DWW schreef:hervormde schreef:DWW schreef:Fjodor schreef:
Ik zou bijna hetzelfde kunnen schrijven, DWW. Het is eerlijk waar. Met dat verschil dat ik niet zeker weet of daar pas de rechtvaardigmaking was.
Er is een moment van het ontvangen van deze zaak. (zondag 7) Daarnaast hoeft mijn weg, jouw weg niet te zijn. Maar al dat volk kan er wel van getuigen :
"Die in de nood uw Redder is geweest." Hoe hoog die nood geweest moet zijn? Zo hoog, dat het onleefbaar en onhoudbaar werd onder de heerschappij van je eerste man, Rom. 7:1-3. Het was ondenkelijk dat de bloedvloeiende vrouw als een onreine, door de onhoudbare nood gedreven, door de menigte heen de toevlucht tot Jezus nam. Als het werkelijk onhoudbare nood geworden is, dan weet je niets meer (al ken je de Bijbel uitwendig geheel uit je hoofd), en zie je niets meer, dan Jezus alleen. Dit is de zekerheid des geloofs. In dat zaligmakende geloof, is zekerheid, de vrijheid, de kennis, het geloofsvertrouwen, en toestemming.
Maar er is ook een moment daarna, van het licht krijgen over de in Christus ontvangen genade. Dat is de verzegeling, 2 Petrus 1:10. Dat noemde de Erskines ook wel de zekerheid des gevoels. Daar heb ik drie jaren over gedaan. Velen kinderen Gods durven het er niet voor te houden. Dan kan zijn, vanwege het eeuwige wonder aan hun verdorven harten geschiedt, of uit pure onkunde, of door verkeerd onderwijs (dwaalleringen), of door een gebrek aan Bijbelse uitleggers, Hand. 8:31. Want, Gods volk moet bevestigd en/of verklaard worden vanuit het Woord Zelf, of in de middelijke weg door andere kinderen Gods. Gelijk Paulus deed bij de twijfelachtige en wankelijkmoedige Galatiers. Troost, troost Mijn volk, zal ulieder God zeggen. Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe, dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des HEEREN dubbel ontvangen heeft voor al haar zonden, Jes. 40:1-2.
Lees hier de vermaning uit liefde van de apostel Paulus aan de VERLOSTE Galaten:
Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen, Gal. 5:1.
De verzegeling door de Geest is onlosmakelijk verbonden met de ontvangen rechtvaardiging. Waar de vrijspraak klinkt ontvangt men ook de Heilige Geest (Efeze 1).
Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen, 2 Petrus 1:10.
Hervormde, je moet niet wijzer proberen te zijn als de apostel Petrus was. Wanneer de zaak der verlossing in het uur der minne door het zaligmakende geloof in Christus, gewerkt door de Werkmeester van het geloof, geschonken en verheerlijkt wordt in het hart van die verkoren zondaar, wordt deze zaak inderdaad verzegeld door de H. Geest, Joh. 16:13-15. Dat is de weeromstuitende daad in de zekerheid des geloofs. Als dit er niet is, dan is het geen verlossingswerk in Christus. Wat ik bedoelde te zeggen, ziet op de zgn. zekerheid des gevoels zoals verwoord in kanttekening 44 bij 2 Petrus 1:10.
Namelijk niet ten opzichte van God, maar ten opzichte van onszelf, om te vaster verzekerd te mogen zijn.
vast te maken
Namelijk niet ten opzichte van God, Jes. 14:27, en Jes. 46:10; Rom. 11:29; 2 Tim. 2:13; maar ten opzichte van onszelf, om te vaster verzekerd te mogen zijn, dat wij door God tot de zaligheid zijn uitverkoren. In sommige boeken staat er nog bij: door de goede werken; namelijk als door de vruchten, waaruit een goede boom bekend wordt; Matth. 7:17,18.
hervormde schreef:Inderdaad kan door verkeerd onderwijs de zekerheid beneveld worden. Daar werpt de brief aan de Galaten licht op. Of het VERLOSTE Galaten zijn durf ik niet te zeggen. Ze zijn de gemeente des HEEREN net als het volk Israël in de woestijn. Maar er is wel kaf en koren.
In het geestelijk verkoren/verloste Israel is geen onkruid/kaf. Zij groeien wel op met het onkruid, maar zijn geen onkruid, Matth. 13:30. Daarnaast is het aardse bondsvolk Israel geen beeld van de gestichte kerk uit de heidenen, maar een beeld van het geestelijk verkoren Israel binnen de kerk uit de heidenen...!! Laat dit eens tot je doordringen.
Ik kan veel dingen van je onderschrijven maar niet alles.
Roeping en verkiezing vastmaken daar schrijft Petrus dit vooraf:
5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,
6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.
8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.
9 Want bij welken deze dingen niet zijn, die is blind, van verre niet ziende, hebbende vergeten de reiniging zijner vorige zonden.
10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
Door de opwas in de genade worden onze roeping en verkiezing vastgemaakt. Dat is het werk van de Heilige Geest. Alleen het geloof wat ziet op Christus wordt iedere keer vastgemaakt.
Daarnaast is het aardse bondsvolk Israel geen beeld van de gestichte kerk uit de heidenen, maar een beeld van het geestelijk verkoren Israel binnen de kerk uit de heidenen...!! Laat dit eens tot je doordringen
Je schrijven over het geestelijk Israël is een dwaling. Ik zou zeggen lees de Hebreeënbrief eens samen met de brief aan Korinthe waar Paulus wijst op het drinken uit de geestelijke steenrots.
Het verbondsvolk Israël is voor het overgrote deel door God neergeslagen in de woestijn. Ik heb gezworen in Mijn toorn. Ze zullen niet ingaan in de rust.
Daarom is de prediking van het verbondsvolk ook een ernstige prediking. Kind van God zijn. Afgezonderd maar toch verloren kunnen gaan.