Oorspronkelijk gepost door gallio
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Sectarisme heeft niet zozeer met de leer te maken als wel met de opbouw van een 'groep'.
Inderdaad moet je op grond van deze sociologische voorwaarden bij de Ger. Gem. in Ned. spreken van een sekte, maar nogmaals dat betekent niet automatisch dwalen in de gereformeerde leer.
zou je dit even kunnen verduidelijken? ik ben geen socioloog, maar betwijfel dat de GGN een secte is.
ik geloof dat bij sectes er sterke nadruk is op wat de leider zegt. en als ik zie dat er GGN's zijn die zich niets aantrekken van waarschuwingen wat betreft TV, internet, sport etc. denk ik dat de bestempeling tot secte niet terrecht is.
Nogmaals Gallio. Adrianus kan het woord nu wel negatief duiden, maar het is gewoon een 'begrip' voor een religieuze stroming die men binnen de sociologie niet, of nog niet, met kerk kan weergeven.
Bij vele sociologen is er pas sprake van een kerk als ze positief gezind is ten opzichte van de samenleving etc.
Maar goed hier wat kenmerken:
Ideologische kenmerken:
1. Reactie op marginalisering van de religie
2. Het verdedigen van een selectief gedeelte van de traditie.
Was voorheen [bijvoorbeeld bij de puriteinen] ‘welvaart’ iets waar men zeer negatief tegenover stond, nu lijkt het tegendeel het geval. Men spreekt en schrijft over materialisme, maar de parkeerplaatsen staan vol met auto’s die niet aansluiten bij een wereldmijdende houding. […] ook bijvoorbeeld mogen wél er onbekeerde ambtsdragers zijn, geen bekeerde vrouwen als ambtsdrager.
3. De dualistische wereldvisie. De wereld is verdeeld in goed en kwaad. Dit is heel herkenbaar voor een sekte. Een bekende uitdrukking binnen een sekte is ‘Des HEEREN tempel, […] des HEEREN tempel zijn deze’ Zij zijn de waren en alles buiten hun sekte is het kwaad.
4. Ook een kenmerk van fundamentalisme is het absolutisme en de onfeilbaarheid van de heilige Schriften.
5. Het laatste ideologische kenmerk is ‘millennianisme’ en Messianisme.
Organisatorische kenmerken:
1. Is de sekte ondemocratisch of autoritair? Is hij profeet of priester. Binnen sekte vinden we meestal een profeet. Ook uit een profeet van een sekte regelmatig kritiek op de wereld en zijn medechristenen in zijn eigen periodiek.
2. Hoe selectief is de groep, of hoe uitverkoren is een lid van die groep? Een sekte probeert exogame huwelijken te verbieden en als ze als plaats hebben ze min of meer te dwingen om beiden lid te worden van deze sekte. Ook hebben ze eigen scholen en wordt het leggen van sociale contacten buiten de groep tegengewerkt. Door hun duale houding en dus negatieve houding tegenover de ‘wereld’ is hun religieuze houding diffuus en men eist ‘total commitment’.
3. Ook stelt men scherpe grenzen aan de eigen groep. Deze grens heeft veel te maken met het duale wereldbeeld. Men heeft dan ook een negatieve houding tot de samenleving. Dit gaat binnen een sekte soms zo ver dat zelfs contacten met andere christenen niet getolereerd worden.
4. Tot slot, de gedragseisen. Hierover zou veel te schrijven zijn. Men eist van haar leden een onberispelijk gedrag. Ook heeft men een schema voor ‘conversion’ en eist ze van haar leden een ‘ervaring van het licht’, een soort ‘turning point’.