Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Marnix

Re: Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Bericht door Marnix »

Jean le Fontain schreef:
-DIA- schreef: Het heeft geen zin om hier op in te gaan.
Wel eens van Parels gehoord?
En zwijnen?
Nou, die combinatie lijkt me niet zo goed...
Vandaar dat het me beter lijkt er niet verder
op in te gaan.
De vragen die je hebt kan je allemaal weten, als je
onder een goede ontdekkende predking verkeerd.
Beste DIA,

Waarom doe je dit nu? Ik ben er niet op uit om je onderuit te halen; graag hoor ik de onderbouwing van je postings. Door nu zo te reageren versterk je het 'hullie-zullie' gevoel op dit forum en wentelt een ieder zich weer in z'n eigen gelijk. Een gemiste kans...

Jammer en volstrekt onnodig...

Groeten,
JdlF
En sowieso, DIA, wijs mij eens aan bij Jezus of de apostelen dat ze dit ook doen: Hameren op de ellendige staat, de verdoemenis... en dan op het laatst de genade noemen zodat het contrast groter is en daardoor de verlossing meer doorleefd en de dankbaarheid toeneemt?

het klinkt allemaal heel vroom. Maar uiteindelijk moet niet de mens en zijn zonde centraal staan maar Christus en de verlossing die er door Hem is. En stellen dat er in de linkerflank van gereformeerd Nederland geen ellendekennis is is onzin. Die is er zeker wel. Maar volgens jou is de menselijke zelfvernedering nog niet goed genoeg. :quoi
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Luther schreef:Ha Oude Paden, DIA en anderen,

Zie de vier reacties hieronder!
Zie je wel: het kan dus wel! Dat is ook een spiegel voor mezelf. Maar de opstelling van [eilander] is wat mij betreft voorbeeldig.
Ik kan me volledig vinden in Eilanders reactie!
* zelfreflectie
* respect tonen
* inhoudelijk reageren
* onderzoeken
* standpunten afwegen

en vooral: ootmoedigheid en voorzichtigheid als het gaat over soms zeer wezenlijke zaken...
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik begrijp jullie soms werkelijk niet. Al die hokjes, plekjes, zwaar, licht, gereformeerd, naametiketjes, muurtjes. En als je er eenmaal ingeduwd bent, dan hebben mensen hun oordeel al klaar staan.
Hervormd? dan schort er bij jou dit en dat aan
OGG-er? dan zit dat en dat fout
CGK-er? maar dat en dit kan zomaar niet.

Ik voel mij verbonden met de Gereformeerde Bondsgemeente waartoe ik behoor. Ik voel mij ook vaak verbonden bij de "bappies" in ons dorp. Ik voel mij verbonden met de CGK van mijn schoonouders en vrienden, voel me verbonden met de HHG, met de GG, waar ik in opgegroeit bent en daar ook goede herrinneringen aan heb. Kortom, ik voel me verbonden overal waar de ware Kerk een gestalte heeft in de vorm van de ware gelovigen die daar zitten. En ja, ik voel mij ook verbonden met de (o)GG(iN), want ook uit dat kerkverband heb ik mensen ontmoet die de tere omgang met God hadden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Democritus

Bericht door Democritus »

Marnix schreef:
Jean le Fontain schreef:
-DIA- schreef: Het heeft geen zin om hier op in te gaan.
Wel eens van Parels gehoord?
En zwijnen?
Nou, die combinatie lijkt me niet zo goed...
Vandaar dat het me beter lijkt er niet verder
op in te gaan.
De vragen die je hebt kan je allemaal weten, als je
onder een goede ontdekkende predking verkeerd.
Beste DIA,

Waarom doe je dit nu? Ik ben er niet op uit om je onderuit te halen; graag hoor ik de onderbouwing van je postings. Door nu zo te reageren versterk je het 'hullie-zullie' gevoel op dit forum en wentelt een ieder zich weer in z'n eigen gelijk. Een gemiste kans...

Jammer en volstrekt onnodig...

Groeten,
JdlF
En sowieso, DIA, wijs mij eens aan bij Jezus of de apostelen dat ze dit ook doen: Hameren op de ellendige staat, de verdoemenis... en dan op het laatst de genade noemen zodat het contrast groter is en daardoor de verlossing meer doorleefd en de dankbaarheid toeneemt?

het klinkt allemaal heel vroom. Maar uiteindelijk moet niet de mens en zijn zonde centraal staan maar Christus en de verlossing die er door Hem is. En stellen dat er in de linkerflank van gereformeerd Nederland geen ellendekennis is is onzin. Die is er zeker wel. Maar volgens jou is de menselijke zelfvernedering nog niet goed genoeg. :quoi
De kern is afzien van iets in onszelf en alleen vertrouwen op Zijn volbrachte werk.

Citaat uit een recente preek:
Wil je meer zondekennis, wil je meer berouw, wil je meer ernst vergeet het maar het komt er in nog geen 100 jaar van. Het is een van beide of je knielt voor Christus of je banjert over Hem heen.

Maar bij het laatste is het volledig eigen schuld.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef: Ik voel mij verbonden met de Gereformeerde Bondsgemeente waartoe ik behoor. Ik voel mij ook vaak verbonden bij de "bappies" in ons dorp. Ik voel mij verbonden met de CGK van mijn schoonouders en vrienden, voel me verbonden met de HHG, met de GG, waar ik in opgegroeit bent en daar ook goede herrinneringen aan heb. Kortom, ik voel me verbonden overal waar de ware Kerk een gestalte heeft in de vorm van de ware gelovigen die daar zitten. En ja, ik voel mij ook verbonden met de (o)GG(iN), want ook uit dat kerkverband heb ik mensen ontmoet die de tere omgang met God hadden.
Dit vind ik een mooie posting, Jolanda!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:Als OGGiN-er mag ik mezelf wel rekenen tot de bevindelijke kerkverbanden.... Maar ik ben het niet met je eens, DIA. Graag een aantal opmerkingen:
- als je je op Refoforum begeeft, kun je weten dat je tegengas krijgt
- op een forum worden (nog meer dan in het echte leven) dingen wel eens ongezouten gezegd
- ik vind het juist goed als je op bepaalde "ingesleten" terminologie wordt bevraagd
- iedere opmerking van predikanten of Gods volk over het geestelijk leven hoeft niet letterlijk in Gods Woord te staan, maar moet wel daarmee overeenkomen
- verbalisme moet ons vreemd zijn
- laten we, als rechts-bevindelijk-gereformeerden op dit forum met ons TAALGEBRUIK geen aanleiding geven om daarop te schimpen
- anderzijds mogen we pal staan voor de INHOUD van de bevindelijke theologie
Een waardige post.
Probleem is dat de INHOUD van de bevindelijke theologie vaak gepaard gaat met heel veel dingen die daar in feite niets mee te maken hebben.
Probleem is ook dat de inhoud van de PREKEN uit de bevindelijke hoek vaak te wensen overlaat. Oppervlakkigheid is dikwijls troef, ook al worden wellicht de zwaarste termen gebruikt. Dat is niet alleen in mijn plaatselijke situatie zo (voor ik hier weer commentaar op krijg ;)), maar het is de teneur van veel hedendaagse preken en meditaties in onze kring. Met veel woorden wordt soms heel weinig gezegd en wát er gezegd wordt is vaak ontzettend cliché.
Ten slotte: ik geloof dat BEVINDELIJK zijn niet vanzelf inhoudt dat in elke preek uiteengezet moet worden hoe een mens bekeerd wordt. Integendeel, daarmee wordt aan de Bijbelse boodschap tekortgedaan.
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Luther schreef: Ik hoop altijd respectvol te zijn en ik denk dat het al de helft scheelt als we met z'n allen personen van zaken scheiden, altijd een grondtoon van liefde tot de ander hebben en enige bereidheid laten doorschemeren om eventueel van standpunt te wisselen.
Dit wil ik graag onderstrepen. Het is heel belangrijk om personen van de zaken te onderscheiden. Denk dat anders een goede discussie niet mogelijk is...
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Avi

Bericht door Avi »

JolandaOudshoorn schreef:Ik begrijp jullie soms werkelijk niet. Al die hokjes, plekjes, zwaar, licht, gereformeerd, naametiketjes, muurtjes. En als je er eenmaal ingeduwd bent, dan hebben mensen hun oordeel al klaar staan.

Ik voel mij verbonden met de Gereformeerde Bondsgemeente waartoe ik behoor. Ik voel mij ook vaak verbonden bij de "bappies" in ons dorp. Ik voel mij verbonden met de CGK van mijn schoonouders en vrienden, voel me verbonden met de HHG, met de GG, waar ik in opgegroeit bent en daar ook goede herrinneringen aan heb. Kortom, ik voel me verbonden overal waar de ware Kerk een gestalte heeft in de vorm van de ware gelovigen die daar zitten. En ja, ik voel mij ook verbonden met de (o)GG(iN), want ook uit dat kerkverband heb ik mensen ontmoet die de tere omgang met God hadden.
Ja, zo ervaar ik dat precies zo. :) Mooie posting, echt waar.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Amen, mooi gezegd, vergeet de oproep voor eenheid niet in joh 17.
Aan de ander kant moet er ook kerktucht zijn, en een al toetsende met een waakzame, terughoudende houding nieuwe en andere dogma`s bekijken.

maar elkaar niet verketteren op bijzaken...dat gebeurd te vaak, en lijken we vaak op de schriftgeleerden uit de tijd van Jezus.
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

En dan blijft over:

In hoofdzaken eenheid...
In bijzaken vrijheid...
En in alles: De Liefde!
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

denkertje21 schreef:En dan blijft over:

In hoofdzaken eenheid...
In bijzaken vrijheid...
En in alles: De Liefde!
Waarbij ik zou willen toevoegen:
- Hoofdzaken zijn helder in Gods Woord
- Bijzaken kunnen ook dingen zijn, waarbij je je voor ogen houdt: Waarom lijdt gij niet liever ongelijk?
- De liefde zeker, maar dan zonder mantel... om te bedekken wat zonde is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Lourens

Bericht door Lourens »

JolandaOudshoorn schreef:Ik begrijp jullie soms werkelijk niet. Al die hokjes, plekjes, zwaar, licht, gereformeerd, naametiketjes, muurtjes. En als je er eenmaal ingeduwd bent, dan hebben mensen hun oordeel al klaar staan.

Ik had hier nog niet bijgelezen maar jouw posting heb ik inmiddels al 5x gelezen en kan ik me helemaal achter vinden. Prachtig omschreven.
En ik kan er zelfs ook nog mensen uit evangelische kring bijvoegen die ook die tere omgang kennen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
JolandaOudshoorn

fluitje schreef:

Ik had hier nog niet bijgelezen maar jouw posting heb ik inmiddels al 5x gelezen en kan ik me helemaal achter vinden. Prachtig omschreven.
En ik kan er zelfs ook nog mensen uit evangelische kring bijvoegen die ook die tere omgang kennen.
ik ook ;) en nog uit veel meer kringen. Maar dan werd de posting zo lang ;)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

JolandaOudshoorn schreef:
fluitje schreef:

ik ook ;) en nog uit veel meer kringen. Maar dan werd de posting zo lang ;)

Is dat de maatstaf? Of mensen de tere omgang met God hebben?
[bijbel]22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt![/bijbel]
Als je dat ziet, denk je dan niet dat die mensen de tere omgang met God hebben? Ik heb me laten vertellen dat een bekrachtiging in de tijd van de bijbel gedaan werd door iets dubbel te zeggen (Voorwaar voorwaar zeg Ik u...). Hier zeggen de mensen Heere, Heere! Dubbel en met uitroepteken. Denken ze niet de tere omgang met God te hebben?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
JolandaOudshoorn

Fjodor schreef:
Is dat de maatstaf? Of mensen de tere omgang met God hebben?
[bijbel]22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt![/bijbel]
Als je dat ziet, denk je dan niet dat die mensen de tere omgang met God hebben? Ik heb me laten vertellen dat een bekrachtiging in de tijd van de bijbel gedaan werd door iets dubbel te zeggen (Voorwaar voorwaar zeg Ik u...). Hier zeggen de mensen Heere, Heere! Dubbel en met uitroepteken. Denken ze niet de tere omgang met God te hebben?
Ja, dat is mijn maatstaf. En de mensen die jij beoogt, hebben niet de tere omgang met God. Als je dat denkt, dan weet je niet wat dit werkelijk inhoud! Neem overigens ook de overige verzen van dit gedeelte mee, dan zul je zien dat wat deze mensen aandragen voor God ook geen tere omgang met Hem is.
Plaats reactie