Dat is het begin de rest komt nog wel, het moet zijn tijd hebben en dan zal er wel meer aandacht komen voor zulke zaken. In ieder geval er zal op de synode over gesproken worden. En hoe je het verder ook noemt, stage of vicariaat, er zal in ieder geval een stap gedaan worden. Een stap die 10 jaar geleden nog helemaal werd afgewezen.Erasmiaan schreef:Er wordt nagedacht over een mentorschap en terugkomdagen (dacht ik). Als jij dat onder vicariaat verstaat?Mister schreef:
Het inbouwen van een vicariaat zal er niet per definitie voor zorgen dat allerhande problemen niet meer spelen. Toch is het mogelijk dat er zaken voorkomen hadden kunnen worden. Zou dat geen reden kunnen zijn om hier toch eens over verder te denken?
Theologische school GG universitair?
Re: Ayaan Hirsi Ali
Een soort stage lopen dus, volgens mij zijn ze daar binnen de GG over aan het nadenken, hoeft natuurlijk niet persé verkeerd te zijn.Auto schreef:In vacante gemeenten catechisaties geven is niet voldoende. Ze moeten pastorale bezoeken doen, catechesaties geven, vergaderingen leiden en dan onder leiding van een dienstdoende predikant. Ze moeten begeleid worden. Te veel vinden er op dat punt ontsporingen plaats en van de verslagen die er uit de gemeenten komen naar de School, kan men aan persoonlijke begeleiding doen. Er moet meer aangedaan worden aan begeleiding, de praktijk heeft dat uitgewerkt. Een mentor alleen is echt niet voldoende ......... die voorbeelden zijn er ook.Erasmiaan schreef:Dat stage lopen gebeurt nu al, in de vorm van catechisaties overnemen in vacante gemeenten. En, de classis-verslagen overziende, zal er aan het curatorium gevraagd gaan worden op de synode, of jonge predikanten een mentor o.i.d. kunnen krijgen, in de eerste jaren van hun bediening.Auto schreef:Ik denk dat het beter is.Tiberius schreef:Ik zie het, ja. Je hebt gelijk.
Maar ik denk dat het reëler is om naar een HBO erkenning te streven. Wat ik er nu van zie, is het meer een beroepsopleiding dan een wetenschappelijke opleiding.
Probleem is dan wel de toelating.
En wat heel goed zou zijn om stage te laten lopen in 2 gemeenten in diverse delen van het land en dat ze begeleid worden op de punten die ze moeten verbeteren.
Sterker nog Gijs, ik zou niet weten wat er wél verkeerd aan zou kunnen zijn...Gijs83 schreef:Een soort stage lopen dus, volgens mij zijn ze daar binnen de GG over aan het nadenken, hoeft natuurlijk niet persé verkeerd te zijn.
Re: Theologische school GG universitair? (uit: Ayaan Hirsi Ali)
Het lijkt of er zonder vicariaat alleen maar problemen zijn maar dat is natuurlijk onzin.
Zoals Erasmiaan al aangeeft, veel Dsen zijn eerder al ambtsdrager geweest en in de tijd dat men proponeert doet men veel ervaring op en komt men in aanraking met velen gemeenten en allerlei situaties.
Mentorschap ben ik wel voor, iig om zaken te bespreken en de pasbeginnende predikant te sturen en te adviseren.
Wat ook vaak vergeten wordt is de taak die een kerkenraad in deze heeft. Ze verwachten vaak dat de nieuwe predikant alles over kan nemen en direct volledig kan functioneren. Binnen de kerkenraad heeft een predikant ook sturing en begeleiding nodig door ambtsdragers die de gemeente al goed kennen.
Zoals Erasmiaan al aangeeft, veel Dsen zijn eerder al ambtsdrager geweest en in de tijd dat men proponeert doet men veel ervaring op en komt men in aanraking met velen gemeenten en allerlei situaties.
Mentorschap ben ik wel voor, iig om zaken te bespreken en de pasbeginnende predikant te sturen en te adviseren.
Wat ook vaak vergeten wordt is de taak die een kerkenraad in deze heeft. Ze verwachten vaak dat de nieuwe predikant alles over kan nemen en direct volledig kan functioneren. Binnen de kerkenraad heeft een predikant ook sturing en begeleiding nodig door ambtsdragers die de gemeente al goed kennen.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 24 mar 2010, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zijn mensen die denken, dat je dan nog meer 'fabrieksdominees' gaat krijgen.Mister schreef:Sterker nog Gijs, ik zou niet weten wat er wél verkeerd aan zou kunnen zijn...Gijs83 schreef:Een soort stage lopen dus, volgens mij zijn ze daar binnen de GG over aan het nadenken, hoeft natuurlijk niet persé verkeerd te zijn.
Gijs83 schreef:Er zijn mensen die denken, dat je dan nog meer 'fabrieksdominees' gaat krijgen.Mister schreef:Sterker nog Gijs, ik zou niet weten wat er wél verkeerd aan zou kunnen zijn...Gijs83 schreef:Een soort stage lopen dus, volgens mij zijn ze daar binnen de GG over aan het nadenken, hoeft natuurlijk niet persé verkeerd te zijn.
Die mensen moet je eerst de kerkhistorie maar eens laten bestuderen. Het is nl volledige onzin.
--- snoei --- je hebt gelijk geen namen noemen. [Auto]
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik zie nergens staan dat dit ontkend wordt, maar ik denk wel dat je het met mij eens bent dat een vorm van stage voordat iemand als predikant bevestigd wordt bij kan dragen aan de vorming van een student en ook voor een stuk zelfreflectie.Wilhelm schreef:Het lijkt of er zonder vicariaat alleen maar problemen zijn maar dat is natuurlijk onzin.
Misschien moeten ze daar eens een ambtsdragers conferentie voor organiseren!Wilhelm schreef: Zoals Erasmiaan al aangeeft, veel Dsen zijn eerder al ambtsdrager geweest en in de tijd dat men proponeert doet men veel ervaring op en komt men in aanraking met velen gemeenten en allerlei situaties.
Ds.Kersten heeft er ook op een terechte wijze voor gestreden. Ik vind dus niet dat je een universitaire studie moet verplichten, want ook zonder dat kun je tot heil en zegen voor de gemeente zijn.Wilhelm schreef:Gijs83 schreef:Er zijn mensen die denken, dat je dan nog meer 'fabrieksdominees' gaat krijgen.Mister schreef:Sterker nog Gijs, ik zou niet weten wat er wél verkeerd aan zou kunnen zijn...Gijs83 schreef:Een soort stage lopen dus, volgens mij zijn ze daar binnen de GG over aan het nadenken, hoeft natuurlijk niet persé verkeerd te zijn.
Die mensen moet je eerst de kerkhistorie maar eens laten bestuderen. Het is nl volledige onzin.
Verder zie ik niet in hoe het stage-lopen voor meer fabrieksdominees zou zorgen. Bij stagelopen krijgen alle studenten namelijk afzonderlijk 'les'.Wilhelm schreef:Gijs83 schreef:Er zijn mensen die denken, dat je dan nog meer 'fabrieksdominees' gaat krijgen.Mister schreef:Sterker nog Gijs, ik zou niet weten wat er wél verkeerd aan zou kunnen zijn...Gijs83 schreef:Een soort stage lopen dus, volgens mij zijn ze daar binnen de GG over aan het nadenken, hoeft natuurlijk niet persé verkeerd te zijn.
Dit is evengoed niet de normale weg. Diaken-ouderling-predikant is geen logische wijze van 'doorstromen'. Op deze wijze die wel voorkomt moet je niet aanbod van de opleiding afstemmen.Wilhelm schreef:Het lijkt of er zonder vicariaat alleen maar problemen zijn maar dat is natuurlijk onzin.
Mister schreef:Dit is evengoed niet de normale weg. Diaken-ouderling-predikant is geen logische wijze van 'doorstromen'. Op deze wijze die wel voorkomt moet je niet aanbod van de opleiding afstemmen.Wilhelm schreef:Het lijkt of er zonder vicariaat alleen maar problemen zijn maar dat is natuurlijk onzin.
Zit wat in , maar de praktijk is nu eenmaal zo dat het veel voorkomt.
Wat het mentorschap betreft, volgens mij bestaat dat trouwens nu al op een officieuze
wijze.
Dit topic even doorgelezen heb wel een paar vragen.
1. Moet een predikant de grondtalen beheersen (hoe kan hij anders een bijbelvertaling beoordelen)?
2. Onze nadere reformatoren waren zeer geleerd, waarom is zeer geleerd zijn nu verdacht in sommige kerkelijke kringen?
3. Waarom zijn er geen predikanten uit de GerGem die doorstuderen om een Doctorstitel te behalen.
(Ds (Dr) P de Vries is net voor de tweede maal afgestudeerd )
4. Deze dissertaties die dan gepubliceerd worden zijn zo leerzaam (Bedelen bij de Bron van Dr A de Reuver komt nu weer in herdruk uit, één van de mooiste dissertaties ooit (persoonlijke mening
)
Het zou zo mooi zijn als predikanten uit de rechterkant van onze gezindte zich ook academisch zouden verdiepen in de geloofsleer. Denk dat samenbindend zal werken voor onze hele gezindte.
1. Moet een predikant de grondtalen beheersen (hoe kan hij anders een bijbelvertaling beoordelen)?
2. Onze nadere reformatoren waren zeer geleerd, waarom is zeer geleerd zijn nu verdacht in sommige kerkelijke kringen?
3. Waarom zijn er geen predikanten uit de GerGem die doorstuderen om een Doctorstitel te behalen.
4. Deze dissertaties die dan gepubliceerd worden zijn zo leerzaam (Bedelen bij de Bron van Dr A de Reuver komt nu weer in herdruk uit, één van de mooiste dissertaties ooit (persoonlijke mening

Het zou zo mooi zijn als predikanten uit de rechterkant van onze gezindte zich ook academisch zouden verdiepen in de geloofsleer. Denk dat samenbindend zal werken voor onze hele gezindte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
een paar antwoorden.huisman schreef:Dit topic even doorgelezen heb wel een paar vragen.
4. Deze dissertaties die dan gepubliceerd worden zijn zo leerzaam (Bedelen bij de Bron van Dr A de Reuver komt nu weer in herdruk uit, één van de mooiste dissertaties ooit (persoonlijke mening)
1. Ik zelf kan me vinden in prof. dr. Baars zijn mening http://www.refdag.nl/artikel/1468651/Ee ... drama.html
2. Het wordt verdacht gemaakt omdat men niet weet waar men het overheeft. (Een ouderling sprak een keer tegen ds Smits over die geleerde mannetjes. Ds Smits beaamde dat en zei dat het verschrikkelijk volk was en daarna vroeg hij aan de ouderling waarom hij nog naar hem luisterde? ......... de ouderling kwam er achter dat ds Smits ook gestudeerd had)
3. Die predikanten zijn er inmiddels wel die verder studeren.
4. Mooie dag voor je dan dat er weer een dissertatie van dr. P. de Vries is bijgekomen.
Bron: Friesch DagbladArjan Plaisier: ‘Preek bevindt zich in crisis’
Utrecht - Het gaat niet goed met de prediking in kerken in ons land. Dat vindt dr. Arjan Plaisier, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland. ,,De crisis waarin de kerk verkeert, gaat niet voorbij aan de prediking.” Nederland is niet langer het land van de preken, zo vindt de secretaris van de grootste protestantse kerk van ons land.
Plaisier hield vorige maand in Bonn een lezing over de prediking in Nederland op een conferentie van de GEKE, de gemeenschap van protestantse kerken in Europa. Die lezing staat nu in een informatienota met recente toespraken van kerkbestuurders.
Ondanks dat ons land een eigen stichting heeft voor prediking, Passie voor Preken, er regelmatig proefschriften verschijnen over het onderwerp prediking, er een populaire preekwedstrijd is (dagblad Trouw) en zelfs jonge predikanten worden geworven voor het ‘product’ preek, zijn er heel wat negatieve ervaringen met wat zondags van kansels klinkt. Veel kerkgangers beoordelen ‘of het wel of geen goede dienst was’ aan de prediking.
De scriba ziet dat preken door verschillende oorzaken de ,,mist in kunnen gaan”. Bijvoorbeeld als de Bijbel niet meer echt gelezen en bestudeerd wordt. ,,Het gevolg is dat de predikant de eigen stokpaardjes berijd. De Schrift wordt niet gelezen omdat de predikant te druk is met van alles en nog wat, maar de core-business veronachtzaamt.”
Een ander oorzaak is dat de substantie ontbreekt: het evangelie als bevrijdende kracht van God. ,,Waar de substantie ontbreekt wordt preken praten. Er ontstaat een vacuüm dat opgevuld wordt met van alles en nog wat, maar het is brood dat niet verzadigt.” Bij een preek waar de persoon van de predikant buitenspel staat, is er ook een gerede kans dat die niemand bereikt. ,,De preek wordt formeel. Het verhaal kan dan nog wel kloppen, maar er klopt geen hart in.”
Moralistisch
Preken zijn ook vaak te moralistisch. ,,Er moet van alles. We moeten de wereld verbeteren, of nette burgers zijn, of perfecte christenen. Omdat we dat allemaal niet zijn of kunnen, krijgen al deze moraliteiten een sterk retorisch karakter.”
De kerk heeft, zo vindt scriba Plaisier, absoluut goede predikers nodig. ,,Hoe zullen ze geloven als ze niet gehoord hebben?” De kerkbestuurder wil dat preekkunde (homilitiek in jargon) een prominente rol krijgt in het nieuwe model van na- en bijscholing van predikanten.
De huidige tijd vraagt om een type prediking dat daarbij aansluit. ,,Het ritme zal in veel gevallen hoger moeten, de stijl directer. Een preek zal minder een betoog of een exegetische verhandeling moeten zijn.” Een preek moet zo goed in elkaar zitten dat ,,die ene vonk overslaat”.
Het zal, volgens Plaisier, nog hard werken worden om zo te preken ,,dat oren worden bereikt, hoofden aan het denken gezet, harten geraakt en handen en voeten in beweging worden gezet”. ,,Maar in dit werk staan we niet ‘onder de wet’, maar ‘onder het evangelie’. Het is blij werk.”
Het gesproken woord legt het in de moderne tijd vaak af tegen de beeldcultuur ,,We willen vermaakt worden en ons laten verstrooien. Toch moeten we doorgaan met de prediking. Vertellers blijven. We hebben een goed verhaal te vertellen. Het kan ook een zegen zijn dat er nog een plek is waar werkelijk iets wordt gezegd met het ‘oude’ middel van de taal.”
Het is niet voor het eerst dat Plaisier zich druk maakt over de preek. Bij de uitgave van de zestigste Postille, in oktober 2008, refereerde hij aan de jongste vierjaarlijkse rapportage van het college van visitatoren in de Protestantse Kerk. Daarin stond dat de prediking ‘het centrum van de eredienst’ is. ,,Ik zou er bij willen zeggen: het centrum van het kerkelijk leven’’, aldus de synodescriba toen.
De Postille geeft verbanden en achtergronden over Bijbelgedeelten, die predikanten kunnen gebruiken bij het voorbereiden van hun zondagse preek. De bundel wordt elk jaar samengesteld onder redactie van de werkgroep Kerk & Prediking van de Protestantse Kerk in Nederland. In september verschijnt de 62e editie. Elk jaar worden er zo’n duizend exemplaren verkocht.
Plaisier toonde zich in 2008 buitengewoon verheugd over de gevarieerdheid van de bundel. ,,Een goede Postille neemt de prediker niet het werk uit handen. Daarom is het ook geen verzameling kant-en-klare brokken, maar een basis voor ons eigen zwoegen, voor het ploegen op de akker van de tekst”.
Plaisier benadrukte toen ook het belang van studie voor een prediker. ,,We bedienen het Woord, en dat gáát ergens over. Dan móét het ook ergens over gaan. Daar helpt de Postille bij. Het helpt daarmee om dienaar te zijn van het goddelijke Woord. Bij zijn opdracht om te vertolken wat God door deze tekst vandaag tot de gemeente te zeggen heeft. Dat is geen geringe dienst.’’
Vorige week heeft de PKN-scriba nog een gesprek gehad met een afvaardiging van de werkgroep die de Postille samenstelt, vertelt voorzitter van de redactie ds. J.D.Th Wassenaar uit Hellendoorn. ,,Daar wees hij op het belang van de Postille en dat die absoluut bestaan blijft.”
Ook voor ons "ter rechterzijde" staan in dit stukje enkele behartenswaardige opmerkingen.