Prima. Overleg de Schriftplaatsen maar, misschien kunnen we er nog wat van leren...Medereiziger schreef:Ik heb het nu over aanwijzingen an sich.memento schreef:Wel, noem de aanwijzingen maar die uit elkaar lopen...Medereiziger schreef:'God's aanwijzingen' lopen klaarblijkelijk nogal uiteen. Stelligheid lijkt me dan ook ongepast, enige voorzichtigheid zou wellicht meer op z'n plaats zijn.memento schreef: En die superioriteit? Die komt voort uit een rotsvast geloof dat wat God zegt geldt voor iedereen, en voor iedereen de beste weg is. Ja, ik geloof dat het negeren van Gods aanwijzingen niets dan ongeluk brengt. Ik acht het daarom gruwelijke liefdeloosheid om iemand voort te laten leven op een weg die God in Zijn woord afwijst; je laat dan immers iemand regelrecht afstevenen op tijdelijk en eeuwig ongeluk.
Homoseksualiteit in Bijbels licht
Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht
-
Kom je ook nog op mijn eerdere post terug?
De verwijzing naar tientallen verschillende kerkgenootschappen bewijst al dat er theologisch meer dan genoeg geschillen bestaan en aanwijzingen niet zo zwart-wit zijn als je doet voorkomen.
De verwijzing naar tientallen verschillende kerkgenootschappen bewijst al dat er theologisch meer dan genoeg geschillen bestaan en aanwijzingen niet zo zwart-wit zijn als je doet voorkomen.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
De verschillende kerkgenootschappen verschillen in hun visie op bv het verbond. Maar omdat ze op wat punten verschillen, maakt dat niet dat daarmee opeens alle Bijbelteksten voor meer dan één uitleg vatbaar zijn.Medereiziger schreef:Kom je ook nog op mijn eerdere post terug?
Je zult dus concreet moeten maken dat de kerkgenootschappen die de Bijbel serieus nemen, verschillen in hun uitleg van de teksten die gaan over homofilie. Volgens mij zijn daar niet echt verschillen in...
Kortom, noem maar wat Bijbelteksten die op dit onderwerp betrekking hebben, en welke uitleggingen er zoal aangegeven worden. Dan kunnen we kijken of die verschillende uitleggingen exegetisch mogelijk zijn, en welke invloed dit moet hebben op onze visie over homofilie.
-
Je verdraait mijn woorden. Als ik zeg dat de meningen over God's aanwijzingen nogal verdeeld zijn, betekent dat niet dat álle Bijbelteksten voor meer dan één uitleg vatbaar zijn.memento schreef:De verschillende kerkgenootschappen verschillen in hun visie op bv het verbond. Maar omdat ze op wat punten verschillen, maakt dat niet dat daarmee alle Bijbelteksten voor meer dan één uitleg vatbaar zijn.Medereiziger schreef:Kom je ook nog op mijn eerdere post terug?
En niet alleen in hun visie op het verbond, als dat daadwerkelijk het enige zou zijn, zouden circa 3 kerkgenootschappen voldoen.
In bepaalde delen van de PKN worden homoseksuele relaties al gelijkwaardig aan een heteroseksuele relatie gezien. Ook in de Oud-Katholieke kerk kunnen homoseksuele relaties ingezegend worden.Je zult dus concreet moeten maken dat de kerkgenootschappen die de Bijbel serieus nemen, verschillen in hun uitleg van de teksten die gaan over homofilie. Volgens mij zijn daar niet echt verschillen in...
Sja, daar noem je ook 2 zeer Bijbelgetrouwe kerkgenootschappen. Maargoed, als je het met die kerkgenootschappen eens bent: Leg maar eens uit hoe je die visie vanuit de Schrift moet onderbouwen. Want uiteindelijk gaat zal een visie onderbouwd moeten kunnen worden uit Gods woord...Medereiziger schreef:In bepaalde delen van de PKN worden homoseksuele relaties al gelijkwaardig aan een heteroseksuele relatie gezien. Ook in de Oud-Katholieke kerk kunnen homoseksuele relaties ingezegend worden.
-
memento schreef:Sja, daar noem je ook 2 zeer Bijbelgetrouwe kerkgenootschappen.Medereiziger schreef:In bepaalde delen van de PKN worden homoseksuele relaties al gelijkwaardig aan een heteroseksuele relatie gezien. Ook in de Oud-Katholieke kerk kunnen homoseksuele relaties ingezegend worden.

En opnieuw leg je woorden in m'n mond. Ben ik het eens met beide kerkgenootschappen? Woorden van dergelijke strekking heb ik nooít gesuggereerd. Ik zie de noodzaak dus ook niet in wat betreft het onderbouwen van deze visies. Mijn persoonlijke standpunt in dezen heb je al kunnen lezen, maar daar ben je niet op ingegaan.Maargoed, als je het met die kerkgenootschappen eens bent: Leg maar eens uit hoe je die visie vanuit de Schrift moet onderbouwen. Want uiteindelijk gaat zal een visie onderbouwd moeten kunnen worden uit Gods woord...
Als je de visie van deze 2 kerkgenootschappen aanvoert als argument, zal je toch aan moeten tonen op welke Schrift-plaatsen die kerkgenootschappen tot die visie gekomen zijn.Medereiziger schreef:En opnieuw leg je woorden in m'n mond. Ben ik het eens met beide kerkgenootschappen? Woorden van dergelijke strekking heb ik nooít gesuggereerd. Ik zie de noodzaak dus ook niet in wat betreft het onderbouwen van deze visies. Mijn persoonlijke standpunt in dezen heb je al kunnen lezen, maar daar ben je niet op ingegaan.Maargoed, als je het met die kerkgenootschappen eens bent: Leg maar eens uit hoe je die visie vanuit de Schrift moet onderbouwen. Want uiteindelijk gaat zal een visie onderbouwd moeten kunnen worden uit Gods woord...
-
Ik sta niet achter de visie van deze kerkgenootschappen wat betreft homoseksualiteit, ik vertegenwoordig deze ook niet.memento schreef: Als je de visie van deze 2 kerkgenootschappen aanvoert als argument, zal je toch aan moeten tonen op welke Schrift-plaatsen die kerkgenootschappen tot die visie gekomen zijn.
En verder; in mijn eerste post op de vorige pagina verwoordde ik mijn standpunt. Daarna quotte ik:
Dat ging over de superioriteít en de aanwijzingen an sich. Ik houd niet zo van dit soort spelletjes.memento schreef: En die superioriteit? Die komt voort uit een rotsvast geloof dat wat God zegt geldt voor iedereen, en voor iedereen de beste weg is. Ja, ik geloof dat het negeren van Gods aanwijzingen niets dan ongeluk brengt. Ik acht het daarom gruwelijke liefdeloosheid om iemand voort te laten leven op een weg die God in Zijn woord afwijst; je laat dan immers iemand regelrecht afstevenen op tijdelijk en eeuwig ongeluk.
Je praat er steeds om heen, Medereiziger.
Geef nou eens gewoon aan, waarom oog voor de naaste niet samen kan gaan met de Bijbel als norm. Juist die norm is het beste voor alle mensen.
En de Bijbel geeft geen ruimte voor uitleven van de homoseksuele praxis.
Geef nou eens gewoon aan, waarom oog voor de naaste niet samen kan gaan met de Bijbel als norm. Juist die norm is het beste voor alle mensen.
En de Bijbel geeft geen ruimte voor uitleven van de homoseksuele praxis.
Well, medereiziger, waarom draai je er steeds om heen? Wat je nu doet is dit:Medereiziger schreef:Ik sta niet achter de visie van deze kerkgenootschappen wat betreft homoseksualiteit, ik vertegenwoordig deze ook niet.memento schreef: Als je de visie van deze 2 kerkgenootschappen aanvoert als argument, zal je toch aan moeten tonen op welke Schrift-plaatsen die kerkgenootschappen tot die visie gekomen zijn.
En verder; in mijn eerste post op de vorige pagina verwoordde ik mijn standpunt. Daarna quotte ik:Dat ging over de superioriteít en de aanwijzingen an sich. Ik houd niet zo van dit soort spelletjes.memento schreef: En die superioriteit? Die komt voort uit een rotsvast geloof dat wat God zegt geldt voor iedereen, en voor iedereen de beste weg is. Ja, ik geloof dat het negeren van Gods aanwijzingen niets dan ongeluk brengt. Ik acht het daarom gruwelijke liefdeloosheid om iemand voort te laten leven op een weg die God in Zijn woord afwijst; je laat dan immers iemand regelrecht afstevenen op tijdelijk en eeuwig ongeluk.
1. Je beticht mij van "superieur gedrag" omdat ik Gods Woord als richtsnoer neemt
2. Ik betoog: dat is niet zo, want Gods wil is altijd voor iedereen het beste
3. Jou reactie: Gods woord kan je op meerdere manieren opvatten, de PKN en OKK denkt er anders over
4. Mijn reactie: Welke argumenten uit de Schrift voeren ze daarvoor aan?
5. Jouw reactie: Weer terug naar punt 1, mij betichten van "superieur gedrag"
Kortom, beste medereiziger, een echt argument heb je nog niet genoemd....
- J.C. Philpot
Wat mij ook tegen de borst stuit in deze discussie is dat als argument word aangevoerd door verschillende personen: "je weet niet waar je het over hebt". Ik zou de personen die dit als argument aandragen willen verzoeken hier voorzichtiger mee te zijn, je weet helemaal niet of de persoon aan de andere kant van de discussie niets van deze problematiek kent, in zijn / haar eigen leven, bij naaste familieleden of andere betrekkingen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat is geen argument, maar een verfijnde manier om te laten weten, dat die bewuste persoon zich ter zake kundiger voelt dan zijn discussiepartner(s).J.C. Philpot schreef:Wat mij ook tegen de borst stuit in deze discussie is dat als argument word aangevoerd door verschillende personen: "je weet niet waar je het over hebt".
Ik denk dat homoseksualiteit waarbij een seksuele relatie wordt aangegaan inderdaad wordt afgekeurd door de Bijbel. Ik kan me wel veel voorstellen bij de frustratie van veel mensen die homoseksuele gevoelens hebben. Zelf voelde ik me een tijdje behoorlijk aangetrokken tot een niet-Christelijke vrouw. Ik wist dat een relatie aangaan het aangaan van een ongelijk juk betekende en daarom net zo af te keuren is als het aangaan van een homoseksuele relatie. Toch had ik kunnen vallen op dit gebied. Het is daarbij vreemd dat we homoseksualiteit wel een aparte plaats geven in de roddels en ik wed dat als ik een niet-Christelijke vriendin zou hebben dat dat een stuk meer geaccepteerd zou zijn door de (kerk) mensen om me heen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mwah, dat is op zich wel logisch, Parsifal.
Als jij een relatie krijgt met een niet-christelijke vrouw, kan zij best christelijk worden. Daar zijn voorbeelden genoeg van bekend, ook in de Bijbel.
Begin jij echter een relatie met een man, dan zal die nooit een vrouw worden.
Als jij een relatie krijgt met een niet-christelijke vrouw, kan zij best christelijk worden. Daar zijn voorbeelden genoeg van bekend, ook in de Bijbel.
Daarnaast het puur "natuurlijke" aspect. Praktisch iedereen die is opgegroeid in een westers land, vind een man die een andere man zoent, laat staan als het verder gaat dan dat, vies. Het is tegen-natuurlijk.Tiberius schreef:Mwah, dat is op zich wel logisch, Parsifal.