Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Nee, dit is geen splinter-en-balkverhaal. Het is inderdaad best choquerend om zoiets te lezen over een bekende predikant, die nota bene een autobiografie geschreven heeft waarin hij dit totaal verzwijgt. Als hij dat laatste niet gedaan had, was het nóg weer een ander verhaal. Maar dit blijft wringen, vooral ook omdat hij er zelf niets meer over kan zeggen.
-
alles is gezegd.
Conclusie: het is spijtig dat ds Blok niet de openheid heeft gegeven.
Conclusie: het is spijtig dat ds Blok niet de openheid heeft gegeven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Inderdaad, we stellen dat deze dominee lelijke fouten heeft gemaakt, jammer dat hij daar niet ( publiekelijk/schriftelijk in zijn memoires ) op terug gekomen is maar hij leeft niet meer, dus schlüss!
Maar ga aub niet bagatelliseren, want dan activeer je juist de personen met opmerkingen die een soort gerechtigheid willen.
Maar ga aub niet bagatelliseren, want dan activeer je juist de personen met opmerkingen die een soort gerechtigheid willen.
Het is voor veel families geen Schluss (zonder umlaut), omdat de gegevens nu openbaar komen,Terri schreef: ↑23 jan 2025, 09:16 Inderdaad, we stellen dat deze dominee lelijke fouten heeft gemaakt, jammer dat hij daar niet ( publiekelijk/schriftelijk in zijn memoires ) op terug gekomen is maar hij leeft niet meer, dus schlüss!
Ik geloof niet dat je het helemaal goed begrijpt. Het gaat hier niet gewoon om een NSB-lidmaatschap. Het gaat hier om zaken waar je ruim een jaar voor in de gevangenis terecht kwam. Dat ging vast niet om het bekladden alleen, want dan konden ze echt wel wat meer mensen nog opsluiten, helaas.J.C. Philpot schreef:Je moet anderen geen woorden in de mond leggen. Zoals eerder gezegt, waren er diverse motivaties voor NSB lidmaatschap, die sinds 1931 bestond (ver voor de invasie en voor het deporteren van Joden). De NSB kwam bijvoorbeeld op voor de boeren. Een motivatie was ook dat men beducht was voor het rode gevaar.
Het NSB lidmaatschap was gewoon fout, maar is echt niet per definitie gelijk te stellen met meewerken met het uitroeien van Joden.
Hoewel je ook niet kunt uitsluiten dat er ten onrechte straffen zijn uitgedeeld.
Ik zou graag willen dat het RD ook publiceert wat de achtergrond was van deze straf.Wim Anker schreef:Wat wil @Profesto - en anderen - nu eigenlijk? Een strip in de Saambinder waarbij ds. Blok in verhelderende plaatjes alsnog in enkele kleurrijke pagina's wordt geëxecuteerd?
Zou dat afdoende genoegdoening zijn?
Of pleiten ze ervoor om familieleden te excommuniceren en door de GG als paria weg te laten zetten? Of is het bijbelse voorbeeld van Gibeon en het ophangen van een aantal nakomelingen van Saul n.a.v. van zijn misdaden navolgingswaardig en zal dat de noodzakelijke voldoening brengen?
Ik ben het ook van harte eens met HHR en ook met Wim. Ik denk zelf dat ook!! het theologisch gedachtengoed van o.a. ds P. Blok een belangrijke reden is voor diversen om maar te blijven peuren in het verleden. Maar dat is maar een denkrichting van Pierre.CvD schreef: ↑23 jan 2025, 09:05Ik ben het helemaal met je eens HHR het is nu echt de splinter versus balk verhaal aan het worden.HHR schreef: ↑23 jan 2025, 08:57 Eerlijk gezegd begint me dit draadje tegen te staan.
Ja, ik vind het ook jammer dat ds Blok in zijn leven niet met ferme bewoordingen afstand heeft genomen van deze kwestie.
En dat dit nieuws feitelijk besproken wordt is prima.
Maar toch, als we iets van ons zelf hebben leren kennen, durven we toch niet boven iemand anders te gaan staan?
En dat proef ik in verschillende reacties wel terug.
En om dan te speculeren en te oordelen over een overleden iemand, over daden die hij in zijn jeugd heeft gedaan, lijkt me verre van passend.
Ik heb ook dingen gedaan in mijn jeugd die ik echt niet zomaar deel met iedereen, maar wel beleden heb voor God.
Vermoedelijk ben ik daarin niet de enige hier.
Wat mij betreft kan dit draadje op slot.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Lees het ND komende dagen!!DDD schreef: ↑23 jan 2025, 09:21Ik zou graag willen dat het RD ook publiceert wat de achtergrond was van deze straf.Wim Anker schreef:Wat wil @Profesto - en anderen - nu eigenlijk? Een strip in de Saambinder waarbij ds. Blok in verhelderende plaatjes alsnog in enkele kleurrijke pagina's wordt geëxecuteerd?
Zou dat afdoende genoegdoening zijn?
Of pleiten ze ervoor om familieleden te excommuniceren en door de GG als paria weg te laten zetten? Of is het bijbelse voorbeeld van Gibeon en het ophangen van een aantal nakomelingen van Saul n.a.v. van zijn misdaden navolgingswaardig en zal dat de noodzakelijke voldoening brengen?
Direct na de oorlog werd er ook meer en zwaarder gestraft dan bij latere veroordelingen.DDD schreef: ↑23 jan 2025, 09:19Ik geloof niet dat je het helemaal goed begrijpt. Het gaat hier niet gewoon om een NSB-lidmaatschap. Het gaat hier om zaken waar je ruim een jaar voor in de gevangenis terecht kwam. Dat ging vast niet om het bekladden alleen, want dan konden ze echt wel wat meer mensen nog opsluiten, helaas.J.C. Philpot schreef:Je moet anderen geen woorden in de mond leggen. Zoals eerder gezegt, waren er diverse motivaties voor NSB lidmaatschap, die sinds 1931 bestond (ver voor de invasie en voor het deporteren van Joden). De NSB kwam bijvoorbeeld op voor de boeren. Een motivatie was ook dat men beducht was voor het rode gevaar.
Het NSB lidmaatschap was gewoon fout, maar is echt niet per definitie gelijk te stellen met meewerken met het uitroeien van Joden.
Hoewel je ook niet kunt uitsluiten dat er ten onrechte straffen zijn uitgedeeld.
Dit is op de persoon, vind je ook niet?pierre27 schreef:Ik ben het ook van harte eens met HHR en ook met Wim. Ik denk zelf dat ook!! het theologisch gedachtengoed van o.a. ds P. Blok een belangrijke reden is voor diversen om maar te blijven peuren in het verleden. Maar dat is maar een denkrichting van Pierre.CvD schreef: ↑23 jan 2025, 09:05Ik ben het helemaal met je eens HHR het is nu echt de splinter versus balk verhaal aan het worden.HHR schreef: ↑23 jan 2025, 08:57 Eerlijk gezegd begint me dit draadje tegen te staan.
Ja, ik vind het ook jammer dat ds Blok in zijn leven niet met ferme bewoordingen afstand heeft genomen van deze kwestie.
Maar toch, als we iets van ons zelf hebben leren kennen, durven we toch niet boven iemand anders te gaan staan?
En om dan te speculeren en te oordelen over een overleden iemand, over daden die hij in zijn jeugd heeft gedaan, lijkt me verre van passend.
Ik heb ook dingen gedaan in mijn jeugd die ik echt niet zomaar deel met iedereen, maar wel beleden heb voor God.
Dit draadje mag (mocht?) er zijn omdat dit nieuws is wat besproken wordt. De conclusie is volgens mij vooral dat dit een onderdeel is geweest van het 'eertijds' van deze predikant. Het is moeilijk te begrijpen dat dit verder verzwegen is, terwijl deze dominee zelf een (auto)biografie heeft geïnitieerd. Die vragen zullen er blijven en niet opgelost worden, deze predikant leeft immers niet meer. Ik zal mensen niet adviseren dat boek te lezen.
Hij was ook gewoon een man van zijn tijd. Hij werd predikant in een periode waarin juist kort daarvoor een aantal predikanten in de GG onverwacht overleden, het predikantenaantal was laag. Daardoor was er veel aanzien en opzien toen er nieuwe studenten kwamen, waar hij er één van was met onmiskenbare gaven om het Woord te verkondigen.
Ik vind de opmerking van Pierre pijnlijk. Dat is echt niet het geval. Ik heb ook mijn vragen, ik heb deze predikant best goed gekend. Hij was niet vrij van hoogmoed, een zonde die we allemaal in ons hart kennen. Hij had ook vele volgers die stad en land afreisden om hem te horen, een ongezonde en mensmiddelpuntige beweging wat mij betreft. Hij heeft daarin ook fouten gemaakt. In die zin zijn er zaken die niet navolgenswaardig zijn. Iets afserveren en noemen dat het vijandschap is tegen een bepaalde leer is niet juist.
Wanneer de toon venijnig wordt is het wellicht handig om hier het gesprek te beëindigen. Voor nu lijkt alles wel gezegd.
Hij was ook gewoon een man van zijn tijd. Hij werd predikant in een periode waarin juist kort daarvoor een aantal predikanten in de GG onverwacht overleden, het predikantenaantal was laag. Daardoor was er veel aanzien en opzien toen er nieuwe studenten kwamen, waar hij er één van was met onmiskenbare gaven om het Woord te verkondigen.
Ik vind de opmerking van Pierre pijnlijk. Dat is echt niet het geval. Ik heb ook mijn vragen, ik heb deze predikant best goed gekend. Hij was niet vrij van hoogmoed, een zonde die we allemaal in ons hart kennen. Hij had ook vele volgers die stad en land afreisden om hem te horen, een ongezonde en mensmiddelpuntige beweging wat mij betreft. Hij heeft daarin ook fouten gemaakt. In die zin zijn er zaken die niet navolgenswaardig zijn. Iets afserveren en noemen dat het vijandschap is tegen een bepaalde leer is niet juist.
Wanneer de toon venijnig wordt is het wellicht handig om hier het gesprek te beëindigen. Voor nu lijkt alles wel gezegd.
Ik kan niet voor anderen spreken maar dat zit er bij mij oprecht niet achter. Ik denk dat ds. P. Blok een verkeerde keuze heeft gemaakt om dit verleden van hem verborgen te houden. Daar heb ik vele redenen voor. In ieder geval was dan voorkomen dat zijn naam na zijn sterven bezoedeld wordt.pierre27 schreef: ↑23 jan 2025, 09:22Ik ben het ook van harte eens met HHR en ook met Wim. Ik denk zelf dat ook!! het theologisch gedachtengoed van o.a. ds P. Blok een belangrijke reden is voor diversen om maar te blijven peuren in het verleden. Maar dat is maar een denkrichting van Pierre.CvD schreef: ↑23 jan 2025, 09:05Ik ben het helemaal met je eens HHR het is nu echt de splinter versus balk verhaal aan het worden.HHR schreef: ↑23 jan 2025, 08:57 Eerlijk gezegd begint me dit draadje tegen te staan.
Nu blijft voor mij boven de markt hangen of hij zijn keuze van toen wel heeft gezien als zonde. Hopelijk komt daar duidelijkheid over.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik wens met jou dat het laatste gaat gebeuren. Ik hoop over enkele weken een oude vriend van hem te ontmoeten. Daar ga ik die vraag neerleggen.huisman schreef: ↑23 jan 2025, 09:40Ik kan niet voor anderen spreken maar dat zit er bij mij oprecht niet achter. Ik denk dat ds. P. Blok een verkeerde keuze heeft gemaakt om dit verleden van hem verborgen te houden. Daar heb ik vele redenen voor. In ieder geval was dan voorkomen dat zijn naam na zijn sterven bezoedeld wordt.pierre27 schreef: ↑23 jan 2025, 09:22Ik ben het ook van harte eens met HHR en ook met Wim. Ik denk zelf dat ook!! het theologisch gedachtengoed van o.a. ds P. Blok een belangrijke reden is voor diversen om maar te blijven peuren in het verleden. Maar dat is maar een denkrichting van Pierre.CvD schreef: ↑23 jan 2025, 09:05Ik ben het helemaal met je eens HHR het is nu echt de splinter versus balk verhaal aan het worden.HHR schreef: ↑23 jan 2025, 08:57 Eerlijk gezegd begint me dit draadje tegen te staan.
Nu blijft voor mij boven de markt hangen of hij zijn keuze van toen wel heeft gezien als zonde. Hopelijk komt daar duidelijkheid over.
En verder bedoel ik niet te stellen dat vragen stellen hetzelfde is als tegen de voorgestelde leer van deze ds zijn. Maar bij enkele reageerders bekruipt mij dat gevoel.
Ik zie toch nog allerlei onderwerpen die onvoldoende besproken zijn. Hoe is het verband (is er een verband?) tussen deze zaken en de grootste theologische omslag in de Gereformeerde Gemeenten van de afgelopen 100 jaar? Hoe stond deze dominee daarin?
Wat vindt de uitgever van deze kwesties?
We hebben het hier primair weliswaar over de levensbeschrijving van één persoon, maar die persoon was onderdeel van een systeem. Ik vind dat daarover nog veel meer duidelijk zou moeten zijn voordat er reden is om het draadje te sluiten.
Wat vindt de uitgever van deze kwesties?
We hebben het hier primair weliswaar over de levensbeschrijving van één persoon, maar die persoon was onderdeel van een systeem. Ik vind dat daarover nog veel meer duidelijk zou moeten zijn voordat er reden is om het draadje te sluiten.
-
Gezien het gegeven dat ds. Blok overleden is zal niet meer duidelijk worden hoe hij nu precies aankeek tegen deze duistere periode. Inderdaad betreurenswaardig dat hij er niets over gezegd heeft in zijn autobiografie.
Verder kan ik me het gevoel van Pierre wel voorstellen, je ziet toch dat de liefhebbers van ds. Blok en van de prediking die ds. Blok voorstond geneigd zijn wat milder te oordelen dan anderen op dit forum. Daarop zijn trouwens ook weer uitzonderingen te noemen.
Verder kan ik me het gevoel van Pierre wel voorstellen, je ziet toch dat de liefhebbers van ds. Blok en van de prediking die ds. Blok voorstond geneigd zijn wat milder te oordelen dan anderen op dit forum. Daarop zijn trouwens ook weer uitzonderingen te noemen.