Beroepingswerk discussie [2]

GGBeroopingswerk

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door GGBeroopingswerk »

Reformer schreef:
Moderamen schreef:
Moderamen schreef:
Stel: deze ds. krijgt geen beroepen binnen X jaar (onwaarschijnlijk, in bepaalde gemeenten worden de vergaderingen nu al onmiddelijk gepland). In veel kerkverbanden verlies je naar X jaar beroepbaar predikant zonder beroepen je bevoegdheid. Hoe zit dat in de GG?
Heeft iemand hier een antwoord op? In de DKO-gergemversie staat het niet, volgens mij.
In dit geval kan art. 12 van de DKO van toepassing zijn, dat handelt over 'de overgang tot een andere staat des levens'. In zijn boek 'Gereformeerd kerkrecht in kort bestek' noemt ds. Silfhout als een van de geoorloofde gevallen om het ambt van dienaar van het Woord te verlaten: 'als hij na losgemaakt te zijn overeenkomstig artikel 11 na maanden en jaren wachten geen beroep ontvangt of van het wachtgeld niet leven kan en zo gedwongen wordt een burgerlijk beroep te kiezen'. Dit vraagt de desbetreffende predikant dan zelf aan bij de classis, die daar dan vervolgens een oordeel over geeft.
Wie betaalt hem wachtgeld?
Of moet hij van preekbeurten leven?
Tom

Bericht door Tom »

Laatstgediende gemeente
GGBeroopingswerk

Tom schreef:Laatstgediende gemeente
Hoe lang?
Onbemind

Bericht door Onbemind »

GGBeroopingswerk schreef:
Hoe lang?
Zie bericht van Luther,
na maanden en jaren wachtens, geen beroep ontvangt, of van zijn wachtgeld niet leven kan en zoo gedrongen wordt een burgerlijk beroep te kiezen;
Ignoti nulla cupido.
GGBeroopingswerk

Onbemind schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
Hoe lang?
Zie bericht van Luther,
na maanden en jaren wachtens, geen beroep ontvangt, of van zijn wachtgeld niet leven kan en zoo gedrongen wordt een burgerlijk beroep te kiezen;
Dus in het ergste geval mag Ridderkerk hem tot zijn 70e betalen?
margrietha

Bericht door margrietha »

Ridderkerk moet hem een jaarlang salaris door betalen, tenminste als er geen beroep komt in die tijd. Aangevuld met de zondagse en doordeweekse diensten dus een meer dan dubbel salaris!
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Dat is wel een "voordeel" van een predikantentekort voor de predikant zelf. Wanneer je in de PKN wordt losgemaakt hoef je normaliter geen beroepen meer te verwachten. Terwijl de oorzaak in enkele gevallen ook bij de kerkenraad ligt. Met zo'n reputatie zit je als losgemaakte predikant dan mooi opgescheept. In de GG is dat niet denkbaar. Betalen tot het 70ste levensjaar zal praktisch niet gebeuren
DDD

Bericht door DDD »

Bruna schreef: Hervormd Bruinisse
Aangenomen naar Enter (Gereformeerde Kerk), ds. Floris den Oudsten

http://www.hervormdbru.nl/nieuws/516/
Wat leuk om te lezen. Dat lijkt me wel een kleine accentverschuiving?
Desiree

Bericht door Desiree »

Hendrikus schreef:
Ouddorp schreef:Vrijgezelle dominees zijn er niet zo veel. Ik ken er maar eentje in ons kerkverband.
Toen de dominee van DIA nog vrijgezel was, zag je een hele reeks huwbare jongedames die al z'n doordeweekse preekbeurten afliepen. Was altijd wel een vermakelijk gezicht. ;)
Ik heb als jong meisje een keer een knipoog van de dominee van Dia gekregen vanaf de preekstoel. Ik zat naar hem te kijken aan het begin van de preek toen iedereen aan het snoepen was.. en ik had nog geen snoep of ik vergat mijn snoep door mijn observeren, hoe dan ook, ik vond het gelijk en heel aardige dominee. Het was een kerk met deurtjes in de bank.. :)

Leuk hè, dat je dat nooit vergeet.

Nu jaren later ben ik weleens onder zijn prediking geweest. Een grote gemeente met een grote verantwoordelijkheid...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Desiree schreef:Ik heb als jong meisje een keer een knipoog van de dominee van Dia gekregen vanaf de preekstoel. Ik zat naar hem te kijken aan het begin van de preek toen iedereen aan het snoepen was.. en ik had nog geen snoep of ik vergat mijn snoep door mijn observeren, hoe dan ook, ik vond het gelijk en heel aardige dominee. Het was een kerk met deurtjes in de bank.. :)

Leuk hè, dat je dat nooit vergeet.

Nu jaren later ben ik weleens onder zijn prediking geweest. Een grote gemeente met een grote verantwoordelijkheid...
Ach ja, aardige man, hij zwaait altijd goedsmoeds als we elkaar tegenkomen.
En verder zullen we het er maar niet over hebben ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Ouddorp schreef:Vrijgezelle dominees zijn er niet zo veel. Ik ken er maar eentje in ons kerkverband.
Toen de dominee van DIA nog vrijgezel was, zag je een hele reeks huwbare jongedames die al z'n doordeweekse preekbeurten afliepen. Was altijd wel een vermakelijk gezicht. ;)
Die had ik nog niet gelezen...
Ik heb dit nooit geweten, maar ik moet ook zeggen dat het nooit zo mijn interesse had.
Intussen is ds. oud en grijs, evenals DIA...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bruna

Bericht door Bruna »

DDD schreef:

Ja dat lijkt me wel. Hervormd Bruinisse behoort niet tot de Gereformeerde Bond terwijl ds. Den Oudsten bij zijn intrede aangaf wel lid van de Gereformeerde Bond te zijn.
Ben verder niet op de hoogte van de ligging van de Gereformeerde Kerk in Enter maar over het geheel gezien zou dit inderdaad een accentverschuiving zijn (klein of groot, dat laten we maar in het midden).
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:

Je eerste zin begrijp ik niet, kun je dat eens toelichten? Ik bedoel het niet zuur ofzo, maar wat is er nu zo 'leuk' aan deze toelichting?
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:

Je eerste zin begrijp ik niet, kun je dat eens toelichten? Ik bedoel het niet zuur ofzo, maar wat is er nu zo 'leuk' aan deze toelichting?
O, ik heb nog met hem op een theologenvereniging gezeten. Vandaar. Het ging mij niet om de toelichting. Die vond ik ook leuk om te lezen, maar dat is meer uit interesse. Ik ken hem verder niet goed, of zo. Maar ik vond het wel leuk om te lezen dat Gereformeerd Enter een orthodoxe dominee beroept.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:

O, ik heb nog met hem op een theologenvereniging gezeten. Vandaar. Het ging mij niet om de toelichting. Die vond ik ook leuk om te lezen, maar dat is meer uit interesse. Ik ken hem verder niet goed, of zo. Maar ik vond het wel leuk om te lezen dat Gereformeerd Enter een orthodoxe dominee beroept.
Gereformeerd Enter beroept dezelfde dominees als Gereformeerde Kerk op Urk dus Enter zal zeker horen bij de orthodoxe gereformeerde kerken in de PKN.. Betreft Ds G van de Zanden uit Pesse die het beroep van Urk heeft aangenomen en voor Enter enkele maanden geleden heeft bedankt)
Voor mijn gevoel bestaat er weinig verschil tussen hervormd Bruinisse en Geref Enter.
Gesloten