DSB

Marie-Henriëtte

Re: DSB

Bericht door Marie-Henriëtte »

De DSB bank had overgenomen moeten worden, hetzelfde wat was gebeurd bij de ABN Amro en o.a. de Fortis Bank. Dit is geen gelijke behandeling. Het is nu nog even afwachten tot Lakeman vervolgd wordt voor dit economische delict waar hij medeverantwoordelijk voor is. Een advocaat op kosten van de staat voor Lakeman lijkt mij niet gepast, maar zijn achterban zou wel graag voor deze kosten willen opdraaien, dat is ook wel zo fair. Het gaat mij niet zo zeer om de DSB bank, maar wel om de duizenden werknemers die nu op straat komen te staan en duizenden oprechte klanten van de bank waarvan hun geld verloren is gegaan. Dit zijn in totaal meer gedupeerden dan de gedupeerde achterban waar Lakeman voor opkomt. Lakeman heeft door zijn ondoordachte actie hetzelfde op zijn geweten als Scheringa: slachtoffers maken. Hierdoor is Lakeman verworden tot een goede tweelingbroer van Scheringa. Scheringa ging door tot het bittere einde, en niet om zijn eigen hachje te redden -die was hij toch al verloren- maar wel voor zijn personeel en oprechte klanten. Scheringa heeft een wijze les geleerd, nu tweelingbroer Lakeman nog.
Auto

Bericht door Auto »

Marie-Henriëtte schreef:De DSB bank had overgenomen moeten worden, hetzelfde wat was gebeurd bij de ABN Amro en o.a. de Fortis Bank. Dit is geen gelijke behandeling. Het is nu nog even afwachten tot Lakeman vervolgd wordt voor dit economische delict waar hij medeverantwoordelijk voor is. Een advocaat op kosten van de staat voor Lakeman lijkt mij niet gepast, maar zijn achterban zou wel graag voor deze kosten willen opdraaien, dat is ook wel zo fair. Het gaat mij niet zo zeer om de DSB bank, maar wel om de duizenden werknemers die nu op straat komen te staan en duizenden oprechte klanten van de bank waarvan hun geld verloren is gegaan. Dit zijn in totaal meer gedupeerden dan de gedupeerde achterban waar Lakeman voor opkomt. Lakeman heeft door zijn ondoordachte actie hetzelfde op zijn geweten als Scheringa: slachtoffers maken. Hierdoor is Lakeman verworden tot een goede tweelingbroer van Scheringa. Scheringa ging door tot het bittere einde, en niet om zijn eigen hachje te redden -die was hij toch al verloren- maar wel voor zijn personeel en oprechte klanten. Scheringa heeft een wijze les geleerd, nu tweelingbroer Lakeman nog.
Je gaat wel heel kort door de bocht. Het risico voor de banken was veel te groot en hebben een afweging moeten maken t.a.v. van hun economische positie. Daarnaast kan Wouter Bos DSB niet overnemen zoals hij bij ABN-AMRO is gebeurd. Vanwege de lopende claims. Dit zou te grote gevolgen hebben voor de onafhankelijke positie van het ministerie van Financien. Alleen een soortgelijk bedrijf kan DSB nog overnemen en misschien is die laatste strohalm nog wat.
Jacobse

Bericht door Jacobse »

Nog een addendum.
Indien "de "DSB bank wordt overgenomen, dan wordt indirect( als deel van de rechten en plichten binnen en voor, ten gunste en ten laste van de DSB ) ook overgenomen het geheel van mogelijke claims ( van gedupeerden )
op de DSB-bank.
Gaat de DSB failliet, dan blijven die claims rusten op de -failliete - DSB; en de houders van die claims komen hooguit geheel of ten dele aan hun trekken, samen met de andere crediteuren ( waaronder bevoorrechte en daarnmee voorafgaande crediteuren als de fiscus, de bedrijfsvereniging, en hypotheekhouders en pandhouders), indien en naarmate er geld blijkt te zijn afkomstig uit verzilvering van de activa van de DSB.
Maar bij een faillisement houdt het met de DSB op; die wordt als rechtspersoon daarna ontbonden; terwijl daarbij en daarom plaatsvindt: de curatoren verkopen de activa, om uit de opbrengst daarvan zoveel mogelijk de crediteuren te kunnen betalen. Het ligt voor de hand dat bij zo een gedwongen verkoop de opbrengst van ten verkoop aangeboden activa de te verwachten prijs eerder een afbraakprijs is dan een groot bedrag.
Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de geraadpleegde grote banken niet zo een zin hebben in overname van hun lastige concurrent de DSB. Voor hen is het veel profijtelijker om de activa uit het faillissement op te kopen: bij een faillissement is hun concurrent de DSB weg, ze hebben geen last van de claims op de DSB, en ze krijgen de activa van de DSB via koop voor min of meer een fancy-prijs.
Zo gaat dat !
Thomas
Marie-Henriëtte

Geloof niet zo in die sprookjes, Auto. Dit is een spelletje van grote broers die hun kleine broertje plagen omdat die al jaren in de weg zit omdat hij leningen verstrekt voor een veel lager tarief en andere voordelen biedt, die zij niet kunnen bieden.
Auto

Bericht door Auto »

Jacobse schreef:Nog een addendum.
Indien "de "DSB bank wordt overgenomen, dan wordt indirect( als deel van de rechten en plichten binnen en voor, ten gunste en ten laste van de DSB ) ook overgenomen het geheel van mogelijke claims ( van gedupeerden )
op de DSB-bank.
Gaat de DSB failliet, dan blijven die claims rusten op de -failliete - DSB; en de houders van die claims komen hooguit geheel of ten dele aan hun trekken, samen met de andere crediteuren ( waaronder bevoorrechte en daarnmee voorafgaande crediteuren als de fiscus, de bedrijfsvereniging, en hypotheekhouders en pandhouders), indien en naarmate er geld blijkt te zijn afkomstig uit verzilvering van de activa van de DSB.
Maar bij een faillisement houdt het met de DSB op; die wordt als rechtspersoon daarna ontbonden; terwijl daarbij en daarom plaatsvindt: de curatoren verkopen de activa, om uit de opbrengst daarvan zoveel mogelijk de crediteuren te kunnen betalen. Het ligt voor de hand dat bij zo een gedwongen verkoop de opbrengst van ten verkoop aangeboden activa de te verwachten prijs eerder een afbraakprijs is dan een groot bedrag.
Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de geraadpleegde grote banken niet zo een zin hebben in overname van hun lastige concurrent de DSB. Voor hen is het veel profijtelijker om de activa uit het faillissement op te kopen: bij een faillissement is hun concurrent de DSB weg, ze hebben geen last van de claims op de DSB, en ze krijgen de activa van de DSB via koop voor min of meer een fancy-prijs.
Zo gaat dat !
Thomas
Dit klopt niet helemaal. Want als DSB failliet wordt verklaard treed de garantieregeling in werking en draaien de andere banken voor de onkosten op. Alleen de schade is dan veel minder voor de banken dan dat ze een boedel overnemen waar een zwart gat in zit qua claims en ander onbekende zaken waar heel veel schade uit voort kan komen.
Auto

Bericht door Auto »

Marie-Henriëtte schreef:Geloof niet zo in die sprookjes, Auto. Dit is een spelletje van grote broers die hun kleine broertje plagen omdat die al jaren in de weg zit omdat hij leningen verstrekt voor een veel lager tarief en andere voordelen biedt, die zij niet kunnen bieden.
En juist daarvan is gebleken de laatste maanden dat ze uiteindelijk niet goedkoper waren ............ (koopsom polissen, achtergestelde deposito's, etc.)
jvdg

Bericht door jvdg »

Auto schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Geloof niet zo in die sprookjes, Auto. Dit is een spelletje van grote broers die hun kleine broertje plagen omdat die al jaren in de weg zit omdat hij leningen verstrekt voor een veel lager tarief en andere voordelen biedt, die zij niet kunnen bieden.
En juist daarvan is gebleken de laatste maanden dat ze uiteindelijk niet goedkoper waren ............ (koopsom polissen, achtergestelde deposito's, etc.)
Tja, ik vraag me ook af waar M-H die voordelen vandaan haalt.
Overkrediteren van mensen die niet weten wat ze in huis halen, terwijl zo'n "adviseur" weet dat de mensen de verplichtingen nooit kunnen nakomen.
Onnodige/overbodige polissen afsluiten?
Deze bank heeft geen recht van bestaan.

Het is wel heel goedkoop om Lakeman de schuld te geven.
KRO's Radar heeft de aanzet gegeven.
De werkelijke schuldigen zijn diegenen die een oogje hebben dichtgeknepen.
DNB/Wellink, Zalm, Nijpels....
De enige die wakker was, is ontslagen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Dat zal wel loslopen. Ik vind die Lakeman een eng figuur, maar Scheringa is ook bepaald geen lievertje geweest. Lees in onderstaand artikel nog maar zijn werkwijze samengevat.

http://www.depers.nl/binnenland/345335/ ... ldige.html
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marie-Henriëtte

Josephus schreef:Dat zal wel loslopen. Ik vind die Lakeman een eng figuur, maar Scheringa is ook bepaald geen lievertje geweest. Lees in onderstaand artikel nog maar zijn werkwijze samengevat.
Scheringa is ook geen lieverdje, dat verkondig ik hier ook niet, trouwens. Het enige wat ik constateer, is dat de DSB Bank geen gelijke behandeling krijgt ten opzichte van andere banken. Terwijl die andere banken natuurlijk ook niet helemaal zuiver tot op de graad zijn, maar ondertussen wel miljarden aan steun krijgen toebedeeld van Minister Bos. Dan ben je wat mij betreft echt belazerd om dan de beslissing te durven nemen om een kleine bank niet over te nemen en daarmee grote maatschappelijke problemen te voorkomen.

Uitstel voor DSB Bank tot maandagochtend

Amsterdam, 16 okt. Dirk Scheringa heeft nog tot maandagochtend om zijn DSB Bank te redden. Dat maakte de DSB-eigenaar vanavond zelf bekend na de fors uitgelopen zitting in de rechtbank Amsterdam over het voortbestaan van zijn bank.

Verder lezen kan hier: http://www.nrc.nl/economie/DSB/article2 ... dagochtend
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Die lage tarieven zijn actietarieven. Als je het nieuws een beetje hebt gevolgd, dan zul je moeten concluderen dat de mensen die bij Scheringa een lening hebben afgesloten vaak na een jaar met een rente werden opgezadeld die niet marktconform waren, met andere woorden, hoger dan rentes die andere marktpartijen hanteerden.

Je bent wel heel erg op de hand van Scheringa, en lijkt de fouten die hij heeft gemaakt met de mantel der liefde te willen bedekken.
Bureaucraat

Marie-Henriëtte schreef: Scheringa is ook geen lieverdje, dat verkondig ik hier ook niet, trouwens. Het enige wat ik constateer, is dat de DSB Bank geen gelijke behandeling krijgt ten opzichte van andere banken. Terwijl die andere banken natuurlijk ook niet helemaal zuiver tot op de graad zijn, maar ondertussen wel miljarden aan steun krijgen toebedeeld van Minister Bos. Dan ben je wat mij betreft echt belazerd om dan de beslissing te durven nemen om een kleine bank niet over te nemen en daarmee grote maatschappelijke problemen te voorkomen.
Verdiep je eens in de argumenten die Wouter Bos ook hedenavond heeft aangedragen in het programma Pauw & Witteman. DSB was hoe dan ook failliet gegaan, omdat het een slechte reputatie had, en omdat het een verdienmodel hanteerde dat niet langer voldoende was om de continuïteit van de bank te garanderen.

Andere banken bieden ook andere producten aan waarmee zij geld verdienen, en dat hat DSB niet. Die bank verdiende haar geld voornamelijk met de hoge provisies.
Gian

Bericht door Gian »

Marie-Henriëtte schreef: Het enige wat ik constateer, is dat de DSB Bank geen gelijke behandeling krijgt ten opzichte van andere banken. Terwijl die andere banken natuurlijk ook niet helemaal zuiver tot op de graad zijn, maar ondertussen wel miljarden aan steun krijgen toebedeeld van Minister Bos. Dan ben je wat mij betreft echt belazerd om dan de beslissing te durven nemen om een kleine bank niet over te nemen en daarmee grote maatschappelijke problemen te voorkomen.
DSB is geen systeembank.
Natuurlijk blijft het vervelend voor 4000 100k+ spaarders, al heb ik niet het idee dat die nu zullen verhongeren.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marie-Henriëtte

Bureaucraat schreef:
Marie-Henriëtte schreef: Scheringa is ook geen lieverdje, dat verkondig ik hier ook niet, trouwens. Het enige wat ik constateer, is dat de DSB Bank geen gelijke behandeling krijgt ten opzichte van andere banken. Terwijl die andere banken natuurlijk ook niet helemaal zuiver tot op de graad zijn, maar ondertussen wel miljarden aan steun krijgen toebedeeld van Minister Bos. Dan ben je wat mij betreft echt belazerd om dan de beslissing te durven nemen om een kleine bank niet over te nemen en daarmee grote maatschappelijke problemen te voorkomen.
Verdiep je eens in de argumenten die Wouter Bos ook hedenavond heeft aangedragen in het programma Pauw & Witteman. DSB was hoe dan ook failliet gegaan, omdat het een slechte reputatie had, en omdat het een verdienmodel hanteerde dat niet langer voldoende was om de continuïteit van de bank te garanderen.

Andere banken bieden ook andere producten aan waarmee zij geld verdienen, en dat hat DSB niet. Die bank verdiende haar geld voornamelijk met de hoge provisies.
Wat ik aan de uitzendingen van Pauw & Witteman zo prettig vind, is dat zij altijd tegenovergestelde meningen of analyses laten zien. Op 15 oktober jl. was bij P&W te gast de heer Peter Paul de Vries de president van de Euroshareholders (niet de misdaadjournalist dus). Hij verkondigde dat er ruim 100 miljard door Minister Bos aan systeembanken is besteed om hen overeind te houden. Om de DSB Bank overeind te houden was er 200 á 300 miljoen garantie nodig, aldus de heer Peter Paul de Vries. Van Minister Bos zou ik graag een uitgebreide analyse zwart op wit willen zien hoe hij aan het getal vijf miljard komt om de DSB bank te redden. Dat is hij de maatschappij verschuldigd.
Gian schreef:DSB is geen systeembank.Natuurlijk blijft het vervelend voor 4000 100k+ spaarders, al heb ik niet het idee dat die nu zullen verhongeren.
Eind oktober 2008 ging er 3 miljard over de toonbank van Minister Bos naar Aegon. Minister Bos en anderen kunnen blijven verkondigen dat de DSB Bank geen systeembank is, maar dat is Aegon ook niet, en daar gaf hij wel drie miljard aan uit om de zaak te redden.
Bureaucraat

Marie-Henriëtte schreef:Wat ik aan de uitzendingen van Pauw & Witteman zo prettig vind, is dat zij altijd tegenovergestelde meningen of analyses laten zien. Op 15 oktober jl. was bij P&W te gast de heer Peter Paul de Vries de president van de Euroshareholders (niet de misdaadjournalist dus). Hij verkondigde dat er ruim 100 miljard door Minister Bos aan systeembanken is besteed om hen overeind te houden. Om de DSB Bank overeind te houden was er 200 á 300 miljoen garantie nodig, aldus de heer Peter Paul de Vries. Van Minister Bos zou ik graag een uitgebreide analyse zwart op wit willen zien hoe hij aan het getal vijf miljard komt om de DSB bank te redden. Dat is hij de maatschappij verschuldigd.
DSB had nog maar 26 miljoen in kas, terwijl daar aan 2,2 miljard direct opvraagbare tegoeden tegenover stonden. Verder had DSB al een faciliteit bij de ECB van 1 miljard. Deze was al deels aangesproken.

Peter Paul de Vries mag dan jarenlang de VEB hebben geleid, dat is wat anders dan bepalen op een bank levensvatbaar is. Die vijf miljard die jij noemt is afkomstig van de 5 banken uit Nederland, die een dergelijke garantie wilden van Wouter Bos. Het is geen cijfer dat Wouter Bos zelf heeft genoemd.
Marie-Henriëtte

Bureaucraat schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Wat ik aan de uitzendingen van Pauw & Witteman zo prettig vind, is dat zij altijd tegenovergestelde meningen of analyses laten zien. Op 15 oktober jl. was bij P&W te gast de heer Peter Paul de Vries de president van de Euroshareholders (niet de misdaadjournalist dus). Hij verkondigde dat er ruim 100 miljard door Minister Bos aan systeembanken is besteed om hen overeind te houden. Om de DSB Bank overeind te houden was er 200 á 300 miljoen garantie nodig, aldus de heer Peter Paul de Vries. Van Minister Bos zou ik graag een uitgebreide analyse zwart op wit willen zien hoe hij aan het getal vijf miljard komt om de DSB bank te redden. Dat is hij de maatschappij verschuldigd.
DSB had nog maar 26 miljoen in kas, terwijl daar aan 2,2 miljard direct opvraagbare tegoeden tegenover stonden. Verder had DSB al een faciliteit bij de ECB van 1 miljard. Deze was al deels aangesproken.

Peter Paul de Vries mag dan jarenlang de VEB hebben geleid, dat is wat anders dan bepalen op een bank levensvatbaar is. Die vijf miljard die jij noemt is afkomstig van de 5 banken uit Nederland, die een dergelijke garantie wilden van Wouter Bos. Het is geen cijfer dat Wouter Bos zelf heeft genoemd.
Dat het niet al te denderend liep met de DSB bank, dat is voor niemand ooit een geheim geweest. Echter de bewuste zondagavond voordat Lakeman zijn ondoordachte oproep deed, was de DSB Bank nog solvabel. Door de oproep van Lakeman kwam de bank in grote financiële problemen en hierdoor was de rechter genoodzaakt de DSB Bank onder curatele te stellen. De rechter had deze beslissing nooit genomen als al die miljoenen van die klanten nog in handen waren van de DSB Bank. Dan was er nog geen aanleiding om de DSB Bank onder curatele te stellen.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 17 okt 2009, 19:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie