Onwerkelijk

Mister
Administrator

Re: Onwerkelijk

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Ik herken het zelf ook wel; voornamelijk van contacten en postings hier op het forum, in real life ben ik het nog niet echt tegengekomen.
:huhu
freek

Bericht door freek »

Beste Smytegelt,

heel aardig om hier allemaal stukjes van een theoloog uit 1700 neer te smijten, maar heb je misschien zelf ook nog een mening over allerlei thema's die we op dit forum bespreken??
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Beste Smytegelt,

heel aardig om hier allemaal stukjes van een theoloog uit 1700 neer te smijten, maar heb je misschien zelf ook nog een mening over allerlei thema's die we op dit forum bespreken??
Anders mag je daarvoor wel een nieuw topic openen. ::please
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:

Anders mag je daarvoor wel een nieuw topic openen.
Maak een rubriek 'klassiekers' ofzo. Ik voel ook wel eens de neiging om mooie stukjes te plaatsen, maar zo plompverloren in een lopende discussie is niet echt handig.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Lees de stukjes maar goed en zie dan dat het antwoorden zijn op de vragen en problemen waar de betreffende topics over gaan.
refo

Bericht door refo »

Smytegelt schreef:

Lees de stukjes maar goed en zie dan dat het antwoorden zijn op de vragen en problemen waar de betreffende topics over gaan.
Miischien bij de raadseltjes plaatsen? Theologische, dat wel, maar toch raadseltjes.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Ach, men klaagt dat Gods Geest zo onmerkbaar werkt en men vergeet zichzelf te beklagen als de oorzaak daarvan. Wat is dan uw aller droefheid over het probleem dat u hier zo strijdlustig bediscussieert? De prediker uit Middelburg had er reeds mee te maken en heeft er overeenkomstig zijn Goddelijke roeping ernst mee gemaakt. Wat baat het u en mij om te klagen over de dorheid zonder eerst de eigen schuld daarin te erkennen en God te danken voor de genade die nog gepredikt wordt ondanks wie wij zijn? Hoe kunt u vruchten des Geesten verwachten als er geen zondaars meer zijn die zichzelf in zak en as verfoeien en hun naasten opdragen voor de genadetroon. Het is enkel twist en gekrakeel wat de mensen in de kerken bezighoudt en men praat erover, discusieert en het ligt altijd aan de ander. Aan de predikanten, aan de kerkenraden, aan de vromen, aan de regels, en zo kunt u het zelf misschien wel beter aanvullen. Maar wat wilt u nu bereiken en wie denkt u daar mee te dienen?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Smytegelt schreef:Ach, men klaagt dat Gods Geest zo onmerkbaar werkt en men vergeet zichzelf te beklagen als de oorzaak daarvan. Wat is dan uw aller droefheid over het probleem dat u hier zo strijdlustig bediscussieert? De prediker uit Middelburg had er reeds mee te maken en heeft er overeenkomstig zijn Goddelijke roeping ernst mee gemaakt. Wat baat het u en mij om te klagen over de dorheid zonder eerst de eigen schuld daarin te erkennen en God te danken voor de genade die nog gepredikt wordt ondanks wie wij zijn? Hoe kunt u vruchten des Geesten verwachten als er geen zondaars meer zijn die zichzelf in zak en as verfoeien en hun naasten opdragen voor de genadetroon. Het is enkel twist en gekrakeel wat de mensen in de kerken bezighoudt en men praat erover, discusieert en het ligt altijd aan de ander. Aan de predikanten, aan de kerkenraden, aan de vromen, aan de regels, en zo kunt u het zelf misschien wel beter aanvullen. Maar wat wilt u nu bereiken en wie denkt u daar mee te dienen?
Dat laatste vraag ik me ook af bij jouw postings...
albion

Bericht door albion »

freek schreef:
Tiberius schreef:

Maak een rubriek 'klassiekers' ofzo. Ik voel ook wel eens de neiging om mooie stukjes te plaatsen, maar zo plompverloren in een lopende discussie is niet echt handig.
Vind ik een heel goed idee. Maar dan plaats ik ze wel, en smijt ze er niet op. (het is de woordspeling natuurlijk, dat je dat zo neerzet).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
freek

Bericht door freek »

albion schreef:
freek schreef:
Tiberius schreef:

Vind ik een heel goed idee. Maar dan plaats ik ze wel, en smijt ze er niet op. (het is de woordspeling natuurlijk, dat je dat zo neerzet).
Dat heb je goed gezien ;)
refo

Bericht door refo »

Smytegelt schreef:Ach, men klaagt dat Gods Geest zo onmerkbaar werkt en men vergeet zichzelf te beklagen als de oorzaak daarvan. Wat is dan uw aller droefheid over het probleem dat u hier zo strijdlustig bediscussieert? De prediker uit Middelburg had er reeds mee te maken en heeft er overeenkomstig zijn Goddelijke roeping ernst mee gemaakt. Wat baat het u en mij om te klagen over de dorheid zonder eerst de eigen schuld daarin te erkennen en God te danken voor de genade die nog gepredikt wordt ondanks wie wij zijn? Hoe kunt u vruchten des Geesten verwachten als er geen zondaars meer zijn die zichzelf in zak en as verfoeien en hun naasten opdragen voor de genadetroon. Het is enkel twist en gekrakeel wat de mensen in de kerken bezighoudt en men praat erover, discusieert en het ligt altijd aan de ander. Aan de predikanten, aan de kerkenraden, aan de vromen, aan de regels, en zo kunt u het zelf misschien wel beter aanvullen. Maar wat wilt u nu bereiken en wie denkt u daar mee te dienen?
Waarom? Omdat je een vicieuse cirkel preekt:

De Geest werkt.
De Geest maakt levend.
Een levendgemaakte verfoeit zichzelf in zak en as.
Dan gaat de Geest werken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

refo schreef:Waarom? Omdat je een vicieuse cirkel preekt:

De Geest werkt.
De Geest maakt levend.
Ach zo redeneert de mens. Maar God bepaalt ons bij Zijn geopenbaarde Woord en dat leert ons dat wij ons moeten bekeren en dat wij moeten bidden om de Geest met een oprecht hart. Begin daar maar eerst.
refo

Bericht door refo »

Smytegelt schreef:
refo schreef:Waarom? Omdat je een vicieuse cirkel preekt:

De Geest werkt.
De Geest maakt levend.
Ach zo redeneert de mens. Maar God bepaalt ons bij Zijn geopenbaarde Woord en dat leert ons dat wij ons moeten bekeren en dat wij moeten bidden om de Geest met een oprecht hart. Begin daar maar eerst.
Zelf beginnen?! Foei, Bernard!
--------------
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

refo schreef:Zelf beginnen?! Foei, Bernard!
Ach spotter, u meent dat daarmee de zaligheid te verdienen is? Hoe dwaas! Wie zich waarlijk wenst te bekeren zal bemerken hoe onmogelijk dat is.
Want hiertoe openbaart de Heere de woorden:
Die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen, Rom. 8:30, en 1 Kor. 1:9: God is getrouw, door Welken u geroepen zijt tot de gemeenschap van Zijn Zoon Jezus Christus. En in 1 Petrus 2:9: Die u geroepen heeft uit de duisternis. En in al zulke plaatsen meer van de Heilige Schrift.
Wat is roepen? Met luider stem iets te zeggen, hardop te spreken, Spr. 8:1: Roept de opperste Wijsheid niet, en verheft niet de Verstandigheid Haar stem? Vers 4: Tot u, o mannen, roep Ik. Die roeping is een uitwendig middel, waardoor de God der genade de mensen roept, lokt en nodigt tot de genade, tot het genadeverbond en tot al deszelfs goederen en voorrechten en tot de Heere Jezus, de Middelaar des verbonds.
Waarom wordt dat een roeping genoemd?
- Om te tonen: ach, hoe doof is de zondaar! Wat is u, gij hardslapende? Jona 1:6. Ontwaak, u die slaapt! Eféze 5:14.
- Ook wordt het roepen genaamd, om te tonen dat de zondaar zo traag is om te horen. Daarom, gelijk de Heilige Geest zegt: Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet, Hebr. 3:7, 8, en Spreuken 1:24: Ik heb geroepen, doch gijlieden hebt geweigerd te horen.
- Om te tonen hoe ver dat de zondaar van God is. Ach, hij is zo ver van God, dat hij haast niet te beroepen is; hij heeft God noch hetgeen dat Goddelijk is graag dicht bij hem. Wijk van ons, zeiden zij tot God, Job 21:14.
Laatst gewijzigd door Smytegelt op 20 mei 2009, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Avi

Bericht door Avi »

Laat jij Smytegelt even buikspreken zeg.
:oO
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Plaats reactie