Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?

refo

Re: Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?

Bericht door refo »

Volgens de HC is het nut van het geloof: dat ik ondanks dat alles (en tegenwoordg kan daar nog bijgezet worden: iedereen) TEGEN me getuigt ik toch in Gods ogen rechtvaardig ben. Rechtvaardig wil zeggen: Gods geboden volkomen houden. Niemand kan dat, nochtans ziet God me zo aan. Uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem. Er is betaald.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere

Bericht door Jongere »

Bert Mulder schreef:de wet is in 1 woord samen te vatten:

LIEFDE!
hervormde

Bericht door hervormde »

Discussieren over de Wet van God alsof ze gegeven zou zijn in een werkverbond blijft hardnekkig voortbestaan. Het is ook het stokpaardje van de mens die heiliger wil worden. Zo vreemd is het dus niet. Maar dat beitelen om ons beeld te herstellen is nutteloos en zinloos. Heilig zijn we niet en worden we niet.

We moeten de Schrift eens onbevangen lezen. Tja, hoor ik er een denken. De schrijver meent het te kunnen. Dat is nogal hoogmoedig. Ik zal gelijk toegeven dat dit verwijt geen vreemd verwijt is.

Toch wil ik proberen naar de Schrift te luisteren. De HEERE heeft Adam en Eva geen werkverbond gegeven. We moeten het geloof niet van de gehoorzaamheid scheiden. Alsof gehoorzaamheid een andere entiteit is. Het is geloofsgehoorzaamheid. Wie gelooft in de HEERE is gehoorzaam. Zo was dat met Adam en Eva in het paradijs. Ze geloofden de HEERE op Zijn Woord. Wandelen met Hem betekent delen in de gemeenschap met de HEERE. Wandelen in het beeld van de HEERE betekent ook gehoorzaam zijn. Gehoorzaamheid aan de liefdewet. Wandelen naar Gods Wet is een geloofsvrucht. Voor Adam was dat niet eens een vraag.

De grootste zonde (ongeloof) is ook de zonde van Adam en Eva geweest. De HEERE voor een leugenaar uitmaken en luisteren naar het woord van de leugenaar: is het ook dat God gezegd heeft. Kom op Eva, zou het waar zijn wat de HEERE gezegd heeft.

De Wet en de liefde hebben dus alles met elkaar te maken. Wandelen in het beeld van de HEERE betekent een wandelen in liefde en gehoorzaamheid met de HEERE.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Jongere schreef:

LIEFDE!
De vloek van de wet

Heere God, wie kan Uw geboden houden? Hoe meer U gebiedt, hoe minder wij doen. Wij zouden U moeten vertrouwen en Uw geboden doen. Helaas dat doen wij echter niet. Wij zien alleen door Uw wet dat er niets goeds in ons is. Daarom heeft Mozes de wet gegeven, opdat de wet de vloek zou openbaren. Als wij de vloek zien en voelen, dat we dan beginnen te bidden: kom nu, Heere, en geef ons de zegen, verlos ons van deze vloek! De wet helpt niet om het geweten tot rust te brengen, alleen de zegen moet het doen. De wet werkt enkel en alleen de dood en de toorn van God. Daarom houd ik mij zeker aan het Woord van het evangelie, wat U gesproken hebt: in u, en in uw Zaad zullen alle geslachten op de aarde gezegend worden, dat is: In Christus, Die ons de zegen geeft en verlost door Zijn dood tot het leven, en door Zijn gerechtigheid verlost van de zonde. Amen

Maarten Luther
Gebets-Schatz 1895
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

DWW schreef:
Jongere schreef:

LIEFDE!
De vloek van de wet

Heere God, wie kan Uw geboden houden? Hoe meer U gebiedt, hoe minder wij doen. Wij zouden U moeten vertrouwen en Uw geboden doen. Helaas dat doen wij echter niet. Wij zien alleen door Uw wet dat er niets goeds in ons is. Daarom heeft Mozes de wet gegeven, opdat de wet de vloek zou openbaren. Als wij de vloek zien en voelen, dat we dan beginnen te bidden: kom nu, Heere, en geef ons de zegen, verlos ons van deze vloek! De wet helpt niet om het geweten tot rust te brengen, alleen de zegen moet het doen. De wet werkt enkel en alleen de dood en de toorn van God. Daarom houd ik mij zeker aan het Woord van het evangelie, wat U gesproken hebt: in u, en in uw Zaad zullen alle geslachten op de aarde gezegend worden, dat is: In Christus, Die ons de zegen geeft en verlost door Zijn dood tot het leven, en door Zijn gerechtigheid verlost van de zonde. Amen

Maarten Luther
Gebets-Schatz 1895
Dat doet er niets van af, dat de wet LIEFDE eist.....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
DWW schreef:
Jongere schreef:

LIEFDE!
De vloek van de wet

Maarten Luther
Gebets-Schatz 1895
Dat doet er niets van af, dat de wet LIEFDE eist.....
Índerdaad Bert!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik vind dat jullie een beetje kinderachtig bezig zijn. :bobo
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Ik vind dat jullie een beetje kinderachtig bezig zijn. :bobo
Waarom?
Kijk eens naar de aanhef van de Wet: Ik ben de Heere UW God.
En juist daarom zou het moeten zijn: Omdat U mijn God bent, wil ik U dienen en Uw geboden uit liefde houden. Dat vraagt de Heere ook. En dat maakt tevens de diepte van onze verlorenheid uit, dat we niets anders doen dan die genadige God met onze gedachten, woorden en daden verwerpen en haten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

En dat vind ik nu juist niet. God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf. De wet en liefde hebben alles met elkaar te maken. Als je die notie uit het oog verliest kan het juist evenwicht gaan ontbreken.
seuter

Bericht door seuter »

Ik begrijp wederom niet wat de moeilijkheid is.
Christus Jezus heeft (in zoverre wij tot Zijn kinderen aangenomen zijn) ons verlost van de VLOEKvan de wet. Die dondert, eist, verlangt ...
God de Vader eist volkomen gehoorzaamheid, echter Zijn Zoon heeft alles ontdaan / ontwapend.
Nu is alles ten dele, straks alles volmaakt God te loven en prijzen Die ons tot Zijn kinderen aangenomen heeft.
Alleen door het alles verzoenend offer van Zijn Zoon.
Dus :
De ceremoniele wet heeft het afgedaan.
De eeuwigdurende wet blijft, want daarin wordt God VOLMAAKT aangebeden, geprezen, geloofd enz.
Dus de wet is in volmaakte onderhouding : Liefde tot alles wat Gode aangenaam is.
NU en in alle eeuwigheid.
Gode zij dank dat de giftige helle angel er uit gehaald is, 2009 jaar geleden op Golgotha !
Hallelujah !
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods(= het Evangelie)? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn, Gal. 3:21.

De wet preekt ons géén Jezus. Maar, preekt ons: ‘doe dat of gij zult sterven!’ De wet preekt ons wie wij niet (meer) zijn, integendeel, de wet verkondigt ons wie God is.

De wet is :

1. Een beeld van Gods heiligheid en Gods rechtvaardigheid.
2. Een afspiegeling van Gods heilige eisende Recht.
3. De wet preekt ons : hel, vloek en donder, naar Gods rechtvaardigheid. Kijk bij Ninevé. ‘Nog veertig dagen, en de stad zal worden omgekeerd…’
4. Een afspiegeling van hoe de mens in Adam, naar Gods volmaakte Beeld was geschapen.
5. God eist door de weg van Zijn heilige Recht dat verloren Beeld op in de harten van ieder mens, gelijk Jozef de gerechtigheid opeiste in de harten van zijn zgn. vrome broederen, waarna zij tenslotte als goddeloze broeders voor hem in het stof gingen.
6. De wet eist : geloof, hoop en liefde.
7. Maar de wet baart : een doodse benauwdheid, een helse beklemming, een dienstbare gevangenschap, en maakt de zonde levend in het hart van de zondaar, Rom. 7:8-11.

Het Evangelie is :

1. De vervulling van Gods heilige Wet in en door Christus.
2. Het einde van de Wet was Christus, naar Rom. 10:4.
3. Hij droeg die Wet in Zijn binnenst ingewand, Psalm 40.
4. Daartoe moest de wet IN de ark des verbonds worden gelegd, met daarboven het verzoendeksel.
5. Het Evangelie preekte Ninevé, naar Gods barmhartigheid : ‘en God deed het niet….!’
6. Christus was het verheerlijkte beeld van Zijn hemelse Vader, Die Hem gezonden had. Die Hem heeft gezien, Die heeft ook de Vader gezien.
7. Hij heeft in volkomen gehoorzaam volbracht, c.q. het verloren Beeld van de gerechtigheid Gods hersteld, wat Zijn volk niet meer kon betalen. Zijn volk hersteld in dat Beeld krachtens toepassing en NIET krachtens instorting, want zij zijn en blijven in en van zichzelf tot het einde van hun leven, goddeloze, doch in Christus krachtens toepassing, gerechtvaardigde en geheiligde zondaren.
8. God schenkt een goddeloze verloren zondaar in Christus, het zaligmakende geschonken geloof, de levende hoop, en de ingestorte liefde.
9. Het Evangelie in Christus, schenkt, wat Gods heilige Wet van een goddeloze verdoemelijke zondaar, eist.
10. Namelijk, de vrijheid, de verlossing, de vrede en de verzoening met God, en het leven in Christus.
hervormde

Bericht door hervormde »

Lezen, lezen en nog eens lezen.

19 ¶ Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.
20 En de Middelaar is niet Middelaar van een, maar God is een.
21 Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn.
22 Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden.

Wat zou hier staan?
De Wet is erbij gesteld. De Wet van de offers en ceremoniën. Waarom? Vanwege de overtredingen. Onze overtredingen betekenen de eeuwige dood. Ook voor de Israëliet. Daarom heeft de HEERE tot het zaad (Christus) gekomen is, deze ceremoniële Wet gegeven.

Gaat deze Wet in tegen de belofte? Met andere woorden? Komt deze Wet in de plaats van de belofte? Dat zij verre. Ook deze Wet kan ten diepste niet zaligmaken. Hij kon het alleen omdat ze heen wees naar de Heere Jezus Christus.

Daarom is dit alles onder de zonde besloten. Totdat? Tot de komst van de Heere Jezus Christus. Hij is aan de gelovigen gegeven. En dan doet de ceremoniële wet er niet meer toe.

Mooie opmerking van Bert. Inderdaad: de HEERE heeft gezegd: Ik ben de HEERE uw God. Dat is Zijn verbond. En vanuit deze bevrijdende liefde wil een kind van de HEERE niet anders meer dan Hem dienen. Denk er maar eens over na waarom de HEERE aan dit volk het Pesach, het zuurdesem gegeven heeft. Ze zijn een afspiegeling van het nieuwe leven!

Dank u HEERE voor deze Wet. Uw liefdeswet en niet voor de woeste wet die anderen ons voorspiegelen. Dat brengt ons weer onder het juk.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Al deze verschillen hebben te maken met het feit dat men geen juist onderscheid weet te maken tussen:

- de zedelijke wet op zichzelf als een uitdrukking van de volmaakte gerechtigheid
- de zedelijke wet ingelijfd in het Verbond der werken die EIST
- de zedelijke wet ingelijfd in het Verbond der genade waarin het een wet is die vervuld is in Christus.

De wet zoals gegeven op Sinaï bevat alle drie de elementen.
De aanhef toont ons het Verbond der genade.
De geboden zelf tonen ons de uitdrukking van de volmaakte gerechtigheid.
De wet komt in een eisende vorm zoals deze wet is ingelijfd in het Verbond der werken. (Om ons te brengen tot zondekennis en vernedering en onze zaligheid niet te zoeken in onszelf, maar in Christus.)

Verder wordt ook geen juist onderscheid gemaakt tussen de zedelijke wet en de ceremoniële wet.
Maar goed, ik ga de discussie niet aan.

(Men leze hierover een goed boek, bijvoorbeeld Het merg des Evangelies of de Leer van de verbonden van Edward Fisher. Of Calvijn.)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:
Waarom?
En juist daarom zou het moeten zijn: Omdat U mijn God bent, wil ik U dienen en Uw geboden uit liefde houden. Dat vraagt de Heere ook. En dat maakt tevens de diepte van onze verlorenheid uit, dat we niets anders doen dan die genadige God met onze gedachten, woorden en daden verwerpen en haten.
Zoals we gezien hebben, heeft de wet maar 1 eis: liefde. In de eerste plaats liefde voor God, en Zijn dienst, en in de tweede plaats, tegenover onze naaste.

Dat neemt niet weg, dat wij die wet niet vervullen kunnen.

En daarom heeft God, in Zijn oneindige liefde, en terzelver tijd niet van Zijn gerechtigheid afstappende, Zijn enige Zoon gegeven, die de wet voor ons voldaan heeft. En Zijn gerechtigheid wordt nu onze gerechtigheid, uit genade alleen.

Dus, niet Gods recht tegen zijn barmhartigheid afstrepen, ze blijven allebei staan. Ook niet Gods liefde tegen Zijn recht afstrepen. Al Gods eigenschappen blijven altijd volop staan.

Maar dat zullen we nooit begrijpen kunnen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Bert Mulder schreef:
Luther schreef:
Waarom?
Zoals we gezien hebben, heeft de wet maar 1 eis: liefde. In de eerste plaats liefde voor God, en Zijn dienst, en in de tweede plaats, tegenover onze naaste.

Dat neemt niet weg, dat wij die wet niet vervullen kunnen.

En daarom heeft God, in Zijn oneindige liefde, en terzelver tijd niet van Zijn gerechtigheid afstappende, Zijn enige Zoon gegeven, die de wet voor ons voldaan heeft. En Zijn gerechtigheid wordt nu onze gerechtigheid, uit genade alleen.

Dus, niet Gods recht tegen zijn barmhartigheid afstrepen, ze blijven allebei staan. Ook niet Gods liefde tegen Zijn recht afstrepen. Al Gods eigenschappen blijven altijd volop staan.

Maar dat zullen we nooit begrijpen kunnen....
Het ware te wensen dat jij eens ging 'begrijpen' dat jij toch eens aan de (vloek)eis der wet zal gaan moeten sterven, aleer deze wet ooit voor jou persoonlijk in en door Christus vervuld zal worden, krachtens toepassing en toerekening.
Plaats reactie