Misschien dat je eens naar een open dag moet gaan van een Theologische opleiding. Misschien dat je dan wat genuanceerder wordt en je vooroordelen verdwijnen.Bureaucraat schreef:Een docent zal tijdens een tentamen nooit vragen naar de persoonlijke mening van een student. Die mening is namelijk in het kader van zijn opleiding van ondergeschikt belang.Tiberius schreef: Precies. En juist dat eerste maakt de studie extra zwaar.
Studie theologie vs andere wetenschappen
Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet
-
Ik wissel niet van context. Van mijn 18e tot mijn 23e heb ik voltijds gestudeerd, en nu ben ik een aantal jaar geleden een tweede studie in deeltijd begonnen. Ik kan mij dus in beide situaties verplaatsen.Tiberius schreef: Zoals ik al zei: over die situatie gaat het hier dus niet. Ik vraag me af, waarom je gauw van context wisselt.
Daar heb je een punt.Tiberius schreef: Kijk, en dat is doorgaans bij een studie theologie niet het geval.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat iemand opeens een roeping krijgt, zonder dat hij ooit zich enigszins verdiept heeft in de theologie. Iemand kan namelijk de roeping niet onderscheiden als hij al niet bepaalde kennis heeft opgedaan.Tiberius schreef: Nee, dat heb je mis. Het is zelden zo, dat iemand zich rustig in theologische onderwerpen gaat zitten verdiepen in afwachting van een roeping.
Laatst gewijzigd door Bureaucraat op 18 nov 2009, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ok, ik dacht even dat je dat suggereerde.Bureaucraat schreef:Ik zeg ook niet dat enkel het aantal te bestuderen pagina's iets zegt over de studiebelasting.Tiberius schreef:Dat aantal zegt lang niet alles over de studiebelasting.
Klopt, maar dat zijn studies waar je zelf voor kiest en dus, zoals al eerder gezegd, aansluiten bij je interesses, werkervaring, etc.Bureaucraat schreef:Dat kan met andere studies ook het geval zijn, psychologie, rechten, politieke wetenschappen, etc.Ook is theologie helemaal niet vergelijkbaar met enige andere alfa wetenschap. Dat komt omdat men tijdens de theologiestudie veelvuldig met zichzelf geconfronteerd wordt.
Dat zal bij andere studies ook noodzakelijk zijn, ja, maar daar raakt het de essentie van je geloof nooit.Bureaucraat schreef:En op basis waarvan meen jij dat te kunnen concluderen? Ik weet niet of jij academicus bent, maar een ieder zal zich zo nu en dan afvragen of hetgeen de literatuur stelt juist is, of dat er ook andere inzichten mogelijk zijn. Het bestuderen van andere literatuur is dan noodzakelijk.Zo kan het zijn, dat één pagina verplichte stof iemand noodzaakt om 100 pagina's andere literatuur tot zich te nemen. Dat heb je bij andere wetenschappen niet.
Ik begrijp, dat jij alle docenten van alle theologische faculteiten hebt geïnterviewd?Bureaucraat schreef:Een docent zal tijdens een tentamen nooit vragen naar de persoonlijke mening van een student. Die mening is namelijk in het kader van zijn opleiding van ondergeschikt belang.Tiberius schreef: Precies. En juist dat eerste maakt de studie extra zwaar.
-
Ik denk dat mijn opvatting iets genuanceerder is dan die van mensen hier die niet bekend zijn met de academische wereld.Auto schreef:
Misschien dat je eens naar een open dag moet gaan van een Theologische opleiding. Misschien dat je dan wat genuanceerder wordt en je vooroordelen verdwijnen.
Laatst gewijzigd door Bureaucraat op 18 nov 2009, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Nee, ik weet wat belangrijk is in de academische wereld, en dat is niet de persoonlijke opvatting van een student. Dat is trouwens iets wat iedere student zal worden bijgebracht tijdens de eerste weken van de studie.Tiberius schreef: Ik begrijp, dat jij alle docenten van alle theologische faculteiten hebt geïnterviewd?
Hoe kom je daar nou bij? Ik kan je zo een aantal predikanten opnoemen met een late roeping, die dus helemaal geen theologische achtergrond hadden.Bureaucraat schreef:Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat iemand opeens een roeping krijgt, zonder dat hij ooit zich enigszins verdiept heeft in de theologie. Iemand kan namelijk de roeping niet onderscheiden als hij al niet bepaalde kennis heeft opgedaan.Tiberius schreef: Nee, dat heb je mis. Het is zelden zo, dat iemand zich rustig in theologische onderwerpen gaat zitten verdiepen in afwachting van een roeping.
Je hebt inderdaad een uiterst genuanceerde mening over dit onderwerp.Bureaucraat schreef:Ik denk dat mijn opvatting iets genuanceerder is dan die van mensen hier die niet bekend zijn met de academische wereld.Auto schreef:
Misschien dat je eens naar een open dag moet gaan van een Theologische opleiding. Misschien dat je dan wat genuanceerder wordt en je vooroordelen verdwijnen.

-
En die predikanten hadden een schone lei voor wat betreft interessen in theologische dan wel geloofsmatige onderwerpen? Dat waren mensen die niet tot het moment van hun roeping in de kerk hebben gezeten en volslagen vreemd met God en Zijn dienst?Tiberius schreef: Hoe kom je daar nou bij? Ik kan je zo een aantal predikanten opnoemen met een late roeping, die dus helemaal geen theologische achtergrond hadden.
Ad 1: zeker.Bureaucraat schreef:En die predikanten hadden een schone lei voor wat betreft interessen in theologische dan wel geloofsmatige onderwerpen? Dat waren mensen die niet tot het moment van hun roeping in de kerk hebben gezeten en volslagen vreemd met God en Zijn dienst?Tiberius schreef: Hoe kom je daar nou bij? Ik kan je zo een aantal predikanten opnoemen met een late roeping, die dus helemaal geen theologische achtergrond hadden.
Ad 2: dat is niet noodzakelijk.
-
Ik ben in ieder geval bekend met het academische klimaat, en dat kunnen velen die hier een mening hebben niet zeggen. Wetenschappelijke principes zijn bij alle studies hetzelfde, maar mensen schijnen hier te denken dat theologie een compleet andere studie is en dat daarvoor geheel andere (wetenschappelijke) maatstaven gelden.Tiberius schreef: Je hebt inderdaad een uiterst genuanceerde mening over dit onderwerp.
-
Hoe kun je nu geloven en geen interesse hebben in theologische en/of geloofsmatige onderwerpen?Tiberius schreef: Ad 1: zeker.
Ad 2: dat is niet noodzakelijk.
Maar wel heel waarschijnlijk.
Dat kan je misschien op het gebied van politicologie etc zeggen, maar bij op theologisch gebied is dat niet mogelijk.Bureaucraat schreef:Nee, ik weet wat belangrijk is in de academische wereld, en dat is niet de persoonlijke opvatting van een student. Dat is trouwens iets wat iedere student zal worden bijgebracht tijdens de eerste weken van de studie.Tiberius schreef: Ik begrijp, dat jij alle docenten van alle theologische faculteiten hebt geïnterviewd?
Inderdaad, misschien op een tentamen niet, maar bij scripties, verslagen, etc. wel.
-
Sure. Ooit een scriptie geschreven voor een academische opleiding?Tiberius schreef: Dat kan je misschien op het gebied van politicologie etc zeggen, maar bij op theologisch gebied is dat niet mogelijk.
Inderdaad, misschien op een tentamen niet, maar bij scripties, verslagen, etc. wel.
Meer dan eens.Bureaucraat schreef:Sure. Ooit een scriptie geschreven voor een academische opleiding?Tiberius schreef: Dat kan je misschien op het gebied van politicologie etc zeggen, maar bij op theologisch gebied is dat niet mogelijk.

Sorry Auto