gemeenten en kandidaten

Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Genade door recht »

Exact, Afgewezen; ik heb dezelfde vragen als jij.

Het geven van een waarheid doet de Heere vaak door middel van Bijbelteksten. Juist dan werkt Hij door Zijn eigen woord.

En juist omdat het de duivel soms toegelaten wordt óók een voorkomende waarheid (al dan geen Bijbeltekst) te geven, moeten we er voorzichtig mee zijn. Maar dat wil niet zeggen dat de Heere géén waarheden kan geven. In de kerkgeschiedenis is dit toch vele malen gebeurd, zou ik zeggen.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Jongere »

Sterker nog, naast de kerkgeschiedenis en ds. van Reenen - in de Bijbel komt het gewoon vaak voor dat God op deze wijze Zijn knechten ergens naar toe leidt.

Ps. Heb je berichten even verwijderd, Gdr
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door jvdg »

Denk ook aan Paulus: Kom over en help ons.....
Was een duidelijke roeping.

Handelingen 16:9
En van Paulus werd in den nacht een gezicht gezien: er was een Macedónisch man staande, die hem bad en zeide: Kom over in Macedónië en help ons.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Genade door recht schreef:Natuurlijk moeten we er voorzichtig mee zijn, maar ik snap niet waarom Bert denkt dat God niet op kennelijke wijze aan een kandidaat Zijn kan/wil openbaren waar de kandidaat heen moet/mag. Er zijn zóveel van die anekdotes. Nogmaals, daar moeten we wel voorzichtig mee zijn, maar er zijn er heus wel bij die op waarheid berusten (lijkt mij). Bert, kun je toelichten waarom je daar geen ruimte voor schijnt te geven?
Om de eenvoudige reden dat de Heere door Zijn Woord werkt en niet door invallende waarheden, want die kan de duivel ook geven.
De logica hiervan ontgaat me.
1. Hoe werkt de Heere door Zijn Woord? Wellicht ook door... invallende waarheden?
2. Omdat de duivel iets kan nadoen, gebruikt de Heere dat niet??
Ik zeg niet dat de Heere het niet kan gebruiken.
Wel ben ik zelf erg huiverig voor Bijbelteksten die zomaar in m'n gedachten komen. Ik ben van kindsaf met de Bijbel opgegroeid en ken vele stukken uit m'n hoofd. Mijn hart is zo arglistig, dat de duivel echt wel in gedachten wil laten komen, wat ik misschien wil horen.
Daarom houd ik me liever aan de gewone regel: De Heere wil spreken met kracht door Zijn Woord, "gewoon" als je aan tafel het stuk leest wat aan de beurt was, als je in de kerk zit, als je 's avonds uit een gedeelte leest, wat bij het dagboekstukje staat, de Bijbeloverdenking die aan de beurt was in je stille tijd, etc. Dat zijn namelijk stuk voor stuk dingen die je zelf niet organiseerd van tevoren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Daarom houd ik me liever aan de gewone regel: De Heere wil spreken met kracht door Zijn Woord, "gewoon" als je aan tafel het stuk leest wat aan de beurt was, als je in de kerk zit, als je 's avonds uit een gedeelte leest, wat bij het dagboekstukje staat, de Bijbeloverdenking die aan de beurt was in je stille tijd, etc. Dat zijn namelijk stuk voor stuk dingen die je zelf niet organiseerd van tevoren.
1. Waarom zou dit de 'gewone regel' zijn? Waar lees ik die 'regel' in het Woord?
2. Bij het interpreteren van wat je in de Bijbel leest of in een dagboekstukje bestaat het gevaar dat je het naar jezelf toe interpreteert.
3. Een Woord door de Heilige Geest in je hart gebracht, is niet iets wat je zelf organiseert.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Erasmiaan »

Ds. Mouw legde eens in een preek het verschil uit tussen 'voorkomende waarheden' en 'inkomende waarheden' (de term 'inkomende' weet ik overigens niet helemaal zeker, het zou ook 'bijblijvende' kunnen zijn).

De voorkomende waarheden zijn niet van God inkomende waarheden wel. Het verschil zit hem hier in: Bij inkomende waarheden gaat er iets aan vooraf en volgt er iets op. Volgens mij bedoelde hij dit in de trits van ellende, verlossing en dankbaarheid. Maar ik zal dit nog eens opzoeken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Daarom houd ik me liever aan de gewone regel: De Heere wil spreken met kracht door Zijn Woord, "gewoon" als je aan tafel het stuk leest wat aan de beurt was, als je in de kerk zit, als je 's avonds uit een gedeelte leest, wat bij het dagboekstukje staat, de Bijbeloverdenking die aan de beurt was in je stille tijd, etc. Dat zijn namelijk stuk voor stuk dingen die je zelf niet organiseerd van tevoren.
1. Waarom zou dit de 'gewone regel' zijn? Waar lees ik die 'regel' in het Woord?
2. Bij het interpreteren van wat je in de Bijbel leest of in een dagboekstukje bestaat het gevaar dat je het naar jezelf toe interpreteert.
3. Een Woord door de Heilige Geest in je hart gebracht, is niet iets wat je zelf organiseert.
1... en die zijn het die van Mij getuigen.
2. Eens! Daarom is elke keer het gebd om de Heilige Geest weer nodig.
3. Inderdaad. Mijn hart is echter zeer arglistig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Ds. Mouw legde eens in een preek het verschil uit tussen 'voorkomende waarheden' en 'inkomende waarheden' (de term 'inkomende' weet ik overigens niet helemaal zeker, het zou ook 'bijblijvende' kunnen zijn).

De voorkomende waarheden zijn niet van God inkomende waarheden wel. Het verschil zit hem hier in: Bij inkomende waarheden gaat er iets aan vooraf en volgt er iets op. Volgens mij bedoelde hij dit in de trits van ellende, verlossing en dankbaarheid. Maar ik zal dit nog eens opzoeken.
Kun je die preek nog opzoeken? Want dat verschil bedoelde ik dus ook. Waarbij ik dus huiverig ben voor 'voorkomende waarheden'.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Daarom houd ik me liever aan de gewone regel: De Heere wil spreken met kracht door Zijn Woord, "gewoon" als je aan tafel het stuk leest wat aan de beurt was, als je in de kerk zit, als je 's avonds uit een gedeelte leest, wat bij het dagboekstukje staat, de Bijbeloverdenking die aan de beurt was in je stille tijd, etc. Dat zijn namelijk stuk voor stuk dingen die je zelf niet organiseerd van tevoren.
1. Waarom zou dit de 'gewone regel' zijn? Waar lees ik die 'regel' in het Woord?
2. Bij het interpreteren van wat je in de Bijbel leest of in een dagboekstukje bestaat het gevaar dat je het naar jezelf toe interpreteert.
3. Een Woord door de Heilige Geest in je hart gebracht, is niet iets wat je zelf organiseert.
1... en die zijn het die van Mij getuigen.
Pardon, hierover verschillen we niet van mening en dat weet jij ook heel best.
Maar waar lees ik in het Woord dat de 'gewone regel' is dat God spreekt in het stukje dat 'aan de beurt' is?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Maar waar lees ik in het Woord dat de 'gewone regel' is dat God spreekt in het stukje dat 'aan de beurt' is?
Ik lees in de Bijbel dat Heere werkt door de gewone gang der dingen en niet door het bijzondere. Om één voorbeeld te noemen... (Lukas 4: 15-21)
15 En Hij leerde in hun synagogen, en werd van allen geprezen.
16 En Hij kwam te Nazareth, daar Hij opgevoed was, en ging, naar Zijn gewoonte, op den dag des sabbats in de synagoge; en stond op om te lezen.
17 En Hem werd gegeven het boek van den profeet Jesaja; en als Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats, daar geschreven was:
18 De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd; Hij heeft Mij gezonden, om den armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen, die gebroken zijn van hart;
19 Om den gevangenen te prediken loslating, en den blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te prediken het aangename jaar des Heeren.
20 En als Hij het boek toegedaan en den dienaar wedergegeven had, zat Hij neder; en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem geslagen.
21 En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren vervuld.
In Psalm 119 getuigt David in elk vers welke waarde het Woord van God heeft. En natuurlijk staat er nergens in de Bijbel dat de Heere alleen spreekt door hets tukje dat aan de beurt is. Verder Lees ik in 2 Tim. 3: 16:
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
Als we niet oppassen lezen we alleen de delen die bekend zijn, of ons aanspreken. Ik zeg niet dat de Heere daardoor niet kan werken; wel zeg ik dat de Heere een God van orde is en dat we het ook van die gewone orde moeten verwachten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef: En natuurlijk staat er nergens in de Bijbel dat de Heere alleen spreekt door hets tukje dat aan de beurt is.
Precies, dan moet je dat ook niet als vaststaande regel poneren, te meer daar de Bijbel heel duidelijk laat zien dat God wel degelijk rechtstreeks tot mensen spreekt.
Luther schreef:Als we niet oppassen lezen we alleen de delen die bekend zijn, of ons aanspreken. Ik zeg niet dat de Heere daardoor niet kan werken; wel zeg ik dat de Heere een God van orde is en dat we het ook van die gewone orde moeten verwachten.
Zeker, maar dat is hier totaal niet aan de 'orde'. Als het God behaagt rechtstreeks tot ons te spreken (door Zijn Woord), dan betekent dat niet dat God geen God van orde zou zijn.

Kortom: poneer niet te snel algemene waarheden, die bij nader toezien nergens op blijken te berusten.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Erasmiaan »

En dan nog wat:

kan een ongelovige een waarheid van God in het hart krijgen? Volgens ds. Roos niet (zo las ik pas) en ik geloof dat daar ook wel goede argumenten voor zijn.

Toch weet ik van iemand (die toen nog niet mocht zeggen deel aan Christus te hebben) die een ziekenhuis inliep en een tekst bij zich kreeg dat degene die ze bezocht spoedig zou overlijden. De dokters gaven juist aan dat het goed ging. Toch overleed die persoon dezelfde avond.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Marnix »

Tja... en Bileam kreeg woorden op zijn lippen terwijl hij niet geloofde.... en dingen die hij moest doen. Natuurlijk kan dat! God kan ook ongelovigen gebruiken om een boodschap door te geven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door Bert Mulder »

Genade door recht schreef:Natuurlijk moeten we er voorzichtig mee zijn, maar ik snap niet waarom Bert denkt dat God niet op kennelijke wijze aan een kandidaat Zijn kan/wil openbaren waar de kandidaat heen moet/mag. Er zijn zóveel van die anekdotes. Nogmaals, daar moeten we wel voorzichtig mee zijn, maar er zijn er heus wel bij die op waarheid berusten (lijkt mij). Bert, kun je toelichten waarom je daar geen ruimte voor schijnt te geven?
Omdat de tijd van direkte revelatie vervuld is met de volle canon van de Schrift. En wie zegt dat die ingevingen van God zijn?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: gemeenten en kandidaten

Bericht door backtobasic »

Bert Mulder schreef:
Genade door recht schreef:Natuurlijk moeten we er voorzichtig mee zijn, maar ik snap niet waarom Bert denkt dat God niet op kennelijke wijze aan een kandidaat Zijn kan/wil openbaren waar de kandidaat heen moet/mag. Er zijn zóveel van die anekdotes. Nogmaals, daar moeten we wel voorzichtig mee zijn, maar er zijn er heus wel bij die op waarheid berusten (lijkt mij). Bert, kun je toelichten waarom je daar geen ruimte voor schijnt te geven?
Omdat de tijd van direkte revelatie vervuld is met de volle canon van de Schrift. En wie zegt dat die ingevingen van God zijn?
Ja, inderdaad.
Bush zei destijds ook dat ie oorlog voerde in opdracht van God, hij had ook stemmen gehoord.
de christenen van Irak werden vervolgens vervolgd en verjaagd, hun kerken in brand gestoken enz. en Bush heeft er zich niet om bekommerd.
Sola Scriptura
Plaats reactie