Zoekt en gij zult vinden?!

Tiberius
Administrator

Re: Zoekt en gij zult vinden?!

Bericht door Tiberius »

Xaipt schreef:
Inderdaad. Een beetje aansporen kan geen kwaad. Lees: de nadruk leggen op bekering.
De wedergeboorte volgt dan vanzelf.
Want wedergeboorte =/= bekering?
Nee, bekering, evenals geloof, is vrucht van wedergeboorte.
Xaipt

Bericht door Xaipt »

Tiberius schreef:
Xaipt schreef:
Inderdaad. Een beetje aansporen kan geen kwaad. Lees: de nadruk leggen op bekering.
De wedergeboorte volgt dan vanzelf.
Want wedergeboorte =/= bekering?
Nee, bekering, evenals geloof, is vrucht van wedergeboorte.
Dus dan volgt de wedergeboorte níet 'vanzelf'? Voor bekering, zal eerst wedergeboorte moeten plaatsvinden, wil het een vrucht zijn van wedergeboorte, nietwaar?
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Xaipt schreef:Dus dan volgt de wedergeboorte níet 'vanzelf'? Voor bekering, zal eerst wedergeboorte moeten plaatsvinden, wil het een vrucht zijn van wedergeboorte, nietwaar?
Beste X (dat is wel zo gemakkelijk),
U verwart de wedergeboorte in engere zin met die in bredere zin. Dat is handig in een discussie om de oppositie tot verwarring te brengen, maar het verhult ongetwijfelt uw gebrek aan eigen onderbouwde repliek.
Mag ik u beleefd vragen waar het geloof vandaan komt als het volgens onze belijdenis geen eigen werk is?
Een vriendelijke groet.
Quaerite prime regnum Dei
Marco

Bericht door Marco »

Xaipt schreef:
Marco schreef: Daar moet je je geen zorgen over maken. Begin met Christus, en bekeer je. Concludeer na afloop dat het niet je eigen werk was.

Dan zal de uitverkiezing geen twijfel maar troost brengen.
Dit klinkt als een opdracht, wat geheel in tegenstrijd is met eerdere opmerkingen. Ik kan tenslotte geen enkele invloed uitoefenen op mijn bekering. Een kreet als 'bekeer je!' lijkt me dan ook overbodig.
Dan kan je de halve Bijbel weggooien. Zoek maar eens op het gebruik van het werkwoord 'bekeren' in de Bijbel.

Redeneer niet vanuit het perspectief van God. Als Hij zegt: "Bekeer je", dan moet je dat doen. Het is niet jouw zaak om erover na te denken of je dat nou wel uit jezelf kunt doen of niet. Doe het, en denk later na of je het zelf wel kon doen, of denk niet na.

Of dat in tegenspraak is met eerdere opmerkingen, maakt niet uit. Het geloof, en ook de opdracht, om je te bekeren heeft daar geen boodschap aan...
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Een mens wordt toch geroepen om God te zoeken, dat is dat de verantwoordelijk van de mens. Aangezien een mens dat van nature niet doet heeft God zijn Zoon naar de wereld gezonden om voor de Zijnen dat te betalen. Als je echt zoekt zul je ook vinden, maar alleen dankzij God. Er ligt toch geen vermogen in de mens. Ik hoop dat we dat nog geloven en beleven.
Dat zalig worden is toch uiteindelijk genade?
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Gijs83 schreef:Een mens wordt toch geroepen om God te zoeken, dat is dat de verantwoordelijk van de mens. Aangezien een mens dat van nature niet doet heeft God zijn Zoon naar de wereld gezonden om voor de Zijnen dat te betalen. Als je echt zoekt zul je ook vinden, maar alleen dankzij God. Er ligt toch geen vermogen in de mens. Ik hoop dat we dat nog geloven en beleven.
Dat zalig worden is toch uiteindelijk genade?
Beste Gijs, zo is het en niet anders!
Vriendelijke groet.
Quaerite prime regnum Dei
Marnix

Bericht door Marnix »

Zalig worden is genade. Verder heb je gelijk, zolang het mar niet leidt tot passiviteit. Ik kan uit mezelf toch niet zoeken, dat kan alleen als God het geeft. Er liggen geen vermogens in me dus ik wacht tot God me laat zoeken en vinden. De oproep van Jezus is een actieve oproep aan iedereen dus wat moeten we dan anders doen dan gaan zoeken? Met een "sorry Heer, dat kan ik niet" neemt Hij dan geen genoegen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:Zalig worden is genade. Verder heb je gelijk, zolang het mar niet leidt tot passiviteit. Ik kan uit mezelf toch niet zoeken, dat kan alleen als God het geeft. Er liggen geen vermogens in me dus ik wacht tot God me laat zoeken en vinden. De oproep van Jezus is een actieve oproep aan iedereen dus wat moeten we dan anders doen dan gaan zoeken? Met een "sorry Heer, dat kan ik niet" neemt Hij dan geen genoegen.
Ik denk dat we ook wel het gevaar van activiteit moeten belichten. Als we gaan zoeken zonder een waar Godsgemis, waar zoeken we dan naar? Naar een JEZUS met 5 letters. Een godsdienst zonder Inhoud. En als we daar in berusten (activiteit wordt dan ook passiviteit) dan zal het eenmaal klinken: Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? Wat zullen we dan zeggen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Dan hebben we in ieder geval niet goed gezocht. Vreemd dat je n zo'n actieve oproep van jezus opeens activisme wil gaan bestrijden. Je hoort naar Zijn woorden en dan zeg je: Ja maar............. Jezus zegt niet: Zorg eerst een goed Godsgemis te hebben, zoek dan en dan zal je vinden. Waarom moet er aan zijn woorden toch telkens weer vanalles toegevoegd en afgedaan worden? Je moet eerst dit.... en: Ja maar Hij zegt dat wel maar als je het niet doet is het logisch. Enz.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Beste Xaipt,

welkom op ons forum, volgens mij ben je nieuw.
Xaipt schreef:Welk een invloed heeft een mens dan op zijn of haar wedergeboorte? Als niemand God kan en zal zoeken vanuit een Godsbesef, is het dan niet pure willekeur? Mijn buurman die vanuit zijn Godsbesef zal gaan zoeken en naar de kerk zal gaan, kan ik bij voorbaat al vertellen dat het allemaal nutteloos is, verspilde tijd?
Deze vraag is niet nieuw, Paulus is hier al op ingegaan in Romeinen 9.

Ten eerste moeten we het begrip wedergeboorte niet verwarren met andere Bijbelse begrippen zoals bekering of geloof. De wedergeboorte is de verborgen werking van God in de mens waardoor de geestelijk dode mens in staat is vruchten te gaan voortbrengen. Alle goede vruchten die een mens ooit voort kan brengen zullen een vrucht van zijn wedergeboorte zijn. En aangezien dat moment slechts door God gewerkt kan worden zijn wij daarin volledig afhankelijk van Hem, ja. Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben. Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom. 9) Als je vraagt: wat klaagt God dan nog over ons? Want wie kan er dan tegen Zijn wil ingaan? Lees dan verder, want het is precies de vraag die Paulus zelf naar voren laat komen in de rest van het hoofdstuk.
En ik weet dat het moeilijk kan zijn voor een door deze tijd beïnvloed persoon om deze dingen te accepteren. Sterker nog - het is voor alle mensen van alle tijden bijzonder moeilijk om te accepteren volledig afhankelijk te zijn van God. Als een kind midden in je geboortebloed te liggen langs de kant van de weg, wachtend of er Iemand voorbij komt. Maar het is de meest heerlijke boodschap die er maar kan zijn voor mensen die verloren liggen dat God langs komt en bij machte is en gewillig om hen tot leven te roepen.

Hoe dat gebeurt?
Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
Door de prediking werkt God in harten van mensen zodat zij terstond het woord met blijdschap ontvangen en geloven.
Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.

Zie ook de DL:
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.

3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:Dan hebben we in ieder geval niet goed gezocht.
Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.
Vreemd dat je n zo'n actieve oproep van jezus opeens activisme wil gaan bestrijden.
Jij noemt het gevaar van passiviteit, ik het gevaar van activiteit want die is er zeer zeker ook onder ons!
Je hoort naar Zijn woorden en dan zeg je: Ja maar............. Jezus zegt niet: Zorg eerst een goed Godsgemis te hebben, zoek dan en dan zal je vinden.
Wanneer gaan we naar Hem zoeken? Juist, als we Hem missen. Van nature missen we Hem niet.
Waarom moet er aan zijn woorden toch telkens weer vanalles toegevoegd en afgedaan worden? Je moet eerst dit.... en: Ja maar Hij zegt dat wel maar als je het niet doet is het logisch. Enz.
We hoeven aan Gods Woord niets toe te doen. We moeten er ook niet aan af doen want er staat in de kanttekening bij het woord bidt: Door bidden, zoeken en kloppen vermaant ons Christus met ernst geduriglijk aan te houden in den gebeden. Hier kunnen we dus uit opmaken dat zoeken in de betekenis staat van bidden, kloppen ook na ontvangen genade. We moeten het woord zoeken dus zien in de lijn van de gelijkenis over de voorzichtige bouwer, graven, onderzoeken, uitdiepen of we de ware Rots vinden mogen. Daarom zegt Christus, die deze dingen (zoeken, kloppen, bidden) doet zal ik vergelijken...
Marco

Bericht door Marco »

artistiek schreef: Jij noemt het gevaar van passiviteit, ik het gevaar van activiteit want die is er zeer zeker ook onder ons!
Dan is het wel vreemd dat je in dezelfde posting zegt:
artistiek schreef: We hoeven aan Gods Woord niets toe te doen. We moeten er ook niet aan af doen want er staat in de kanttekening bij het woord bidt: Door bidden, zoeken en kloppen vermaant ons Christus met ernst geduriglijk aan te houden in den gebeden. Hier kunnen we dus uit opmaken dat zoeken in de betekenis staat van bidden, kloppen ook na ontvangen genade. We moeten het woord zoeken dus zien in de lijn van de gelijkenis over de voorzichtige bouwer, graven, onderzoeken, uitdiepen of we de ware Rots vinden mogen. Daarom zegt Christus, die deze dingen (zoeken, kloppen, bidden) doet zal ik vergelijken...
Waarbij het ineens heel erg om het graven, onderzoeken, uitdiepen e.d. gaat. Als dat geen activisme is..
artistiek

Bericht door artistiek »

Marco schreef:
artistiek schreef: Jij noemt het gevaar van passiviteit, ik het gevaar van activiteit want die is er zeer zeker ook onder ons!
artistiek schreef: We hoeven aan Gods Woord niets toe te doen. We moeten er ook niet aan af doen want er staat in de kanttekening bij het woord bidt: Door bidden, zoeken en kloppen vermaant ons Christus met ernst geduriglijk aan te houden in den gebeden. Hier kunnen we dus uit opmaken dat zoeken in de betekenis staat van bidden, kloppen ook na ontvangen genade. We moeten het woord zoeken dus zien in de lijn van de gelijkenis over de voorzichtige bouwer, graven, onderzoeken, uitdiepen of we de ware Rots vinden mogen. Daarom zegt Christus, die deze dingen (zoeken, kloppen, bidden) doet zal ik vergelijken...
Waarbij het ineens heel erg om het graven, onderzoeken, uitdiepen e.d. gaat. Als dat geen activisme is..
Ik noem EEN GEVAAR van activiteit, dat we gaan zoeken naar een onbekende God. Naar een JEZUS met 5 letters.
Want als we gaan zoeken zonder iets te missen zullen we op valse gronden denken de rots gevonden te hebben. Daarom is het nodig dat we voortdurend blijven bidden, kloppen en zoeken of we de ware Rotssteen Christus gevonden hebben.
refo

Bericht door refo »

artistiek schreef:
Marco schreef:
Ik noem EEN GEVAAR van activiteit, dat we gaan zoeken naar een onbekende God. Naar een JEZUS met 5 letters.
Want als we gaan zoeken zonder iets te missen zullen we op valse gronden denken de rots gevonden te hebben. Daarom is het nodig dat we voortdurend blijven bidden, kloppen en zoeken of we de ware Rotssteen Christus gevonden hebben.
Er is hier op dit forum al veelvuldig over gesproken. De Christus IS de ware Rotssteen.
Hij roept op zijn woorden te horen en die te DOEN.
Dat DOEN is dan alsof je als een wijze bouwer een stevige grondslag legt.
Jezus roept niet op Hem te gaan missen, dan te graven, dan te luisteren en dan uiteindelijk (misschien) vinden. Nee: doe mijn woorden is de boodschap.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
artistiek

Bericht door artistiek »

refo schreef:
artistiek schreef:
Marco schreef:
Er is hier op dit forum al veelvuldig over gesproken. De Christus IS de ware Rotssteen.
Hij roept op zijn woorden te horen en die te DOEN.
Dat DOEN is dan alsof je als een wijze bouwer een stevige grondslag legt.
Jezus roept niet op Hem te gaan missen, dan te graven, dan te luisteren en dan uiteindelijk (misschien) vinden. Nee: doe mijn woorden is de boodschap.
Juist en waar jij aan voorbij gaat is WAT we moeten DOEN. Jij zegt alleen: Zijn woorden. Wat zijn die woorden? Zoeken, kloppen, bidden... Gedurig, aanhoudend, staat er in de kanttekeningen.

Wij kunnen geen 'gemis' oproepen, dat moet de Heere in ons werken. En buiten dat 'missen' kunnen we niet om want de Heere Jezus roept ons niet voor niets op om te zoeken.
Plaats reactie