merel schreef: ↑10 mei 2024, 19:20
Terri schreef: ↑10 mei 2024, 18:37
"de degraderende kijk" dat valt toch wel mee? Het gaat om de prediking, niet om de predikant toch? Dan maakt het in principe niet uit wie mag verkondigen.
Mee eens. Ik kan mij ook geen situatie voorstellen waarin ik/ wij een beroep zouden doen op een/onze predikant.
Onze predikant is een vriendelijke man, geen hoogvlieger in zijn preken, maar benaderbaar voor de jeugd. Verder heb ik hem in 4 jaar tijd 1x bij het kennismaken een klein half uur gesproken.
Wees blij dat je je die situatie niet kunt voorstellen. Want vaak is het bij ziekte of overlijden dat je intensief optrekt met een predikant. En ja, dan is het fijn dat er iemand in de gemeente is die die pastorale èn predikende rol heeft, en met wie je over de loop van de tijd werkelijk een band kunt opbouwen. Ook is het plezierig dat die persoon ook echt beschikbaar is. Een ouderling doet zijn taken in de gemeente vaak naast zijn gewone werk. En een predikant heeft er de opleiding voor, wat ook wel prettig is.
Of een band werkelijk ontstaat, is natuurlijk ook afhankelijk van de klik die je met de betreffende predikant hebt. En soms gaat het gewoon een beetje mis. Mijn moeder kan met afkeer in haar stem na vijftien jaar nog steeds een wat ongelukkige onpastorale opmerking van een predikant citeren. Dat ging aan het begin meteen mis, en dat kwam niet meer goed. Niets dramatisch, maar er kwam geen vertrouwen. Want hij raakte haar net verkeerd toen ze heel kwetsbaar was.
En herinner ik het mij goed, dat je eerder weleens hebt aangegeven dat je niet zo gauw een vertrouwelijke band met een predikant of ouderling zou willen hebben? Dan wordt het voor die personen ook lastig om een wezenlijke rol te gaan spelen.