Lege plekken in kerkenraadsbank

Gian

Re: Lege plekken in kerkenraadsbank

Bericht door Gian »

Rens schreef:Lees ook deel 3 uit een artikelenreeks over de ambten en de beroepen op hen die voor het ambt van ouderling:

http://www.refdag.nl/artikel/1455533/In ... ienst.html

Bron: het R.D.
Wel opmerkelijk. Mensen die een roeping als ouderling of diaken krijgen bedanken terwijl mensen met een roeping voor dominee afgewezen worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

en wat dan van ouderlingen en diakenen die niet aan het avondmaal gaan???
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef:en wat dan van ouderlingen en diakenen die niet aan het avondmaal gaan???
daar is al eerder een hele discussie over geweest Jolanda! probeer die eens op te zoeken, en start 'm weer of opnieuw op, want het thema is belangrijk genoeg..........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Fjodor

Bericht door Fjodor »

JolandaOudshoorn schreef:en wat dan van ouderlingen en diakenen die niet aan het avondmaal gaan???
Mijns inziens is dat onmogelijk. Iemand vol van de Heilige Geest die niet aan het avondmaal zou gaan?
Hand 6:
2 En de twaalven riepen de menigte der discipelen tot zich, en zeiden: Het is niet behoorlijk, dat5 wij het Woord Gods nalaten, en6 de tafelen dienen.7
3 Ziet dan om,8 broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen9 Geestes en der wijsheid, welke wij mogen stellen over10 deze nodige zaak.
4 Maar wij zullen volharden in11 het gebed, en in de bediening des Woords.
5 En dit woord behaagde12 aan al de menigte;13 en zij verkoren14 Stefanus, een15 man vol des geloofs16 en des Heiligen Geestes, en Filippus,17 en Prochorus, en Nicanor, en Timon, en Parmenas, en Nicolaus,18 een Jodengenoot19 van Antiochie;
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Dat hoort niet. Evenzogoed hoort het niet als gemeenteleden afblijven.
Rens

Bericht door Rens »

Mister schreef:
het gebeurd echter in vrij ruime mate wel, afhankelijk van de kerkrichting.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Mister schreef:
Als die gemeenteleden bekeerd zijn dan moeten ze aangaan. Anders moeten ze afblijven.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Je moet wel een heel goede reden hebben en heel veel lef als je door de Gemeente van Jezus Christus, en dus door God zelf tot het ambt geroepen wordt, om dan nee te zeggen.
Nee tegen God!
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
Dat is een bepaalde visie of is dit wel goed, maar zitten er verschillende visies achter. Niemand heeft het recht onbekeerd te zijn, dat zal niemand ontkennen. Of belijdende leden aan het Avondmaal moeten gaan. De Hervormde visie is: ja. De gereformerde visie is: nee Het ligt ook in de visie op de belijdenis-doen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Dat is een bepaalde visie of is dit wel goed, maar zitten er verschillende visies achter. Niemand heeft het recht onbekeerd te zijn, dat zal niemand ontkennen. Of belijdende leden aan het Avondmaal moeten gaan. De Hervormde visie is: ja. De gereformerde visie is: nee Het ligt ook in de visie op de belijdenis-doen.
huh???? Ik ben hervormd, maar dat is echt niet onze visie. Waar heb je dat nu weer geleerd, Gijs :nonnon :fouet
Ik weet, mijn Verlosser leeft
vlinder

Bericht door vlinder »

Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Gijs! Ik ben hervormd, maar mag ook weten dat ik thuis hoor aan het Heilig Avondmaal. Kun jij dat als GG-er ook zeggen? Soms vraag ik me af of je alles slikt wat je hoort, of dat je zelf ook nog wel eens nadenkt. Ik kan veel hebben, maar met dit soort uitspraken doe je me verdriet. Niet zo denigerend spreken over andere kerkverbanden.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gian

Bericht door Gian »

Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Of belijdende leden aan het Avondmaal moeten gaan. De Hervormde visie is: ja. De gereformerde visie is: nee Het ligt ook in de visie op de belijdenis-doen.
Hoe rijm je dat Gijs? Iemand die belijdt dat zijn zonden vergeven zijn hoort toch aan het avondmaal?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Bericht door refo »

Gian schreef:
Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Of belijdende leden aan het Avondmaal moeten gaan. De Hervormde visie is: ja. De gereformerde visie is: nee Het ligt ook in de visie op de belijdenis-doen.
Hoe rijm je dat Gijs? Iemand die belijdt dat zijn zonden vergeven zijn hoort toch aan het avondmaal?
Ik heb gisteren zondag 23 weer eens aan mogen horen. Zolang je geen goed zicht hebt op 'vergeving' kun je dat je hoorders ook niet duidelijk maken. En houd je het verschijnsel: wel wedergeboren, maar (mogelijk) niet vergeven, dus nog maar geen HA.

Literatuur hierover is te vinden in 'Ambt en avondmaalsmijding' van Wallet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gian schreef:Hoe rijm je dat Gijs? Iemand die belijdt dat zijn zonden vergeven zijn hoort toch aan het avondmaal?
Met deze stelling ben ik het (als GG'er ;) ) helemaal eens. Evenals dat kandidaten voor een ambt alleen geselecteerd mogen worden uit de HA-gangers. Niet elke HA-ganger is geschikt voor het ambt, maar niet-HA-gangers daardoor ook niet. (Let wel: Ik zeg niet , dat ze geen genade kennen, maar als er geen vrijmoedigheid is om dit in de gemeente te belijden, hoe zou er dan wel vrijmoedigheid zijn om een ambt te bekleden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vlinder

Bericht door vlinder »

Bij ons mochten er gister weer 5 broeders tot ouderling/diaken bevestigd worden. 3 nieuwe en 2 herbevestigd. Fijn dat er nog mannen zijn die dienend bezig willen zijn in de kerk.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie