worden. Maar wat Rijnsburg doet is stoppen met spreken in de CGK en zich distantieren. En nogmaals, ik begrijp de frustraties, moeheid en andere emoties (tot op zekere hoogte) en ik kan mij ook voorstellen dat (af)scheiding naar de mens gesproken de beste oplossing is, maar laten we het niet geestelijker maken of laten overkomen dan het is en doen alsof dat dan geen zonde is. Is een afgevaardigde moegestreden? Vaardig een andere af! “Lijd verdrukkingen. Doe het werk van een evangelist. Vervul uw dienstwerk ten volle.”