Opheffing GG Almelo

jvdg

Re: Opheffing GG Almelo

Bericht door jvdg »

Lassie schreef:Ik krijg altijd kromme tenen als ouders voor Christelijk onderwijs kiezen omdat men daar Godsdienstige dingen doen. Volgens mij zijn de ouders die hen daarin als 1e moeten in les moeten geven.
Het doopformulier spreekt in de vragen aan de ouders:

Ten derde of gij niet belooft en voor u neemt, dit kind, als het tot zijn verstand zal gekomen zijn, waarvan gij vader en moeder (of: getuige) zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen?

Daar krijg ik geen kromme tenen van.
Rochus

Bericht door Rochus »

jvdg schreef: waarvan gij vader en moeder (of: getuige) zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen?
Zolang dat doen en helpen maar in een gezonde verhouding staan.
Lassie schreef:Ik krijg altijd kromme tenen (...etc.)
Lassie doelt op een situatie waarin die verhouding ver te zoeken is, en de godsdienstige opvoeding voor een zeer groot deel bij het onderwijs komt te liggen en de ouders weglopen voor hun verantwoordelijkheid.
jvdg

Bericht door jvdg »

Rochus schreef: Lassie doelt op een situatie waarin die verhouding ver te zoeken is, en de godsdienstige opvoeding voor een zeer groot deel bij het onderwijs komt te liggen en de ouders weglopen voor hun verantwoordelijkheid.
In dat geval heeft ze volkomen gelijk.
Het is èn, èn.....
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
albion schreef:Een zoon van onze vrienden (die niet echt orthodoxe waren (ze leven niet meer)), ging theologie studeren in Utrecht.
Hij was zo groen als gras en hij heeft het zijn ouders hoogst kwalijk genomen dat hij zo 'beschermd' is opgevoed.
Ben ik helemaal met je eens.
Dat was te beschermend, en derhalve niet als goede opvoeding aan te merken.

Ik doelde meer op het cliché: Wel in de wereld, maar niet van de wereld.
Maar dat we op belangrijke zaken elkaar versterken of verenigen wil toch niet zeggen dat we ons niet weerbaar isoleren?
(Ik heb het uiteraard niet over de commerciële verzuiling, of vreemd wereldmijdend gedrag)
Precies, dat is het hele verschil. Is het verbondenheid of verzuilingen? Wel in de wereld maar niet van de wereld? Of niet van de wereld en dus ook niet in de wereld?

14 Ik heb hun uw woord gegeven. De wereld haat hen, omdat ze niet bij de wereld horen, zoals ook ik niet bij de wereld hoor. 15 Ik vraag niet of u hen uit de wereld weg wilt nemen, maar of u hen wilt beschermen tegen de duivel. 16 Ze horen niet bij de wereld, zoals ik niet bij de wereld hoor. 17 Heilig hen dan door de waarheid. Uw woord is de waarheid. 18 Ik zend hen naar de wereld, zoals u mij naar de wereld hebt gezonden. 19 Ik heb mij geheiligd omwille van hen, zo zullen ook zij door de waarheid geheiligd zijn.
20 Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. 22 Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: 23 ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lassie

Bericht door Lassie »

jvdg schreef:
Lassie schreef:Ik krijg altijd kromme tenen als ouders voor Christelijk onderwijs kiezen omdat men daar Godsdienstige dingen doen. Volgens mij zijn de ouders die hen daarin als 1e moeten in les moeten geven.

Ten derde of gij niet belooft en voor u neemt, dit kind, als het tot zijn verstand zal gekomen zijn, waarvan gij vader en moeder (of: getuige) zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen?

Hen te helpen onderwijzen, precies ja. Je brengt je kinderen niet naar een christelijke school omdat ze daar bijbelkennis krijgen. Volgens mij ligt dat te helpen onderwijzen niet bij Christelijk Onderwijs, Maar bij de ouders die hun kind onderwijst.
refo

Bericht door refo »

De opstellers van het doopsformulier hebben niet gedacht aan 'eigen scholen' toen ze de vraag formuleerden zoals ze die formuleerden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Nope,

inderdaad refo. Het onderwijs was toen nog niet zo goed geregeld als nu en er was ook geen plicht. Maar laten we niet vergeten wat voor een strijd er geweest is voor bijzonder onderwijs.

En het is echt niet zo dat er alleen maar voordelen zitten aan reformatorische scholen. Maar ik acht het van groot nut dat ze met een schat aan bijbelkennis (en psalmen) van de lagere school afkomen en ik acht het ook een groot goed dat ze op middelbare scholen contact hebben met mensen uit dezelfde gezindte zodat ze, als ze met verkering thuis komen, iemand hebben van dezelfde kleur. Want is dat niet waar altijd voor gewaarschuwd is in het oude testament? Dat de Israëlieten zich zouden vermengen met andere volken?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik vrees dat het niet bij alleen Almelo blijft... denk ook eens aan Wierden...

Almelo en Wierden werden vorig jaar ook al in één adem genoemd ivm mogelijke opheffing...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
albion

Bericht door albion »

Erasmiaan schreef:Nope,

en ik acht het ook een groot goed dat ze op middelbare scholen contact hebben met mensen uit dezelfde gezindte zodat ze, als ze met verkering thuis komen, iemand hebben van dezelfde kleur. Want is dat niet waar altijd voor gewaarschuwd is in het oude testament? Dat de Israëlieten zich zouden vermengen met andere volken?

't Is te hopen. Moeten ze niet dicht bij andere scholen zitten, zodat ze bij het station of bushalte elkaar ontmoeten.
Ik ben het wel met je eens maar je houdt het niet tegen. En aan de andere kant verkijk je er maar niet op, want ik
weet van heel dichtbij dat het ook verkeerd kan lopen en dan vraag ik me weleens af, maken we er ook niet teveel
ophef over?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Janneman schreef:Hoewel het topic al twee keer gesloten is, omdat de moderators hardnekkig beweren dat het om onware geruchten gaat, lees ik toch het volgende in het RD vandaag: ...
Onware geruchten. Tja. Het is maar wat je onder onware geruchten verstaat.

Dit was de posting, waarmee één van die bewuste topics destijds gesloten is (het andere is zonder commentaar gesloten):
Als de geruchten en vermoedens zekerheid worden kunnen we hier verder over praten.
Onzekere geruchten, dus.

Dit was het enige wat ervan gepost is. "Hardnekkig beweren" is dus wel iets "over the top".
En moderators klopt ook niet.

Overigens ben ik wel benieuwd, wat je met het droppen van zo'n bericht beoogt, terwijl je verder niet meer aan de discussie deelneemt. Kerk je in Almelo? Of komen de Almeloërs bij jullie kerk erbij?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Lassie schreef:
jvdg schreef:

Hen te helpen onderwijzen, precies ja. Je brengt je kinderen niet naar een christelijke school omdat ze daar bijbelkennis krijgen. Volgens mij ligt dat te helpen onderwijzen niet bij Christelijk Onderwijs, Maar bij de ouders die hun kind onderwijst.
Laten we teruggaan naar het ideaal van Groen van Prinsterer, overigens nu ook gepraktiseerd in de stad Delft: De 'openbare school met de Bijbel'. In Delft zitten Fatima en Kees gewoon naast Mohammed en Janneke en gaat elke dag voor "Jood en heiden" de Bijbel open. Ik weet best wel dat er dan beïnvloeding kan zijn vanuit de onchristelijke kinderen, maar laten we (m.n. als het gaat om het voortgezet onderwijs) geen al te romantische beelden hebben over de refoscholen. Voordat om 8.30 de Bijbel opengaat (die men doorgaans 'vergeten' is), hebben ze hundagelijkse portie 'Spits' en 'Metro' al tot zich genomen en is door de oorpoort, via mp3, al heel wat bagger binnen gekomen. Dat voorkom je dus niet met een refoschool. Een jongere hoeft ook niet echt meer te verdedigen dat hij christen is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Overigens ben ik wel benieuwd, wat je met het droppen van zo'n bericht beoogt, terwijl je verder niet meer aan de discussie deelneemt.
Janneman dropt vaker berichtjes met sneren naar de moderators om vervolgens weer spoorloos te verdwijnen. Zonder ook maar ergens een inhoudelijke bijdrage te leveren. Overigens moet hij nog altijd een pb-tje lezen.
::salut
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:Overigens ben ik wel benieuwd, wat je met het droppen van zo'n bericht beoogt, terwijl je verder niet meer aan de discussie deelneemt.
Janneman dropt vaker berichtjes met sneren naar de moderators om vervolgens weer spoorloos te verdwijnen. Zonder ook maar ergens een inhoudelijke bijdrage te leveren. Overigens moet hij nog altijd een pb-tje lezen.
::salut
Deze mod ervaart hetzelfde.
Ik hoop toch dat Janneman het sneren nalaat, en onderbouwd zijn visie verdedigt.
given

Bericht door given »

Janneman schreef:Hoewel het topic al twee keer gesloten is, omdat de moderators hardnekkig beweren dat het om onware geruchten gaat, lees ik toch het volgende in het RD vandaag:

Sluiting geref. gemeente Almelo

De classis Rijssen heeft besloten de gereformeerde gemeente te Almelo met ingang van maart op te heffen. Vorig jaar september besloot de classis reeds een traject in te gaan naar het beëindigen van het zelfstandig voortbestaan van de gemeente. In Almelo is het al langere tijd niet meer mogelijk om in de ambten te voorzien.

De laatste dienst wordt gehouden op dinsdag 3 maart. De consulent, ds. A. Schreuder te Rijssen-Zuid, leidt deze dienst. De leden zullen lid worden van een van de omliggende gemeenten. De gereformeerde gemeente te Almelo werd geïnstitueerd in april 1949.

Het woord "sluiting" zal dan ook wel weer gevolgen hebben voor dit topic.....
Jammer dat de leden zich zullen/kunnen aansluiten bij een van de omliggende gemeenten. In het kader van eenheid zou het mooier zijn als ze zich bij een ander kerkverband in dezelfde plaats konden aansluiten -> een gemiste kans
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

given schreef:Jammer dat de leden zich zullen/kunnen aansluiten bij een van de omliggende gemeenten. In het kader van eenheid zou het mooier zijn als ze zich bij een ander kerkverband in dezelfde plaats konden aansluiten -> een gemiste kans
Dat kan nog steeds, en dat zal waarschijnlijk in sommige gevallen ook echt wel gebeuren.
Er staat niet "zullen lid worden van de GG in omliggende plaatsen" maar "zullen lid worden van de omliggende gemeenten". Dat kan dus ook een andere gemeente zijn, in Almelo of daarbuiten.
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten