EO maakt cabaret over Jezus
Re: EO maakt cabaret over Jezus
@Marnix
Al jouw argumenten ten spijt, stel ik vast dat de EO middels, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, Godslastering wil evangeliseren.
En daar zetten ze AB voor in die in het recente verleden ook geen blijk heeft gegeven echt bezig te zijn met evangeliseren.
Dit middel kan nooit het doel heiligen.
Bovendien zeg je zelf dat dit programma geen seculieren zal aantrekken en dat het de EO leden gaat kosten. Waarom doe je het dan?
In jouw positie zou ik solliciteren bij de VPRO.
Die omroep is ook Godslasterlijk bezig, maar daar kun je het van verwachten.
Die omroep heeft niet het woord evangelisch in de vlag staan.
Sorry dat ik zo bot en kort door de bocht reageer, maar het lasteren van de Naam van God (ook als is het om een "dialoog" te krijgen) is een gruwelijke zonde, welke met geen enkele argument is te verdedigen.
Al jouw argumenten ten spijt, stel ik vast dat de EO middels, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, Godslastering wil evangeliseren.
En daar zetten ze AB voor in die in het recente verleden ook geen blijk heeft gegeven echt bezig te zijn met evangeliseren.
Bovendien zeg je zelf dat dit programma geen seculieren zal aantrekken en dat het de EO leden gaat kosten. Waarom doe je het dan?
In jouw positie zou ik solliciteren bij de VPRO.
Die omroep is ook Godslasterlijk bezig, maar daar kun je het van verwachten.
Die omroep heeft niet het woord evangelisch in de vlag staan.
Sorry dat ik zo bot en kort door de bocht reageer, maar het lasteren van de Naam van God (ook als is het om een "dialoog" te krijgen) is een gruwelijke zonde, welke met geen enkele argument is te verdedigen.
Eerlijk gezegd, Gijs schrijft wat ik denk.Bonny schreef:Gijs83 schreef:
Er moet wel een of andere duivelse geest zijn binnen de EOGijs, moet dit? Ik heb ook mijn twijfels over de keuze van de EO, maar dit soort bewoordingen......
Mattheüs 7:1 en 2 "Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde; want met het oordeel waarmee gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden
Welke andere geest zou er binnen de EO heersen?
Dat is geen oordelen, maar constateren.
Dat vind ik niet per se. Het ligt er maar aan wat je doel is van de avond. Als je die mensen wilt laten zien hoe leeg een godslasterlijk leven is, dan is er m.i. best wat mogelijk. De vraag is ook: wat noem jij 'godslasterlijk'? Ieder leven, hoe goed ook naar menselijke maatstaven (bijv. dat van Ghandi) is volgens de bijbel godslasterlijk. Iedere niet-christelijke film, ieder boek, ieder TV-programma ook.Ander schreef:Hallo, de EO geeft ze wel de ruimte. Als ik bepaalde films godslasterlijk vindt maar ik nodig mensen in mijn huiskamer uit om ze te komen bekijken dan mag ik daar toch op aangesproken worden. Dan ben ik mede schuldig.Marnix schreef:Waarom is dat godslastering? Als iemand zegt: Ik geloof niet in Jezus, is dat dat Godslastering? Allicht wel. Mag je dan niet meer met die mensen in gesprek gaan of die dialoog uitzenden? Je doet alsof de EO cabaret gaat maken. En dat klopt van geen kant.
Erg belangrijk vind ik: als de cabaretier spottende opmerkingen maakt: a) wordt hij erop aangesproken, b) wordt aan de kijker duidelijk gemaakt hoezeer dit christenen kwetst? en heel belangrijk: c) wordt aan beiden duidelijk gemaakt dat dit God kwetst?
Maar dit is nog helemaal niet gebeurd! Hoe kun je dan al beweren dat Gods naam gelasterd gaat worden? De kans is natuurlijk wel degelijk aanwezig, en ik hoop dat de EO e.e.a. goed zal aanpakken, maar ik vind dit een voorbarige conclusie.jvdg schreef:maar het lasteren van de Naam van God
Alleen al het blote feit dat je voornemens bent cabaret over Jezus te gaan produceren is al Godslastering.rekcor schreef:Maar dit is nog helemaal niet gebeurd! Hoe kun je dan al beweren dat Gods naam gelasterd gaat worden? De kans is natuurlijk wel degelijk aanwezig, en ik hoop dat de EO e.e.a. goed zal aanpakken, maar ik vind dit een voorbarige conclusie.jvdg schreef:maar het lasteren van de Naam van God
- JolandaOudshoorn
Toch zou dit wel als een spiegel naar ons kunnen functioneren. Hoe komen we over naar de wereld? Hoe komt ons verhaal over naar de wereld? Kunnen we tot de conclusie komen dat we worden gesmaad om de Naam van Jezus, of moeten we constateren dat het om ons eigen gedrag en ons eigen verhaal en eigen praat gaat.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesmaad te worden om de Naam van Jezus is heel wat anders dan het smaden van de Heere Jezus zelf.JolandaOudshoorn schreef:Toch zou dit wel als een spiegel naar ons kunnen functioneren. Hoe komen we over naar de wereld? Hoe komt ons verhaal over naar de wereld? Kunnen we tot de conclusie komen dat we worden gesmaad om de Naam van Jezus, of moeten we constateren dat het om ons eigen gedrag en ons eigen verhaal en eigen praat gaat.
En als ik op de juiste manier wil overkomen naar de wereld, begin ik niet met het bespotten van Hem die ik liefheb.
Dan bereik ik het tegendeel.
Het is mij ook een volslagen raadsel, dat mensen hier de registratievoorwaarden zonder blikken of blozen durven te onderschrijven en vervolgens zo'n blasfemisch programma verdedigen. Tegen alle argumenten in.mayflower schreef:Ik word zo misselijk door het enige begrip wat hier getoond kan worden voor een cabaret over Jezus.
- JolandaOudshoorn
Ik zeg ook niet dat ik achter de manier van aanpak sta van de EO, ik heb daar ook mijn grote, heel grote vraagtekens zijn. Alleen, nu dit een feit is, is het goed dat we er zelf een lering uittrekken. Waarom spot met met het christendom, met Jezus en God? Komt dat ook niet omdat wij niet zulke beste ambassadeurs zijn?jvdg schreef:Gesmaad te worden om de Naam van Jezus is heel wat anders dan het smaden van de Heere Jezus zelf.JolandaOudshoorn schreef:Toch zou dit wel als een spiegel naar ons kunnen functioneren. Hoe komen we over naar de wereld? Hoe komt ons verhaal over naar de wereld? Kunnen we tot de conclusie komen dat we worden gesmaad om de Naam van Jezus, of moeten we constateren dat het om ons eigen gedrag en ons eigen verhaal en eigen praat gaat.
En als ik op de juiste manier wil overkomen naar de wereld, begin ik niet met het bespotten van Hem die ik liefheb.
Dat is niet de grootste oorzaak. Het gaat om het levende Kind! Het vrouwenzaad en het slangenzaad! Dát is de eerste oorzaak. En dat is vreselijk als je dat op je in laat werken in relatie tot dit onderwerp. Nederland glijdt al maar verder af en Gods Geest begint steeds meer te wijken! Laten we ons haasten en spoeden om ons levens wil.JolandaOudshoorn schreef:Ik zeg ook niet dat ik achter de manier van aanpak sta van de EO, ik heb daar ook mijn grote, heel grote vraagtekens zijn. Alleen, nu dit een feit is, is het goed dat we er zelf een lering uittrekken. Waarom spot met met het christendom, met Jezus en God? Komt dat ook niet omdat wij niet zulke beste ambassadeurs zijn?jvdg schreef:Gesmaad te worden om de Naam van Jezus is heel wat anders dan het smaden van de Heere Jezus zelf.JolandaOudshoorn schreef:Toch zou dit wel als een spiegel naar ons kunnen functioneren. Hoe komen we over naar de wereld? Hoe komt ons verhaal over naar de wereld? Kunnen we tot de conclusie komen dat we worden gesmaad om de Naam van Jezus, of moeten we constateren dat het om ons eigen gedrag en ons eigen verhaal en eigen praat gaat.
- JolandaOudshoorn
Voor zo'n antwoord was ik al bang. Het is een uiterst correct antwoord wat ons vervolgens ontslaat van alle verantwoordelijkheden. Tja, het ligt in de natuur, de aloude strijd. Wat zou ons gedrag daar nu nog aan toe of af kunenn doen. Ze zijn toch al vijanden, of ik me nu correct gedraag of niet....Erasmiaan schreef:Dat is niet de grootste oorzaak. Het gaat om het levende Kind! Het vrouwenzaad en het slangenzaad! Dát is de eerste oorzaak. En dat is vreselijk als je dat op je in laat werken in relatie tot dit onderwerp. Nederland glijdt al maar verder af en Gods Geest begint steeds meer te wijken! Laten we ons haasten en spoeden om ons levens wil.JolandaOudshoorn schreef: Ik zeg ook niet dat ik achter de manier van aanpak sta van de EO, ik heb daar ook mijn grote, heel grote vraagtekens zijn. Alleen, nu dit een feit is, is het goed dat we er zelf een lering uittrekken. Waarom spot met met het christendom, met Jezus en God? Komt dat ook niet omdat wij niet zulke beste ambassadeurs zijn?
Let vooral op het woordje ook in mijn post. Dan let ik op je woordje grootste

Eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat ik die cabaretiers zo kan beïnvloeden dat ze het niet meer doen. Als jij dat wel kan, prima. Waarom ben je overigens bang voor dit antwoord? Van welke verantwoordelijkheid ben je ontslagen? Heb je niet mijn laatste regel gelezen?
- JolandaOudshoorn
zie postErasmiaan schreef:Eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat ik die cabaretiers zo kan beïnvloeden dat ze het niet meer doen. Als jij dat wel kan, prima. Waarom ben je overigens bang voor dit antwoord? Van welke verantwoordelijkheid ben je ontslagen? Heb je niet mijn laatste regel gelezen?

Het gaat hier niet om films, het gaat om mensen, cultuur. Waarin geloven belachelijk is en Jezus een fabeltje. En cabaretiers zijn de dominees van die mensen. Als je met die mensen een dialoog aan wil gaan moet je ze wel aan het woord laten. Maar dat doet de kerk niet. Die zwaait met de vinger, veroordeelt het... en praat over die mensen. Maar niet met die mensen. Hoe kunnen ze dan met het evangelie bereikt worden, als er niet naar ze geluisterd wordt? Als er monoloog is in plaats van dialoog? Maar de mensen die de dialoog aangaan worden veroordeeld (ze praten met en luisteren naar zondaars) en ondertussen lopen de kerken verder leeg.Ander schreef:Hallo, de EO geeft ze wel de ruimte. Als ik bepaalde films godslasterlijk vindt maar ik nodig mensen in mijn huiskamer uit om ze te komen bekijken dan mag ik daar toch op aangesproken worden. Dan ben ik mede schuldig.Marnix schreef:Waarom is dat godslastering? Als iemand zegt: Ik geloof niet in Jezus, is dat dat Godslastering? Allicht wel. Mag je dan niet meer met die mensen in gesprek gaan of die dialoog uitzenden? Je doet alsof de EO cabaret gaat maken. En dat klopt van geen kant.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jammer, dat jullie kerk dat doet, maar ik denk dat weinig andere forummers hierin hun eigen kerk herkennen.Marnix schreef:Als je met die mensen een dialoog aan wil gaan moet je ze wel aan het woord laten. Maar dat doet de kerk niet. Die zwaait met de vinger, veroordeelt het... en praat over die mensen.
In de reformatorische kerken doen we aan evangelisatie.
Tja, dat zeiden de Farizeeen ook van Jezus. Hij zal wel bezeten zijn.Gijs83 schreef:Er moet wel een of andere duivelse geest zijn binnen de EOdenkertje21 schreef:Wat een oordelen weer, voor we één seconde hebben gezien. Natuurlijk prikkelt zo'n bericht en natuurlijk zijn we allemaal even bang dat Gods heiligheid wordt aangetast. Ik ook. Maar ik kán en mág geen oordeel vellen voordat ik weet wat het is.
Het afgelopen seizoen haalde de EO de ongelovige Martin Simek in huis. Ik had gelijk mijn oordeel klaar. "Dat kon toch niet".
Gelukkig heb ik een serie geweldige programma's gezien die juit ook bij buitenkerkelijke mensen goed aankwamen en mensen aan het denken zetten. Dus ook nu maar even afwachten?
De EO maakt (gelukkig) al lang niet meer alleen programma's voor de eigen achterban, maar probeert een niet-gelovige doelgroep te bereiken in hun eigen taal. En die doelgroep is hééél groot! Hoeveel mensen in jouw straat gingen er zondag naar de kerk?
Je hebt er niets van begrepen. Er wordt geen Godslastering geëvangeliseerd. Er wordt een discussie aangegaan met mensen die ongelovig zijn en geregeld God lasteren. Beter dan ze veroordelen en links laten liggen.Jvdg schreef:Al jouw argumenten ten spijt, stel ik vast dat de EO middels, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, Godslastering wil evangeliseren.
Waarom de EO het doet terwijl het leden kost? Omdat de primaire doelstelling van de EO is om mensen te vertellen wie Jezus is. Om die vooroordelen over Hem te bestrijden, met mensen die bevooroordeeld zijn (en de kijkers die zich daardoor laten beinvloeden) de dialoog aan te gaan. De doelstelling is niet om zoveel mogelijk geloven als lid te hebben / houden maar om al die goddelozen die Hem ontkennen, lasteren etc. aan het denken te zetten, te vertellen dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is. Want dat is het fundament van de EO.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."