Alhoewel dat element er zeker inzit, zeker vanuit het NT bezien, doe je geen recht aan de tekst als je dat het hoofd-thema zou maken. Als je Ruth doorleest, valt op dat Naomi centraal staat. Ruth vervuld zeker geen onbelangrijke rol, maar Naomi en haar verhaal vult het grootste gedeelte van het verhaal. Haar verhaal valt samen te vatten met "Vol ging ik heen, leeg kwam ik terug".Wilhelm schreef:Genade door recht schreef:Dus (het boek) Ruth is er geen spiegel en voorbeeld van hoe de heidenen tot de gemeenschap met Jezus Christus komen?
Ten diepste is de betekenis van het Boek Ruth , dat de Heere doorgaat mijn Zijn heilsplan. Door een Moabitische te bekeren, (ze mocht zo rijk getuigen van Die God die Haar God geworden was,) en te laten trouwen met Boaz, zodat de geslachtslijn doorgezet kan worden , zodat Christus geboren wordt zelfs uit een Moabitische. Zodat er genade is voor Jood en heiden , zijn dat geen rijke lessen ?
Dan hebben we al die inlegkunde, die Ruth een zoekende ziel laten zijn terwijl ze haar God al beleden had !, niet meer nodig. En kunnen we de Schrift laten spreken zoals ze bedoelt is.
Het 2e deel focussed meer op Ruth, haar keuze voor Naomi en de God van Naomi, en de inlijving in het volk van Naomi door te trouwen (dankzij Gods goede wetten (het losser-schap), die dat mogelijk maakte) met Boaz. Alhoewel je bij Goël (losser) best de lijn door mag trekken (analogie, waar Afgewezen terecht op wijst) naar Christus, is er in de tekst geen enkele aanleiding om de Ruth-Boaz relatie te gaan typologiseren of allegoriseren.
Aangezien het Naomi-verhaal het hoofd-thema vormt, kan en mag het niet anders in een doorpreking van Ruth, dat dit ook vol belicht wordt. De theologische lijn van zonde, straf en genade is zo overduidelijk, dat niemand dat geesteloos hoeft te vinden.