Tiberius schreef:Ik herken het zelf ook wel; voornamelijk van contacten en postings hier op het forum, in real life ben ik het nog niet echt tegengekomen.

Tiberius schreef:Ik herken het zelf ook wel; voornamelijk van contacten en postings hier op het forum, in real life ben ik het nog niet echt tegengekomen.
Anders mag je daarvoor wel een nieuw topic openen.freek schreef:Beste Smytegelt,
heel aardig om hier allemaal stukjes van een theoloog uit 1700 neer te smijten, maar heb je misschien zelf ook nog een mening over allerlei thema's die we op dit forum bespreken??
Maak een rubriek 'klassiekers' ofzo. Ik voel ook wel eens de neiging om mooie stukjes te plaatsen, maar zo plompverloren in een lopende discussie is niet echt handig.Tiberius schreef:Anders mag je daarvoor wel een nieuw topic openen.freek schreef:Beste Smytegelt,
heel aardig om hier allemaal stukjes van een theoloog uit 1700 neer te smijten, maar heb je misschien zelf ook nog een mening over allerlei thema's die we op dit forum bespreken??
Lees de stukjes maar goed en zie dan dat het antwoorden zijn op de vragen en problemen waar de betreffende topics over gaan.freek schreef:Beste Smytegelt,
Miischien bij de raadseltjes plaatsen? Theologische, dat wel, maar toch raadseltjes.Smytegelt schreef:Lees de stukjes maar goed en zie dan dat het antwoorden zijn op de vragen en problemen waar de betreffende topics over gaan.freek schreef:Beste Smytegelt,
Dat laatste vraag ik me ook af bij jouw postings...Smytegelt schreef:Ach, men klaagt dat Gods Geest zo onmerkbaar werkt en men vergeet zichzelf te beklagen als de oorzaak daarvan. Wat is dan uw aller droefheid over het probleem dat u hier zo strijdlustig bediscussieert? De prediker uit Middelburg had er reeds mee te maken en heeft er overeenkomstig zijn Goddelijke roeping ernst mee gemaakt. Wat baat het u en mij om te klagen over de dorheid zonder eerst de eigen schuld daarin te erkennen en God te danken voor de genade die nog gepredikt wordt ondanks wie wij zijn? Hoe kunt u vruchten des Geesten verwachten als er geen zondaars meer zijn die zichzelf in zak en as verfoeien en hun naasten opdragen voor de genadetroon. Het is enkel twist en gekrakeel wat de mensen in de kerken bezighoudt en men praat erover, discusieert en het ligt altijd aan de ander. Aan de predikanten, aan de kerkenraden, aan de vromen, aan de regels, en zo kunt u het zelf misschien wel beter aanvullen. Maar wat wilt u nu bereiken en wie denkt u daar mee te dienen?
Vind ik een heel goed idee. Maar dan plaats ik ze wel, en smijt ze er niet op. (het is de woordspeling natuurlijk, dat je dat zo neerzet).freek schreef:Maak een rubriek 'klassiekers' ofzo. Ik voel ook wel eens de neiging om mooie stukjes te plaatsen, maar zo plompverloren in een lopende discussie is niet echt handig.Tiberius schreef:Anders mag je daarvoor wel een nieuw topic openen.freek schreef:Beste Smytegelt,
Dat heb je goed gezienalbion schreef:Vind ik een heel goed idee. Maar dan plaats ik ze wel, en smijt ze er niet op. (het is de woordspeling natuurlijk, dat je dat zo neerzet).freek schreef:Maak een rubriek 'klassiekers' ofzo. Ik voel ook wel eens de neiging om mooie stukjes te plaatsen, maar zo plompverloren in een lopende discussie is niet echt handig.Tiberius schreef:Anders mag je daarvoor wel een nieuw topic openen.freek schreef:Beste Smytegelt,
Waarom? Omdat je een vicieuse cirkel preekt:Smytegelt schreef:Ach, men klaagt dat Gods Geest zo onmerkbaar werkt en men vergeet zichzelf te beklagen als de oorzaak daarvan. Wat is dan uw aller droefheid over het probleem dat u hier zo strijdlustig bediscussieert? De prediker uit Middelburg had er reeds mee te maken en heeft er overeenkomstig zijn Goddelijke roeping ernst mee gemaakt. Wat baat het u en mij om te klagen over de dorheid zonder eerst de eigen schuld daarin te erkennen en God te danken voor de genade die nog gepredikt wordt ondanks wie wij zijn? Hoe kunt u vruchten des Geesten verwachten als er geen zondaars meer zijn die zichzelf in zak en as verfoeien en hun naasten opdragen voor de genadetroon. Het is enkel twist en gekrakeel wat de mensen in de kerken bezighoudt en men praat erover, discusieert en het ligt altijd aan de ander. Aan de predikanten, aan de kerkenraden, aan de vromen, aan de regels, en zo kunt u het zelf misschien wel beter aanvullen. Maar wat wilt u nu bereiken en wie denkt u daar mee te dienen?
Ach zo redeneert de mens. Maar God bepaalt ons bij Zijn geopenbaarde Woord en dat leert ons dat wij ons moeten bekeren en dat wij moeten bidden om de Geest met een oprecht hart. Begin daar maar eerst.refo schreef:Waarom? Omdat je een vicieuse cirkel preekt:
De Geest werkt.
De Geest maakt levend.
Een levendgemaakte verfoeit zichzelf in zak en as.
Dan gaat de Geest werken.
Zelf beginnen?! Foei, Bernard!Smytegelt schreef:Ach zo redeneert de mens. Maar God bepaalt ons bij Zijn geopenbaarde Woord en dat leert ons dat wij ons moeten bekeren en dat wij moeten bidden om de Geest met een oprecht hart. Begin daar maar eerst.refo schreef:Waarom? Omdat je een vicieuse cirkel preekt:
De Geest werkt.
De Geest maakt levend.
Een levendgemaakte verfoeit zichzelf in zak en as.
Dan gaat de Geest werken.
Ach spotter, u meent dat daarmee de zaligheid te verdienen is? Hoe dwaas! Wie zich waarlijk wenst te bekeren zal bemerken hoe onmogelijk dat is.refo schreef:Zelf beginnen?! Foei, Bernard!