Re: Kinderdoop onbijbels?
Geplaatst: 25 aug 2009, 23:40
In principe is dat wel juist wat DWW stelt hoewel hij verder de plank volkomen misslaat.
Het is weliswaar wel zichtbaar (ook hier dwaalt DWW) voor de gehele gemeente die gedoopt is, maar in de doopdienst staat de doop van die kinderen centraal. Het zal later aan hen geleerd moeten worden wat God daar belooft in hun eigen doop. En natuurlijk mag de gemeente gewezen worden op de beloften die in de doop vroeger aan hen verzegeld zijn geworden.
Het is de oude doperse vergissing en duivelse dwaling om te veronderstellen dat de doop het ware geloof verzegelt. Dat is niet zo en kan niet zo zijn. Want wie gaat dat geloof meten? En als iemand er achter komt dat hij dácht het geloof te hebben, maar het nu mist (op goede of onterechte gronden) wat versterkt het geloof dan? Niets. Er was geen geloof, dus de doop is niets. Lees nu het doopsformulier maar nauwkeurig, let op de werkwoordsvormen. Probeer ook het oorspronkelijke lange formulier eens te pakken te krijgen. Dat zet sommige dingen in een juister licht.
We dopen onze kinderen niet omdat we veronderstellen dat ze wedergeboren zijn, maar omdat ze binnen de gemeente van Chritus geboren zijn. We veronderstellen niets van ze. Ook niet dat ze onwedergeboren zijn, tenzij, zoals binnen de GG zo graag geleerd wordt. we weten NIETS van ze. Alleen dat hen hetzelfde beloofd wordt als de volwassenen.
De kinderdoop is de ergste vorm van met het badwater het Kind weggooien. Met een hoofdletter, ja.
Dat gaat dus over de eigen doop en het eigen gebruik van het avondmaal.66. Wat zijn Sacramenten?
Antw. De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt a.
a Ge 17:11 Ro 4:11 De 30:6 Le 6:25 Heb 9:7-9,24 Ez 20:12 Jes 6:6,7 Jes 54:9
Het is weliswaar wel zichtbaar (ook hier dwaalt DWW) voor de gehele gemeente die gedoopt is, maar in de doopdienst staat de doop van die kinderen centraal. Het zal later aan hen geleerd moeten worden wat God daar belooft in hun eigen doop. En natuurlijk mag de gemeente gewezen worden op de beloften die in de doop vroeger aan hen verzegeld zijn geworden.
Het is de oude doperse vergissing en duivelse dwaling om te veronderstellen dat de doop het ware geloof verzegelt. Dat is niet zo en kan niet zo zijn. Want wie gaat dat geloof meten? En als iemand er achter komt dat hij dácht het geloof te hebben, maar het nu mist (op goede of onterechte gronden) wat versterkt het geloof dan? Niets. Er was geen geloof, dus de doop is niets. Lees nu het doopsformulier maar nauwkeurig, let op de werkwoordsvormen. Probeer ook het oorspronkelijke lange formulier eens te pakken te krijgen. Dat zet sommige dingen in een juister licht.
We dopen onze kinderen niet omdat we veronderstellen dat ze wedergeboren zijn, maar omdat ze binnen de gemeente van Chritus geboren zijn. We veronderstellen niets van ze. Ook niet dat ze onwedergeboren zijn, tenzij, zoals binnen de GG zo graag geleerd wordt. we weten NIETS van ze. Alleen dat hen hetzelfde beloofd wordt als de volwassenen.
De kinderdoop is de ergste vorm van met het badwater het Kind weggooien. Met een hoofdletter, ja.