er is wel een verschil tussen jou en Jezus. En om je als blinde nu aanbiedt andere blinden te leiden... ik weet niet of dat zo verstandig is DIA.-DIA- schreef:Niet wetende dat ge nu net eender reageert als die mensen die aan Jezus vroegen (vertrouwende bij zichzelven dat ze zagen):Hendrikus schreef:Ja, zo doen we dat. Als iemand het niet me je eens is, is íe blind.-DIA- schreef: Soms is het beter te zwijgen...
Nutteloos is het om te zeggen ik niet de persoon verafgood, maar goed,
zo blijft dan in uw blindheid...
(Als u werkelijk belangstelling hebt kunt u contact met mij opnemen,
dan wil wel proberen u een weinig te onderrichten in deze zaak.)
Want er is er maar één die niet ziende blind en horende doof is.![]()
En dan aanbieden dat je wel een weinigje wilt onderrichten.Nou, wie weet, als ik gelegener tijd bekomen zal hebben.
Zijn wij dan ook blind?
Zo er enig licht en een weinig onderrichting bij u is, leer mij, mijn hart staat open voor een stichtelijk woord.
Ter overweging bij het begin van 2010
- JolandaOudshoorn
Re: Ter overweging bij het begin van 2010
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn schreef:er is wel een verschil tussen jou en Jezus. En om je als blinde nu aanbiedt andere blinden te leiden... ik weet niet of dat zo verstandig is DIA.-DIA- schreef:Niet wetende dat ge nu net eender reageert als die mensen die aan Jezus vroegen (vertrouwende bij zichzelven dat ze zagen):Hendrikus schreef:Ja, zo doen we dat. Als iemand het niet me je eens is, is íe blind.-DIA- schreef: Soms is het beter te zwijgen...
Nutteloos is het om te zeggen ik niet de persoon verafgood, maar goed,
zo blijft dan in uw blindheid...
(Als u werkelijk belangstelling hebt kunt u contact met mij opnemen,
dan wil wel proberen u een weinig te onderrichten in deze zaak.)
Want er is er maar één die niet ziende blind en horende doof is.![]()
En dan aanbieden dat je wel een weinigje wilt onderrichten.Nou, wie weet, als ik gelegener tijd bekomen zal hebben.
Zijn wij dan ook blind?
Zo er enig licht en een weinig onderrichting bij u is, leer mij, mijn hart staat open voor een stichtelijk woord.
Het was ook wat ironisch... maar dat snapte je toch wel?
Maar ik weet dit wel, dat ik niet snel zeg dat ik ziende ben.
Alhoewel ik vele dingen wel helder zie, dan is het nog niet verstandig
om op je verstand te steunen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeg je dat over jezelf of zeggen anderen dat over jou?-DIA- schreef: Alhoewel ik vele dingen wel helder zie
In het eerste geval: je kunt jezelf van alles wijsmaken.
In het tweede geval: gefeliciteerd.
Laten we het maar houden op het onderschrift dat ik juist vorige week heb toegevoegd. Zie hieronder.Hendrikus schreef:Ik raak Gods oogappel niet aan, ik roep alleen op tot nuchterheid.-DIA- schreef:Daarom: het zou passen je eerst in het leven van Mientje Vrijdag te wat te verdiepen, aleer je Gods oogappel aanraakt.
En ik heb genoeg gehoord en gelezen over Mientje Vrijdag. Maar aan heiligenverering doe ik niet mee.
Maar om terug te gaan naar het onderwerp. Wat leert ons dit stuk? Is het een stuk dat qua tale Kanaäns ultiem is in de uitdrukking der woorden? Is het een schitterende samenvatting van waar de rechtzinnige goedgeaarde refo voor moet moet warmlopen? Is het bij de tijd omdat we vandaag de dag dezelfde verzuchtingen horen? Wat is er nu zo mooi aan het stuk? Wat hebben we als christenen anno 2010 aan het stuk als voedsel voor ons geestelijk leven?
Een beetje mijmeren over hoe slecht het allemaal is enzo is niet echt iets waar je in 2010 veel aan zal hebben.
Een beetje mijmeren over hoe slecht het allemaal is enzo is niet echt iets waar je in 2010 veel aan zal hebben.
Met een beetje goede wil zou je ook ándere dingen uit dit stuk kunnen halen, Kaw.Kaw schreef:Maar om terug te gaan naar het onderwerp. Wat leert ons dit stuk? Is het een stuk dat qua tale Kanaäns ultiem is in de uitdrukking der woorden? Is het een schitterende samenvatting van waar de rechtzinnige goedgeaarde refo voor moet moet warmlopen? Is het bij de tijd omdat we vandaag de dag dezelfde verzuchtingen horen? Wat is er nu zo mooi aan het stuk? Wat hebben we als christenen anno 2010 aan het stuk als voedsel voor ons geestelijk leven?
Laten we dat nu allemaal eens proberen. Zeker als het over postings van DIA gaat, wordt er nog al eens zoiets verzucht. En ik kan me dat best voorstellen. Alléén maar over vroeger, toen alles beter was, praten is niet goed, denk ik. Ds. Lamain deed dat wel vaak. "Waar mag de genade des ouden tijds wezen?"
En toch is het zo dat Jezus Christus gisteren én heden én in der eeuwigheid Dezelfde is! Dat mag/moet óók gehoord worden.
Hoe bedoel je dit nu, Afgewezen?Afgewezen schreef:Ik heb even wat onderstreept. Het eerste kan er nl. niet zijn zonder het tweede, alhoewel ik aan dat 'door recht verlost worden' niet per se de 'volle verzekering des geloofs' zou willen koppelen.Het eenzijdige werk Gods, dat openbaar wordt in een droefheid over de zonde naar God, en een hartelijke blijdschap en vreugde in God door Christus. Maar ook, dat God met Zijn volk doortrekt, opdat Sion door recht verlost zal worden, dat zij eens Anderen worden en met bewustheid roemen in Christus als in de hoop der heerlijkheid, ja, dat zij tot volle verzekering des geloofs mogen komen.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Arglistig is het hart, meer dan enig ding, wie zal het kennen...wim schreef:Zeg je dat over jezelf of zeggen anderen dat over jou?-DIA- schreef: Alhoewel ik vele dingen wel helder zie
Er worden wel eens (daar moet ik mezelf bij insluiten) te veel woorden gebruikt.
Beter zou zijn wat de schrift zegt: Wees niet te snel met uw mond,
en uw hart haaste niet een woord voort te brengen voor Gods aangezicht;
want God is in den hemel, en gij zijt op de aarde; daarom laat uw woorden weinig zijn.
Daarom vertrouw niet op jezelf, ook al zie je dingen die anderen zo het lijkt niet zo zien.
Bovendien is het ook zo, hoe meer je mag weten van de waarheid, des te meer heb je te
verantwoorden...
We kunnen er zeker hetzelfde van leren als 50 jaar gelden. We hebben nu bovendien de kennis hoe het nadien is gegaan.Kaw schreef:Maar om terug te gaan naar het onderwerp. Wat leert ons dit stuk? Is het een stuk dat qua tale Kanaäns ultiem is in de uitdrukking der woorden? Is het een schitterende samenvatting van waar de rechtzinnige goedgeaarde refo voor moet moet warmlopen? Is het bij de tijd omdat we vandaag de dag dezelfde verzuchtingen horen? Wat is er nu zo mooi aan het stuk? Wat hebben we als christenen anno 2010 aan het stuk als voedsel voor ons geestelijk leven?
Dan is er niet bar veel om verblijd over te zijn. We doen er beter aan de waarschuwingen van toen ook nu (zeker nu!) ter
harte te nemen. Ook omtrent de nabijkomende godsdiesnt. Van veel kansels worden deze waarschuwingen niet meer gehoord.
Dit maakt de mensen meer optmistisch zonder dat er een vaste grond voor is. Dit maakt de mensen tevens onwertend hoe
nauw de weg ten leven is van 's mensen kant. Dit maakt dat de ernst van het leven meer en meer wijkt... Zie je dat dan niet
overal om je heen?
Er schijnen zaken te zijn die ik waarneem, maar daar kan ik mewim schreef:Zeg je dat over jezelf of zeggen anderen dat over jou?-DIA- schreef: Alhoewel ik vele dingen wel helder zie
nooit op verheffen, aangezien ze de Grond niet zijn.
EVEN TOEVOEGEN: Ik zie dat ik deze al beantwoord had...
Vreugde in God door Christus zonder gerechtvaardigd te zijn ("door recht" verlost te zijn), gaat niet. Maar gerechtvaardigd zijn, betekent niet per se de volle verzekering des geloofs te hebben.PvS schreef:Hoe bedoel je dit nu, Afgewezen?Afgewezen schreef:Ik heb even wat onderstreept. Het eerste kan er nl. niet zijn zonder het tweede, alhoewel ik aan dat 'door recht verlost worden' niet per se de 'volle verzekering des geloofs' zou willen koppelen.Het eenzijdige werk Gods, dat openbaar wordt in een droefheid over de zonde naar God, en een hartelijke blijdschap en vreugde in God door Christus. Maar ook, dat God met Zijn volk doortrekt, opdat Sion door recht verlost zal worden, dat zij eens Anderen worden en met bewustheid roemen in Christus als in de hoop der heerlijkheid, ja, dat zij tot volle verzekering des geloofs mogen komen.
Mooi gezegd, Afgewezen.Afgewezen schreef: Vreugde in God door Christus zonder gerechtvaardigd te zijn ("door recht" verlost te zijn), gaat niet. Maar gerechtvaardigd zijn, betekent niet per se de volle verzekering des geloofs te hebben.
(Eén keertje dan: AMEN!

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mooie meditatie DIA, je mag van mij best meer zulke stukkies plaatsen, goeie ouwe kost.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik hou van nog ouwere kost...pierre27 schreef:Mooie meditatie DIA, je mag van mij best meer zulke stukkies plaatsen, goeie ouwe kost.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Kijk, das weer mooi om te horen, kost die de hervormer lustte ofzow?Luther schreef:Ik hou van nog ouwere kost...pierre27 schreef:Mooie meditatie DIA, je mag van mij best meer zulke stukkies plaatsen, goeie ouwe kost.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.