Zeg het ons dan eens...Tiberius schreef:Hoe kom je daarbij? Ik ontken die duisternis niet, alleen zoekt hij de oorzaak op de verkeerde plaats.Afgewezen schreef:Jij denkt dat het er allemaal wel rooskleuriger voorstaat dan PvS suggereert?Tiberius schreef:Ik denk dat één van de grootste oorzaken van de duisternis is, het grote onderlinge wantrouwen, waardoor onze tijd gekenmerkt wordt. Zie bijvoorbeeld hoe je zelf spreekt over mensen die geloofsbelijdenis afleggen, terwijl je hooguit over je eigen gemeente kan spreken (en dan nog in alle voorzichtigheid).
En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Tiberius schreef:Hoe kom je daarbij? Ik ontken die duisternis niet, alleen zoekt hij de oorzaak op de verkeerde plaats.Afgewezen schreef:Jij denkt dat het er allemaal wel rooskleuriger voorstaat dan PvS suggereert?Tiberius schreef:Ik denk dat één van de grootste oorzaken van de duisternis is, het grote onderlinge wantrouwen, waardoor onze tijd gekenmerkt wordt. Zie bijvoorbeeld hoe je zelf spreekt over mensen die geloofsbelijdenis afleggen, terwijl je hooguit over je eigen gemeente kan spreken (en dan nog in alle voorzichtigheid).
Zoek het bij je zelf?
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Wat ik hier probeerde te zeggen was, dat er kerken zijn, waar iemand die zelf zegt historisch gelovig te zijn, wel toegelaten worden tot het doen van belijdenis, wel toegelaten worden tot de doop, maar niet tot het avondmaal.Arjan schreef: Klopt, ik ben er inderdaad achter gekomen dat er in kerken dit wel toegelaten wordt, een erg kwalijke zaak!
Die kerk geeft hun daarmee wel toegang tot de doop maar niet tot het avondmaal, terwijl beide hetzelfde doel hebben (namelijk het versterken van het geloof, daarom moeten ook beide gebruikt worden (of niet natuurlijk in geval van tucht of geen belijdenis of andere persoonlijke redenen). Daarnaast zit je met het historische geloof dus niet in het genade verbond, hoe zal dan DL I art 17 opgaan voor je kinderen? Zo worden de sacrament(en) verkeerd bediend en gaat de laatste regel van art 29 (ngb) in vervulling....
Zij moeten wel antwoord geven op de 3e vraag van de belijdenis vragen van Voetius. "belooft u uw belijdenis te versieren met goede werken" terwijl deze werken er alleen kunnen zijn als iemand door de Geest opnieuw is geboren (zondag 3 v&a 8).
Aangezien belofte schuld maakt, vraag ik mij heen erg hard af hoe een kerkenraad hun kunnen toelaten! moeten zij niet juist (of in ieder geval de ds als herder van de gemeente) daar niet op toe zien, dat dat niet gebeurd?!
Aangezien dit wel gewoon gebeurd, wordt belijdenis doen niet meer dan een uiterlijkheid en verliest de doop zijn waarde.
Aangezien de doop 1 van de sacramenten is, en de sacramenten goed bedienen (dus o.a. alleen aan de gelovigen) 1 van de kenmerken van de ware kerk is (art. 29 ngb) gaan zij hier heel hard de fout in. Door enerzijds een verkeerde toelating bij de doop, en anderzijds de scheiding tussen doop en avondmaal, terwijl beide er zijn tot versterking van het geloof. (zondag 25)
Bij ons gisteren behandeling van H.C. Zondag 36; vr. 99 en 100. Nu lezen wij daar vervolgens: opdat Hij van ons recht beleden,...worde.
Vanuit de verdere tekstverwijzingen komen wij uit bij 2 Tim. 2:12; Indien wij verdragen, wij zullen ook met Hem heersen; indien wij Hem verloochenen, Hij zal ons ook verloochenen.
Hier staat bij de kantt. geschreven: Namelijk Christus of Zijn leer.
Er wordt ons dan voorgehouden, wanneer wij geen oprechte belijdenis van het geloof doen, wij het derde en negende gebod overtreden.
Vanuit de verdere tekstverwijzingen komen wij uit bij 2 Tim. 2:12; Indien wij verdragen, wij zullen ook met Hem heersen; indien wij Hem verloochenen, Hij zal ons ook verloochenen.
Hier staat bij de kantt. geschreven: Namelijk Christus of Zijn leer.
Er wordt ons dan voorgehouden, wanneer wij geen oprechte belijdenis van het geloof doen, wij het derde en negende gebod overtreden.
Dat ontkent niemand.PvS schreef:Er wordt ons dan voorgehouden, wanneer wij geen oprechte belijdenis van het geloof doen, wij het derde en negende gebod overtreden.
Het enige waar ik tegen ageer, is dat je de situatie van jouw gemeente (waar kennelijk het merendeel van hen die belijdenis afleggen dat niet oprecht doet) generaliseert naar alle gemeentes in de gereformeerde gezindte.
Dan denk ik dat je de realiteit niet onder ogen wilt zien.Tiberius schreef:Dat ontkent niemand.PvS schreef:Er wordt ons dan voorgehouden, wanneer wij geen oprechte belijdenis van het geloof doen, wij het derde en negende gebod overtreden.
Het enige waar ik tegen ageer, is dat je de situatie van jouw gemeente (waar kennelijk het merendeel van hen die belijdenis afleggen dat niet oprecht doet) generaliseert naar alle gemeentes in de gereformeerde gezindte.
Mogelijk. Ik heb dit als reden:PvS schreef:Dan denk ik dat je de realiteit niet onder ogen wilt zien.Tiberius schreef:Dat ontkent niemand.PvS schreef:Er wordt ons dan voorgehouden, wanneer wij geen oprechte belijdenis van het geloof doen, wij het derde en negende gebod overtreden.
DL schreef:Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Gaat die reden nog op in een gemeente waar belijdenis en avondmaal niet meer aan elkaar gekoppeld zijn?Tiberius schreef:Mogelijk. Ik heb dit als reden:DL schreef:Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Wat hier naar voren wordt gebracht het niets te maken met wat je in een eerdere post aanhaalt.Tiberius schreef:Mogelijk. Ik heb dit als reden:PvS schreef:Dan denk ik dat je de realiteit niet onder ogen wilt zien.Tiberius schreef:Dat ontkent niemand.PvS schreef:Er wordt ons dan voorgehouden, wanneer wij geen oprechte belijdenis van het geloof doen, wij het derde en negende gebod overtreden.
Het enige waar ik tegen ageer, is dat je de situatie van jouw gemeente (waar kennelijk het merendeel van hen die belijdenis afleggen dat niet oprecht doet) generaliseert naar alle gemeentes in de gereformeerde gezindte.DL schreef:Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Zou men bij het opstellen van de D.L. het afleggen van een belijdenis van de geloofsleer hebben voorgestaan?Tiberius schreef:...belijdenis van de geloofsleer.
Denk je niet dat je je daar in vergist?PvS schreef:Zou men bij het opstellen van de D.L. het afleggen van een belijdenis van de geloofsleer hebben voorgestaan?
Ik geloof dat ik mij niet vergis.Tiberius schreef:Denk je niet dat je je daar in vergist?PvS schreef:Zou men bij het opstellen van de D.L. het afleggen van een belijdenis van de geloofsleer hebben voorgestaan?
Hoe is het bij jou in de kerk, PvS? Dit soort vragenspelletjes (waar jij erg goed in schijnt te zijn) kun je nog erg lang volhouden maar een echt gesprek wordt het niet, zo.
Dit soort antwoorden kunnen wij dan verwachten als het te heet onder de voeten wordt?Erasmiaan schreef:Hoe is het bij jou in de kerk, PvS? Dit soort vragenspelletjes (waar jij erg goed in schijnt te zijn) kun je nog erg lang volhouden maar een echt gesprek wordt het niet, zo.
Is het wel te heet?
Als ook dát al niet meer gemerkt wordt.Tiberius schreef:Is het wel te heet?
Hoop er op terug te komen.