jep. Maar de praktijk heeft wel eens uitgewezen dat....henriët schreef:sorry, af en toe ben ik wel s warrig ja, ( in de herfst helemaal, want dan is de wind wat harder)Erasmiaan schreef:@ henriët: wat wil je nu eigenlijk zeggen? 't Komt een beetje warrig op me over.
Dat is niet gereformeerd.Gijs schreef:Er zijn ook kerken en gemeenten waar alleen doordeweek dopen is, dan hoef iig niet op zondag te reizen!
Volgens de catechismus dienen de sacramenten op zondag bediend te worden:
Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden a, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome b, om Gods Woord te horen c, de Sacramenten te gebruiken d, God den Heere openlijk aan te roepen e, en den armen Christelijke handreiking te doen f; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange g.
maar ik bedoel eigenlijk, als men zegt.. zorg dat men niet naar de doopouders kijkt.. dan zou ik denken, hoe bereik je dat? door allen de zelfde kleur aan te doen (stemmig) of wat dan ook,
ze zullen bedoelen eerbaar.
en vervolgens denk ik dan, als t goed is, ben je dat altijd.
is t nu minder warrig?
Bijwonen doopdiensten?
Re: Bijwonen doopdiensten?
-
Volgens mij zijn we weer lekker afgedwaald naar randzaken. degene die dit onderwerp opende wilde meningen over het wel of niet naar doopdiensten gaan van familie en vrienden. Nou ik zou zeggen: waarom niet? Als het af te reizen is dan is dit toch prima. We reizen ook naar de kerk. Bijna iedereen komt met de auto.... is ook al zo normaal geworden...
Dopen is juist iets bijzonders, dat wil je toch delen met elkaar??? ik vind het best raar dat we er over na denken of dit wel zinvol is. Zijn we in de kerk dan ook al zo koud en kil geworden dat we zelfs bij doopdiensten geen afstand kunnen nemen van de kerkelijke verschillen? Ik ben zelfs een keer naar een roomse doopdienst geweest. Was niet met alles eens, maar je gaat toch ook om je meeleven te tonen??? Het is neit zomaar iets dat een kind gedoopt wordt..... het is Gods zegen en teken dat hij van de kind afweet en dat dit kind op zijn belofte mag pleiten. Daar wil je toch bij zijn????
Dopen is juist iets bijzonders, dat wil je toch delen met elkaar??? ik vind het best raar dat we er over na denken of dit wel zinvol is. Zijn we in de kerk dan ook al zo koud en kil geworden dat we zelfs bij doopdiensten geen afstand kunnen nemen van de kerkelijke verschillen? Ik ben zelfs een keer naar een roomse doopdienst geweest. Was niet met alles eens, maar je gaat toch ook om je meeleven te tonen??? Het is neit zomaar iets dat een kind gedoopt wordt..... het is Gods zegen en teken dat hij van de kind afweet en dat dit kind op zijn belofte mag pleiten. Daar wil je toch bij zijn????
Ga jij dan ook naar de avondmaalsdiensten van die mensen?
- Bonny
- Contacteer:
Vind ik wat anders. Doopdiensten kun je met je familie delen, aangezien dit een eenmalige bijzondere gebeurtenis is. Niet alleen voor gemeente, maar ook voor de familie.
Avondmaalsdiensten zijn er voor de gemeente.
Avondmaalsdiensten zijn er voor de gemeente.
The Groom's still waiting at the altar
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zullen we het maar niet hebben over de dwaling in de Roomse Kerk ivm de doop...Bloempje28 schreef:Volgens mij zijn we weer lekker afgedwaald naar randzaken. degene die dit onderwerp opende wilde meningen over het wel of niet naar doopdiensten gaan van familie en vrienden. Nou ik zou zeggen: waarom niet? Als het af te reizen is dan is dit toch prima. We reizen ook naar de kerk. Bijna iedereen komt met de auto.... is ook al zo normaal geworden...
Want dat is zeker

Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
De Heilige Doop is ook, in de eerste plaats, voor de dopeling, de doopouders, en de gemeente.Bonny schreef: Avondmaalsdiensten zijn er voor de gemeente.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ergens ben ik het er ook best mee eens. Voor ons hoefde ook niet de hele santekraam er aan te pas te komen bij het dopen van onze kinderen. We hielden er ook absoluut geen rekening mee of de familie er allemaal wel bij kon zijn. Op de eerste zondag nadat het kind geboren was werd er gedoopt. Behalve bij twee van de vier kinderen die moesten in het ziekenhuis blijven dus was het de tweede zondag.
Tegenwoordig krijg je een uitnodiging.
En ik maakte er trouwens geen karikatuur van maar de gemeente waar die doop dienst gebeurde. Het was een karikatuur.
En als de dominee inderdaad nu nog iets te zeggen had tegen de kinderen maar het enige wat hij zei was: Welkom! Alsof die kleintjes begrijpen wat welkom is!
Misschien ook wel een voorbeeld hoe het niet moet, maar ik heb er diverse zo meegemaakt en het kan me nog steeds niet bekoren. Of met andere woorden, naar mijn idee heeft het geen toegevoegde waarde. Meer afbreuk.
Dan over de huilende baby. Ik heb weleens meegemaakt dat een moeder gewoon haar blouse open deed en ging zitten voeden!
In de kerkdienst voor het oog van de dominee die dus gelijk stotterde en niet meer wist waar hij gebleven was......
En ik maakte er trouwens geen karikatuur van maar de gemeente waar die doop dienst gebeurde. Het was een karikatuur.
En als de dominee inderdaad nu nog iets te zeggen had tegen de kinderen maar het enige wat hij zei was: Welkom! Alsof die kleintjes begrijpen wat welkom is!
Misschien ook wel een voorbeeld hoe het niet moet, maar ik heb er diverse zo meegemaakt en het kan me nog steeds niet bekoren. Of met andere woorden, naar mijn idee heeft het geen toegevoegde waarde. Meer afbreuk.
Dan over de huilende baby. Ik heb weleens meegemaakt dat een moeder gewoon haar blouse open deed en ging zitten voeden!
In de kerkdienst voor het oog van de dominee die dus gelijk stotterde en niet meer wist waar hij gebleven was......
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Hij zal voor u zorgen;
Wat me wat opvalt, is, dat in het reformatorische deel van Nederland de volwassendoop - in plaats van kinderdoop - nooit veel belangstelling heeft gekregen. In met name de USA ligt dat heel anders; daar zijn veel Baptisten, in het bijzonder in de zuidelijke staten.
Goed om te weten dat iemand als John Bunyan ook baptist was.
Thomas
Goed om te weten dat iemand als John Bunyan ook baptist was.
Thomas
- JolandaOudshoorn
Dat laatste heb ik ook wel eens meegemaakt. en als je in Afrika komt, zal je dat elke dienst meemaken. Geweldig toch!!joepie schreef:Ergens ben ik het er ook best mee eens. Voor ons hoefde ook niet de hele santekraam er aan te pas te komen bij het dopen van onze kinderen. We hielden er ook absoluut geen rekening mee of de familie er allemaal wel bij kon zijn. Op de eerste zondag nadat het kind geboren was werd er gedoopt. Behalve bij twee van de vier kinderen die moesten in het ziekenhuis blijven dus was het de tweede zondag.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Er zijn wel meer dingen die ze in Afrika doen en wij niet. Laten we alsjeblieft het nog ordelijk houden in de diensten.JolandaOudshoorn schreef:Dat laatste heb ik ook wel eens meegemaakt. en als je in Afrika komt, zal je dat elke dienst meemaken. Geweldig toch!!joepie schreef:Ergens ben ik het er ook best mee eens. Voor ons hoefde ook niet de hele santekraam er aan te pas te komen bij het dopen van onze kinderen. We hielden er ook absoluut geen rekening mee of de familie er allemaal wel bij kon zijn. Op de eerste zondag nadat het kind geboren was werd er gedoopt. Behalve bij twee van de vier kinderen die moesten in het ziekenhuis blijven dus was het de tweede zondag.
Vind je?JolandaOudshoorn schreef:Dat laatste heb ik ook wel eens meegemaakt. en als je in Afrika komt, zal je dat elke dienst meemaken. Geweldig toch!!joepie schreef:Ergens ben ik het er ook best mee eens. Voor ons hoefde ook niet de hele santekraam er aan te pas te komen bij het dopen van onze kinderen. We hielden er ook absoluut geen rekening mee of de familie er allemaal wel bij kon zijn. Op de eerste zondag nadat het kind geboren was werd er gedoopt. Behalve bij twee van de vier kinderen die moesten in het ziekenhuis blijven dus was het de tweede zondag.
Ik ben echt niet preuts en heb ik denk ik honderden vrouwen geholpen om borstvoeding te gaan geven, maar raad ze toch aan om dat niet zo openlijk in het front van de predikant te gaan zitten doen.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal voor u zorgen;
- Bert Mulder
- Contacteer:
Is hier ook beslist niet ongewoon....JolandaOudshoorn schreef:Dat laatste heb ik ook wel eens meegemaakt. en als je in Afrika komt, zal je dat elke dienst meemaken. Geweldig toch!!joepie schreef:Ergens ben ik het er ook best mee eens. Voor ons hoefde ook niet de hele santekraam er aan te pas te komen bij het dopen van onze kinderen. We hielden er ook absoluut geen rekening mee of de familie er allemaal wel bij kon zijn. Op de eerste zondag nadat het kind geboren was werd er gedoopt. Behalve bij twee van de vier kinderen die moesten in het ziekenhuis blijven dus was het de tweede zondag.
En de meeste vrouwen zijn nogal handig met een dekentje of zo....
In de ogen van sommigen is het niet goed, of het deugt niet, als het niet gaat zoals ze zelf vinden dat het moet.
Ik vraag me dan af: Wie of wat leidt er dan af van het sacrament: de situatie in de kerk (met alles daaromheen) of de houding van de kerkbezoeker?
Ik vraag me dan af: Wie of wat leidt er dan af van het sacrament: de situatie in de kerk (met alles daaromheen) of de houding van de kerkbezoeker?
-
"Zoveel hoofden zoveel zinnen". Maar het gaat dus over het bijwonen van doopdiensten (hoe zit het trouwens met het bijwonen van (T)rouw-diensten? denk ik dan een beetje ondeugend.)
Als het goed is, dan is het een feestelijke dienst en laat die kinderen maar meehelpen, door bijvoorbeeld het water uit de kan in het doopvont te gieten, een kinder(doop)lied te zingen. En natuurlijk het gesprek van de predikant met de kinderen vooraf of na de doop. Niks mis mee en de grote mensen steken er ook altijd weer wat van op want die zitten zo vast aan hun dogmatische stoutigheden!
Wijlen Ds Piet Lugtigheid haalde altijd het voorbeeld aan van de schapenboeren op Texel: die schapen kregen allemaal een lik verf op hun kop, rode streep of bal, een blauwe streep of bal, zodat iedere schapenboer kon zien welke schapen van hem waren. Alzo doet Jezus dat met ons kind, zei Ds Lugtigheid. Nooit vergeten!
Als het goed is, dan is het een feestelijke dienst en laat die kinderen maar meehelpen, door bijvoorbeeld het water uit de kan in het doopvont te gieten, een kinder(doop)lied te zingen. En natuurlijk het gesprek van de predikant met de kinderen vooraf of na de doop. Niks mis mee en de grote mensen steken er ook altijd weer wat van op want die zitten zo vast aan hun dogmatische stoutigheden!
Wijlen Ds Piet Lugtigheid haalde altijd het voorbeeld aan van de schapenboeren op Texel: die schapen kregen allemaal een lik verf op hun kop, rode streep of bal, een blauwe streep of bal, zodat iedere schapenboer kon zien welke schapen van hem waren. Alzo doet Jezus dat met ons kind, zei Ds Lugtigheid. Nooit vergeten!
Oh ja, je kan het best zo doen dat niemand een stukje borst zietBert Mulder schreef:Is hier ook beslist niet ongewoon....JolandaOudshoorn schreef:Dat laatste heb ik ook wel eens meegemaakt. en als je in Afrika komt, zal je dat elke dienst meemaken. Geweldig toch!!joepie schreef:Ergens ben ik het er ook best mee eens. Voor ons hoefde ook niet de hele santekraam er aan te pas te komen bij het dopen van onze kinderen. We hielden er ook absoluut geen rekening mee of de familie er allemaal wel bij kon zijn. Op de eerste zondag nadat het kind geboren was werd er gedoopt. Behalve bij twee van de vier kinderen die moesten in het ziekenhuis blijven dus was het de tweede zondag.
En de meeste vrouwen zijn nogal handig met een dekentje of zo....
ik heb in Rotterdam ook weleens een baby gevoed in een kerkdienst
(omdat de dominee voor de dienst nogal onvriendelijk vroeg of dát ook meemoest de kerk in.
'Dát' was mijn baby van 4 weken die ik wel mee moest nemen naar een bruiloft. Door de reactie van de dominee was ik zo bang voor een huilend kind tijdens de dienst dat ik bijna de hele dienst heb zitten voeden

Gister zag ik op de video van Friedenstimme ook baby's in de kerkdienst. Even een haak in het plafond geslagen; met touwen een rieten mand opgehangen en de hele dienst schommelde iemand de baby....