In 1977 werd ds. Van den Berg door de gemeente van Gouda beroepen. Hij nam dit beroep aan en werd door ds. Mallan bevestigd.
In 1978 ontstond er onenigheid binnen de kerkenraad. Ds. Van den Berg werd er van beschuldigd onderscheid te maken tussen levendmaking en wedergeboorte. Hij stelde dat van wedergeboorte pas sprake was bij ‘de geloofskennis van Christus’. Om de bevindelijke werkingen vòòr dat moment in te passen voerde hij een onderscheid in tussen de ‘levendmaking’ en de wedergeboorte. (Jan Zwemer, in conflict met de cultuur, 2e druk, 1993, pag. 142) Hij beriep zich hier op oudvaders als ds. Th. van de Groe, maar ook op ds. Kersten en ds. Steenblok. Laatstgenoemde zegt over dit onderwerp in zijn Dogmatiek: Is er te onderscheiden tussen levendmaking en de wedergeboorte? Antw.: Niet wat de staatsverwisseling betreft. (Dr. C. Steenblok, de gereformeerde Dogmatiek, 2e druk, 1990, pag. 338)
Door de synode werd een commissie ingesteld die de bezwaren tegen de prediking van ds. Van den Berg moest onderzoeken. Ds. heeft toen uitgebreid met ouderling de Wit gesproken over het meningsverschil. Ds. Van den Berg heeft toen aangegeven om de vrede te bewaren in zijn preken geen onderscheid te zullen maken tussen levendmaking en wedergeboorte. De commissie stelde dat ds. Van den Berg, deze uitspraak moest herroepen op de classis. Dit heeft hij gedaan op de classisvergadering op 27 maart 1980.
Opnieuw bestond er deining in de Goudse gemeente. De classis had het advies overgenomen dat er bij kandidaatstelling van de kerkenraadsleden rekening gehouden moest worden met de bezwaarden. Ouderling A. Bakker werd echter niet meer verkiesbaar gesteld. (ik meen dat hij toen gewoon nog in de kerkenraad zat, zeker weten doe ik dat niet). Ongeveer een kwart van de leden van de 1200 leden tellende gemeente ging, met toestemming van de synode apart diensten beleggen o.l.v. ouderling A. Bakker en ouderling D. De Wit. Dit werd een afdeling van de gemeente Nieuwerkerk a.d. IJssel. Het meningsverschil leek gesust. De gemeente van Gouda, waaronder ds. Van den Berg, was gewoon als afgevaardigde aanwezig op de voortgezette synode van 27 augustus.
Nadien ontstonden er problemen doordat de predikanten Wink en de Groot niet verschenen op kerkelijke vergaderingen, zij hadden bekend gemaakt zich binnen de grenzen van het kerkverband tot het uiterste terug te trekken. Na herhaalde vermaningen zijn deze twee predikanten op 3 december 1980 geschorst. Daardoor traden deze predikanten met een deel van hun gemeenten uit het verband. Op woensdag 17 december volgde Gouda met ds. Van den Berg. Door de schorsing van ds. De Groot en ds. Wink werd volgens de Goudse kerkenraad de hoop op rechtmatige behandeling van de problemen in Gouda afgesneden. De scheuring was een feit. Nieuwerkerk was naast de gedeelten van Veenendaal, Rijssen en Gouda inmiddels ook uitgetreden. Gedeelten van Middelburg en Dinteloord volgden iets later en op 18 mie 1982 volgde de gemeente van IJselmuiden.
(Overige gebruikte bronnen: jaarboek GGiN, 1981, Tot opzieners gesteld, interview met Ouderling C. Huisman, 1996, pag. 123-127)
Persoonlijke noten:
Ds. Van den Berg heeft dat standpunt van ds. Steenblok altijd vastgehouden maar werd niet begrepen. In aantekeningen die ik in mijn bezit heeft van ds. Van den Berg, die hij gebruikte voor de belijdeniscatechisatie, gaat hij duidelijk in op wezen en welwezen van het geloof, wedergeboorte in engere en ruimere zin.
De scheuring is niet ontstaan door een diepgravend leerverschil, wel door een eerverschil, waar met name ds. Mallan, de beide ouderlingen Bakker en de Wit en ds. van den Berg niet altijd wijs hebben gehandeld. Het gevolg was de schorsing van de predikanten de Groot en Wink. Dit is de oorzaak van de scheuring geworden.
Een terugkeer is heel lastig. Ds. Wink is dus daadwerkelijk geschorst door de Synode. De schorsing zou ongedaan gemaakt moeten worden. De enige die niet geschorst was, was ds. Van den Berg.
Het vertrouwen ontbrak in ieder geval: de gemeenten Gouda, Veenendaal en Rijssen hadden al een acte van losmaking klaarliggen voor het geval dat er ambtsdragers geschorst zouden worden.
Conclusie: de scheuring is het gevolg van het niet op een samenbindende manier kunnen omgaan met liggingsverschillen en niet het gevolg van een leerverschil. Deze was er gewoonweg niet.
Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV
Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV
alstublieft, Bloempje!
Ik verwacht hierachter nog een zinsnede in de trant van, "maar wel wat.... betreft". Is die weggevallen?Ander schreef:Hij beriep zich hier op oudvaders als ds. Th. van de Groe, maar ook op ds. Kersten en ds. Steenblok. Laatstgenoemde zegt over dit onderwerp in zijn Dogmatiek: Is er te onderscheiden tussen levendmaking en de wedergeboorte? Antw.: Niet wat de staatsverwisseling betreft. (Dr. C. Steenblok, de gereformeerde Dogmatiek, 2e druk, 1990, pag. 338
Nee, dr. Steenblok zet een punt. In de navolgende vragen gaat hij wel in op mogelijke voorbereidingen op de wedergeboorte in navolging van Ursinus, Olevianus, Perkins, Amesius, Owen, Brakel, Hillenius, Alting, Junius, Synopsis, v.d. Groe die allen spraken van enige voorbereiding op de wedergeboorte.Afgewezen schreef:Ik verwacht hierachter nog een zinsnede in de trant van, "maar wel wat.... betreft". Is die weggevallen?Ander schreef:Hij beriep zich hier op oudvaders als ds. Th. van de Groe, maar ook op ds. Kersten en ds. Steenblok. Laatstgenoemde zegt over dit onderwerp in zijn Dogmatiek: Is er te onderscheiden tussen levendmaking en de wedergeboorte? Antw.: Niet wat de staatsverwisseling betreft. (Dr. C. Steenblok, de gereformeerde Dogmatiek, 2e druk, 1990, pag. 338
-
Ander, bedankt! Wat een verhaal. Ik vind het jammer dat hierover een scheuring is ontstaan. Het verschil tussen levendmaking en wedergeboorte wordt niet in de Bijbel gemaakt, waarom dan wel in de kerk? Als de Heilige Geest begint te werken dan wordt je al levend gemaakt. dan is de wortel er al, in mijn ogen is er dan al wedergeboorte al zul je dit zelf pas later ook zo erkennen.
Ik denk dat we met zijn alles soms veel te veel dogma's willen uitdiepen. Dit meningsveschil heeft totaal niets te maken met dwalen. Als je nou gelooft dat er eerst levendmaking is en dat daarna de wedergeboorte komt..... dan kan ik me dat best voorstellen, maar als je zegt dat de wedergeboorte begint tegelijk met de levenmaking.... dat is dat ook bijbels. Beiden zullen leiden tot het komen naar Christus.... en dat is toch het belangrijkste....
Misschien heb ik het allemaal wel mis, want ik heb dit natuurlijk zelf niet meegemaakt... maar dit is wat ik er in eerste instantie over denk.
Ik denk dat we met zijn alles soms veel te veel dogma's willen uitdiepen. Dit meningsveschil heeft totaal niets te maken met dwalen. Als je nou gelooft dat er eerst levendmaking is en dat daarna de wedergeboorte komt..... dan kan ik me dat best voorstellen, maar als je zegt dat de wedergeboorte begint tegelijk met de levenmaking.... dat is dat ook bijbels. Beiden zullen leiden tot het komen naar Christus.... en dat is toch het belangrijkste....
Misschien heb ik het allemaal wel mis, want ik heb dit natuurlijk zelf niet meegemaakt... maar dit is wat ik er in eerste instantie over denk.
Te lezen was dat ongeveer de helft van de gemeente Middelburg zich aansluit bij arnemuiden en de andere helft bij Middelburg, bij de Westerkerk. Wie weet waar de enige ouderling van de buitenverbanders, oud. Biem Kersten (een kleinzoon van wijlen ds. G. H. Kersten) zich aan gaat sluiten?? Waarom ik dit vraag? Mede hierom dat men te Arnemuiden niet één ouderling meer heeft. Wele en predikant (gelukkig!!), wel diakenen, maar geen ouderling. En dan zegt vader Voetius in zijn aloude kerkrecht dat men dan ettelijke pogingen dient te doen om de ambten vervuld te krijgen. Dat zal men zeker gaan doen, maar oud. B. Kersten heeft ervaring en is geen nieuweling meer. Maar, nogmaals, ik weet NIET of hij zich in Arnemuiden zal aansluiten of in Middelburg bij de Westerbeke-groep (3 broers met veel van hun kinderen). De Westerkerk wordt ironisch wel eens de Westerbeke-kerk genoemd.
-
Wordt misschien wel thuislezer. Je weet het nooit.claus schreef:Te lezen was dat ongeveer de helft van de gemeente Middelburg zich aansluit bij arnemuiden en de andere helft bij Middelburg, bij de Westerkerk. Wie weet waar de enige ouderling van de buitenverbanders, oud. Biem Kersten (een kleinzoon van wijlen ds. G. H. Kersten) zich aan gaat sluiten?? Waarom ik dit vraag? Mede hierom dat men te Arnemuiden niet één ouderling meer heeft. Wele en predikant (gelukkig!!), wel diakenen, maar geen ouderling. En dan zegt vader Voetius in zijn aloude kerkrecht dat men dan ettelijke pogingen dient te doen om de ambten vervuld te krijgen. Dat zal men zeker gaan doen, maar oud. B. Kersten heeft ervaring en is geen nieuweling meer. Maar, nogmaals, ik weet NIET of hij zich in Arnemuiden zal aansluiten of in Middelburg bij de Westerbeke-groep (3 broers met veel van hun kinderen). De Westerkerk wordt ironisch wel eens de Westerbeke-kerk genoemd.
Als je telefoonnummer heb, kun je hem even opbellen.
Ja, en wil je na het telefoontje het hele gesprek a.u.b. hier weer posten, want ik ben zóóóóóó nieuwsgierig waar ouderling B. Kersten van de GGiNbv Middelburg zich zal aansluiten en hoe groot hij zelf zijn kansen acht om ouderling in de GGiN Arnemuiden te worden. En bovendien zou ik graag weten op welke wijze hij zijn kansen denkt te vergroten, welke preken hij tijdens de leesdienst denkt te gaan lezen, en hoe het voelt om als buitenstaander weer binnenstaander te worden, etc., etc. enfin, bellen maar. Snel graag, want ik kan niet wachten op de antwoorden.vriend-en-metgezel schreef:Wordt misschien wel thuislezer. Je weet het nooit.claus schreef:Te lezen was dat ongeveer de helft van de gemeente Middelburg zich aansluit bij arnemuiden en de andere helft bij Middelburg, bij de Westerkerk. Wie weet waar de enige ouderling van de buitenverbanders, oud. Biem Kersten (een kleinzoon van wijlen ds. G. H. Kersten) zich aan gaat sluiten?? Waarom ik dit vraag? Mede hierom dat men te Arnemuiden niet één ouderling meer heeft. Wele en predikant (gelukkig!!), wel diakenen, maar geen ouderling. En dan zegt vader Voetius in zijn aloude kerkrecht dat men dan ettelijke pogingen dient te doen om de ambten vervuld te krijgen. Dat zal men zeker gaan doen, maar oud. B. Kersten heeft ervaring en is geen nieuweling meer. Maar, nogmaals, ik weet NIET of hij zich in Arnemuiden zal aansluiten of in Middelburg bij de Westerbeke-groep (3 broers met veel van hun kinderen). De Westerkerk wordt ironisch wel eens de Westerbeke-kerk genoemd.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik vind dat dit verdacht veel op roddelpraat gaat lijken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ge begrijpt, hoop ik, dat mijn posting super-cynisch bedoeld was...Bert Mulder schreef:Ik vind dat dit verdacht veel op roddelpraat gaat lijken....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ja, dat vatte ik....Luther schreef:Ge begrijpt, hoop ik, dat mijn posting super-cynisch bedoeld was...Bert Mulder schreef:Ik vind dat dit verdacht veel op roddelpraat gaat lijken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
vriend-en-metgezel schreef:Wordt misschien wel thuislezer. Je weet het nooit.claus schreef:Te lezen was dat ongeveer de helft van de gemeente Middelburg zich aansluit bij arnemuiden en de andere helft bij Middelburg, bij de Westerkerk. Wie weet waar de enige ouderling van de buitenverbanders, oud. Biem Kersten (een kleinzoon van wijlen ds. G. H. Kersten) zich aan gaat sluiten?? Waarom ik dit vraag? Mede hierom dat men te Arnemuiden niet één ouderling meer heeft. Wele en predikant (gelukkig!!), wel diakenen, maar geen ouderling. En dan zegt vader Voetius in zijn aloude kerkrecht dat men dan ettelijke pogingen dient te doen om de ambten vervuld te krijgen. Dat zal men zeker gaan doen, maar oud. B. Kersten heeft ervaring en is geen nieuweling meer. Maar, nogmaals, ik weet NIET of hij zich in Arnemuiden zal aansluiten of in Middelburg bij de Westerbeke-groep (3 broers met veel van hun kinderen). De Westerkerk wordt ironisch wel eens de Westerbeke-kerk genoemd.
Kan t zo ff vragen hoor... maar vind dit wel weer een beetje onzin allemaal...
ik denk dat de buitenverband gemeente van dinteloord niet zo snel terug keert naar de ggiN. ten eerste is de 'gewone'
ggiN 3 jaar geleden opgeheven. van de ggiN heeft een deel zich aangesloten bij de ger gem, een ander deel leest thuis een preek of luistert kerktetefoon via bruinisse (zijn de oude mensjes) en 1 gezin heeft zich aangesloten bij de gginbv.
maar over de gginbv het volgende: ik schat dat er nog 60 (doop-) leden zijn waarvan meer dan de helft van het eiland tholen komt. dan denk ik eerder dat de gemeente opgeheven wordt en dat de mensen van het eiland tholen zich aansluiten bij de dichtsbijzijnde ggiN (oud-vossemeer?)
of de oggbv van ds van de meer in st- philipsland.
ik heb het altijd zo frappant gevonden dat het kleine dorpje dinteloord in het 'roomse brabant' 3 verschillende gg had.
voor de scheuring in 1980 had de ggiN wel 160 (doop-)
leden. en moet nu is kijken wat er van terecht gekomen is.
de ene is opgeheven en de andere heb geen toekomst meer.
wat ik ook niet begrijp dat ds v/d meer niet in rijssen en
ijsselmuiden voorgaat. eigenlijk kan je wel stellen dat de ggiNbv niet meer bestaat maar ieder voor zich zijn eigen weg gaat.
ggiN 3 jaar geleden opgeheven. van de ggiN heeft een deel zich aangesloten bij de ger gem, een ander deel leest thuis een preek of luistert kerktetefoon via bruinisse (zijn de oude mensjes) en 1 gezin heeft zich aangesloten bij de gginbv.
maar over de gginbv het volgende: ik schat dat er nog 60 (doop-) leden zijn waarvan meer dan de helft van het eiland tholen komt. dan denk ik eerder dat de gemeente opgeheven wordt en dat de mensen van het eiland tholen zich aansluiten bij de dichtsbijzijnde ggiN (oud-vossemeer?)
ik heb het altijd zo frappant gevonden dat het kleine dorpje dinteloord in het 'roomse brabant' 3 verschillende gg had.
ijsselmuiden voorgaat. eigenlijk kan je wel stellen dat de ggiNbv niet meer bestaat maar ieder voor zich zijn eigen weg gaat.
Het is bekend dat ds. AP van der Meer in Dinteloord in de GGNbv voorgegaan is of dit nog steeds doet. Dat ze dan zouden aansluiten bij hem ligt dan wel voor de hand denk ik.brabo schreef:ik denk dat de buitenverband gemeente van dinteloord niet zo snel terug keert naar de ggiN. ten eerste is de 'gewone'
Atze
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Enfin, dit topic is inmiddels verworden tot een glazen bol.
Als er nieuws is, stuur dan een PB-tje naar een van de moderators.
Tot die tijd
Als er nieuws is, stuur dan een PB-tje naar een van de moderators.
Tot die tijd

- Jean le Fontain
- Contacteer:
Op verzoek weer geopend.