Ik dacht al, wat hoor ik toch een banden piepen . . . Maar hier is de oorzaak: Orckie gaat een beetje kort door de bocht. Wie bedoel je met "De rest" ?Oorspronkelijk gepost door Orckie
Maar het gaat me niet om één specifieke predikant. Dus wellicht kunnen we beter van gedachten wisselen of we het eens zijn met de volgorde die ik noemde - Niek was het er in ieder geval niet mee eens. De rest wel, krijg ik de indruk. Dan kunnen we ons verblijden in veel geestelijke herkenning!
Geestelijke herkenning
Oorspronkelijk gepost door limosaIk dacht al, wat hoor ik toch een banden piepen . . . Maar hier is de oorzaak: Orckie gaat een beetje kort door de bocht. Wie bedoel je met "De rest" ?Oorspronkelijk gepost door Orckie
Maar het gaat me niet om één specifieke predikant. Dus wellicht kunnen we beter van gedachten wisselen of we het eens zijn met de volgorde die ik noemde - Niek was het er in ieder geval niet mee eens. De rest wel, krijg ik de indruk. Dan kunnen we ons verblijden in veel geestelijke herkenning!
nou jah, degenen die meededen aan de discussie en dachten dat het kenmerk van chronologische belevingsvolgorde ook in de HNHK massaal aangehangen wordt. Kennelijk stonden ze er zelf wel achter.
- ndonselaar
- Contacteer:
Oorspronkelijk gepost door Orckie???????????Oorspronkelijk gepost door ndonselaarOrckie nu paste de dogmatiek van Ds. Kersten al niet in één boek en dat moet jij zeker niet neer gaan zetten in één alinea wat nodig is tot geestelijke herkenning.Oorspronkelijk gepost door Orckie
laat ik een voorzet geven.
Wat mij betreft is er geestelijke herkenning als ik iets hoor van ellende, verlossing en dankbaarheid. En daar zit een chronologie in, in die zin dat men eerst aan zijn ellende ontdekt wordt voor men Christus leert kennen. Mensen die zeggen dat ze tot Christus gaan en dan pas, aan de voet van het kruis, hun ellende gaan doorleven, daar heb ik helaas weinig geestelijke herkenning mee.
Zoals jij het formuleert beperk je jezelf keurig tot Ds. Kersten cs. Kohlbrugge had duidelijk een ander zicht op de Heidelberger en je plaats hun verwanten dus buiten de geestelijke herkenning.
Je mag jezelf en ook Adrianus de eerlijke vraag stellen of je 'samenwerking' wel wil! Als je deze vraag bevestigend beantwoord zonder vóóraf allerlei beperkingen kan je ver komen, andersom moet je deze topic niet eens willen openen.
volgens mij ben je niet helemaal op de hoogte. Kohlbrugge stelt wel degelijk een ontdekkend werk, waarin de ellende doorleefd wordt, vooraf aan het annemen van Jezus.
Voorts heeft laatst ds. M.J.M. Kievit nog in het RD betoogd dat de volgorde ellende-verlossing-dankbaarheid ook chronologisch bedoeld was door de opstellers van de Heidelberger. Dus een basis voor "samenwerking" met op z'n minst een deel van de Geref, Gezindte moet zeker mogelijk zijn op deze basis!
Nu jij weer.
(Onee, dat mocht ik niet zeggen van Adrianus....)![]()
Dat Ds. Kievit dat aangetoond heeft weet ik. Daarover heb ik hem ook geschreven. Nogmaals Kohlbrugge ontkent zeker de 'ellende' niet, maar ziet de ware ellendekennis in het geloof alleen plaatsvinden bij het kruis. Maar goed nu maak ik me eveneens schuldig aan wat ik jouw verweet. Toch Orckie kent de 'gereformeerde gezindte' een bredere stroom dan die van Ds. Kersten die de Heidelberger 'chronologisch' verstaat.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
Concretiseer dit eens Orckie.Oorspronkelijk gepost door Orckie
Je moet er goed om denken dat mensen zoals ds. A. Simons hebben laten blijken hier niet zo veel van te moeten hebben, evenals de organisatoren van SRA, en dientegevolge een aantal van hun sprekers.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Niek:
Oorspronkelijk gepost door PimDan heeft ds Simons het toch over het punt van de wedergeboorte? Zonder Christus is er toch geen leven? Dan kan het nog 2 kanten op, dat hebben we toch al bediscussierd?Oorspronkelijk gepost door Orckie
VdZ geeft veel citaten waaruit blijkt dat ds. Simons van mening is dat we niet ontdekt hoeven te worden door de Wet, want "we zijn al onder de Wet". Wat we moeten doen is Christus aannemen. "Hij is gekomen tot het Zijne. En het Zijne, bent u", p. 101.
Volgens VdZ heeft ds. Simons in een SRA lezing gesteld dat het geestelijk leven er niet mee begint dat we ontdekken tegen een Goed-doend God gezondigd te hebben, maar het begint met Jezus. "Het ware leven begint daar, waar de mens, door het geloof, mag zien op de Borg en Zaligmaker" (p. 374).
- ndonselaar
- Contacteer:
Oorspronkelijk gepost door Orckieja dat je in de weg van ontdekking uit gaat roepen "is er nog een middel? "Oorspronkelijk gepost door jacob
wat verstaan we precies onder verbrijzelingvan het hart?
oh allen gij dorstigen?
eff voor de duidelijkheid namelijk.
zie zondag 2, t/m 5 van de Heidelberger/.
Je slaat Zondag 1 weer over Orckie, wat trouwens chronisch voor de chronologen.
nou ja, volgens jou is er ook niets mis mee, en zou ds. Simons in de lijn van Kohlbrugge staan.Oorspronkelijk gepost door ndonselaarConcretiseer dit eens Orckie.Oorspronkelijk gepost door Orckie
Je moet er goed om denken dat mensen zoals ds. A. Simons hebben laten blijken hier niet zo veel van te moeten hebben, evenals de organisatoren van SRA, en dientegevolge een aantal van hun sprekers.
Ik vind het in ieder geval aangenaam dat je inhoudelijk blijft, en ook dat je er oog voor hebt dat de meningen inderdaad verschillen op dit aangelegen punt, binnen de geref. gezindte. Je zult met me eens zijn dat het wel consequenties kan hebben voor de prediking.
- ndonselaar
- Contacteer:
Oorspronkelijk gepost door Orckie
VdZ geeft veel citaten waaruit blijkt dat ds. Simons van mening is dat we niet ontdekt hoeven te worden door de Wet, want "we zijn al onder de Wet". Wat we moeten doen is Christus aannemen. "Hij is gekomen tot het Zijne. En het Zijne, bent u", p. 101.
Volgens VdZ heeft ds. Simons in een SRA lezing gesteld dat het geestelijk leven er niet mee begint dat we ontdekken tegen een Goed-doend God gezondigd te hebben, maar het begint met Jezus. "Het ware leven begint daar, waar de mens, door het geloof, mag zien op de Borg en Zaligmaker" (p. 374).
Nogmaals het noemen van de volgorde heeft al voor veel misverstanden gezorgd.
Het is zoals Zeeuw schrijft, er kan geen ware boetvaardigheid zijn éérdat we Christus door het geloof omhelsd hebben. Daarmee ontken ik het werk van Gods Geest niet, maar probeer evenals de Heidelberger eenvoudig te zijn, die ook begint met was is úw enige troost.
Ik vind het jammer dat nu niemand eens aangeeft wat hij zelf belangrijk vind wil er sprake zijn van geestelijke herkenning.
Kom op mensen, in plaats van steeds over elk woordje van mij te struikelen doe je er goed aan eens constructief mee te doen en te zeggen wat voor jou de kernpunten zijn.
Lijkt me erg belangrijk in een tijd waarin Christenen elkaar nodig hebben.
Kom op mensen, in plaats van steeds over elk woordje van mij te struikelen doe je er goed aan eens constructief mee te doen en te zeggen wat voor jou de kernpunten zijn.
trouwens wat ik zo zei over de opvattingen van ds. Simons is in ieder geval ook zo in de Saambinder genoemd:
Op p. 7 van de ‘Saambinder’ schrijft ds. De Wit: ‘Met instemming volgt Van der Zwaag ds. A. Simons in zijn verzet tegen de ontdekkende werking van de Wet als (een toeleidende) weg tot Christus’. (..) Met uitdrukkingen die bekend klinken, wordt toch de ontdekkende functie van de Wet uitgeschakeld’.
Op p. 7 van de ‘Saambinder’ schrijft ds. De Wit: ‘Met instemming volgt Van der Zwaag ds. A. Simons in zijn verzet tegen de ontdekkende werking van de Wet als (een toeleidende) weg tot Christus’. (..) Met uitdrukkingen die bekend klinken, wordt toch de ontdekkende functie van de Wet uitgeschakeld’.
Ds. De Vries heeft zich ook kritisch uitgelaten over de GG verbondsleerOorspronkelijk gepost door Adrianus
Citaat van Ds de Wit onderstreept mijn persoonlijke ervaringen. Zie topic foute argumenten, waar ik de naam van de predikant achterwege liet, overigens.
Ies anders is dat het mij zinloos lijkt in dit topic de opvattingen van deze predikant te bespreken, aangezien hij kennelijk met de PKN meegaat en dus niet van belang is bij de vraag of er struikelblokken zijn bij de geestelijke herkenning met de HNHK.
[Aangepast op 27/5/04 door Adrianus]
foutje denk ik;Oorspronkelijk gepost door LecramDs. De Vries heeft zich ook kritisch uitgelaten over de GG verbondsleerOorspronkelijk gepost door Adrianus
Citaat van Ds de Wit onderstreept mijn persoonlijke ervaringen. Zie topic foute argumenten, waar ik de naam van de predikant achterwege liet, overigens.
Ies anders is dat het mij zinloos lijkt in dit topic de opvattingen van deze predikant te bespreken, aangezien hij kennelijk met de PKN meegaat en dus niet van belang is bij de vraag of er struikelblokken zijn bij de geestelijke herkenning met de HNHK.
[Aangepast op 27/5/04 door Adrianus]
verder lees ik graag zijn boeken.
- ndonselaar
- Contacteer:
Geestelijke herkenning blijft een subjectief gegeven Orckie, ook hier.Oorspronkelijk gepost door Orckie
Ik vind het jammer dat nu niemand eens aangeeft wat hij zelf belangrijk vind wil er sprake zijn van geestelijke herkenning.
We moeten gewoon accepteren dat sommige anders denken over bepaalde zaken en in die breedte [binnen de Schrift] zou ik willen staan.
Wat is geestelijke herkenning? Elkaar herkennen in het geloof in Christus Jezus? Als dat zo is Orckie, is de kring zo breed. Er is veel meer, ook buiten 'onze muren'.
Maar hoor ik je nu denken, wat is jouw geestelijke herkenning? Ik vind het begrip niet geheel geschikt. Geestelijke herkenning gaat over kerkmuren heen, ook muren die ik ambtelijk of persoonlijk niet zo kunnen gaan. Geestelijke herkenning binnen een kerkverband is voor mij niet meer of minder dan vanuit de plaatselijke gemeente zoeken naar de geestelijke herkenning met andere gemeenten. Dit herkennen kan [kerkelijk] alleen op grond van Gods Woord, de rechte bediening van de sacramenten en het houden van de tucht.