Dat niet.Afgewezen schreef:Je hebt wel een vreemde visie op de gemeente. Alsof de gemeente een verzameling mensen is die daar 'lukraak' is samengekomen in een kerkgebouw en verder niets.Tiberius schreef:Hij sprak tegen Zijn discipelen (zonder Judas), allemaal wedergeboren mensen.Afgewezen schreef: Inderdaad, om "in Hem te blijven". Jezus spreekt niet van de noodzaak om in Hem ingeënt te worden (wat wij doorgaans doen). Dát bedoel ik.
Dat is anders dan het zomaar lukraak tegen een hele gemeente te zeggen, nog los van het feit inderdaad, dat dat niet tijdens de Doop gebeurt.
Maar om zomaar de woorden die Jezus tegen Zijn discipelen spreekt over te nemen, gaat me wat ver.
Dat ga ik ook niet weerleggen, omdat ik dan de Bijbel (1 Korinthe 10) tegen krijg.Afgewezen schreef:Waar het om gaat, en dat heb je nog steeds niet weerlegd, is dat je kennelijk een rank in de wijnstok kunt zijn (of, zoals bij Paulus, een ingeënte tak in de olijfboom), en dat tóch de mogelijkheid bestaat dat die rank of tak afgehouwen wordt.
Dat kan niet anders betekenen dat dat er een uitwendige relatie tot Christus, tot het heil bestaat, die op enig moment weer op kan houden.
Wat ik wel zeg, is dat die uitwendige relatie er op basis van het verbond is, niet door de doop.