Letstalk schreef:
Ik neem me petje af voor de hulpverleners en burgers die te hulp kwamen. Het is een logische reactie om in actie te komen. Wat een ravage. Ik heb net een filmpje van 'nos' bekeken over een echtpaar die de ramp overleeft heeft. Zij vertelden dat de hulp niet snel op gang kwam. De passagiers hebben elkaar geholpen om uit het vliegtuig te komen, terwijl politieagenten stonden toe te kijken. Ik dacht dat de hulpverlening juist wel snel op gang was gekomen?
De mening van de slachtoffers over de snelheid van de hulpverlening is altijd erg gekleurd. Zowel positieve als negatieve ervaringen. In hun beleving duren enkele minuten dan uren. Goed mogelijk dat het opgevat werd als "politieagenten staan toe te kijken" De eerste minuten van de eerste eenheid ter plaatste is van groot belang om te informeren naar de meldkamer en naar de vele aanrijdende eenheden. Als de eerste eenheid ter plaatse zich gelijk in het incident zou storten zou er voor de aanrijdende eenheden totaal geen coordinatie / overzicht zijn. Maar zien dat een agent een minuut lang met een portofoon in zijn hand staat terwijl er naast je diverse zwaargewonden uit het vliegtuig moeten weggedragen worden zal bij inzittende mogelijk overkomen als een veel langere tijd.
Dit is overigens ook moeilijk voor degene die het eerst ter plaatse te komen bij een ernstig incident. Zo ook voor mij afgelopen woensdag. Slachtoffers met ernstige verwondingen, die ze me dan laten zien en om hulp smeekten, moet ik dan even negeren of weg te sturen om mijn informatie te kunnen doorgeven en om overzicht te creeren in de chaos.