Hoe kan ik dit in de Schrift terugvinden?Matth. 5 gaat over wat de discipelen van Christus wedervaren zal in deze wereld, dus ná de uitstorting van de Heilige Geest (Die dan al is uitgestort op de dorstigen).
Wie zijn de dorstigen ?
Re: Wie zijn de dorstigen ?
Wie de dorstigen leest door de profeet getekend ziet mensen, die
- geld uitgeven voor hetgeen geen brood is
- arbeiden voor hetgeen niet verzadigen kan
- die de HEERE niet gevonden hebben
- die goddeloos zijn
Zelf wil ik niet de context van Babel uit het oog verliezen, maar hier wordt alles buiten God en zonder God aangesproken. Ze leven voor zichzelf. Ze zijn als de rijke man uit de gelijkenis. Daarbij zijn ze goddeloos. Eenvoudig vertaald: zonder God. Denk wat Paulus schrijft aan de heidenen in Efeze over hun 'eertijds':
Dat gij in dien tijd waart zonder Christus,
vervreemd van het burgerschap Israëls,
en vreemdelingen van de verbonden der belofte,
geen hoop hebbende,
en zonder God in de wereld.
De rechtvaardiging van de goddeloze.
- die goddeloos zijn
Zelf wil ik niet de context van Babel uit het oog verliezen, maar hier wordt alles buiten God en zonder God aangesproken. Ze leven voor zichzelf. Ze zijn als de rijke man uit de gelijkenis. Daarbij zijn ze goddeloos. Eenvoudig vertaald: zonder God. Denk wat Paulus schrijft aan de heidenen in Efeze over hun 'eertijds':
Dat gij in dien tijd waart zonder Christus,
vervreemd van het burgerschap Israëls,
en vreemdelingen van de verbonden der belofte,
geen hoop hebbende,
en zonder God in de wereld.
De rechtvaardiging van de goddeloze.
Het is Schrift.Ander schreef:Hoe kan ik dit in de Schrift terugvinden?Matth. 5 gaat over wat de discipelen van Christus wedervaren zal in deze wereld, dus ná de uitstorting van de Heilige Geest (Die dan al is uitgestort op de dorstigen).
De Bergrede is de grondwet van het Koninkrijk der hemelen. Wie aan al de door Jezus genoemde punten voldoet kan binnengaan. Het gaat niet aan om er één kenmerkje tussenuit te halen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Waar staat dat?refo schreef:Het is Schrift.Ander schreef:Hoe kan ik dit in de Schrift terugvinden?Matth. 5 gaat over wat de discipelen van Christus wedervaren zal in deze wereld, dus ná de uitstorting van de Heilige Geest (Die dan al is uitgestort op de dorstigen).
De Bergrede is de grondwet van het Koninkrijk der hemelen.
Dan zal er niemand komen. Tenzij ze in Christus alles hebben.Wie aan al de door Jezus genoemde punten voldoet kan binnengaan. Het gaat niet aan om er één kenmerkje tussenuit te halen.
Je noemt hier goede punten, die opkomen vanuit een serieuze exegese. De uitleg van Jesaja (net als elk Bijbelboek) moet tenslotte eerst gescheiden vanuit de context van het Bijbelboek.hervormde schreef:Wie de dorstigen leest door de profeet getekend ziet mensen, die
- die goddeloos zijn
Zelf wil ik niet de context van Babel uit het oog verliezen, maar hier wordt alles buiten God en zonder God aangesproken. Ze leven voor zichzelf. Ze zijn als de rijke man uit de gelijkenis. Daarbij zijn ze goddeloos. Eenvoudig vertaald: zonder God.
M.i. spreekt Jesaja hier (in het 2e boek van Jesaja) tegen mensen, die zich in de zonde verharden. God had (1e boek van Jesaja) het oordeel aangekondigd, en het volk had niet geluisterd. Het oordeel is gekomen, God heeft Zijn toegezegde straffen waargemaakt. Dáárom is het volk "ongetroost", zij zijn opgejaagd en zonder vaste woonplaats (door een onweder voortgedreven

Kortom, de heilsbeloften van Jes 54 en 55 komen tot het volk Israël, wat ligt onder de toorn van God, en die door Zijn hand gestraft worden vanwege hun ongehoorzaamheid, en hun doorleven in de zonde ondanks de waarschuwingen en oordeelsaanzeggingen (1e boek van Jesaja).
Wat was het doel van oordeelsprediking? Dat het volk zich zou bekeren, voordat de oordelen kwamen. Wat was het doel van de heilsprediking (die al klonk, voordat de oordelen kwamen!)? Dat het volk zich, vanwege Gods liefdevolle nodigingen, zou bekeren.
M.i. kan en mag de heilsprediking van Jesaja dan ook niet los van de oordeelsprediking gepreekt worden. Het adres van beiden is hetzelfde. Zowel de oordeelsprediking als de heilsprediking komen tot het hele volk Israël, en nu dus ook tot de hele gemeente. En ook het doel is nog hetzelfde: Bekeert u! Komt tot Mij!
Ik weet het niet. Het zou ook zo kunnen zijn dat die dorstigen nog altijd maar verkeerd zoeken (in hun tranen, hun gestalten, hun bevindingen etc.) Zonder dat allemaal weg te gooien is dat niet het zuivere water des Levens. Ze moeten het net aan de andere zijde uitwerpen. De vraag is of er in die dorstigen dan al een beginsel ligt. Ik denk dat je dan met Brakel moet zeggen: als we het bij de eerste overtuiging stellen is het te vroeg, bij de doorbrekende oefening (of hoe hij het ook mag formuleren) te laat.Luther schreef:De waardering van de exegese van Jesaja 55: 1 en 2 hangt ook samen met de verbondsvisie die gehanteerd wordt.Ander schreef:Het is prima om hier een topic voor te openen. Het is overigens context en geen kontekst.
Ik weet dat er verschillend gedacht wordt over wie er met de dorstigen in Jes. 55:1 worden bedoeld. De kantt. zijn daarin helder. Ik hou me aan die lijn.
Ik weet ook dat de Erskines en andere er anders over denken. Op zich vind ik het prima dat er anders over gedacht wordt. Je komt dan in de aanbodsdiscussie terecht die hier al vele malen gevoerd is. Bekend is dat ik wat bedenkingen heb over het functioneren van een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade binnen bepaalde kringen.
Gezien de inhoud van vers 2 houd ik het erop dat met de dorstigen uit vers 1 allen worden bedoeld tot wie het woord komt. (Een preek van ds. G.J. Baan hierover heeft me hiervan overtuigd.)
Door de hele pericoop uit te lezen. Dan vind je ook hoe de discipelen worden voorbereid op vervolging en laster en zo.Ander schreef:Hoe kan ik dit in de Schrift terugvinden?Matth. 5 gaat over wat de discipelen van Christus wedervaren zal in deze wereld, dus ná de uitstorting van de Heilige Geest (Die dan al is uitgestort op de dorstigen).
Als je heel Jes 55 leest is dat toch één nodiging tot het heil aan goddeloze, onrechtvaardige zondaren, aan zondaren die dorsten en hogeren naar wat niet verzadigen kan. Er wordt in Jesaja 55 geen enkele waardigheid bij de komende zondaar verwacht. En de reden dat de HEERE zo ruim nodigt staat er ook "8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen , spreekt de HEERE. "Erasmiaan schreef:Ik weet het niet. Het zou ook zo kunnen zijn dat die dorstigen nog altijd maar verkeerd zoeken (in hun tranen, hun gestalten, hun bevindingen etc.) Zonder dat allemaal weg te gooien is dat niet het zuivere water des Levens. Ze moeten het net aan de andere zijde uitwerpen. De vraag is of er in die dorstigen dan al een beginsel ligt. Ik denk dat je dan met Brakel moet zeggen: als we het bij de eerste overtuiging stellen is het te vroeg, bij de doorbrekende oefening (of hoe hij het ook mag formuleren) te laat.Luther schreef:De waardering van de exegese van Jesaja 55: 1 en 2 hangt ook samen met de verbondsvisie die gehanteerd wordt.Ander schreef:Het is prima om hier een topic voor te openen. Het is overigens context en geen kontekst.
Ik weet dat er verschillend gedacht wordt over wie er met de dorstigen in Jes. 55:1 worden bedoeld. De kantt. zijn daarin helder. Ik hou me aan die lijn.
Ik weet ook dat de Erskines en andere er anders over denken. Op zich vind ik het prima dat er anders over gedacht wordt. Je komt dan in de aanbodsdiscussie terecht die hier al vele malen gevoerd is. Bekend is dat ik wat bedenkingen heb over het functioneren van een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade binnen bepaalde kringen.
Gezien de inhoud van vers 2 houd ik het erop dat met de dorstigen uit vers 1 allen worden bedoeld tot wie het woord komt. (Een preek van ds. G.J. Baan hierover heeft me hiervan overtuigd.)
Wee ons als wij op zo'n grote zaligheid geen acht geven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik zeg ook niet dat er waardigheid bij een komende zondaar wordt verwacht. Ik zeg wel dat een zondaar uit zichzelf niet kan komen; alleen door Woord en Geest.huisman schreef:Als je heel Jes 55 leest is dat toch één nodiging tot het heil aan goddeloze, onrechtvaardige zondaren, aan zondaren die dorsten en hogeren naar wat niet verzadigen kan. Er wordt in Jesaja 55 geen enkele waardigheid bij de komende zondaar verwacht. En de reden dat de HEERE zo ruim nodigt staat er ook "8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen , spreekt de HEERE. "Erasmiaan schreef:Ik weet het niet. Het zou ook zo kunnen zijn dat die dorstigen nog altijd maar verkeerd zoeken (in hun tranen, hun gestalten, hun bevindingen etc.) Zonder dat allemaal weg te gooien is dat niet het zuivere water des Levens. Ze moeten het net aan de andere zijde uitwerpen. De vraag is of er in die dorstigen dan al een beginsel ligt. Ik denk dat je dan met Brakel moet zeggen: als we het bij de eerste overtuiging stellen is het te vroeg, bij de doorbrekende oefening (of hoe hij het ook mag formuleren) te laat.Luther schreef:De waardering van de exegese van Jesaja 55: 1 en 2 hangt ook samen met de verbondsvisie die gehanteerd wordt.Ander schreef:Het is prima om hier een topic voor te openen. Het is overigens context en geen kontekst.
Wee ons als wij op zo'n grote zaligheid geen acht geven.
Erasmiaan schreef
Maar ze worden allen genodigd, en als ze niet komen is het eigen schuld ,en als Gods Geest de zondaar aan zichzelf ontdekt dan komen ze onvoorwaardelijk. Waar ik wel eens bang voor ben dat ze tijdens dat komen worden opgehouden door een bepaalde prediking. een prediking die meer wijst op de zgn voorwaarden (b.v. is je dorst wel echt, heb je Gods recht wel leren toevallen enz.) Laten wij toch Bijbels blijven en de ruimte van het Evangelie niet door voorwaarden nauwer maken.Ik zeg ook niet dat er waardigheid bij een komende zondaar wordt verwacht. Ik zeg wel dat een zondaar uit zichzelf niet kan komen; alleen door Woord en Geest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wat een tekst betekend, wordt niet bepaald door onze theologische beschouwingen, maar door de tekst en haar context. Er wordt hier heel veel gedogmatiseerd, maar kijk nu eerst eens wat de tekst en haar context zegt. Zoals hervormde hier doet, en ik ook getracht heb.
De uitleg van een tekst wordt niet bepaald door wat wij dogmatisch mooi en aansprekend vinden, maar door wat er staat!
De uitleg van een tekst wordt niet bepaald door wat wij dogmatisch mooi en aansprekend vinden, maar door wat er staat!
Ik ben niet diep ingevoerd in de aanbodsdiscussie omdat het voor mij nooit een strijdpunt is geweest. Er is een algemeen onvoorwaardelijk aanbod, basta. Daarom heb ik in de preken die ik gehoord heb me nooit gefocusd op dit punt, zoals je bijvoorbeeld een huisman ziet doen. Ik durf dan ook te stellen dat ik redelijk onbevangen naar deze tekst kijk. Ik had de tekst nog nooit gelezen zoals Erskine het zegt (volgens huisman), dat vers 2 eigenlijk wat over het dorsten zegt. Maar ik denk juist dat het 'geld geven voor hetgeen geen brood is' en 'arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan', de tranen en de bevindingen van een volk is dat het altijd nog verkeerd zoekt. Maar dorstigen, dat is volgens mij niet iedereen. Er zitten kerken vol met mensen die niet dorsten naar de Godsdienst en niet dorsten naar de wereld, kortom, die lauw zijn. En hoe vaak ben ik dat ook niet.
Ik vroeg een bewijs uit de Schrift. Jij noemt de pericoop. Ik kan het niet vinden. Wellicht kun je passage die je bedoelt nog een keer posten.Afgewezen schreef:Door de hele pericoop uit te lezen. Dan vind je ook hoe de discipelen worden voorbereid op vervolging en laster en zo.Ander schreef:Hoe kan ik dit in de Schrift terugvinden?Matth. 5 gaat over wat de discipelen van Christus wedervaren zal in deze wereld, dus ná de uitstorting van de Heilige Geest (Die dan al is uitgestort op de dorstigen).
Na 'lezen' stond behalve een punt ook nog: Dan vind je ook hoe de discipelen worden voorbereid op vervolging en laster en zo.Ander schreef:Ik vroeg een bewijs uit de Schrift. Jij noemt de pericoop. Ik kan het niet vinden. Wellicht kun je passage die je bedoelt nog een keer posten.Afgewezen schreef:Door de hele pericoop uit te lezen. Dan vind je ook hoe de discipelen worden voorbereid op vervolging en laster en zo.Ander schreef:Hoe kan ik dit in de Schrift terugvinden?Matth. 5 gaat over wat de discipelen van Christus wedervaren zal in deze wereld, dus ná de uitstorting van de Heilige Geest (Die dan al is uitgestort op de dorstigen).
--------------
Goed geantwoord.Erasmiaan schreef:Waar staat dat?refo schreef:Het is Schrift.Ander schreef:Hoe kan ik dit in de Schrift terugvinden?Matth. 5 gaat over wat de discipelen van Christus wedervaren zal in deze wereld, dus ná de uitstorting van de Heilige Geest (Die dan al is uitgestort op de dorstigen).
De Bergrede is de grondwet van het Koninkrijk der hemelen.
Dan zal er niemand komen. Tenzij ze in Christus alles hebben.Wie aan al de door Jezus genoemde punten voldoet kan binnengaan. Het gaat niet aan om er één kenmerkje tussenuit te halen.
Daarom is het de grondwet. Want: Al die dingen die er in staan moet je aan voldoen. Ontbreekt er ook maar een of een deel: dan heb je Christus nodig.
--------------