Oordelen we te snel over andere kerken?
Daphne,
"Eenzijdig in wat voor zin. Oppervlakkig... als je God eert....? Met bijvoorbeeld de woorden Glorie aan God....."
Eenzijdig wat betreft de toonzetting: vaak vrolijk en prijzen. Voor ellendebeleving en de beleving van het zondaarzijn en de heiligheid voor God is heel weinig plaats ingeruimd. Kijk maar na. Daarom vind ik "Create in me" of "Door Uw genade, Vader" er wel positief uitspringen.
Oppervlakkig:
OPW. 14:
"The joy of the Lord is my strength (4x)"
The word of faith is nigh me, even in my mouth, (3x)
The joy of the Lord is my strength.
He gives me living water and I thirst no more, (3x)
If you want joy you can sing for it,
if you want joy you can shout for it,
" " " " " " jump for it,
the joy of the Lord is my strength."
Het feit dat er altijd zoveel herhaald wordt in opwekkingsliederen, geeft al aan dat het wat minder diepgang heeft. En als er niet wordt herhaald in het lied zelf, dan wordt het lied zelf vaak nog eens en nog eens gezongen...
Remonstrants?:
OPW. 539:
"Come, now is the time to worship.
Come, now is the time to give your heart.
Come, just as you are tot worship.
Come, just as you are before your God. Come.
One day every tongue will confess You are God.
One day every knee will bow.
Still, the greatest treasure remains for those
who gladly choose You now."
Een ander karakteristiek opwekkingslied:
OPW. 139:
"Wij zijn bij elkaar en zingen dit lied. Wij zingen een lied voor de Here. Wij zijn bij elkaar en prijzen Zijn naam. Wij zingen dit lied tot Gods eer. Ja, wij loven U, Heer, ja, wij loven U, Heer, ja, wij loven U, Heer, wij loven U, Heer."
Erg de nadruk op wat wij doen, dat is de algemene tendens in veel opwekkingsliederen.
Zie ook OPW. 510:
"Heer Ik geef U mijn hart.
Ik geef U mijn ziel.
Ik leef alleen voor U.
Leid de weg die ik ga
elk moment dat ik besta;
Heer, doe Uw wil in mij."
"Maar als mensen zondigen zonder te weten, zou God het ze kwalijk nemen? Ik denk dat God nooit het je kwalijk neemt als je liederen zingt TER EER VAN HEM. Want zijn wij niet op aarde om God te loven en te Prijzen? Naar mijn mening is dat echt niet alleen met psalmen, OOK met psalmen!"
Geeft dat het recht om de liederen niet zorgvuldig te hoeven toetsen? Ik zeg echt niet dat de psalmen alleen goed zijn. Ook andere berijmde schriftgedeelten zijn goed. Een lied als "U zij de glorie" wordt tijdens paasdiensten ook wel voor de dienst gezongen. Echter blijft er onderscheid tussen psalmen en schriftliederen en vrije liederen, die vaak menselijke creaties zijn, met een eigen beleving eraan.
"welke dan? Johan de Heer? (is dat trouwens "beter" dan Opwekking?)"
Johannes de Heer ken ik niet zo. Je moet maar eens met iemand van de GG praten, die weet het misschien wel. Je vriendin misschien?
"Ik heb een vriendin in de GG, als ik haar spreek over de kerk diensten, zij komt bijna nooit blij en met een verlost gevoel uit de kerk. Er is gepredikt dat ze zondig is... Is dat de bedoeling? En televisie's verstoppen boven op zolder....?"
Een televisie verstoppen is triest, dat ligt niet aan de kerk of de censuur maar aan de schijnheiligheid van de mens.
Verder is het weldegelijk de bedoeling dat een mens aangezegd wordt dat hij zondig is en gevallen is en van nature gescheiden is van God en dat al haar zaligheid bestaat in het genieten van God en het eren van Hem. Dat je vriendin vaak ongetroost uit de kerk komt kan aan het ongeloof van je vriendin liggen, dat ze beloften Gods niet durft toe te eigenen die haar aan de voeten worden gelegd. Of het kan zijn dat ze tobt of ze wel een kind Gods is. Het is jammer dat ze ongetroost de kerk uitgaat, zo behoort het niet te zijn. Maar ik zou niet weten waar de oorzaak ligt, hoef het ook niet te weten.
"Nog even een laatste vraag, zou ik (als Nederlands Hervormde) minder zijn voor God als de mensen uit de Gereformeerde Gemeenten?"
Nee, hoe kom je d'r bij?
oh die indruk kreeg ik eventjes!
Heb ik het ergens over Hervormd en GG gehad dan?
"Eenzijdig in wat voor zin. Oppervlakkig... als je God eert....? Met bijvoorbeeld de woorden Glorie aan God....."
Eenzijdig wat betreft de toonzetting: vaak vrolijk en prijzen. Voor ellendebeleving en de beleving van het zondaarzijn en de heiligheid voor God is heel weinig plaats ingeruimd. Kijk maar na. Daarom vind ik "Create in me" of "Door Uw genade, Vader" er wel positief uitspringen.
Oppervlakkig:
OPW. 14:
" " " " " " jump for it,
Het feit dat er altijd zoveel herhaald wordt in opwekkingsliederen, geeft al aan dat het wat minder diepgang heeft. En als er niet wordt herhaald in het lied zelf, dan wordt het lied zelf vaak nog eens en nog eens gezongen...
Remonstrants?:
OPW. 539:
Een ander karakteristiek opwekkingslied:
OPW. 139:
"Wij zijn bij elkaar en zingen dit lied. Wij zingen een lied voor de Here. Wij zijn bij elkaar en prijzen Zijn naam. Wij zingen dit lied tot Gods eer. Ja, wij loven U, Heer, ja, wij loven U, Heer, ja, wij loven U, Heer, wij loven U, Heer."
Erg de nadruk op wat wij doen, dat is de algemene tendens in veel opwekkingsliederen.
Zie ook OPW. 510:
Ik geef U mijn ziel.
Ik leef alleen voor U.
Leid de weg die ik ga
elk moment dat ik besta;
"Maar als mensen zondigen zonder te weten, zou God het ze kwalijk nemen? Ik denk dat God nooit het je kwalijk neemt als je liederen zingt TER EER VAN HEM. Want zijn wij niet op aarde om God te loven en te Prijzen? Naar mijn mening is dat echt niet alleen met psalmen, OOK met psalmen!"
Geeft dat het recht om de liederen niet zorgvuldig te hoeven toetsen? Ik zeg echt niet dat de psalmen alleen goed zijn. Ook andere berijmde schriftgedeelten zijn goed. Een lied als "U zij de glorie" wordt tijdens paasdiensten ook wel voor de dienst gezongen. Echter blijft er onderscheid tussen psalmen en schriftliederen en vrije liederen, die vaak menselijke creaties zijn, met een eigen beleving eraan.
"welke dan? Johan de Heer? (is dat trouwens "beter" dan Opwekking?)"
Johannes de Heer ken ik niet zo. Je moet maar eens met iemand van de GG praten, die weet het misschien wel. Je vriendin misschien?
"Ik heb een vriendin in de GG, als ik haar spreek over de kerk diensten, zij komt bijna nooit blij en met een verlost gevoel uit de kerk. Er is gepredikt dat ze zondig is... Is dat de bedoeling? En televisie's verstoppen boven op zolder....?"
Een televisie verstoppen is triest, dat ligt niet aan de kerk of de censuur maar aan de schijnheiligheid van de mens.
Verder is het weldegelijk de bedoeling dat een mens aangezegd wordt dat hij zondig is en gevallen is en van nature gescheiden is van God en dat al haar zaligheid bestaat in het genieten van God en het eren van Hem. Dat je vriendin vaak ongetroost uit de kerk komt kan aan het ongeloof van je vriendin liggen, dat ze beloften Gods niet durft toe te eigenen die haar aan de voeten worden gelegd. Of het kan zijn dat ze tobt of ze wel een kind Gods is. Het is jammer dat ze ongetroost de kerk uitgaat, zo behoort het niet te zijn. Maar ik zou niet weten waar de oorzaak ligt, hoef het ook niet te weten.
"Nog even een laatste vraag, zou ik (als Nederlands Hervormde) minder zijn voor God als de mensen uit de Gereformeerde Gemeenten?"
Nee, hoe kom je d'r bij?
Er is niets mis met psalm 137. Het oordeel wat in het laatste vers naar voren komt is ook terecht, maar wel keihard, daarom slik ik voor ik het zou moeten zingen. Ik zing er liever niet over. De meeste predikanten ook niet denk ik.
Refojongere,
Ook in psalmen komt oppervlakkigheid voor. Denk aan psalm 100, 117, 150 of het vaak herhaalde refrein van psalm 136. Ik moet zeggen dat opwekking 125 (een lied wat je ook makkelijk had kunnen noemen) of 400 heel wat meer diepte hebben. Bij God lofzingen hoef je niet altijd een diep theologisch verhaal te houden. Als er alleen maar psalmen worden gezongen zoals 150, is er iets mis in een gemeente, als er alleen maar opwekkingsliederen worden gezongen zoals "Kom nu is de tijd" (Alleen deze vertaling doet al pijn) is er ook iets mis. Maar misschien kom ik niet in representatieve Evangelische gemeenten, maar ik ben eenzijdigheid op dit gebied meer tegengekomen in gemeenten waar men alleen psalmen zingt, dan in gemeenten waar men ook opwekking zingt.
Dit zouden de liederen kunnen zijn die tijdens een dienst worden gezongen: http://www.stemvandegoedeherder.nl/kamplied.html Oppervlakkig?
Vaya con Dios,
parsifal
Refojongere,
Ook in psalmen komt oppervlakkigheid voor. Denk aan psalm 100, 117, 150 of het vaak herhaalde refrein van psalm 136. Ik moet zeggen dat opwekking 125 (een lied wat je ook makkelijk had kunnen noemen) of 400 heel wat meer diepte hebben. Bij God lofzingen hoef je niet altijd een diep theologisch verhaal te houden. Als er alleen maar psalmen worden gezongen zoals 150, is er iets mis in een gemeente, als er alleen maar opwekkingsliederen worden gezongen zoals "Kom nu is de tijd" (Alleen deze vertaling doet al pijn) is er ook iets mis. Maar misschien kom ik niet in representatieve Evangelische gemeenten, maar ik ben eenzijdigheid op dit gebied meer tegengekomen in gemeenten waar men alleen psalmen zingt, dan in gemeenten waar men ook opwekking zingt.
Dit zouden de liederen kunnen zijn die tijdens een dienst worden gezongen: http://www.stemvandegoedeherder.nl/kamplied.html Oppervlakkig?
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
" " " " " " jump for it,
Ik weet echt niet wat jouw definitie van oppervlakkigheid is, maar ik vind dit echt veel en veel oppervlakkiger dan 117:
"Loof, loof den HEER', gij heidendom! Gij volken, prijst Zijn naam alom.
Zijn goedheid is, in nood en dood, voor ons, Zijn volk, oneindig groot;
Zijn waarheid wankelt nimmermeer. Zingt, Hallelujah, zingt Zijn eer."
Dat er in 136 afgesloten wordt met "Want Zijn gunst, alom verspreid, Zal bestaan in eeuwigheid"
staat gewoon in de Bijbel. En het is trouwens ook een ander soort herhaling dan:
Ere zij de naam van de Heer
Mijn God (2x)
Niet dat er iets fouts mee zou zijn, maar de psalmen blijven toch meer inhoud hebben over het algemeen!
Maar, misschien kun je me aangeven waarom 100, 136 en 150 oppervlakkig zouden zijn?
Wat betreft die site, ik vond er dit op:
Gods wordt uitgeleid,
Zij gaan met vreugde voort
en de bergen en heuv'len
juichen rondom haar
Alles zingt erbij
Zelfs de bomen zijn blij
en zij klappen voor hun God
En de bomen in het veld
zullen klappen voor Hem
En de bomen in het veld
zullen klappen voor Hem
En de bomen in het veld
zullen klappen voor Hem
en wij gaan vrolijk voort
Is er soms iets met die bomen
" " " " " " jump for it,
Ik weet echt niet wat jouw definitie van oppervlakkigheid is, maar ik vind dit echt veel en veel oppervlakkiger dan 117:
"Loof, loof den HEER', gij heidendom! Gij volken, prijst Zijn naam alom.
Zijn goedheid is, in nood en dood, voor ons, Zijn volk, oneindig groot;
Zijn waarheid wankelt nimmermeer. Zingt, Hallelujah, zingt Zijn eer."
Dat er in 136 afgesloten wordt met "Want Zijn gunst, alom verspreid, Zal bestaan in eeuwigheid"
staat gewoon in de Bijbel. En het is trouwens ook een ander soort herhaling dan:
Mijn God (2x)
Niet dat er iets fouts mee zou zijn, maar de psalmen blijven toch meer inhoud hebben over het algemeen!
Maar, misschien kun je me aangeven waarom 100, 136 en 150 oppervlakkig zouden zijn?
Wat betreft die site, ik vond er dit op:
Gods wordt uitgeleid,
en de bergen en heuv'len
juichen rondom haar
Alles zingt erbij
Zelfs de bomen zijn blij
En de bomen in het veld
zullen klappen voor Hem
En de bomen in het veld
zullen klappen voor Hem
En de bomen in het veld
zullen klappen voor Hem

Refojongere, lees Jesaja 55:12 eens 
Trouwens Psalm 117 is in de echte Bijbel iets korter:
Looft den HEERE, alle heidenen; prijst Hem, alle natien!
2 Want Zijn goedertierenheid is geweldig over ons, en de waarheid des HEEREN is in der eeuwigheid! Hallelujah!
Sommige woorden die een gevoel van diepte geven zoals dood, staan hier niet in.
Vaya con Dios,
parsifal

Trouwens Psalm 117 is in de echte Bijbel iets korter:
Looft den HEERE, alle heidenen; prijst Hem, alle natien!
2 Want Zijn goedertierenheid is geweldig over ons, en de waarheid des HEEREN is in der eeuwigheid! Hallelujah!
Sommige woorden die een gevoel van diepte geven zoals dood, staan hier niet in.
Vaya con Dios,
parsifal
Hee, zo heb ik hem op de zondagsschool wel eens gezongen !
"Looft den HEERE, alle gij volken; prijst Hem, alle gij natien!
2 Want Zijn goedertierenheid is machtig over ons, en Zijn waarheid is tot in eeuwigheid! Hallelujah!"
Nog dichter bij de grondtekst dus. Alleen omdat het snel gezongen werd, moest je Halleluja 6 keer zingen. Zo kon je het mooi in canon doen.
Blijft staan dat het dan nog diepgaander blijft dan dat er staat dat je moet springen om de vreugde van de Heer te krijgen.
Wel leuk dat dat lied van die bomen uit Jesaja 55:12 komt. Blijft staan waarom er dan nog zo'n nadruk ligt op die bomen
:bo
[Aangepast op 28/5/03 door Refojongere]
"Looft den HEERE, alle gij volken; prijst Hem, alle gij natien!
2 Want Zijn goedertierenheid is machtig over ons, en Zijn waarheid is tot in eeuwigheid! Hallelujah!"
Nog dichter bij de grondtekst dus. Alleen omdat het snel gezongen werd, moest je Halleluja 6 keer zingen. Zo kon je het mooi in canon doen.
Blijft staan dat het dan nog diepgaander blijft dan dat er staat dat je moet springen om de vreugde van de Heer te krijgen.
Wel leuk dat dat lied van die bomen uit Jesaja 55:12 komt. Blijft staan waarom er dan nog zo'n nadruk ligt op die bomen

[Aangepast op 28/5/03 door Refojongere]
Nog een geheimpje verklapt door parsifal, Dat zondagschoollied, de letterlijke versie van psalm 117 staat in opwekking (nummer 54).
:bou:
:bou:
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Daphne,
Eenzijdig wat betreft de toonzetting: vaak vrolijk en prijzen. Voor ellendebeleving en de beleving van het zondaarzijn en de heiligheid voor God is heel weinig plaats ingeruimd. Kijk maar na. Daarom vind ik "Create in me" of "Door Uw genade, Vader" er wel
positief uitspringen.
Vind ik ook!!!
Klopt ook
Je hebt daar wel gelijk in ja!
Zie ook OPW. 510:
Ik geef U mijn ziel.
Ik leef alleen voor U.
Leid de weg die ik ga
elk moment dat ik besta;
Uhm vragen om Gods leiding... wat is er mis? Je geheel aan Hem willen wijden... wat is er mis? Ik noem dit een gebed!
Tuurlijk toetsen moet! De liederen die jij hebt beschreven ken ik eigemnlijk niet... Maar ik bedoel ook de liederen:" Door U genade Vader, en Ik kom in Uw Heiligdom binnen etc. Dat zijn naar mijn mening toch wel bevindelijke liederen!
(Uhm Zijn psalmen ook geen menselijke creaties, ter eer van God?) Of zijn de "berijmde" psalmen ook geinspireerd?
Jup, maar als je naar 1 GG kerk in Gouda kijkt, kan je wel zeggen dat de helft van die kerk een televisie heeft op zolder....
Verder is het weldegelijk de bedoeling dat een mens aangezegd wordt dat hij zondig is en gevallen is en van nature gescheiden is van God en dat al haar zaligheid bestaat in het genieten van God en het eren van Hem.
Amen
Nee, hoe kom je d'r bij?
Dat was even jn het algemeen, dus niet alleen naar jou kant toe
Tjoh.... ben ik het toch wel in veel dingen met je eens he? :! :+
Groetjes
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
[quote]Oorspronkelijk gepost door Refojongere
" " " " " " jump for it,
Ik weet echt niet wat jouw definitie van oppervlakkigheid is, maar ik vind dit echt veel en veel oppervlakkiger dan 117
Uhm, Is het ook niet de taak van een christen om te evangeliseren en aan een ander te vertellen dat God onze kracht is?
Ik denk dat je indringender bedoeld
Gods wordt uitgeleid,
en de bergen en heuv'len
juichen rondom haar
Alles zingt erbij
Zelfs de bomen zijn blij
En de bomen in het veld
zullen klappen voor Hem
En de bomen in het veld
zullen klappen voor Hem
En de bomen in het veld
zullen klappen voor Hem
Uhm Refojongere...
(Psalm 97 onberijmt)
De bliksemen verlichten de wereld; het aardrijk ziet ze en hij beeft.
De bergen smelten als was voor het aanschijn des Heeren, voor het aangezicht des heeren der gansen aarde.
Is dit niet een vergelijkbaar stukje uit de psalmen? (Oke de psalmen zijn, hoe zal ik het zeggen, indringender, indrukwekkender)
Doeidoei
" " " " " " jump for it,
Ik weet echt niet wat jouw definitie van oppervlakkigheid is, maar ik vind dit echt veel en veel oppervlakkiger dan 117
Uhm, Is het ook niet de taak van een christen om te evangeliseren en aan een ander te vertellen dat God onze kracht is?
Ik denk dat je indringender bedoeld

Gods wordt uitgeleid,
en de bergen en heuv'len
juichen rondom haar
Alles zingt erbij
Zelfs de bomen zijn blij
En de bomen in het veld
zullen klappen voor Hem
En de bomen in het veld
zullen klappen voor Hem
En de bomen in het veld
zullen klappen voor Hem

Uhm Refojongere...
(Psalm 97 onberijmt)
De bliksemen verlichten de wereld; het aardrijk ziet ze en hij beeft.
De bergen smelten als was voor het aanschijn des Heeren, voor het aangezicht des heeren der gansen aarde.
Is dit niet een vergelijkbaar stukje uit de psalmen? (Oke de psalmen zijn, hoe zal ik het zeggen, indringender, indrukwekkender)
Doeidoei
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Tjoh.... ben ik het toch wel in veel dingen met je eens he?
Waar een wil is is een weg Daphe![]()
![]()
Uhm... nou niet helemaal Refojongere.... Ik ben het op deze punten met je eens maar..... die mening had ik al... je hebt me niet overtuigd! Maar de mening die ik al met julllie heb gedeeld.... blijf ik houden...

Maar als ik nu effe een nieuw balletje op mag slaan, Zingt u in de kerk de psalmen met hart en ziel of zingt u het omdat de dominee het graag wil zingen?
Ik hoor het wel weer!
Shaloom allen!!!
En waarom sloop het in die kerken,Jij jouw waarheid, ik de mijne. We wisten al dat dat in de postmoderne samenleving het geval was. Toen sloop dat in de Gereformeerde Kerken en de Hervormde Kerk.
omdat de prediking vrijzinnig werd.
De wet van Mozes werd losgelaten of met een korreltje zout genomen, maar de wet van de Geest kwam er niet voor in de plaats.
Het is niet omdat ze andere liederen zijn gaan zingen dat de kerken afgegleden zijn. (al is niet de hele HK afgegleden, Conventioneel en GB en GR zijn nog zeer rechtzinnig, en beslaan het grootste deel van de HK (meeste leden))
Een zeer groot gedeelte van de opwekkingsliederen komt letterlijk uit God's Woord, een groot deel is gebaseerd op God's Woord.is nogal wat als je opwekkingsliederen gelijkstelt aan de psalmen uit Gods Woord
Die liederen kun je dus weldegelijk gelijkstellen aan de psalmen.
Buiten dat is de berijming van de psalmen tekstueel verouderd en vormen sommige zinsconstructies verwarring.
Ik zou er nooit voor zijn om alle opwekkingsliederen in de kerk te zingen, maar er zijn zeer veel opwekkingsliederen die er zeer op zijn plaats zouden zijn.
Wat nog veel erger is is het dat in kerken (waaronder de onze) nooit over onze verlossing wordt gezongen.
Nooit over Christus.
Letterlijk NOOIT!
De enige uitzondering is de profetische uitzondering.
Als we dat naast Paulus leggen die aangeeft dat we psalmen, gezangen en geestelijke liederen moeten zingen.....
Net zoals een dominee geinspireerd door de Heilige Geest preken kan maken kan een componist (zoals David was) geinspireerd door de Heilige Geest geestelijke liederen zingen.
En sommige dominees kunnen niet preken en sommige componisten kunnen geen liederen schrijven.
Maar we schaffen de dominee niet af omdat er bij zitten die helaas ongeinspireerd preken. Waarom dan wel het nieuwtestamentische lied?
Zonder het nieuwtestamentische lied in de kerk mis je het belangrijkste deel van de Bijbel in de lofverheffing en de dankzegging, wat het doel is van het zingen van liederen.
Ik heb nette spijkerbroeken en 'oude'.In het zwart gekleed gaan toont nog altijd iets waardigs, de waardigheid van het ambt van God gegeven. Een spijkerbroekje is meer zo van: Het gaat toch niet om het uiterlijk, ik ben ook maar gewoon, ik mag toch zelf weten waar ik me lekker in voel, je moet toch met je tijd meegaan?
Zwart is niet per definitie netjes of eerbiedig. Zwart is de kleur van rouw. Dat wel Bijbels officieel.
Bijbels gezien zou ik in het wit moeten gaan, want Christus heeft mij wit gewassen.
Zwart is alleen uit de traditie eerbiedig en netjes.
En pakken (3-delig) is alleen uit de traditie stemmig en netjes.
Je zou pakken ook aan witten-boorden criminaliteit, gewone criminaliteit en corruptie kunnen linken.
Ik ben het direct met je eens dat je je 'goed' moet kleden als je naar het feest, de kerkdienst gaat.
Maar -altijd in het zwart- loochend de opstanding van Christus.
Sterker nog, het legt een grotere nadruk op de (zondige) mens dan op de verlossing van Christus.
ik mis het argument volkomen.Bij in het zwart gekleed gaan, daar kan huichelarij in zitten, maar in elk geval is het argument vanuit Gods Woord
Dit soort opmerkingen kun je niet maken Refojongere. Je spreekt over het werk van de Heilige Geest.Maar de bundel als geheel slik ik echt niet. Veel te eenzijdig en oppervlakkig.
Ik ben het direct met je eens dat sommige liederen uit opwekking niet mijn favouriet zijn, en ik 'raar' of kort door de bocht vond. Maar om de bundel zo te betitelen..... terwijl het een instrument van God is...
Ik vraag je echt dringend op te letten met het veroordelen van andere manieren van het loven van God dan de traditionele manier die jij gewend bent.
Een mooi bedacht argument."Waarom is het erg als je opwekkingsliederen NAAST psalmen zingt ter eer van God?"
Omdat voor de eredienst alleen het allerbeste goed genoeg is.
Maar als de Heilige Geest een lied geinspireerd heeft IS het goed genoeg.
En de Heilige Geest is niet gestopt met inspireren na psalm 150.
En het hele nieuwe testament is daar een voorbeeld van, maar jij wilt daar kennelijk nooit uit zingen?
Dus, die zou in de dienst gezongen mogen worden?De Heere is mijn herder is trouwens Ps. 23 geloof ik
De 'opwekking' versie van Psalm 23 is letterlijk uit de Bijbel gehaald, en dus 'beter' dan de berijmde psalm 23.
Alleen het beste is goed genoeg, beweer je..... dus..... ?
Of je trekt het 'alleen het beste' argument terug, of nooit meer psalm 23 maar de bovengenoemde, en nie tmeer psalm 150 uit de berijming, maar opwekking 78.
"The joy of the Lord is my strength" Nehemiah 8:10
"The word of faith is nigh me, even in my mouth" Rom 10:8
He gives me living water and I thirst no more Joh 4:14
"If you want joy you can sing for it,
if you want joy you can jump for it, "
ik kan dit niet direct in de Bijbel vinden,
maar het "dansen, zingen, schreeuwen" van vreugde komt veelvuldig in de Bijbel voor.
Ik ga direct met je mee dat het lied suggereerd dat "springen, dansen en schreeuwen vreugde brengt" maar het wordt wel duidelijk uit het vers waar die vreugde vandaan komt.
En het lied is duidelijk gebaseerd op Bijbelteksten.
Ik vind het wel erg gevaarlijk om zo'n lied als 'oppervlakkig' af te schilderen.
Of schilder je sommige passages uit de Bijbel ook als oppervlakkig af?
Openbaringen 4:Het feit dat er altijd zoveel herhaald wordt in opwekkingsliederen, geeft al aan dat het wat minder diepgang heeft.
"En de vier dieren hadden elkeen voor zichzelven zes vleugelen rondom, en waren van binnen vol ogen; en hebben geen rust dag en nacht, zeggende: Heilig, heilig, heilig is de Heere God, de Almachtige, Die was, en Die is, en Die komen zal. "
Er zijn geschriften gevonden waar niet 3 maal maar 9 maal heilig werd gezegd.
Kortom, ook de Bijbel kent herhalingen (lees psalm 36(?) "Want Zijn gunst alom verspreid, zal bestaan in eeuwigheid"
Ik ben geen fan van het eindeloos herhalen, maar het herhalen op zich is niet oppervlakkig en zeer Bijbels.
Opnieuw zeg ik dus: "Kijk toch uit met wat je zegt Refojongere! Je kunt het werk van de Heilige Geest niet zomaar oppervlakkig noemen!"
Waarom remonstrands?Remonstrants?:
OPW. 539:
God heeft mij bekeerd, de Heilige Geest heeft mij vernieuwd en verandert!
En Hij zegt: "Kom, het is tijd om te aanbidden"
Maar als dat je niets zegt, Zacharia 8:22
"21 En de inwoners der ene stad zullen gaan tot de inwoners der andere, zeggende: Laat ons vlijtig henengaan, om te smeken het aangezicht des HEEREN, en om den HEERE der heirscharen te zoeken; ik zal ook henengaan."
en psalm 72:11 zegt:
Ja, alle koningen zullen zich voor hem nederbuigen, alle heidenen zullen hem dienen.
Ach, sommige leggen een nadruk de zondigheid van de mens en zetten de mens op die manier in het middelpunt.Erg de nadruk op wat wij doen, dat is de algemene tendens in veel opwekkingsliederen.
Maar het is in dit lied maar net waar je de nadruk op legt.
"wij LOVEN DE HEER" of "WIJ loven de Heer"
Of gewoon psalm 103:
1 Een psalm van David. Loof den HEERE, mijn ziel, en al wat binnen in mij is, Zijn heiligen Naam.
2 Loof den HEERE, mijn ziel, en vergeet geen van Zijn weldaden;
Legt David ook teveel nadruk op zichzelf?
Dit kun je onmogelijk als "mens centraal" betitelen. Het lied vraagt God juist om centraal te staan, de weg te leiden en Zijn wil te doen."Heer Ik geef U mijn hart.
Ik geef U mijn ziel.
Ik leef alleen voor U.
Leid de weg die ik ga
elk moment dat ik besta;
Het is niet opwekking dat eenzeidig is, het is een eenzeidige blik die sommige christenen op het geloof en op de Bijbel hebben.
Alles door een "Het mag vooral niet remonstrants zijn" bril bekijken.
Evangelische en aanverwante zijn zo contra-remonstrants als wat. Wij kunnen niets, en alles wat wij doen doet God in ons. Wij kunnen ons zelf niet bekeren, alleen God kan dat!
Maar dat wil niet zeggen dat je elkaar niet moet oproepen tot een godvruchtig leven, tot het aanbidden van God! En tot bekering!
Vergeet niet dat de Psalmen ook menselijke creaties zijn. Geinspireerd door God, dat zeker, maar wel gemaakt door mensen.chter blijft er onderscheid tussen psalmen en schriftliederen en vrije liederen, die vaak menselijke creaties zijn, met een eigen beleving eraan.
En ook nu kunnen mensen geinspireerd door God liederen schrijven.
Het enige is dat we van de psalmen zeker weten dat het geinspireerd is, en van veel opwekking niet.
Maar in dat geval kun je zoeken in de Bijbel, of het Bijbels is of niet.
Ik verwijs nogmaals naar Openbaringen 4.Dat er in 136 afgesloten wordt met "Want Zijn gunst, alom verspreid, Zal bestaan in eeuwigheid"
Mijn God (2x)
Ja, ze klappen vaker dan jullie.Is er soms iets met die bomen
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert,
Het is niet omdat ze andere liederen zijn gaan zingen dat de kerken afgegleden zijn. (al is niet de hele HK afgegleden, Conventioneel en GB en GR zijn nog zeer rechtzinnig, en beslaan het grootste deel van de HK (meeste leden))
In de meeste GB gemeenten en in alle GR gemeenten zingen ze enkel nog de twaalf goedgekeurde gezangen. Verder heb je nog GB-gemeenten en rechts-confessionelen die het houden bij enkele gezangetjes per dienst, die de psalmen in de meerderheid houden. Feit is wel dat toen de middenorthodoxie en de Geref. Kerken afgleden, de roep om gezangen en andere vrije liederen en liturgische vormen toenam, dat gaat vrijwel altijd samen met een verbondsautomatisme en een verbondsmatige prediking waar de noodzaak van waarachtige bekering en wedergeboorte lang niet meer zo sterk aan de orde komt als in de rechtsere Bondsgemeenten en GR-gemeenten. Het zingen van gezangen is meestal teken van afglijden. En dan heb ik het niet over confessionele gemeenten, maar over gemeenten die altijd al gewend waren enkel de enige twaalf gezangen te zingen.
Een zeer groot gedeelte van de opwekkingsliederen komt letterlijk uit God's Woord
Wat is een zeer groot gedeelte? Is dat soms 3/5? Ik geloof dat niet zo, ik denk dat slechts 50 van de 500 rechtstreeks uit de Bijbel komen, waarvan er zeker 20 psalmen zijn en niet echt meetellen als opwekkingsliederen, waarna er nog 30 van de meer dan 500 liederen overblijven.
een groot deel is gebaseerd op God's Woord.
Dat moet nog maar eens getoetst worden dan.
Buiten dat is de berijming van de psalmen tekstueel verouderd en vormen sommige zinsconstructies verwarring.
Lees het RD van maandag maar. Verder zijn er geen berijmingen die qua tekst en melodie een betere combinatie vormen.
Wat nog veel erger is is het dat in kerken (waaronder de onze) nooit over onze verlossing wordt gezongen.
Helaas, ik mis de onderbouwing.
Nooit over Christus.
Letterlijk NOOIT!
Letterlijk nooit nee. Er staat nooit Christus in de Psalmen, maar Hij wordt vaker bezongen door jou, dan je denkt.
Als we dat naast Paulus leggen die aangeeft dat we psalmen, gezangen en geestelijke liederen moeten zingen.....
De driedeling 'psalmen, lofzangen en geestelijke liederen' heeft namelijk de volgende betekenis (kanttekening): "Deze drie soorten van geestelijke gezangen dienen tot één doeleinde, namelijk om de geest te vermaken. Ze worden door sommigen zó onderscheiden, dat psalmen allerlei geestelijke gezangen zijn die niet alleen met de stem, maar ook met snarenspel geoefend worden; lofzangen zijn dankzeggingen tot God, of lofdichten van Gods genade jegens ons; en geestelijke liederen zijn zulke gedichten waarin allerlei geestelijke leringen worden begrepen. Deze verscheidene namen schijnen uit de verscheidene opschriften van de psalmen Davids genomen te zijn."
Wat kunnen we hieruit leren? Dat het boek der Psalmen verschillende soorten liederen kent. Er zijn klaagpsalmen, om maar een heel duidelijk voorbeeld te noemen. En er zijn lofpsalmen. En de driedeling uit Kolossenzen gaat dus niet over Psalmen (de 150 uit de Bijbel) én andere liederen, maar over de verschillende soorten van liederen in het boek der Psalmen zelf.
In sommige landen worden in de kerken van de Reformatie Psalmen gezongen, in andere liederen, gezangen of hymns. Calvijn en de Calvijnse of Calvinistische Reformatie waren het (tot in lengte van jaren) geheel samen eens: alleen dátgene wat God ons in Zijn Woord heeft geboden, zullen we in de eredienst gebruiken om Hem te prijzen.
Nu heeft Hij Psalmen gegeven. Wanneer we de Psalmen zingen, zingen we niet alleen de bevinding van Gods volk, maar ook de geïnspireerde Heilige Schrift zelf. De woorden die de Geest ons voorzegt, op rijm gezet en van muziek voorzien. Maar bij liederen of gezangen gaat het om menselijke creaties. Niet dat al het menselijke verkeerd is, maar is het niet beter om ons te houden aan wat God ons gaf?
Ik heb nette spijkerbroeken en 'oude'.
Zwart is niet per definitie netjes of eerbiedig. Zwart is de kleur van rouw. Dat wel Bijbels officieel.
En de Burgemeester dan, en een Bruidegom als hij trouwt? Zwart is de kleur van rouw, eerbiedigheid, statigheid en het is netjes.
Ik ben niet perse voor zwart, maar acht het wel de beste kleur om als dienaar des Woords en als kerkenraadslid in de dienst te verschijnen. Je staat wel in het gewichtige ambt, daar hoort ook de uitstraling bij dat het gewichtig is en dat je het gewichtig opvat.
Bijbels gezien zou ik in het wit moeten gaan, want Christus heeft mij wit gewassen.
De bruid in het Hooglied sprak anders: Ik ben zwart, doch lieflijk (Hooglied 1:5). Paulus riep over zichzelf uit dat hij nog steeds de grootste der zondaren was, nog steeds een ellendig mens. Ja, hij was ook een verlost mens, een rechtvaardige, hij was lieflijk, maar dat alles in Christus. Van zichzelf was hij niets.
En wij staan los van de Nederlandse cultuur van wat netjes staat en wat niet? Wij staan los van gewoonten en tradities? Wij hebben geen gevoel meer voor smaak ofzo?
Sterker nog, het legt een grotere nadruk op de (zondige) mens dan op de verlossing van Christus.
Wij moeten ons niet beter voordoen dan wat we zijn van onszelf.
Dit soort opmerkingen kun je niet maken Refojongere. Je spreekt over het werk van de Heilige Geest.
Wie zegt dat?
Bestaat er nog wat anders naast de Bijbel dan?
En het hele nieuwe testament is daar een voorbeeld van, maar jij wilt daar kennelijk nooit uit zingen?
Jawel, heb ik dat ergens gezegd dan? Maar dan moeten het wel Schriftliederen zijn en geen menselijke creaties, tenminste als het om de eredienst gaat.
maar het "dansen, zingen, schreeuwen" van vreugde komt veelvuldig in de Bijbel voor.
Zeg nou gewoon dat het puur oppervlakkig en onbijbels is, dan ben je eerlijk.
Laat ik het vertalen:
Als je plezier wil hebben, spring er dan om, zing er dan om, schreeuw er dan om.
Slaat nergens op, werkelijk.
Ik vind het wel erg gevaarlijk om zo'n lied als 'oppervlakkig' af te schilderen.
Nee, de passages uit de Bijbel zijn niet oppervlakkig. Maar wel met dat 'joy' enzo. En verder: het woordje hallelujah is Bijbels, maar om het nou 100x achter elkaar te zingen, lijkt me nou niet getuigen van diepgang.
Robert, wanneer vind jij iets een remonstrants lied?
In de meeste GB gemeenten en in alle GR gemeenten zingen ze enkel nog de twaalf goedgekeurde gezangen. Verder heb je nog GB-gemeenten en rechts-confessionelen die het houden bij enkele gezangetjes per dienst, die de psalmen in de meerderheid houden. Feit is wel dat toen de middenorthodoxie en de Geref. Kerken afgleden, de roep om gezangen en andere vrije liederen en liturgische vormen toenam, dat gaat vrijwel altijd samen met een verbondsautomatisme en een verbondsmatige prediking waar de noodzaak van waarachtige bekering en wedergeboorte lang niet meer zo sterk aan de orde komt als in de rechtsere Bondsgemeenten en GR-gemeenten. Het zingen van gezangen is meestal teken van afglijden. En dan heb ik het niet over confessionele gemeenten, maar over gemeenten die altijd al gewend waren enkel de enige twaalf gezangen te zingen.
Een zeer groot gedeelte van de opwekkingsliederen komt letterlijk uit God's Woord
Wat is een zeer groot gedeelte? Is dat soms 3/5? Ik geloof dat niet zo, ik denk dat slechts 50 van de 500 rechtstreeks uit de Bijbel komen, waarvan er zeker 20 psalmen zijn en niet echt meetellen als opwekkingsliederen, waarna er nog 30 van de meer dan 500 liederen overblijven.
een groot deel is gebaseerd op God's Woord.
Dat moet nog maar eens getoetst worden dan.
Lees het RD van maandag maar. Verder zijn er geen berijmingen die qua tekst en melodie een betere combinatie vormen.
Helaas, ik mis de onderbouwing.
Nooit over Christus.
Letterlijk NOOIT!
Letterlijk nooit nee. Er staat nooit Christus in de Psalmen, maar Hij wordt vaker bezongen door jou, dan je denkt.
Letten wij op de aanhalingen in het Nieuwe Testament uit het boek der Psalmen, dan treft ons dat de schrijvers van het Nieuwe Testament ons duidelijk zeggen, dat het over Christus gaat.
Denk eerst aan wat Christus Zelf zegt in Mattheüs 22 vers 42-44: "Hij zei: Wat dunkt u van de Christus? Wiens Zoon is Hij? Zij zeiden tot Hem: van David. Hij zei tot hen: Hoe noemt David Hem dan in de Geest zijn Heere? zeggende: De Heere heeft gezegd tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank voor Uw voeten?" Dit is een aanhaling uit Psalm 110.
Verder zegt Christus in Lukas 24 vers 44 tot Zijn discipelen: "Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak, toen Ik nog met u was, dat alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen."
Maar wat hadden toen de discipelen nodig (en wat hebben ook wij nodig) om te ontdekken dat Christus in het boek der Psalmen verborgen is? We lezen het in het volgende vers: "Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden." En wát staat er dan allemaal in het Oude Testament, onder andere in het boek der Psalmen? Dit: "Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage. En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem."
De apostelen nu zijn door Christus onderwezen en gaan in dit voetspoor door. In Handelingen 2 vers 25 zegt Petrus: "David zegt over Hem: Ik zag de Heere altijd voor mij; want Hij is aan mijn rechterhand, opdat ik niet bewogen word." Hier haalt hij een vers aan uit Psalm 16. Hij gaat in de volgende verzen door met Psalm 16 aan te halen: "Daarom is mijn hart verblijd en mijn tong verheugt zich; ja, ook mijn vlees zal rusten in hope. Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, en Gij zult Uw Heilige niet overgeven om verderving te zien. Gij hebt mij de wegen des levens bekend gemaakt; Gij zult mij vervullen met verheuging door Uw aangezicht."
En de uitleg van Petrus (door Gods Geest geïnspireerd!) volgt er meteen bij: "Zo heeft David dit gesproken van de opstanding van Christus, dat Zijn ziel niet is verlaten in de hel, en dat Zijn vlees geen verderving heeft gezien." We zien het: Petrus is op school geweest bij de Heere Jezus. In die veertig dagen tussen opstanding en hemelvaart heeft hij en hebben ook de andere discipelen, vermoed ik, meer onderwijs gekregen aangaande de eigenlijke bedoeling van het Oude Testament.
Als we nu Petrus' uitleg van Psalm 16 lezen, dan kunnen we toch niet zeggen dat we geen opstandingspsalm in onze bundel hebben ...!
Letten we ook eens op de hemelvaart van Christus. Deze vinden we in Psalm 68, volgens de apostel Paulus in Efeziërs 4 vers 8: "Als Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij de gevangenis gevangen genomen, en heeft de mensen gaven gegeven." Deze aanhaling uit Psalm 68 gaat volgens de apostel over Christus' hemelvaart en de daarop volgende uitstorting van de Heilige Geest en de daarbij horende geestelijke gaven. Over die gevangenis die door Christus gevangen is genomen, schrijven onze statenvertalers in de kant: "Dat is, degenen die ons gevangen hielden, namelijk, zonde, duivel, dood en verdoemenis; waarover alle Christus door Zijn dood, verrijzenis en hemelvaart heeft getriomfeerd; zodat - hoewel zij ons nog bestrijden - wij nochtans in Christus de overwinning over allen hebben."
In de brief aan de Hebreeën vinden we een hele rij aanhalingen uit het boek der Psalmen, die allemaal over Christus gaan, hoewel wij misschien niet direct zouden hebben gedacht dat het in die of die Psalm over Christus gaat. Weer blijkt: we moeten onderwezen worden. We moeten er ons in verdiepen. Vooral: we moeten door Gods Geest verlichte ogen des verstands ontvangen. Maar dán zien we ook heel wat meer in dat oude boek ...!
Kijk eens naar Hebreeën 1 vers 5, waar Paulus Psalm 2 aanhaalt. "Tot wie van de engelen heeft God ooit gezegd: 'Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd?' En wederom: 'Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?'"
En vers 6: "En als Hij wederom de Eerstgeborene inbrengt in de wereld, zegt Hij: 'Laat alle engelen Gods Hem aanbidden.'" Hier haalt Paulus een vers uit Psalm 97 aan. Wat wij helemaal niet op Christus zouden duiden.
In de verzen 8 en 9 komt Psalm 45 aan bod: "Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid; de scepter van Uw Koninkrijk is een rechte scepter. Gij hebt rechtvaardigheid liefgehad en ongerechtigheid gehaat; daarom heeft Uw God U, o God, gezalfd met olie der vreugde boven Uw medegenoten."
In de verzen 10 tot 12 haalt hij Psalm 102 aan en laat ons zien dat het ook daar over Christus gaat, terwijl wij zouden denken dat het daar over God de Vader gaat. Waaruit we kunnen leren dat het waarschijnlijk niet alleen dáár over Christus gaat, wanneer de HEERE, JEHOVAH, wordt genoemd, maar op wel meer plaatsen. Lees maar wat Paulus schrijft: "Gij, Heere, hebt in het begin de aarde gegrond, en de hemelen zijn werken van Uw handen; die zullen vergaan, maar Gij blijft altijd; en zij zullen alle als een kleed verouden en als een dekkleed zult Gij ze ineenrollen, en zij zullen veranderd worden; maar Gij zijt Dezelfde, en Uw jaren zullen niet ophouden."
En ten slotte volgt in hetzelfde eerste hoofdstuk van de brief aan de Hebreeën nog een aanhaling uit Psalm 110: "Zit aan Mijn rechter hand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank voor Uw voeten." En ook hier gaat het volgens Paulus' uitdrukkelijke uitleg over Christus.
En zo zijn er meer teksten aan te halen. Het Nieuwe Testament geeft ons duidelijk de richting aan, waarin wij in de uitleg van het Oude Testament in het algemeen, en van het boek der Psalmen nu in het bijzonder, ons moeten begeven, namelijk: alles duiden op Christus. Er is veel meer van Christus in het boek der Psalmen dan wij denken. Alleen, doen we er moeite voor om het te mogen zien? Zijn we verlangend om die dierbare Naam erin te ontwaren? Hunkert ons hart ernaar om geestelijk onderwezen te worden in dat Oudtestamentische boek? Of zijn we tevreden met een overdenking van de bevinding van David en dus van Gods volk, van onszelf? Zijn we erop gespitst om ons eigen hart verklaard te krijgen?
Een bijvoorbeeld: Matthew Henry schrijft bij Psalm 25 vers 10 (Alle paden des HEEREN zijn goedertierenheid en waarheid, voor degenen die Zijn verbond en Zijn getuigenissen bewaren.): "De weg van Gods geboden is de weg van de waarheid. Christus is beide de Weg en de Waarheid, en daarom moeten wij Christus leren." En zo zijn er talloos veel voorbeelden te geven, waarin we zonder inlegkunde Christus aangewezen zien worden in het Oude Testament, in het boek der Psalmen. W.P.
De driedeling 'psalmen, lofzangen en geestelijke liederen' heeft namelijk de volgende betekenis (kanttekening): "Deze drie soorten van geestelijke gezangen dienen tot één doeleinde, namelijk om de geest te vermaken. Ze worden door sommigen zó onderscheiden, dat psalmen allerlei geestelijke gezangen zijn die niet alleen met de stem, maar ook met snarenspel geoefend worden; lofzangen zijn dankzeggingen tot God, of lofdichten van Gods genade jegens ons; en geestelijke liederen zijn zulke gedichten waarin allerlei geestelijke leringen worden begrepen. Deze verscheidene namen schijnen uit de verscheidene opschriften van de psalmen Davids genomen te zijn."
Wat kunnen we hieruit leren? Dat het boek der Psalmen verschillende soorten liederen kent. Er zijn klaagpsalmen, om maar een heel duidelijk voorbeeld te noemen. En er zijn lofpsalmen. En de driedeling uit Kolossenzen gaat dus niet over Psalmen (de 150 uit de Bijbel) én andere liederen, maar over de verschillende soorten van liederen in het boek der Psalmen zelf.
In sommige landen worden in de kerken van de Reformatie Psalmen gezongen, in andere liederen, gezangen of hymns. Calvijn en de Calvijnse of Calvinistische Reformatie waren het (tot in lengte van jaren) geheel samen eens: alleen dátgene wat God ons in Zijn Woord heeft geboden, zullen we in de eredienst gebruiken om Hem te prijzen.
Nu heeft Hij Psalmen gegeven. Wanneer we de Psalmen zingen, zingen we niet alleen de bevinding van Gods volk, maar ook de geïnspireerde Heilige Schrift zelf. De woorden die de Geest ons voorzegt, op rijm gezet en van muziek voorzien. Maar bij liederen of gezangen gaat het om menselijke creaties. Niet dat al het menselijke verkeerd is, maar is het niet beter om ons te houden aan wat God ons gaf?
Ik heb nette spijkerbroeken en 'oude'.
En de Burgemeester dan, en een Bruidegom als hij trouwt? Zwart is de kleur van rouw, eerbiedigheid, statigheid en het is netjes.
Ik ben niet perse voor zwart, maar acht het wel de beste kleur om als dienaar des Woords en als kerkenraadslid in de dienst te verschijnen. Je staat wel in het gewichtige ambt, daar hoort ook de uitstraling bij dat het gewichtig is en dat je het gewichtig opvat.
De bruid in het Hooglied sprak anders: Ik ben zwart, doch lieflijk (Hooglied 1:5). Paulus riep over zichzelf uit dat hij nog steeds de grootste der zondaren was, nog steeds een ellendig mens. Ja, hij was ook een verlost mens, een rechtvaardige, hij was lieflijk, maar dat alles in Christus. Van zichzelf was hij niets.
En wij staan los van de Nederlandse cultuur van wat netjes staat en wat niet? Wij staan los van gewoonten en tradities? Wij hebben geen gevoel meer voor smaak ofzo?
Wij moeten ons niet beter voordoen dan wat we zijn van onszelf.
Dit soort opmerkingen kun je niet maken Refojongere. Je spreekt over het werk van de Heilige Geest.
Wie zegt dat?
Bestaat er nog wat anders naast de Bijbel dan?
Jawel, heb ik dat ergens gezegd dan? Maar dan moeten het wel Schriftliederen zijn en geen menselijke creaties, tenminste als het om de eredienst gaat.
Zeg nou gewoon dat het puur oppervlakkig en onbijbels is, dan ben je eerlijk.
Laat ik het vertalen:
Als je plezier wil hebben, spring er dan om, zing er dan om, schreeuw er dan om.
Slaat nergens op, werkelijk.
Nee, de passages uit de Bijbel zijn niet oppervlakkig. Maar wel met dat 'joy' enzo. En verder: het woordje hallelujah is Bijbels, maar om het nou 100x achter elkaar te zingen, lijkt me nou niet getuigen van diepgang.
Robert, wanneer vind jij iets een remonstrants lied?
Mensen even een serieuze vraag naar de motivatie? Wil je de eigen situatie verdedigen of ben je echt van mening dat er iets goed mis is?
Ik snap de hele discussie over zwarte kleding niet. Misschien moeten we sowieso met kleding het principe van Romeinen 14 laten gelden. De liederen is een interessante kwestie. Ik ben het met Robert eens. Het lied van de engelen is ook wat eenzijdig, herhaling is niet fout. Maar om hier nu een hele discussie over te gaan voeren.
Ik durf trouwens te beweren dat er heel wat meer dan 10% van de opwekkingsliederen direct op de Bijbel zijn gebaseerd. Inderdaad veel psalmen, maar ook veel op andere liederen, zoek bijvoorbeeld eens achter in een IChthus bundel (Veel opwekking staat daarin) dan kom je al heel veel verwijzingen tegen. Maar dit onderwerp is niet iets wat ik anderen wil opdringen. Zing je geen opwekking oke. Doe je het wel, ook oke, maar kijk uit voor eenzijdigheden.
!773 heilig verklaren vind ik ook wat ver gaan. Zeker met de manier waarop er in de kerken uit gezongen wordt. Losse liederen (dus uit verband gerukt, zie opent uwe mond) of dingen toevoegen aan de oorspronkelijke tekst. Dat kan verbeteren. Ik denk dat de nieuwe berijming bijvoorbeeld dichter bij de tekst staat. De psalmen die in opwekking staan, zijn vaak zelfs de letterlijke bijbelteksten. Mooi toch.
Vaya con Dios,
parsifal
Ik snap de hele discussie over zwarte kleding niet. Misschien moeten we sowieso met kleding het principe van Romeinen 14 laten gelden. De liederen is een interessante kwestie. Ik ben het met Robert eens. Het lied van de engelen is ook wat eenzijdig, herhaling is niet fout. Maar om hier nu een hele discussie over te gaan voeren.
Ik durf trouwens te beweren dat er heel wat meer dan 10% van de opwekkingsliederen direct op de Bijbel zijn gebaseerd. Inderdaad veel psalmen, maar ook veel op andere liederen, zoek bijvoorbeeld eens achter in een IChthus bundel (Veel opwekking staat daarin) dan kom je al heel veel verwijzingen tegen. Maar dit onderwerp is niet iets wat ik anderen wil opdringen. Zing je geen opwekking oke. Doe je het wel, ook oke, maar kijk uit voor eenzijdigheden.
!773 heilig verklaren vind ik ook wat ver gaan. Zeker met de manier waarop er in de kerken uit gezongen wordt. Losse liederen (dus uit verband gerukt, zie opent uwe mond) of dingen toevoegen aan de oorspronkelijke tekst. Dat kan verbeteren. Ik denk dat de nieuwe berijming bijvoorbeeld dichter bij de tekst staat. De psalmen die in opwekking staan, zijn vaak zelfs de letterlijke bijbelteksten. Mooi toch.
Vaya con Dios,
parsifal
Hier een lijstje samengesteld (alleen gekeken naar de eerste 300 liederen) door mijn lieftallige zuster. Ik ken niet alle liederen. Het zijn veel liederen die heel direct zijn gebaseerd op de Bijbel. Die met een ster, wijken volgens mij niet verder van de Bijbel af dan de berijmde psalmen. Veel zijn zelfs letterlijke Bijbelverzen:
*3 wees blij in de Heer
*18 Zijn goedheid en genade
31 o how I love Jesus
*32 Dit is de dag
35 Klapt in de handen
*36 roep Mij toch aan
*40 Zoek eerst het koninkrijk
*51 dit is Mijn gebod
*52 Gij zijt waardig
*53 zingt de Heere
*54 looft de Heere alle gij volken
55 groot is de Heer
*58 vrede zij u
*59 mogen de woorden van mijn mond
64 beter dan t leven
*72 vanwaar de zon
*73 WAT EEN PLEZIER
*75 wie lof offert
* 76 maar Gij Heer zijt een schild
* 78 halleluja looft God in Zijn heiligdom
* 79 tot U o Heer
* 81 waardig
* 114 looft de Heer
* 117 in het midden der gemeente
* 118 Vader maak ons een
* 121 de Heere is mijn Herder
123 groot is uw trouw o Heer
129 ruach
* 133 hoe lieflijk is Uw woning
*134 de Heer is mijn licht
*146 Immanuel
*148 Gods volk wordt uitgeleid
153 prijst de Heer
155 Hij is de almachtige
*160 Don't build your house
*176 u bent mijn schuilplaats
*177 bedenk al wat waar is
*184 wie op de Heer vertrouwen
*186 Hoe lieflijk op de bergen
*190 Waarlijk mijn ziel
*208 En ik zag en hoorde een stem
*210 Wie is aan U gelijk
*215 de Heer is mijn herder
*219 Juicht aarde glorie hallelujah
*222 Doorgrond mijn hart
*229 o geef aan de Heer
*230 want Ik maak Mij
*244 wezalig de man die niet wandelt
*266 Heer u leidde mij in de wildernis
*270 wie is God
*278 Juicht de Heere gij ganse aarde
*281 Als een hert
*288 Hef je hoofd omhoog
*294 Glorie glorie glorie
*297 WAT GEEN OOG HEEFT GEZIEN
Dit is vast niet de volledige lijst Zelfs Leba kent de Bijbel niet uit haar hoofd.
Vaya con Dios,
parsifal
[Aangepast op 3/6/03 door parsifal]
*3 wees blij in de Heer
*18 Zijn goedheid en genade
31 o how I love Jesus
*32 Dit is de dag
35 Klapt in de handen
*36 roep Mij toch aan
*40 Zoek eerst het koninkrijk
*51 dit is Mijn gebod
*52 Gij zijt waardig
*53 zingt de Heere
*54 looft de Heere alle gij volken
55 groot is de Heer
*58 vrede zij u
*59 mogen de woorden van mijn mond
64 beter dan t leven
*72 vanwaar de zon
*73 WAT EEN PLEZIER
*75 wie lof offert
* 76 maar Gij Heer zijt een schild
* 78 halleluja looft God in Zijn heiligdom
* 79 tot U o Heer
* 81 waardig
* 114 looft de Heer
* 117 in het midden der gemeente
* 118 Vader maak ons een
* 121 de Heere is mijn Herder
123 groot is uw trouw o Heer
129 ruach
* 133 hoe lieflijk is Uw woning
*134 de Heer is mijn licht
*146 Immanuel
*148 Gods volk wordt uitgeleid
153 prijst de Heer
155 Hij is de almachtige
*160 Don't build your house
*176 u bent mijn schuilplaats
*177 bedenk al wat waar is
*184 wie op de Heer vertrouwen
*186 Hoe lieflijk op de bergen
*190 Waarlijk mijn ziel
*208 En ik zag en hoorde een stem
*210 Wie is aan U gelijk
*215 de Heer is mijn herder
*219 Juicht aarde glorie hallelujah
*222 Doorgrond mijn hart
*229 o geef aan de Heer
*230 want Ik maak Mij
*244 wezalig de man die niet wandelt
*266 Heer u leidde mij in de wildernis
*270 wie is God
*278 Juicht de Heere gij ganse aarde
*281 Als een hert
*288 Hef je hoofd omhoog
*294 Glorie glorie glorie
*297 WAT GEEN OOG HEEFT GEZIEN
Dit is vast niet de volledige lijst Zelfs Leba kent de Bijbel niet uit haar hoofd.
Vaya con Dios,
parsifal
[Aangepast op 3/6/03 door parsifal]
Alleen even het 'remonstrantse',
dat is als de mens zelf de goede keuze maakt en God geen invloed heeft op deze keuze, oftewel, de mens is vanuit zichzelf in staat goed te kiezen en God te volgen.
Dat is remonstrants.
Of, beter, dat is het ontkennen van de slechtheid van de mens en de goedheid en het belang van God's keuze voor een mens, voor deze mens voor God kon kiezen.
DAT is remonstrants.
Iemand oproepen tot bekering,
iemand oproepen tot aanbidding,
iemand oproepen tot het onderwerpen aan Christus is niet remonstrants. Het is alleen remonstrants als de gedachte erachter is dat die mens dat zelf kan doen en niet God.
We moeten het werk 'voor de schermen' en het werk 'achter de schermen' niet door elkaar laten lopen.
We moeten voor de schermen onze taak uitvoeren, en dat is oproepen tot bekering, wetende dat achter de schermen wij niets kunnen zonder dat God dat in ons of door ons werkt.
Het remonstrants verklaren van werk 'voor de schermen' is zeer gevaarlijk en kan leiden tot leidelijkheid en het vastlopen van de gemeente van God, zodat zij geen licht meer is in de wereld.
Wat betreft cultuur,
niemand trouwt in het zwart, loopt in het zwart of wordt begraven in het zwart.
Dat is allemaal donkerblauw. Alleen het zwarte jaquet is nog van toepassing, maar dat is bij uitzonderlijke gelegenheden.
Verder is de bloemetjes rok absoluut verdwenen uit onze cultuur, toch is dat voor veel christenen geen reden hem toch aan te doen. Kortom, ik sta ervan versteld dat jij culturele omstandigheden hier als reden aandraagt.
De rest komt morgen, anders vrijdag.
groeten,
Robert
dat is als de mens zelf de goede keuze maakt en God geen invloed heeft op deze keuze, oftewel, de mens is vanuit zichzelf in staat goed te kiezen en God te volgen.
Dat is remonstrants.
Of, beter, dat is het ontkennen van de slechtheid van de mens en de goedheid en het belang van God's keuze voor een mens, voor deze mens voor God kon kiezen.
DAT is remonstrants.
Iemand oproepen tot bekering,
iemand oproepen tot aanbidding,
iemand oproepen tot het onderwerpen aan Christus is niet remonstrants. Het is alleen remonstrants als de gedachte erachter is dat die mens dat zelf kan doen en niet God.
We moeten het werk 'voor de schermen' en het werk 'achter de schermen' niet door elkaar laten lopen.
We moeten voor de schermen onze taak uitvoeren, en dat is oproepen tot bekering, wetende dat achter de schermen wij niets kunnen zonder dat God dat in ons of door ons werkt.
Het remonstrants verklaren van werk 'voor de schermen' is zeer gevaarlijk en kan leiden tot leidelijkheid en het vastlopen van de gemeente van God, zodat zij geen licht meer is in de wereld.
Wat betreft cultuur,
niemand trouwt in het zwart, loopt in het zwart of wordt begraven in het zwart.
Dat is allemaal donkerblauw. Alleen het zwarte jaquet is nog van toepassing, maar dat is bij uitzonderlijke gelegenheden.
Verder is de bloemetjes rok absoluut verdwenen uit onze cultuur, toch is dat voor veel christenen geen reden hem toch aan te doen. Kortom, ik sta ervan versteld dat jij culturele omstandigheden hier als reden aandraagt.
De rest komt morgen, anders vrijdag.
groeten,
Robert
Carpe Diem tamen Memento Mori