Waarom staan de ambtsdragers tijdens het gebed? Bidden die anders, of zo? Ik begrijp die hele gewoonte niet...Gijs83 schreef:Of als hij met zijn gezin een eindje in de omgeving fietst. Dan hoeft hij van mij z'n zwarte pak niet aan te hebben. Doet onze dominee zelfs ook niet.Tiberius schreef:Nee, hij is in dat geval geen ambtsdrager, althans: hij oefent op dat moment zijn ambt niet uit.Hendrikus schreef:Praktijkgeval: is een predikant die een vrije zondag heeft en gewoon met vrouw en kinders in de kerk zit, op dat moment ambtsdrager? Zo ja, dan zou hij -als enige gemeentelid buiten de kerkenraad en de dienstdoende predikant- gaan staan tijdens het gebed. Zo niet, dan kan hij blijven zitten net als alle andere gemeenteleden.
Evenmin wanneer hij bijvoorbeeld in zijn tuin aan de BBQ staat.
Ambtsdragers in de kerk, wat voor rol?
Re: Ambtsdragers in de kerk, wat voor rol?
Nee, dat gebeurt uit eerbied.Marco schreef:Waarom staan de ambtsdragers tijdens het gebed? Bidden die anders, of zo? Ik begrijp die hele gewoonte niet...
Daarom zou ik het ook mooi/eerbiedig vinden als de mannen tijdens de gebeden (weer) gaan staan.Tiberius schreef:Nee, dat gebeurt uit eerbied.Marco schreef:Waarom staan de ambtsdragers tijdens het gebed? Bidden die anders, of zo? Ik begrijp die hele gewoonte niet...
Ik weet dat eerbied an sich niet uit de buitenkant blijkt, noch wil ik rituelen bevorderen, maar als uiting door de gehele gemeente van dit staan, vind ik eerbiedig.
Hoewel ook dit een bijzaak is.

Inderdaad. Alsof de overige mannen en de vrouwen niet eerbiedig hoeven te zijn..?jvdg schreef:Daarom zou ik het ook mooi/eerbiedig vinden als de mannen tijdens de gebeden (weer) gaan staan.Tiberius schreef:Nee, dat gebeurt uit eerbied.Marco schreef:Waarom staan de ambtsdragers tijdens het gebed? Bidden die anders, of zo? Ik begrijp die hele gewoonte niet...
Ik weet dat eerbied an sich niet uit de buitenkant blijkt, noch wil ik rituelen bevorderen, maar als uiting door de gehele gemeente van dit staan, vind ik eerbiedig.
Dat is zo. Ik denk ook niet, dat je (of iemand anders) er een groot punt van hoeft te maken.Marco schreef:Inderdaad. Alsof de overige mannen en de vrouwen niet eerbiedig hoeven te zijn..?jvdg schreef:Daarom zou ik het ook mooi/eerbiedig vinden als de mannen tijdens de gebeden (weer) gaan staan.Tiberius schreef:Nee, dat gebeurt uit eerbied.Marco schreef:Waarom staan de ambtsdragers tijdens het gebed? Bidden die anders, of zo? Ik begrijp die hele gewoonte niet...
Bij ons gaan veel mannen staan tijdens het gebed; bij het dankgebed nog veel meer. Maar dat wil niet zeggen, dat vrouwen minder eerbiedig zijn, of zo.
Wat ik trouwens wel vreemd vind, is dat sommige mannen altijd gaan staan tijdens alle gebeden, behalve bij de formuliergebeden (bij de Heilige Doop, Heilig Avondmaal, etc).
-
Het kan ook uit praktisch oogpunt zijn. Een oom van mij, iemand met zeer zwaar rugletsel, was blij dat hij even kon staan tijdens de gebeden.
Vroeger gingen de mannen ook staan als ze last van de slaap kregen.Bureaucraat schreef:Het kan ook uit praktisch oogpunt zijn. Een oom van mij, iemand met zeer zwaar rugletsel, was blij dat hij even kon staan tijdens de gebeden.

rekcor schreef:Wat ik me laatst afvroeg: waarom zitten de ambtsdragers bij ons allemaal vooraan (en in het zwart) in de kerk? Wanneer is dat zo gegroeid?
Zelf zou ik het beter vinden als de ambtsdragers 'gewoon' in de kerk zouden zitten, want nu krijg ik een beetje een 'zij-wij'-gevoel bij dat zwart-witte blok vooraan. Of is dat juist de bedoeling?
Misschien dat het al opgemerkt is, heb nu niet de tijd om alles te lezen,
maar als het onderscheid verdwijnt, dan leert de ptaktijk dat ook het gezag
van de kerkeraad gaat wijken.
Ik heb nog de tijd gekend dat iedereen hoog tegen de ouderlingen en
diakenen opzag, en dat zelfs de grote spotters even stil werden als er
een eenvoudige ouderling langsfietste. Heel veel is er al weg, en ik vrees
dat dat ook niet meer terug komt...
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gelukkig maar, want dat was ook de tijd waarin er veel geestelijk exclusivisme op de geestelijke markt was.-DIA- schreef:rekcor schreef:Wat ik me laatst afvroeg: waarom zitten de ambtsdragers bij ons allemaal vooraan (en in het zwart) in de kerk? Wanneer is dat zo gegroeid?
Zelf zou ik het beter vinden als de ambtsdragers 'gewoon' in de kerk zouden zitten, want nu krijg ik een beetje een 'zij-wij'-gevoel bij dat zwart-witte blok vooraan. Of is dat juist de bedoeling?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
De geestelijke markt, hoe krijg je het verzonnen?
Ik geloof dat wat DIA daar schetst nog niet zo verkeerd was. Gelijk een negatief punt schetsen is dan niet echt iets wat ik van jou zou verwachten.Luther schreef:Gelukkig maar, want dat was ook de tijd waarin er veel geestelijk exclusivisme op de geestelijke markt was.-DIA- schreef:rekcor schreef:Wat ik me laatst afvroeg: waarom zitten de ambtsdragers bij ons allemaal vooraan (en in het zwart) in de kerk? Wanneer is dat zo gegroeid?
Als je enig besef had van de ernst zou je dat niet durven zeggen.Luther schreef:Gelukkig maar, want dat was ook de tijd waarin er veel geestelijk exclusivisme op de geestelijke markt was.-DIA- schreef:rekcor schreef:Wat ik me laatst afvroeg: waarom zitten de ambtsdragers bij ons allemaal vooraan (en in het zwart) in de kerk? Wanneer is dat zo gegroeid?
Die ouderlingan waren niet alsof zij de waarheid in pacht hadden,
geen 'grote christenen', geen betweters, of wetsvoorschrijvers...
Het waren eenvoudige mensen, soms niet meer geleerd als de lagere school...
maar er ging een 'reuke christi' van uit. dat legde beslag, en dat dat
voor zo'n groot deel weg is, moest ons wat te zeggen hebben...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 01 sep 2009, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
In positieve zin spreekt Gods Woord ook over een geestelijke markt: Ik raad u dat gij van Mij koopt...Tiberius schreef:De geestelijke markt, hoe krijg je het verzonnen?
Maar die markt bedoel ik inderdaad niet, ik wilde met een knipoog reageren op de overdreven hang naar het verleden door DIA. In datzelfde verleden waren er ook ongezonde structuren ook m.b.t. ambtsdragers. De drempel was namelijk wel erg hoog en de ambtsdragers hadden soms het kenmerk van geestelijk keurmeester.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Romantiseer jij de boel niet een beetje?-DIA- schreef:[
Als je enig besef had van de ernst zou je dat niet durven zeggen.
Het waren eenvoudige mensen, soms niet meer geleerd ald de lagere school...
Nee, ik zou je aan kunnen raden de laatste 2 boekjes die ds. E. Venema heeft geschreven,Bureaucraat schreef:Romantiseer jij de boel niet een beetje?-DIA- schreef:[
Als je enig besef had van de ernst zou je dat niet durven zeggen.
Het waren eenvoudige mensen, soms niet meer geleerd ald de lagere school...
waar hij terugblikt op het 'aloude kerkenpad' Nooit is de kerk na de val goed geweest,
maar toch... Er is nu zo'n andere wind gaan waaien op het kerkelijk erf... Een vreemde
wind, waar de wind des Geestes niet meer in vernomen wordt...
Lees die boekjes, ze lezen heel makkelijk, dat hoeft geen excuus te zijn..