Kinderen

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen

Bericht door Mara »

Pimpelmees schreef:Ik las laatst een artikel over nanny Jo. Opvoedkundigen die in dit artikel aan het woord kwamen, waren erg negatief over haar methoden. Ze noemden het "puppytraining". Leuk voor de korte termijn (en voor tv-kijkers blijkbaar) maar niet geschikt voor een stabiele ouder-kind-relatie. Op de lange termijn zouden haar methoden zelfs angstgevoelens kunnen versterken.
De pedagoge die bij de EO wel eens een programma had, Tischa Neve, is het ook niet met haar eens.
Een time out zou zelfs heel schadelijk zijn, omdat het kind zich afgewezen kan voelen.
Soms best nuttig die tips en adviezen, maar het moet bij jou en het kind passen. Ik kreeg er ook wel eens van deskundigen.
Ik moest op een gegeven moment beloningsstickers uitdelen, maar hij hoefde die stomme stickers helemaal niet.
Of positief over hem praten terwijl je weet dat hij jullie (de ouders dus) kan horen.
En als het je eerste kind is, kun je je wel eens onzeker voelen in bepaalde situaties.
Dus dan probeer je wel eens wat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Kinderen

Bericht door Pimpelmees »

Mara schreef: Ik moest op een gegeven moment beloningsstickers uitdelen, maar hij hoefde die stomme stickers helemaal niet.
haha, ik zie het helemaal voor me
;-)
Moedervan3
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2015, 15:46

Re: Kinderen

Bericht door Moedervan3 »

Je kind af en toe even apart zetten lijkt mij helemaal niet verkeerd. Soms is het gewoon even nodig. Een kind mag ook wel eens voelen dat het te ver is gegaan. Het is denk ik goed te benoemen dat je altijd van je kind houdt, maar niet van het gedrag wat het vertoond. Daarnaast is het veel belangrijker om te benoemen wat je fijn gedrag vindt en wat je wilt zien. Zeg dus: "Ga eens op de bank zitten!" ipv "Hou eens op te springen op de bank!" En benoem het als ze fijn spelen of je spontaan helpen, lief zijn enz.
Soms denk ik dat we ook wel eens te lief willen zijn tegen onze kinderen. Toch is er met onze opvoedingsmethodes wel degelijk wat mis. Als ik merk hoe groot de brutale monden zijn tegen juf/meester op school of dat kinderen rustig respectloos durven omgaan met ouderen, dan vraag ik me wel af wat we vroeger toch beter deden. Ondanks dat er in die tijd ook grote fouten gemaakt werden.
Ik zou wel eens weten welke mix het beste is... hoe zorgen we dat we beleefde kinderen krijgen en kinderen die doen wat we zeggen?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen

Bericht door Mara »

Moedervan3 schreef: Ik zou wel eens weten welke mix het beste is... hoe zorgen we dat we beleefde kinderen krijgen en kinderen die doen wat we zeggen?
Beginnen met zelf het goede voorbeeld te geven.
Je hoort wel eens een moeder schreeuwen tegen haar kind: houd eens op met dat geschreeuw. :jongle tja.
En ook niet commanderen tegen je kind, pak dit of doe dat, maar wil je dit even voor mamma pakken (alsjeblieft)?
En bij het ontvangen: dank je wel.
En als je kind erbij is, bijvoorbeeld bij het boodschappen doen, nemen ze jouw houding en gedrag over.

En verder verschilt het per persoon, ik stoor me eerder aan nare eetgewoontes, zoals slurpen, met mond open kauwen, proppen, als mijn man. Dus ik zal hier ook eerder iets van zeggen. Mijn man grijpt eerder in dan ik bij bepaald druk gedrag.
Moedervan3 schreef:Als ik merk hoe groot de brutale monden zijn tegen juf/meester op school of dat kinderen rustig respectloos durven omgaan met ouderen, dan vraag ik me wel af wat we vroeger toch beter deden. Ondanks dat er in die tijd ook grote fouten gemaakt werden.
Wat ik van een juf of meester hoor is, dat ze terughoudender zijn geworden met straffen, want de kans is groot dat een vader met dreigende taal (en gedrag) op school verschijnt.
Als wij strafregels kregen, durfde je dat amper thuis te vertellen, want dan kreeg je van vader er nog dunnetjes overheen.
Dat is grotendeels veranderd. Omdat veel ouders de neiging hebben om te denken: dat doet mijn kind niet, zo erg zal het niet geweest zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen

Bericht door Mara »

Wat gaat er soms om in ouders als ze een naam verzinnen voor hun kindje?
De SVB heeft weer een lijst uitgegeven en je denkt dan dat je alle gekke namen al voorbij hebt zien komen.
Niet dus.
Wie noemt er zijn kind nu Panda? of
Jureyvanaiicha-Joy of Tay’xadrëan :quoi :bobo
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen

Bericht door Dodo »

Mara schreef:Wat gaat er soms om in ouders als ze een naam verzinnen voor hun kindje?
De SVB heeft weer een lijst uitgegeven en je denkt dan dat je alle gekke namen al voorbij hebt zien komen.
Niet dus.
Wie noemt er zijn kind nu Panda? of
Jureyvanaiicha-Joy of Tay’xadrëan :quoi :bobo
Dat betekent misschien wel in het Swahili: deze gaat voor mij zorgen als ik oud ben.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10465
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kinderen

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kinderen

Bericht door parsifal »

Nu zijn sommige van de oudere namen natuurlijk ook wat gek als je ze niet gewend bent: Wijntje, Dik, Mensje, Kommer. Of de namen die je niet in een engelstalige omgeving wilt hebben: Nijs, Cock of Fanny.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Kinderen

Bericht door Lassie »

Mara schreef:Wat gaat er soms om in ouders als ze een naam verzinnen voor hun kindje?
De SVB heeft weer een lijst uitgegeven en je denkt dan dat je alle gekke namen al voorbij hebt zien komen.
Niet dus.
Wie noemt er zijn kind nu Panda? of
Jureyvanaiicha-Joy of Tay’xadrëan :quoi :bobo
Zijn dit ouders van Nederlandse kinderen?

Wij hebben familie in het buitenland wonen (de meesten zijn daar getrouwd met partners uit dat land) en die hebben ook bijzondere namen.
Mannetje
Berichten: 7885
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kinderen

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:Wat gaat er soms om in ouders als ze een naam verzinnen voor hun kindje?
De SVB heeft weer een lijst uitgegeven en je denkt dan dat je alle gekke namen al voorbij hebt zien komen.
Niet dus.
Wie noemt er zijn kind nu Panda? of
Jureyvanaiicha-Joy of Tay’xadrëan :quoi :bobo
Gelukkig stonden die niet bovenaan. Hoewel... Liam als meest gekozen jongensnaam vind ik nu ook niet echt een toonbeeld van "trots op Holland"...
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kinderen

Bericht door samanthi »

parsifal schreef:Nu zijn sommige van de oudere namen natuurlijk ook wat gek als je ze niet gewend bent: Wijntje, Dik, Mensje, Kommer. Of de namen die je niet in een engelstalige omgeving wilt hebben: Nijs, Cock of Fanny.
Kommer heette vroeger toch Kwammer
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kinderen

Bericht door Panny »

Wij aten vroeger ook kwamkwammer
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen

Bericht door Dodo »

Panny schreef:Wij aten vroeger ook kwamkwammer
Kwamkwammersloeg zelfs.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kinderen

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:
Panny schreef:Wij aten vroeger ook kwamkwammer
Kwamkwammersloeg zelfs.
JA maar dat mag tegenwoordig niet meer :fouet
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Kinderen

Bericht door Bonny »

Lassie schreef:
Zijn dit ouders van Nederlandse kinderen?

Wij hebben familie in het buitenland wonen (de meesten zijn daar getrouwd met partners uit dat land) en die hebben ook bijzondere namen.
Soms wel. Maar de meeste vreemde namen komen vaker voor bij laagopgeleide groepen
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie