Waarom zo geheim?
Ben wel even benieuwd, bij de gemeenteberichten, voor de dienst. Word er dan van de andere wijk ook verteld, wie er ziek is/voorbede? In hoeverre worden "familieberichten" genoemd?
Bij ons is het zo, elke wijk, z'n eigen berichten. Alleen overlijdensberichten worden in beide wijken omgeroepen.
Bij ons is het zo, elke wijk, z'n eigen berichten. Alleen overlijdensberichten worden in beide wijken omgeroepen.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
-
Dit vind ik echt erg. Ben het ook niet met je eens. Kleedgewoonten? Kom op zeg! Echt geen verschil. Welke ideeen, concreet! Waarom houden we niet eens op met die onzin? Ik vind dit gewoon dom gezeik van de Rijssenaren. Je moet toch wat t kujn hemn.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Waar men erg bang voor was, was het feit dat men twee aparte gemeentes kreeg. Dus twee onafhankelijke kerkeraden. Het gevaar bestaat dan dat je een "lichte" en een "zware" kerk krijgt.
Dat is nu ook wel een beetje zo. Als je puur kijkt naar de ideeen, kleedgewoontes etc. dan zie je een duidelijk vershcil tussen Noord en Zuid.
West staat hier nog even buiten, omdat deze kerk in de nieuwbouw van Rijssen gebouwd is. Erg jonge gemeente. Valt nog onder de verantwoording van Noord.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Waarom??? dat zal bij ons onmogelijk zijn. Wij zijn een een vrij grote gemeente (1500 leden) er word veel georganiseerd (bijbelkringen, j.v.'s, cathechisatie, gemeenteavonden, gemeentemaaltijden, j.v. weekenden, (fiets) activiteiten voor alle gemeenten, etc. We zijn een grote gemeente maar ook een zeer meelevende gemeenten naar elkaar toe. Ik ken niet alle mensen maar toch ook wel een vrij groot gedeelte van de gemeente zeker van naam.Oorspronkelijk gepost door PimPersoonlijk denk ik dat hier juist het probleem ligt: die mega-gemeenten (of ze nu stedelijk zijn of niet). Laten we maar beginnen met wijkgemeenten op te zetten (max. 500 man?).Oorspronkelijk gepost door WSO
Hallo zeg! In een stedelijke gemeente met 1000 leden, weet je echt niet alles van al je medeleden, hoor.
-----------------------------------------------------
Maar wat al eens is aan gekaart. Een kerkenraadsvergadering heeft ook een soort van beroepsgeheim. En dan bedoel ik dat er ook bepaalde dingen besproken worden die de gemeente niet hoef te weten.
Als je iets graag wilt weten, kun je zeker naar de kerkenraad toe stappen en vragen of er bepaalde dingen zijn besproken die ook de gemeenteleden mogen weten. De eerste stap heb je al gezet.
[Aangepast op 1-6-2004 door anna]
Dat is moeilijk om een pastoraal mederwerker binnen de gergem te krijgen. Wij hebben nu een (eindelijk) een ouderling die pastoraal medewerker is geworden. Maar 1 is nog wel te weinig. (vindt ik voor zo'n grote gemeent als wij).Oorspronkelijk gepost door PimPredikant kan toch diverse wijkgemeenten dienen voor wat betreft de prediking? Stel dat je in een woonplaats 3 wijken hebt en 1 predikant dan kan die predikant iedere zondag in elke wijk 1x voorgaan.Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Stel dat we die "eenvoudige kerkgebouwen zonder opsmuk" zouden krijgen, wie gaat daar dan preken? Het predikantentekort is groot, ook in die mega-grote kerken met 1500 of 2000 zitplaatsen worden nu al vaak leesdiensten gehouden omdat de gemeente vacant is.
(Persoonlijk zou ik het nog mooier vinden om een camera+beamer+scherm te gebruiken, zodat in alle 3 de wijkgemeenten de preek beluisterd kan worden. Maar dat is nog ver weg denk ik)
En voor wat betreft de pastorale zaken: een pastoraal medewerker per wijk om zo de kerkenraden te ontlasten.
Er moet meer openheid zijn, tussen de gemeente en kerkenraad. Jongeren/jeugd en kerkenraad.
-
Oorspronkelijk gepost door BarryvrouwDit vind ik echt erg. Ben het ook niet met je eens. Kleedgewoonten? Kom op zeg! Echt geen verschil. Welke ideeen, concreet! Waarom houden we niet eens op met die onzin? Ik vind dit gewoon dom gezeik van de Rijssenaren. Je moet toch wat t kujn hemn.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Waar men erg bang voor was, was het feit dat men twee aparte gemeentes kreeg. Dus twee onafhankelijke kerkeraden. Het gevaar bestaat dan dat je een "lichte" en een "zware" kerk krijgt.
Dat is nu ook wel een beetje zo. Als je puur kijkt naar de ideeen, kleedgewoontes etc. dan zie je een duidelijk vershcil tussen Noord en Zuid.
West staat hier nog even buiten, omdat deze kerk in de nieuwbouw van Rijssen gebouwd is. Erg jonge gemeente. Valt nog onder de verantwoording van Noord.
Nou Barryvrouw, volgens mij ben jij dan een beetje blind hoor. Allerminst kleurenblind.
-
Aan deze reactie heb ik niets. Concreet. Kom op wat dragen we in Zuid wel of niet wat in Noord wel of niet wordt gedragen? Klinkklare onzin, je wilt gewoon wat zoeken. Nee ik vind het zelfs verschrikkelijke gedachten.Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door BarryvrouwDit vind ik echt erg. Ben het ook niet met je eens. Kleedgewoonten? Kom op zeg! Echt geen verschil. Welke ideeen, concreet! Waarom houden we niet eens op met die onzin? Ik vind dit gewoon dom gezeik van de Rijssenaren. Je moet toch wat t kujn hemn.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Nou Barryvrouw, volgens mij ben jij dan een beetje blind hoor. Allerminst kleurenblind.
Oorspronkelijk gepost door BarryvrouwAan deze reactie heb ik niets. Concreet. Kom op wat dragen we in Zuid wel of niet wat in Noord wel of niet wordt gedragen? Klinkklare onzin, je wilt gewoon wat zoeken. Nee ik vind het zelfs verschrikkelijke gedachten.Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door BarryvrouwDit vind ik echt erg. Ben het ook niet met je eens. Kleedgewoonten? Kom op zeg! Echt geen verschil. Welke ideeen, concreet! Waarom houden we niet eens op met die onzin? Ik vind dit gewoon dom gezeik van de Rijssenaren. Je moet toch wat t kujn hemn.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Zet tien zuiderlingen en tien noorderlingen op een rij en ik zeg je wie naar zuuid gaan en wie naar noord.
-
Waardeloze reactie. Dan zet ik tien oudem mensen op een rij. Of tien pubers. Dat red jij niet.Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door BarryvrouwAan deze reactie heb ik niets. Concreet. Kom op wat dragen we in Zuid wel of niet wat in Noord wel of niet wordt gedragen? Klinkklare onzin, je wilt gewoon wat zoeken. Nee ik vind het zelfs verschrikkelijke gedachten.Oorspronkelijk gepost door tukkertjeOorspronkelijk gepost door Barryvrouw Dit vind ik echt erg. Ben het ook niet met je eens. Kleedgewoonten? Kom op zeg! Echt geen verschil. Welke ideeen, concreet! Waarom houden we niet eens op met die onzin? Ik vind dit gewoon dom gezeik van de Rijssenaren. Je moet toch wat t kujn hemn.
Zet tien zuiderlingen en tien noorderlingen op een rij en ik zeg je wie naar zuuid gaan en wie naar noord.
-
Ik wil hier niet meer op reageren. Met zulk soort inhoudsloze opmerkingen kun je nogal wat afscheidingen te weeg brengen. Zit het in de kleding? Kom op zeg! Zo krijg je er wel weer een nieuwe gemeente bij. Gereformeerde Gemeente in 't zwart (in 't licht). Bah, wat erg!Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Let maar op. Maar goed, kan niet helpen dat jj dit ziet. Mijns inziens is noord duidelijk behoudender dan zuid.
Oorspronkelijk gepost door BarryvrouwIk wil hier niet meer op reageren. Met zulk soort inhoudsloze opmerkingen kun je nogal wat afscheidingen te weeg brengen. Zit het in de kleding? Kom op zeg! Zo krijg je er wel weer een nieuwe gemeente bij. Gereformeerde Gemeente in 't zwart (in 't licht). Bah, wat erg!Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Let maar op. Maar goed, kan niet helpen dat jj dit ziet. Mijns inziens is noord duidelijk behoudender dan zuid.
Zucht, natuurlijk zit het niet in de kleren. Pfffff, maar goed. zal er niet over doorgaan.
Ik zal eens even helpen stoken, voor verschillen tussen gemeenten onderling hoef je niet naar kleding alleen te kijken er zijn m.i. duidelijker verschillen aan te wijzen. Het is al jaren [+/- 25 jaar]geleden dat ik regelmatig naar Rijssen kwam maar toen waren er al verschillen,zo was de kerk van zuid veel lichter dan de kerk van noord, die was een stuk donkerder.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.