Het echte MANIFEST
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Beste allen,
Ik wacht de eventuele tekstuele voorstellen af. Als ik zo de reacties lees van Zeeuw en Orckie hoef ík me er niet in te mengen.
Hoe krijgt dit gestalte? Een ieder binnen zijn kerkverband via de kerkelijke weg [kerkenraad / classis] aanreiken?
Ik wacht de eventuele tekstuele voorstellen af. Als ik zo de reacties lees van Zeeuw en Orckie hoef ík me er niet in te mengen.
Hoe krijgt dit gestalte? Een ieder binnen zijn kerkverband via de kerkelijke weg [kerkenraad / classis] aanreiken?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Heb je het tekstuele voorstel aan het begin van deze topic niet gezien? Ondertussen is er e.e.a. gewijzigd, maar niet zo veel. Misschien kan je even de nieuwe versie posten Orck?Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Beste allen,
Ik wacht de eventuele tekstuele voorstellen af. Als ik zo de reacties lees van Zeeuw en Orckie hoef ík me er niet in te mengen.
Zie andere topic.Hoe krijgt dit gestalte? Een ieder binnen zijn kerkverband via de kerkelijke weg [kerkenraad / classis] aanreiken?
Lang niet overal Adrianus. Lang niet overal. Je zegt het al met het woordje vrijwel. Als binnen de GG geen complete consensus is over dit onderwerp, moet dat dan wel in het manifest dichtgetimmerd worden?Oorspronkelijk gepost door Adrianus
4. Ik constateer (zonder die discussie inhoudelijk weer aan te gaan) dat mijn interpretatie overeenkomt met hetegen vrijwel GG-breed wordt gevonden.
[Aangepast op 8/6/04 door wim]
Ten eerste: hoe kan ik daar positief over zijn als ik tot groot verdriet zie dat in de geschiedenis alleen het tegendeel is bewezen? En niets lijkt erop dat dit ten goede gaat keren. Jij wel?Oorspronkelijk gepost door PimJammer Marcel. Weer niet gelukt positief te zijn.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Leuk bedacht hoor, maar juist die hoek van kerkelijk NL die jij noemt zijn het meest bereid tot scheuren. Dat heeft immers de geschiedenis helder uitgewezen.
Zolang we het nog te goed hebben met elkaar, dan zal dit initiatief niet gebeuren, alle goede bedoelingen ten spijt.
Ik geloof dat alleen vervolging en verdrukking tot elkaar brengt. Dan zijn we niet meer van die verwende nesten. Ook zal dan afvallen wat niet uit God is. En bij elkaar komen dat wel uit God is.
Ik denk dat je op moet passen dat je niet het prototype wordt van mensen die een kerkverband verlaten en dan hard na gaan schoppen (tegen dat kerkverband of een grotere groep kerkverbanden).
Ten tweede: ik behoor nog steeds tot dezelfde gereformeerde gezindte, dus schop niet tegen iets wat ik verlaten heb. Van welk verband ik ook lid zou zijn, ik zou hetzelfde gereageerd hebben. Zoals je kan weten zeggen kerkverbanden me bizar weinig.
Ten derde: Ik reageer niet uit drang tot schoppen, helemaal niet zelfs, maar juist uit frustratie en verdriet. De laatste scheuring is wat dat betreft nog te recent.
Ten vierde: De dag dat alle kerken samen gaan, zou mijn grootste feestdag in mijn leven zijn.
Ten vijfde: de Bron waaruit ik heb mogen drinken is mij veel te dierbaar om tegen te schoppen.
[Aangepast op 8/6/04 door Lecram]
(nieuwste versie)
MANIFEST
Waarin wordt uitgesproken de wens dat de reformatorische kerken in Nederland komen tot een federatieve samenwerking,
en waarin synodes, classes, kerkenraden en individuele belijdende leden van deze kerkverbanden er toe opgeroepen worden in gesprek te gaan hierover.
Als basis voor deze federatieve samenwerking willen we de volgende punten ter overweging stellen.
1) Deze samenwerking wordt aangegaan door de Hersteld Nederlands Hervormde Kerk, Gereformeerde Gemeenten, Christelijk Gereformeerde Kerken, Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Oud Gereformeerde Gemeenten, binnen en buiten verband, en vrije gemeenten die aan de voorgaande verwant zijn.
2) De grondslag is de Heilige Schrift (Oude en Nieuwe Testament, zoals vervat in de canonieke boeken) en de drie formulieren van enigheid.
3) De Dordste kerkorde wordt aangehouden.
4) De samenwerking houdt in dat er kanselruil mogelijk is, op initiatief van individuele kerkenraden.
5) Er wordt een commissie ingesteld waarin vertegenwoordigd alle participerende kerkverbanden en welke periodiek bijeenkomt voor overleg aangaande samenwerking (bijv. richting de overheid, of in onderwijs of zorg, alsook bijv. in godsdienstige/pastorale toerusting van ambtsdragers en kader)
6) Om geschillen te voorkomen die in het verleden gespeeld hebben commiteren alle deelnemende kerkverbanden en de daarin participerende ambtsdragers zich aan de volgende uitspraken:
a. Het algemeen aanbod van genade, met bevel van geloof en bekering, dient in de prediking voorgesteld te worden aan alle hoorders.
b. Men erkent dat er bij de leer van het genadeverbond verschillende visies voorkomen welke allen vallen binnen de bandbreedte van de gereformeerde belijdenis en bij meerdere van onze Reformatoren en Nadere Reformatoren in zwang geweest zijn.
De kerngegevens welke in beide visies door allen worden onderschreven zijn de volgende.
* De doop is een teken en zegel van het genadeverbond. De doop wijst op het ontzaglijk grote voorrecht te mogen leven onder de ernstige, onvoorwaardelijke aanbieding van Christus in het Evangelie waarin elke hoorder van het Evangelie het recht van toegang tot Gods beloften van Godswege geschonken word, met daarbij Gods eis en bevel van geloof en bekering.
Het leert ons dat wij leven onder de bediening van het genadeverbond en daardoor als verbondskinderen benoemd mogen worden. De doop is daarnaast eveneens een bijzonder ernstige verzwaring van onze verantwoordelijkheid. Wie met een gedoopt voorhoofd verloren gaat zal des te zwaarder gestraft worden omdat hij niet alleen in Adam voor God schuldig staat, maar eveneens het bloed van Christus wat welmenend werd aangeboden, verworpen heeft.
* Ondanks het grote voorrecht van de doop, is de doop zichzelf tekort voor de eeuwigheid en niet-zaligmakend. Er zijn daarom 2-erlei kinderen van het verbond. Noodzakelijk is Gods eenzijdige en vrijmachtige werking, om in de weg van wedergeboorte het geloof te schenken wat met Christus verenigt tot zaligheid en wat een zaligmakend deel en recht van bezit schenkt op al Gods beloften. Deze eenzijdige werking van Gods Geest vloeit voort uit Gods eeuwig welbehagen waar Hij in het verbond der verlossing de Zijnen van eeuwigheid heeft liefgehad
c. Het genadeverbond behoort niet los gemaakt te worden of los gezien te worden van de uitverkiezing.
d. De prediking dient christocentrisch te zijn, en trinitarisch.
e. Niet alleen de verwerving van de zaligheid door de verdienste van Christus dient gepredikt te worden, maar ook de toepassing daarvan door het werk van de Heilige Geest in het hart van een zondaar.
Gezien de nood van de kerk, de opkomst van het moderne heidendom, de werelgelijkvormigheid, lauwheid en dodigheid van het christendom, en de verwarring op kerkelijk terrein willen wij alle betrokkenen met klem oproepen het bovenstaande biddend te overwegen. Mochten in dit gebed ook de woorden uit het Hogepriesterlijk gebed meeklinken:
Johannes 17:11 Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.
Johannes 17:21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Johannes 17:22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn.
MANIFEST
Waarin wordt uitgesproken de wens dat de reformatorische kerken in Nederland komen tot een federatieve samenwerking,
en waarin synodes, classes, kerkenraden en individuele belijdende leden van deze kerkverbanden er toe opgeroepen worden in gesprek te gaan hierover.
Als basis voor deze federatieve samenwerking willen we de volgende punten ter overweging stellen.
1) Deze samenwerking wordt aangegaan door de Hersteld Nederlands Hervormde Kerk, Gereformeerde Gemeenten, Christelijk Gereformeerde Kerken, Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Oud Gereformeerde Gemeenten, binnen en buiten verband, en vrije gemeenten die aan de voorgaande verwant zijn.
2) De grondslag is de Heilige Schrift (Oude en Nieuwe Testament, zoals vervat in de canonieke boeken) en de drie formulieren van enigheid.
3) De Dordste kerkorde wordt aangehouden.
4) De samenwerking houdt in dat er kanselruil mogelijk is, op initiatief van individuele kerkenraden.
5) Er wordt een commissie ingesteld waarin vertegenwoordigd alle participerende kerkverbanden en welke periodiek bijeenkomt voor overleg aangaande samenwerking (bijv. richting de overheid, of in onderwijs of zorg, alsook bijv. in godsdienstige/pastorale toerusting van ambtsdragers en kader)
6) Om geschillen te voorkomen die in het verleden gespeeld hebben commiteren alle deelnemende kerkverbanden en de daarin participerende ambtsdragers zich aan de volgende uitspraken:
a. Het algemeen aanbod van genade, met bevel van geloof en bekering, dient in de prediking voorgesteld te worden aan alle hoorders.
b. Men erkent dat er bij de leer van het genadeverbond verschillende visies voorkomen welke allen vallen binnen de bandbreedte van de gereformeerde belijdenis en bij meerdere van onze Reformatoren en Nadere Reformatoren in zwang geweest zijn.
De kerngegevens welke in beide visies door allen worden onderschreven zijn de volgende.
* De doop is een teken en zegel van het genadeverbond. De doop wijst op het ontzaglijk grote voorrecht te mogen leven onder de ernstige, onvoorwaardelijke aanbieding van Christus in het Evangelie waarin elke hoorder van het Evangelie het recht van toegang tot Gods beloften van Godswege geschonken word, met daarbij Gods eis en bevel van geloof en bekering.
Het leert ons dat wij leven onder de bediening van het genadeverbond en daardoor als verbondskinderen benoemd mogen worden. De doop is daarnaast eveneens een bijzonder ernstige verzwaring van onze verantwoordelijkheid. Wie met een gedoopt voorhoofd verloren gaat zal des te zwaarder gestraft worden omdat hij niet alleen in Adam voor God schuldig staat, maar eveneens het bloed van Christus wat welmenend werd aangeboden, verworpen heeft.
* Ondanks het grote voorrecht van de doop, is de doop zichzelf tekort voor de eeuwigheid en niet-zaligmakend. Er zijn daarom 2-erlei kinderen van het verbond. Noodzakelijk is Gods eenzijdige en vrijmachtige werking, om in de weg van wedergeboorte het geloof te schenken wat met Christus verenigt tot zaligheid en wat een zaligmakend deel en recht van bezit schenkt op al Gods beloften. Deze eenzijdige werking van Gods Geest vloeit voort uit Gods eeuwig welbehagen waar Hij in het verbond der verlossing de Zijnen van eeuwigheid heeft liefgehad
c. Het genadeverbond behoort niet los gemaakt te worden of los gezien te worden van de uitverkiezing.
d. De prediking dient christocentrisch te zijn, en trinitarisch.
e. Niet alleen de verwerving van de zaligheid door de verdienste van Christus dient gepredikt te worden, maar ook de toepassing daarvan door het werk van de Heilige Geest in het hart van een zondaar.
Gezien de nood van de kerk, de opkomst van het moderne heidendom, de werelgelijkvormigheid, lauwheid en dodigheid van het christendom, en de verwarring op kerkelijk terrein willen wij alle betrokkenen met klem oproepen het bovenstaande biddend te overwegen. Mochten in dit gebed ook de woorden uit het Hogepriesterlijk gebed meeklinken:
Johannes 17:11 Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.
Johannes 17:21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Johannes 17:22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn.
Marcel jij komt uit die hoek van kerkelijk NL en hebt daar (bij mijn weten) geestelijk mogen eten en drinken. Voor die hoek heb je nu de hoop opgegeven zo lijkt het.Oorspronkelijk gepost door LecramTen eerste: hoe kan ik daar positief over zijn als ik tot groot verdriet zie dat in de geschiedenis alleen het tegendeel is bewezen? En niets lijkt erop dat dit ten goede gaat keren. Jij wel?Oorspronkelijk gepost door PimJammer Marcel. Weer niet gelukt positief te zijn.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Leuk bedacht hoor, maar juist die hoek van kerkelijk NL die jij noemt zijn het meest bereid tot scheuren. Dat heeft immers de geschiedenis helder uitgewezen.
Zolang we het nog te goed hebben met elkaar, dan zal dit initiatief niet gebeuren, alle goede bedoelingen ten spijt.
Ik geloof dat alleen vervolging en verdrukking tot elkaar brengt. Dan zijn we niet meer van die verwende nesten. Ook zal dan afvallen wat niet uit God is. En bij elkaar komen dat wel uit God is.
Ik denk dat je op moet passen dat je niet het prototype wordt van mensen die een kerkverband verlaten en dan hard na gaan schoppen (tegen dat kerkverband of een grotere groep kerkverbanden).
Ten tweede: ik behoor nog steeds tot dezelfde gereformeerde gezindte, dus schop niet tegen iets wat ik verlaten heb. Van welk verband ik ook lid zou zijn, ik zou hetzelfde gereageerd hebben. Zoals je kan weten zeggen kerkverbanden me bizar weinig.
Ten derde: Ik reageer niet uit drang tot schoppen, helemaal niet zelfs, maar juist uit frustratie en verdriet. De laatste scheuring is wat dat betreft nog te recent.
Ten vierde: De dag dat alle kerken samen gaan, zou mijn grootste feestdag in mijn leven zijn.
Ten vijfde: de Bron waaruit ik heb mogen drinken is mij veel te dierbaar om tegen te schoppen.
[Aangepast op 8/6/04 door Lecram]
Ad 1. We hebben het over mensen. Blijkens de bijdragen op dit forum zijn er in die hoek wel mensen met een verlangen tot eenheid.
Ad. 2. Omdat kerkverbanden je weinig zeggen, zouden we over mensen/leden moeten praten. En dan hoeft de hoop nog niet opgegeven te worden, toch?
Ad. 3. Soms proef ik meer frustratie dan verdriet, dat vind ik jammer. Maar laten we maar over het onderwerp zelf praten, en proberen niet te veel persoonlijke zaken hier aan de orde brengen. Sorry dat ik die bal heb opgegooid.
Ad. 4. Ik kijk ook uit naar een hereniging van kerkelijk NL, maar dan wel onder de vlag van bijv. het Manifest . Maar ik denk dat we principieel van visie verschillen als jij het hebt over alle kerken, waarbij ook de kerken vallen, die standpunten zoals in het Manifest verwoord zullen verwerpen.
Het grote bezwaar dat ik tegen het manifest heb, is dat (groepen) mensen worden uitgesloten die er prima inpassen. Zou Jezus iemand uitsluiten die bij Hem wil horen?Oorspronkelijk gepost door Pim
Ad. 4. Ik kijk ook uit naar een hereniging van kerkelijk NL, maar dan wel onder de vlag van bijv. het Manifest . Maar ik denk dat we principieel van visie verschillen als jij het hebt over alle kerken, waarbij ook de kerken vallen, die standpunten zoals in het Manifest verwoord zullen verwerpen.
Interessante gedachte.Oorspronkelijk gepost door LecramHet grote bezwaar dat ik tegen het manifest heb, is dat (groepen) mensen worden uitgesloten die er prima inpassen. Zou Jezus iemand uitsluiten die bij Hem wil horen?Oorspronkelijk gepost door Pim
Ad. 4. Ik kijk ook uit naar een hereniging van kerkelijk NL, maar dan wel onder de vlag van bijv. het Manifest . Maar ik denk dat we principieel van visie verschillen als jij het hebt over alle kerken, waarbij ook de kerken vallen, die standpunten zoals in het Manifest verwoord zullen verwerpen.
Zou jij eens uit kunnen leggen welke groepen (!) worden nu buiten gesloten?
"Die bij Hem willen horen"Oorspronkelijk gepost door PimInteressante gedachte.Oorspronkelijk gepost door LecramHet grote bezwaar dat ik tegen het manifest heb, is dat (groepen) mensen worden uitgesloten die er prima inpassen. Zou Jezus iemand uitsluiten die bij Hem wil horen?Oorspronkelijk gepost door Pim
Ad. 4. Ik kijk ook uit naar een hereniging van kerkelijk NL, maar dan wel onder de vlag van bijv. het Manifest . Maar ik denk dat we principieel van visie verschillen als jij het hebt over alle kerken, waarbij ook de kerken vallen, die standpunten zoals in het Manifest verwoord zullen verwerpen.
Zou jij eens uit kunnen leggen welke groepen (!) worden nu buiten gesloten?
En als je dat te breed vindt (zou wel triest zijn) dan zijn er ook nog die de gereformeerde leer onderschrijven, maar die er niet bij staan. Bedenk die zelf maar. Ik ga geen kerkverbanden noemen. Dat is niet relevant.
We hebben het hier over een spreekstuk met als doel bestaande kerkverbanden bij elkaar te brengen. Dan vind jij het noemen van kerkverbanden niet relevant? Dat snap ik even niet. Het gaat hier niet om het oprichten van een nieuwe kerk waar maar een bepaald deel van de christenen welkom is of zo, maar om mensen te bewegen de deuren van bestaande kerkgenootschappen open te zetten!!Oorspronkelijk gepost door Lecram"Die bij Hem willen horen"Oorspronkelijk gepost door PimInteressante gedachte.Oorspronkelijk gepost door LecramHet grote bezwaar dat ik tegen het manifest heb, is dat (groepen) mensen worden uitgesloten die er prima inpassen. Zou Jezus iemand uitsluiten die bij Hem wil horen?Oorspronkelijk gepost door Pim
Ad. 4. Ik kijk ook uit naar een hereniging van kerkelijk NL, maar dan wel onder de vlag van bijv. het Manifest . Maar ik denk dat we principieel van visie verschillen als jij het hebt over alle kerken, waarbij ook de kerken vallen, die standpunten zoals in het Manifest verwoord zullen verwerpen.
Zou jij eens uit kunnen leggen welke groepen (!) worden nu buiten gesloten?
En als je dat te breed vindt (zou wel triest zijn) dan zijn er ook nog die de gereformeerde leer onderschrijven, maar die er niet bij staan. Bedenk die zelf maar. Ik ga geen kerkverbanden noemen. Dat is niet relevant.
Misschien denk ik al verder. Ik geloof van harte dat als de Heilige Geest het gaat werken, dat er een echte eenheid komt tussen de gelovigen. Ik ben het geloof in kerkverbanden helaas verloren. Welk kerkverband dan ook. Laten we die eerst opheffen, dan komt het vanzelf bij elkaar.Oorspronkelijk gepost door Pim
We hebben het hier over een spreekstuk met als doel bestaande kerkverbanden bij elkaar te brengen. Dan vind jij het noemen van kerkverbanden niet relevant? Dat snap ik even niet. Het gaat hier niet om het oprichten van een nieuwe kerk waar maar een bepaald deel van de christenen welkom is of zo, maar om mensen te bewegen de deuren van bestaande kerkgenootschappen open te zetten!!
APPLAUS!!!!!!!!!!!! (ten overvloede: serieus bedoeld)Oorspronkelijk gepost door LecramMisschien denk ik al verder. Ik geloof van harte dat als de Heilige Geest het gaat werken, dat er een echte eenheid komt tussen de gelovigen. Ik ben het geloof in kerkverbanden helaas verloren. Welk kerkverband dan ook. Laten we die eerst opheffen, dan komt het vanzelf bij elkaar.Oorspronkelijk gepost door Pim
We hebben het hier over een spreekstuk met als doel bestaande kerkverbanden bij elkaar te brengen. Dan vind jij het noemen van kerkverbanden niet relevant? Dat snap ik even niet. Het gaat hier niet om het oprichten van een nieuwe kerk waar maar een bepaald deel van de christenen welkom is of zo, maar om mensen te bewegen de deuren van bestaande kerkgenootschappen open te zetten!!
Een 'breekje' van Breekijzertje