Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Zijn Parsifal, Robert en Mart01 van de Gereformeerde Bond? Zo nee dan mond houden!
Joepie! Ik mag spreken want ik ben van de GB

Ik voel me speciaal, ik hoor bij het kerkgenootschap (vereniging) dat het recht van spreken heeft als het gaat om schriftkritiek.
Voorbijganger: Ik kan er alleen maar heel verdrietig van worden als ik zie hoeveel godslasterlijke prietpraat hier gedebiteerd wordt.
Een vergadering van farizeën en schriftgeleerden die nagaan hoe zij Jezus vangen kunnen!
*Robert schudt het stof van zijn voeten en laat voorbijganger lekker voorbij lopen*
*Robert zwaait ook tukkertje na die kennelijk graag meeloopt met dit geneuzel*
Dag hoor
Zo, dat waren de positieve reacties!
Altijd weer fijn zulke posts te lezen van ware christenen, ik wordt daar zo vrolijk en blij van. Als christenen onder elkaar hé! Broeders en zusters!
Maar gelukkig is Refojongere daar nog.
Een oase van redelijkheid, eerlijkheid in deze dorre woestijn.
Nu de lichtdragers geschapen werden om scheiding te maken tussen dag en nacht (die scheiding was er al), wordt er nog steeds gesproken over 'en het was avond geweest, en het was morgen geweest'. Er is geen reden om aan te nemen dat dit nu opeens betekent dat 'dag' en 'nacht' een andere lengte of tijdsduur kenden.
Als we scheppingsverhaal symbolisch lezen is deze manier van beschrijven logisch. Logisch binnen het symbolische verband waar de dagen symbool staan voor de orde, en waar de dagindeling binnen deze orde geschapen wordt.
Gaan we het letterlijk nemen dan stuiten we op een aantal rationele problemen. Uiteraard zijn dit geen onoverkomelijke problemen omdat wij geloven dat God, die almachtig is, niet hoeft te voldoen aan onze logica.
Ik geloof dat God de zee kan splijten, doden kan opwekken, over water kan lopen. Ik geloof dat Hij dat dan ook gedaan heeft, zoals in de Bijbel beschreven.
Maar wat wel opvalt bij deze wonderen is dat het 'logische' wonderen zijn.
Als je het wonder van de schepping in de orde van het scheppingsverhaal plaatst krijg je min of meer het volgende:
1. de aarde wordt gemaakt. Dit gebeurt voor de 1e scheppingsdag (in den beginne)
Omdat nergens beschreven staat dat de 'dag' wordt geschapen moeten we er dus vanuit gaan dat de aarde vanaf het begin om haar as heeft gecirkeld.
De aarde hangt dus een x-periode van tijd (tot de 6 scheppingsdagen) in het niets en spint vanwege een wonder om haar as.
2. Vervolgens schept God het licht.
Het is logisch dat God het licht schept voor Hij lichtdragers schept. hoe kan een lichtdrager immers een lichtdrager zijn als het begrip 'licht' niet eens is gedefinieerd.
3. Vervolgens wordt de draaiing van de aardbol onderverdeeld in twee fasen, de nacht fase en de dag fase.
Waar de dag-fase wordt gekenmerkt door 'licht'.
Er is nog geen lichtdrager, dus dat licht komt 'nergens' vandaan.
Dan zijn er drie opties:
a. het licht gaat 's nachts compleet uit.
b. het licht schijnt vanuit het niets vanuit een punt zodat, zoals nu, een deel van de aarde in het licht baad, zodat het daar dag is.
c. vanwege een wonder is een deel van de aarde belicht en een deel van de aarde is in het donker. Compleet met schemerperioden. Kortom, het licht ligt als een band ronde de aarde.
Optie a klinkt het meest logisch in het licht van de rest van het scheppingsverhaal.
"Het was avond geweest en het was morgen geweest, een nieuwe dag" kan op die manier nml het beste worden geconstateert.
Het is 'overal' avond geweest en 'overal' morgen geweest.
Bij optie 'b' en 'c' volgt de vraag: "waar is het avond geweest?"
Het is alleen 'avond' als je je bevindt op de aarde.
Voor de aarde zelf is het niet avond of ochtend.
De hof van eden is nog niet geschapen dus die kan niet als 'meetpunt' worden aangemerkt.
Ook voor God zelf zijn avond en morgen relatieve begrippen.
Dan kunnen we 'avond en morgen' lezen als vertellend, met als enig doel aan te geven dat er een periode van tijd is voorbijgegaan. Maar dan zijn we een deel van het scheppingsverhaal al aan het symboliseren.
Als we op dag 4 komen schept God de lichtdragers.
Dit heeft een tweetal gevolgen:
- de spinnende aarde wordt in een systeem van hemellichamen geplaatst (of deze worden er omheen geplaatst)
De wonderbaarlijke spinning van de aarde wordt logisch gemaakt door haar om de zon te laten circelen wat een natuurwettige reden geeft voor het spinnen van de aarde.
-Buiten dat neemt deze zon de taak over om 'dag' te onderscheiden van 'nacht'.
Het wonderbaarlijke licht dat de eerste scheppingsdagen scheen wordt hiermee logisch gemaakt. Het wonder van het licht wordt vervangen door een natuurwettige reden.
Ik ontken niet dat dit alles mogelijk is voor God.
Maar ik moet zeggen dat ik als ik dit lees het voor zeer goed mogelijk hou dat het scheppingsverhaal meer een symbolische uiteenzetting van de schepping geeft.
Hoe de schepping werkelijk plaatsvond gaat ons ver boven de pet.
Hoe God in zijn grote wijsheid de sterren en de planeten stuk voor stuk heeft gepositioneerd, en het hele heelal als 1 groot tollend draaiend geheel heeft gemaakt waarin de aarde haar plaatst heeft.
Het hele heelal die een grote grenzeloze kooi is waar Hij de mens in heeft geplaatst.
De mens kan de grenzen niet zien, maar is toch gevangen!
Hoe zou Genesis uberhaupt in tekst kunnen bevatten HOE dat gedaan is.
HEt is niet meer dan logisch dat de Bijbel ons een symbolische geordende verhandeling geeft met als voornaamste doel: "GOD heeft de aarde gemaakt!"
En natuurlijk moet die verhandeling passen in ons, maar ook in het bevattingsvermogen van de mensen in de eerste millenia.
Dus planmatig, stuk voor stuk.
Eerst het licht, dan de zon, dan de dieren, dan de mens.
Ik zeg dan ook niet dat het scheppingsverhaal symbolisch is omdat ik denk dat God er meer tijd voor nodig heeft. Of omdat ik denk dat het eigenlijk door evolutie is gebeurt. Dat wordt idd ook veel gedaan, vooral in de vrijzinnigere hoeken van de kerk.
Volgens mij kan het juist symbolisch opgevat worden omdat de waarheid oneindig ver buiten ons bevattings vermogen ligt. God kan dat doen wat wij niet eens in woorden kunnen vangen, laat staan opschrijven.
Ik denk dat wij het eens zijn dat dit laatste zo is. Dat geen mens op kan schrijven HOE God de hemel en de aarde heeft gemaakt.
Dan blijft er toch vervolgens maar 1 mogelijkheid over, het symbolisch opschrijven.
De sabbat werd voor Mozes ook al gehouden.
Als eerste wordt de sabbat wel geheiligd na de schepping, maar wordt niet de instelling van het sabbatsgebod gegeven bij de schepping.
"2 Als nu God op de zevende dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3 En God heeft den zevende dag gezegend, en die geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken."
Er wordt ook nergens bekend gemaakt aan Adam of enig ander persoon dat de sabbat een bijzondere dag is.
Pas bij Mozes is hier voor het eerst sprake van.
Mozes schrijft dan ook het boek genesis.
Het is Mozes pas die het scheppingsverhaal opschrijft, en daarin de plaats van de sabbat opneemt.
Wil dat zeggen dat het fout is? Nee, maar het past wel binnen het oude verbond. (wat dan nieuw is)
In feite geeft Mozes als argumentatie voor de rust-cyclis de orde die God vanaf het begin al in de mens heeft ingeschapen.
Nehemia leert ons dat het sabbatsgebod pas op de Sinai bekend is gemaakt:
"Nehemia 9:13-15 - Op de berg Sinai zijt Gij nedergedaald en hebt met hen gesproken uit de hemel, en hun rechtvaardige verordeningen, betrouwbare wetten, goede inzettingen en geboden gegeven. Ook hebt Gij hen uw heilige sabbat doen kennen en hun geboden, inzettingen en een wet gegeven door de dienst van uw knecht Mozes. Brood uit de hemel hebt Gij hun gegeven voor hun honger, en water voor hen uit een rots doen komen voor hun dorst. Ook hebt Gij hun bevolen het land in bezit te gaan nemen, dat Gij gezworen hadt hun te zullen geven."
Wel is het zo dat tijdens de woestijnreis ze het manna op de sabbat niet mochten verzamelen. Maar het 'hoe' en 'waarom' wordt dan niet uitgelegd.
En vanuit het nieuwe testament gezien is het helemaal moeilijk om vol te houden dat de sabbat iets is wat bij de schepping hoort. Het is iets dat bij het oude verbond hoort, geberedeneerd vanuit de scheppingsorde.
omdat Hij de dezelve gerust heeft van al Zijn werk, dat God geschapen had om te volmaken
Iets wat wij natuurlijk ook als symbolisch moeten zien.
Moet God rusten? Wordt God moe?
Nee, zelfs de Bijbel (Jesaja) zegt dit impliciet.
Kortom, kan het in 6 dagen gebeurt zijn? Jazeker! God kan alles.
MAAR moeten we die 6 dagen als een dogma zien, en iedereen die het symbolisch ziet als een godlasterlijk persoon uitmaken (voorbijganger)?
Nee, dat zeker niet.
helaas ga je niet in op de andere zaken die ik aanhaal

Toch bedankt voor je reactie !
Robert