Leesdiensten
Niek, meestal ben je zorgvuldiger in je formuleringen.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
een ouderling is toch geen gepromoveerde diaken?
Elk ambt 'ouderling / diaken / prediker' is gelijkwaardig.

"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- ndonselaar
- Contacteer:
Re: Leesdiensten
Uit het boek van wijlen Ds C de Jongste "U zij al de eer"
Terecht merkt Ds de Jongste op dat het niet lezen van preken van in leven zijnde predikanten onjuist is. De boekenserie "Uit de Schat des Woords"werd door ds G.H. Kersten niet opgericht om de boeken in de kast te zetten en te wachten tot één van de predikanten zou overlijden, om pas dan diens preken te gaan lezen.
Wordt in jullie gemeente ook alleen preken gelezen van overleden predikanten?
Terecht merkt Ds de Jongste op dat het niet lezen van preken van in leven zijnde predikanten onjuist is. De boekenserie "Uit de Schat des Woords"werd door ds G.H. Kersten niet opgericht om de boeken in de kast te zetten en te wachten tot één van de predikanten zou overlijden, om pas dan diens preken te gaan lezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- FlyingEagle
ja bij ons wel. Alleen van overleden predikanten 

Bij ons over het algemeen wel. En daar ben ik blij om. Maar ik vind het ook niet erg als er eens een preek wordt gelezen van een predikant die nog in leven is.
- FlyingEagle
Als het nou overleden predikanten zouden zijn van de afgelopen 5 a 10 jaar, maar dat is niet zo. Meestal van de tijd van ds. Kersten en iets later. Ik vind het niet erg als dat een keer voorkomt maar als je elke leesdienst zo'n preek leest plaats je de gemeente terug in de tijd zoals ds. de Jongste heeft aangegeven. Gelukkig hebben we een eigen predikant en komt het maar 1x per maand voor, maart toch....
Bij ons ook, alleen van overleden predikanten, regelmatig oudvaders
en soms van overleden predikanten uit een ander kerkverband.
Ik weet in ieder geval van 1 kerk waar een scheuring het gevolg was toen de ouderling
een preek las van een overleden predikant uit een ander kerkverband (en het was niet
eens op zondag maar met Oudjaar).
Ik ben het wel eens met de stelling dat ook diakenen mogen lezen. Soms lezen ze beter en
begrijpelijker voor dan de ouderling.

en soms van overleden predikanten uit een ander kerkverband.
Ik weet in ieder geval van 1 kerk waar een scheuring het gevolg was toen de ouderling
een preek las van een overleden predikant uit een ander kerkverband (en het was niet
eens op zondag maar met Oudjaar).
Ik ben het wel eens met de stelling dat ook diakenen mogen lezen. Soms lezen ze beter en
begrijpelijker voor dan de ouderling.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ja. Bij ons worden meestal preken gelezen van vóór 1900.huisman schreef:Uit het boek van wijlen Ds C de Jongste "U zij al de eer"
Ik ben blij dat bij ons veel oudvaders/puriteinen gelezen worden.
Maar als men ook van hedendaagse predikanten zou lezen, begrijp ik het punt van ds. De Jongste wel; waarom zou je moeten wachten tot iemand overleden is?
Bij ons een mix. Zeer regelmatig een predikant die overleden is, ook zeer regelmatig van een predikant die nog in leven is.
Helaas worden er bij ons weinig echt oude preken gelezen. Het laatste jaar kwam het voor dat Comrie een keer gelezen is, en Wulfert Floor en verder alleen recentere preken.
Helaas worden er bij ons weinig echt oude preken gelezen. Het laatste jaar kwam het voor dat Comrie een keer gelezen is, en Wulfert Floor en verder alleen recentere preken.
Bij ons ook, als er leesdienst was, Ds. Fraanje, Lamain maar ook oudvaders uiteraard, en ook uit eigen kerkverband, als er nu leesdienst is ´s avonds lezen we bv. Ds. van Stralen.. Ik vind het rijke stof die ons is achter gelaten, waarom zouden we het niet gebruiken!?
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Wij hebben, ondanks dat we vacant zijn, niet zo vaak leesdienst.
Maar het is vrijwel altijd van een nog levende predikant.
Niets ten nadele van hen, maar ik zou graag nog eens een preek luisteren van bijv ds Venema.
Maar dat is misschien not done, vanwege zijn overgang naar de ger gem.
De huidige generatie k.r. wil dat niet meer horen denk ik. (of lezen)
Niets ten nadele van hen, maar ik zou graag nog eens een preek luisteren van bijv ds Venema.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het is gebruikelijk om alleen predikanten te lezen van het eigen kerkverband, tenzij het preken van voor 1907 betreft, of 1892 (afhankelijk van het kerkverband).Mara schreef:Wij hebben, ondanks dat we vacant zijn, niet zo vaak leesdienst.
Bij ons wordt alles gelezen: zowel nieuwste bundels van in leven zijnde predikanten, als overledenen, als puriteinen, als oudvaders. Ik heb eens even opgezocht van het afgelopen jaar:
De predikaten Fl. Costerus, A. Moerkerken, B. Smytegeldt, C. Hogchem, C.H. Spurgeon, J.J. Tanis, A. Hoogerland, C.G. Vreugdenhil, Th. van der Groe, M.J. van Gelder, Stehan Charnock, G. van Manen, A. Vergunst.
ik heb niet de indruk dat dit eenzijdig is...

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bij ons wordt ds. Venema nog regelmatig gelezen. Maar ook ds. F. Bakker.Mara schreef:Wij hebben, ondanks dat we vacant zijn, niet zo vaak leesdienst.
Inderdaad!Erasmiaan schreef:Bij ons wordt ds. Venema nog regelmatig gelezen. Maar ook ds. F. Bakker.Mara schreef:Wij hebben, ondanks dat we vacant zijn, niet zo vaak leesdienst.
De preken van ds. Venema zijn juist zo goed te volgen, ook voor jongeren.
En wat F. Bakker betreft moeten we maar een oogje toeknijpen in de GG.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)