Beroepingswerk discussie [7]

Ararat

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

merel schreef: 10 mei 2024, 14:42
Ararat schreef: 10 mei 2024, 14:25
merel schreef: 10 mei 2024, 14:23 Ik deel de mening van @refo. Waarvoor heb je een predikant nodig in een gemeente?
Waarom is hij níet nodig?
Waarvoor heb je wel een predikant nodig?

Her jeugdwerk wordt door gemeenteleden gedaan, catechisatie en kringen idem dito. Blijft over de zondagse diensten. Ook dat kan mijns inziens door andere predikanten gedaan worden.
Waar komen die vandaan? Van een gemeente die wél een predikant nodig heeft en deze onderhoudt voor jullie?

Ietwat klef aandoende lofzang:
Ik ben blij met onze predikant en zijn vrouw. We kunnen altijd laagdrempelig terecht, met onze zorgen, dingen waar we blij (pardon: dankbaar) van worden, maar ook met onze (kritische) vragen. Hij heeft veel parate kennis op allerlei vlak en is een stabiele factor. Gelukkig heeft hij een klik met veel van onze jongeren, we leren veel van en via hem. Als ik nu afscheid zou moeten nemen zou ik ze best missen.

Iets nuchterder: als onze predikant vrij is zit hij onder het gehoor of is hij elders. We hebben eigenlijk altijd een gastpredikant. En dat is ook fijn.
Job

Bericht door Job »

Evangelist schreef: 10 mei 2024, 15:00
Job schreef: 10 mei 2024, 14:39 Ik maak er trouwens wel bezwaar tegen dat je me dit allemaal in de mond legt @Ambtenaar, en niet bereid blijkt tot lezen wat ik bedoel. Ik heb het nergens, over wie er aan de beurt zouden zijn, wie wel, wie niet. Als één van drieën naar Gouda gaat zou ik dat, sterker nog, heel fijn vinden, want heb gelezen dat het een erg jonge gemeente is, naast groot. Prima wat mij betreft. Als het dan ook maar goed mag gaan voor een ieder. Dat laatste is zeker niet altijd het geval. Ds. G. Pater had onbewust de schoenen van ds. J. Karens te vullen in Opheusden, ds. Agteresch heeft grote schoenen te vullen van zijn voorganger ds. M. Karens. Die casuïstiek is uitgebreid besproken hier.
Het gaat mis als predikanten (kandidaten) zich anders opstellen dan een dienaar van Christus hoort te zijn. Dat heeft niets met grote schoenen, of ont-Clementsen te maken. Zodra dominees (of kandidaten) zich gaan opstellen als dé dominee, en niet een dienaar onder de gemeente, en ook niet of onvoldoende voorbereid doen de kern van het werk doen (=prediking, pastoraat, catechese), dan gaat het anno 2024 overal mis.
Liever meer ruilen als predikanten dan zo minimaal mogelijk catechese en pastoraat.
Dat laatste ben ik met je eens. En het eerste zou wel moeten maar is nog vaak niet het geval.

Blijft openstaan dat ik zeer benieuwd ben naar de reden dat je me zo aanviel.
merel

Bericht door merel »

Ararat schreef: 10 mei 2024, 15:07
merel schreef: 10 mei 2024, 14:23 Ik deel de mening van @refo. Waarvoor heb je een predikant nodig in een gemeente?

Her jeugdwerk wordt door gemeenteleden gedaan, catechisatie en kringen idem dito. Blijft over de zondagse diensten. Ook dat kan mijns inziens door andere predikanten gedaan worden.
Waar komen die vandaan? Van een gemeente die wél een predikant nodig heeft en deze onderhoudt voor jullie?

Ik ben blij met onze predikant en zijn vrouw. We kunnen altijd laagdrempelig terecht, met onze zorgen, dingen waar we blij (pardon: dankbaar) van worden, maar ook met onze (kritische) vragen. Hij heeft veel parate kennis op allerlei vlak en is een stabiele factor. Gelukkig heeft hij een klik met veel van onze jongeren, we leren veel van en via hem. Als ik nu afscheid zou moeten nemen zou ik ze best missen.

Iets nuchterder: als onze predikant vrij is zit hij onder het gehoor of is hij elders. We hebben eigenlijk altijd een gastpredikant. En dat is ook fijn.
Een landelijk systeem welke zorgdraagt voor het onderhoud van predikanten is wat mij betreft ook prima. Daarvoor hoef ik geen eigen predikant te hebben.
Ik heb iig nog nooit de meerwaarde van een eigen predikant ervaren.
Ararat

Bericht door Ararat »

merel schreef: 10 mei 2024, 15:20

Een landelijk systeem welke zorgdraagt voor het onderhoud van predikanten is wat mij betreft ook prima. Daarvoor hoef ik geen eigen predikant te hebben.
Verdrietig.
MGG

Bericht door MGG »

Ik wel. Zowel persoonlijk als bij kennissen (op leeftijd). Een pastoraal medewerker kan deze rol vervangen, maar dan mis je de wisselwerking pastoraat en prediking.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

GG Gouda heeft nu al twee keer achtereen een predikant gehad die ook lesgaf op de Theologische School. Dat is niet altijd een handige combinatie, zeker niet in een grote gemeente.
En verder begrijp ik wel wat refo zegt, al ben ik het er ook niet helemaal mee eens. Maar het hangt er ook van af hoe een predikant functioneert in een gemeente.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ararat schreef: 10 mei 2024, 15:26
merel schreef: 10 mei 2024, 15:20

Verdrietig.
Het maakt natuurlijk ook uit of je in een kleine gemeente zit waar de predikant (bijna) iedereen bij naam kent, weet wat er persoonlijk speelt, persoonlijke contacten heeft, laagdrempelig is, en dergelijken.
Of een grote kerk waarin de predikant slecht een selectief aantal mensen kent en echt "de dominee" is. In dit geval maakt het weinig uit of je een preek van dominee X of Y hoort.
Terri

Bericht door Terri »

Ik ben erg blij met de verschillende predikanten bij ons. We hebben wel het voorrecht altijd een predikant te hebben, hetzij onze eigen predikant, of een gast predikant.
Sommige predikanten preken wel heel erg voorspelbaar en dan is afwisseling gewoon goed.
pierre27

Bericht door pierre27 »

refo schreef: 10 mei 2024, 13:46
pierre27 schreef: 10 mei 2024, 10:33
refo schreef: 10 mei 2024, 10:04
GerefGemeente-lid schreef: 10 mei 2024, 09:48 Juist ja, ik ben het ook 100% eens met Evangelist, maar dat hoeft elkaar niet uit te sluiten.

Het is en blijft een ondoorgrondelijke zaak. Gelukkig is er ook onderwijs onder de leesdiensten. Laten we dat maar niet vergeten.
Wat mij betreft blijft Gouda voorlopig vacant. Een eigen predikant is qua preken ook niet alles. En pastors zijn het ook niet altijd. Dat is naast leraar een heel andere gave.
Voorlopig hebben we het hele jaar uit iedere zondag een dominee. De ouderlingen kunnen dan mooi een catechismusboek lezen. Hoeven ze niet meer van die ingewikkelde leespreken te zoeken.
Hoewel ik deze reactie in het geval van jou begrijp aangezien ik me geen positieve berichten van jouw hand over jullie predikant/zelfs gemeente kan herinneren, vraag ik me wel af of het een goed verlangen is om vacant te blijven.
Ik ben bepaald niet de enige die dat vindt. Uiteindelijk is een predikant niet meer dan een verzameling preken. Alle andere werkzaamheden kunnen door ieder gemeentelid overgenomen worden.
Ik zie weinig voordeel in een 'eigen ' predikant.
Tja, ik blijf het een bijzondere houding van jou en wellicht ook jouw familie alhier vinden. Niet dat ik denk dat losse predikanten niet tot zegen kunnen zijn, wel de degraderende kijk op een predikant an sich. Dit herken ik bij jou al sinds ik hier mee lees.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Terri

Bericht door Terri »

"de degraderende kijk" dat valt toch wel mee? Het gaat om de prediking, niet om de predikant toch? Dan maakt het in principe niet uit wie mag verkondigen.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Job schreef: 10 mei 2024, 15:08
Evangelist schreef: 10 mei 2024, 15:00
Job schreef: 10 mei 2024, 14:39 Ik maak er trouwens wel bezwaar tegen dat je me dit allemaal in de mond legt @Ambtenaar, en niet bereid blijkt tot lezen wat ik bedoel. Ik heb het nergens, over wie er aan de beurt zouden zijn, wie wel, wie niet. Als één van drieën naar Gouda gaat zou ik dat, sterker nog, heel fijn vinden, want heb gelezen dat het een erg jonge gemeente is, naast groot. Prima wat mij betreft. Als het dan ook maar goed mag gaan voor een ieder. Dat laatste is zeker niet altijd het geval. Ds. G. Pater had onbewust de schoenen van ds. J. Karens te vullen in Opheusden, ds. Agteresch heeft grote schoenen te vullen van zijn voorganger ds. M. Karens. Die casuïstiek is uitgebreid besproken hier.
Het gaat mis als predikanten (kandidaten) zich anders opstellen dan een dienaar van Christus hoort te zijn. Dat heeft niets met grote schoenen, of ont-Clementsen te maken. Zodra dominees (of kandidaten) zich gaan opstellen als dé dominee, en niet een dienaar onder de gemeente, en ook niet of onvoldoende voorbereid doen de kern van het werk doen (=prediking, pastoraat, catechese), dan gaat het anno 2024 overal mis.
Liever meer ruilen als predikanten dan zo minimaal mogelijk catechese en pastoraat.
Dat laatste ben ik met je eens. En het eerste zou wel moeten maar is nog vaak niet het geval.

Blijft openstaan dat ik zeer benieuwd ben naar de reden dat je me zo aanviel.
Ik voel je niet aan. Ik heb gespiegeld hoe vreemd deze gedachten zijn, als er tegelijkertijd zoveel vrome woorden worden gesproken over kandidaten en verkassende dominees. Ik houd mijn punten ook staande, omdat je je redenering opbouwde met de argumenten dat de ds nog niet weg is, en de ds er lang had gestaan. Beide argumenten doen gewoon niet terzake: er is een vacature, die moet z.s.m. worden vervuld, net zoals een andere ambtelijke vacature direct moet worden vervuld zonder te ont-ouderlingen. Alleen zo’n visie al geeft aan dat er of een ongezonde verhouding is tussen ds en gemeente, of dat er op een ongezonde manier tegen een ds wordt aangekeken.
Kortom: de reden dat ik er op aansloeg, is gelegen in het ongeestelijke gehalte ervan, terwijl je juist altijd doet voorkomen alsof je alles zeer geestelijk wil zien. Verder zijn je opmerkingen maar moeilijk in te passen in de belijdenis DL 1:1-5.
Hartelijke groet,
Evangelist
merel

Bericht door merel »

Terri schreef: 10 mei 2024, 18:37 "de degraderende kijk" dat valt toch wel mee? Het gaat om de prediking, niet om de predikant toch? Dan maakt het in principe niet uit wie mag verkondigen.
Mee eens. Ik kan mij ook geen situatie voorstellen waarin ik/ wij een beroep zouden doen op een/onze predikant.

Onze predikant is een vriendelijke man, geen hoogvlieger in zijn preken, maar benaderbaar voor de jeugd. Verder heb ik hem in 4 jaar tijd 1x bij het kennismaken een klein half uur gesproken.
huisman

Bericht door huisman »

Terri schreef: 10 mei 2024, 18:37 "de degraderende kijk" dat valt toch wel mee? Het gaat om de prediking, niet om de predikant toch? Dan maakt het in principe niet uit wie mag verkondigen.
Het is meer dan alleen de prediking. Ook de catechese aan de jongeren is belangrijk. Pastoraat door een eigen predikant is ook belangrijk. Denk aan o.a. stervensbegeleiding. Een predikant is niet alleen leraar maar ook herder. Een eigen predikant weet als het goed is hoe de gemeente is gelegerd en kent de individuele leden jong en oud.
Wij zijn dankbaar om na 4 1/2 jaar vacant te zijn geweest een eigen predikant te hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

merel schreef: 10 mei 2024, 19:20
Mee eens. Ik kan mij ook geen situatie voorstellen waarin ik/ wij een beroep zouden doen op een/onze predikant.

Onze predikant is een vriendelijke man, geen hoogvlieger in zijn preken, maar benaderbaar voor de jeugd. Verder heb ik hem in 4 jaar tijd 1x bij het kennismaken een klein half uur gesproken.
Wees blij dat je je die situatie niet kunt voorstellen. Want vaak is het bij ziekte of overlijden dat je intensief optrekt met een predikant. En ja, dan is het fijn dat er iemand in de gemeente is die die pastorale èn predikende rol heeft, en met wie je over de loop van de tijd werkelijk een band kunt opbouwen. Ook is het plezierig dat die persoon ook echt beschikbaar is. Een ouderling doet zijn taken in de gemeente vaak naast zijn gewone werk. En een predikant heeft er de opleiding voor, wat ook wel prettig is.
Of een band werkelijk ontstaat, is natuurlijk ook afhankelijk van de klik die je met de betreffende predikant hebt. En soms gaat het gewoon een beetje mis. Mijn moeder kan met afkeer in haar stem na vijftien jaar nog steeds een wat ongelukkige onpastorale opmerking van een predikant citeren. Dat ging aan het begin meteen mis, en dat kwam niet meer goed. Niets dramatisch, maar er kwam geen vertrouwen. Want hij raakte haar net verkeerd toen ze heel kwetsbaar was.
En herinner ik het mij goed, dat je eerder weleens hebt aangegeven dat je niet zo gauw een vertrouwelijke band met een predikant of ouderling zou willen hebben? Dan wordt het voor die personen ook lastig om een wezenlijke rol te gaan spelen.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

merel schreef: 10 mei 2024, 19:20

Ik begrijp hier werkelijk niets van!
Een predikant heeft drie kerntaken in de gemeente: prediking, pastoraat en catechese. De prediking wordt als het goed is deels ook gevoed door pastoraat en catechese. Daarom is een predikant minstens even veel in de gemeente als op zijn studeerkamer. Zoals @huisman al zegt: catechese is enorm belangrijk; een band met de jongeren. Een predikant zou daarom ook zoveel mogelijk zélf de catechisaties moeten geven. Verder dient een predikant de gemeente rond te gaan en bij elk hoogte- en dieptepunt in de gemeente beschikbaar en aanwezig te zijn. Al is het maar om eerst gewoon eens te luisteren; en vervolgens met een open Bijbel samen op te trekken. Dat kan in tijden van ziekte en de bezoeken die een predikant dan brengt aan huis en in het ziekenhuis; dat kan in tijden van rouw, en dan niet alleen bij het voorbereiden van een begrafenis, maar ook de stervensbegeleiding en de tijd na de begrafenis. Maar denk ook bij de geboorte van een kind, bij huwelijksproblemen of - en dat is misschien wel het belangrijkste - bij geestelijke vragen. Als er een open houding is bij de predikant, en hij is benaderbaar, dan zal een predikant ook een vraagbaak zijn voor raad en daad in elke omstandigheid van het leven. Ik weet dat de predikant van mijn jeugd dat hij het erg waardeerde als je hem liet delen in alle vreugdevolle en verdrietige zaken in je leven.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie