Gods liefde

freek

Re: Gods liefde

Bericht door freek »

mayflower schreef:
refo schreef: In 1945 en 1948 is op de GS der GG besloten dat de algemene genade niet rust op Christus' verdienste. Of iets diergelijks.
Je wijkt dus af van de mening van de SV.
Ik geloof niet in een algemene genade, wel in een algemene voorzienigheid.
Muggenziften?
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

freek schreef:
mayflower schreef:
refo schreef: In 1945 en 1948 is op de GS der GG besloten dat de algemene genade niet rust op Christus' verdienste. Of iets diergelijks.
Muggenziften?
Dit is MI correct, genade is iets wat Christus voor ons (Zijn uitverkorenen)verworven heeft.
albion

Bericht door albion »

mayflower schreef:
De zon komt op over alle mensen is dat algemene voorzienigheid?
We mogen nog eten en drinken, we zijn nog gezond. Is dat algemene voorzienigheid?
Ik noem dat algemene genade
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
freek

Bericht door freek »

albion schreef:
mayflower schreef:
We mogen nog eten en drinken, we zijn nog gezond. Is dat algemene voorzienigheid?
Inderdaad, dat mag je zeker ook wel genade noemen. Genade = niet verdiend. Als ik dan lees wat God tegen Noach zegt, nadat hij uit de ark kwam: "Ik zal de aardbodem voortaan niet meer vervloeken vanwege de mens; hoewel de gedachtenvorming van het hart van de mens slecht is van zijn jeugd af; en Ik zal voortaan niet meer al het levende vernietigen, zoals Ik gedaan heb. Voortaan zullen al de dagen van de aarde, zaaitijd en oogsttijd, koude en hitte, zomer en winter, dag en nacht niet ophouden", dan lijkt me dat wel meer dan alleen 'voorzienigheid'. Het is een genadige belofte, hoewel God weet dat de mens slecht is van zijn jeugd af.

Bij nader inzien vind ik het dus niet alleen een terminologisch verchil.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
mayflower schreef:
Jongere schreef: Het laat God zien zoals Hij is, die lankmoedig de belofte van zijn oordeelsdag uitstelt, niet willende dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen (2 Petr 3).
3:9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.

Dat men in zo'n algemeene liefde wilt geloven kan ik nog begrip voor opbrengen, maar daar gaat dit gedeelte niet over. In de context van de Petrus brief, gaat dit gedeelte specifiek "over ons" (niet de verworpene) m.a.w Gods uitverkoren volk, daar is de Heere lankmoedig tegen en wilt niet dat enige van dat uitverkoren volk verloren gaat.
Kanttekeningen:Namelijk die geroepen zijn tot de kennis van Christus en in Hem geloven; voor hoedanigen Hij naar het oordeel der liefde houdt al degenen aan wie Hij schrijft; zie 2 Petr. 1:1.

In 1945 en 1948 is op de GS der GG besloten dat de algemene genade niet rust op Christus' verdienste. Of iets diergelijks.
Dat is wel uitgesproken ja. Maar de jeugd krijgt nog steeds onderwijs uit Korte Lessen Kort begrip van ds. G.H. Kersten. En die heeft toch echt gezegd dat de algemene genade niet helemaal los te maken is van Christus verdiensten.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

freek schreef:
albion schreef:
mayflower schreef:
Inderdaad, dat mag je zeker ook wel genade noemen. Genade = niet verdiend. Als ik dan lees wat God tegen Noach zegt, nadat hij uit de ark kwam: "Ik zal de aardbodem voortaan niet meer vervloeken vanwege de mens; hoewel de gedachtenvorming van het hart van de mens slecht is van zijn jeugd af; en Ik zal voortaan niet meer al het levende vernietigen, zoals Ik gedaan heb. Voortaan zullen al de dagen van de aarde, zaaitijd en oogsttijd, koude en hitte, zomer en winter, dag en nacht niet ophouden", dan lijkt me dat wel meer dan alleen 'voorzienigheid'. Het is een genadige belofte, hoewel God weet dat de mens slecht is van zijn jeugd af.

Nou ga je er wel heel anders mee om dat de bijbel, in de bijbel heeft genade altijd betrekking op Gods uitverkorenen
Kijk maar eens.

OT
Maar Noach vond genade in de ogen des Heeren.
En hij zeide: Heere! heb ik nu genade gevonden in Uw ogen, zo gaat toch niet aan Uw knecht voorbij.
Wanneer een man een vrouw zal genomen en die getrouwd hebben, zo zal het geschieden, indien zij geen genade zal vinden in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft, dat hij haar een scheidbrief zal schrijven, en in haar hand geven, en ze laten gaan uit zijn huis.
Zo zegt de Heere: Het volk der overgeblevenen van het zwaard heeft genade gevonden in de woestijn, namelijk Israel, als Ik henenging om hem tot rust te brengen
NT
En de engel zeide tot haar: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden.
En verloste hem uit al zijn verdrukkingen, en gaf hem genade en wijsheid voor Farao, den koning van Egypteland; en hij stelde hem tot een overste over Egypte, en zijn gehele huis.
Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),

Doch de genade onzes Heeren is zeer overvloedig geweest, met geloof en liefde, die er is in Christus Jezus.

Nergens wordt zonneschijn en brood etc. genade genoemd, genade heeft in de bijbel een particulier karakter.
Genade is alleen in Christus Jezus en Hij is de Zaligmaker, Hij kwam voor de uitverkorenen.
mayflower

Bericht door mayflower »

Alexander CD schreef: Nergens wordt zonneschijn en brood etc. genade genoemd, genade heeft in de bijbel een particulier karakter.
Genade is alleen in Christus Jezus en Hij is de Zaligmaker, Hij kwam voor de uitverkorenen.
Helemaal mee eens, daarom is bijv. de zonneschijn en brood etc. de voorzienigheid van de Here God, en uiteindelijk zullen deze gaven er voor gaan zorgen dat dit geen genade is maar juist een aanklacht en het oordeel dat des te groter wordt tegenover de verworpenen omdat men de Schepper van Hemel en aarde hierin niet hebben erkend en geeerd. Voor Gods uitverkoren volk, zijn deze gaven een ware genade gunst van de Here God, omdat de Here hen wilt zegenen, en het volk dankt en aanbid de Here God hier voor. Deze genade gunst heeft een effective en krachtdadige werking, die tot aanbidding leidt omdat de Here God hen zegent, maar voor de goddelozen brengen deze gaven geen genade maar des te meer de aanklacht waardoor zich de toorn van God opstapeld.
albion

Bericht door albion »

mayflower schreef:
Alexander CD schreef: Nergens wordt zonneschijn en brood etc. genade genoemd, genade heeft in de bijbel een particulier karakter.
Helemaal mee eens, daarom is bijv. de zonneschijn en brood etc. de voorzienigheid van de Here God, en uiteindelijk zullen deze gaven er voor gaan zorgen dat dit geen genade is maar juist een aanklacht en het oordeel dat des te groter wordt tegenover de verworpenen omdat men de Schepper van Hemel en aarde hierin niet hebben erkend en geeerd. Voor Gods uitverkoren volk, zijn deze gaven een ware genade gunst van de Here God, omdat de Here hen wilt zegenen, en het volk dankt en aanbid de Here God hier voor. Deze genade gunst heeft een effective en krachtdadige werking, die tot aanbidding leidt omdat de Here God hen zegent, maar voor de goddelozen brengen deze gaven geen genade maar des te meer de aanklacht waardoor zich de toorn van God opstapeld.
Misschien gooi ik nu de knuppel in het hoenderhok, maar ik heb weleens in een preek horen uitleggen:

algemene genade = voor alle mensen
gemene genade = mensen die extra gaven van de Heilige Geest hebben (Achitófel b.v.)
zaligmakende genade = voor Gods Volk
freek

Bericht door freek »

Alexander CD schreef:
freek schreef:
albion schreef:
mayflower schreef:

Nou ga je er wel heel anders mee om dat de bijbel, in de bijbel heeft genade altijd betrekking op Gods uitverkorenen
Kijk maar eens.

OT
Maar Noach vond genade in de ogen des Heeren.
En hij zeide: Heere! heb ik nu genade gevonden in Uw ogen, zo gaat toch niet aan Uw knecht voorbij.
Wanneer een man een vrouw zal genomen en die getrouwd hebben, zo zal het geschieden, indien zij geen genade zal vinden in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft, dat hij haar een scheidbrief zal schrijven, en in haar hand geven, en ze laten gaan uit zijn huis.
Zo zegt de Heere: Het volk der overgeblevenen van het zwaard heeft genade gevonden in de woestijn, namelijk Israel, als Ik henenging om hem tot rust te brengen
NT
En de engel zeide tot haar: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden.
En verloste hem uit al zijn verdrukkingen, en gaf hem genade en wijsheid voor Farao, den koning van Egypteland; en hij stelde hem tot een overste over Egypte, en zijn gehele huis.
Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),

Doch de genade onzes Heeren is zeer overvloedig geweest, met geloof en liefde, die er is in Christus Jezus.

Nergens wordt zonneschijn en brood etc. genade genoemd, genade heeft in de bijbel een particulier karakter.
Met alle respect, maar je hebt ff gegoogled op het woord 'genade' in de bijbel, je veronderstelt dat het allemaal over de 'uitverkorenen' gaat, en dat genade dús op geen ander dan op de uitverkorenen betrekking heeft. Uiteindelijk ga je helemaal niet op mijn posting in.
memento

Bericht door memento »

Dan zie je in de goedertierenheden die God aan iedereen bewijst dus géén argument om je te bekeren. Want, zo stel je heel filosofisch, het is pas genade als het zaligmakend is.

Genade is in de Bijbels trouwens niet particulier, maar verbondsmatig. God richtte met Adam, en in hem het ganse menselijke geslacht, het werkverbond op, wat genade voor ALLE mensen brengen zou, als het gehouden werd. Na de zondvloed richtte God met Noach wéér een verbond op, waarin Hij het HELE menselijke geslacht een genadige belofte doet. Etc etc.

Het probleem van veel gereformeerden, geheel niet in lijn met de Calvijn/Luther trouwens, is dat zij er van uitgaan dat God niet werkelijk ALLE mensen liefheeft, maar slechts de uitverkorenen. Nu mag dit, als het gaat om de zaligmakende liefde Gods, wel waar wezen, maar de Schrift noemt Gods gunstbewijzen aan ALLE mensen ook Zijn liefde. Bv:

Mat 5:44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen; 45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

Ja, wie eigenlijk stelt dat er geen algemene genade is, die zou moeten stellen dat ALLES wat hij aan goeds ontvangt, komt uit de hand van een God die daardoor hem straks zwaarder kan straffen. Want wie niet gelooft dat al dat goede genade is, hoe kan die dan ooit zeggen dat de goedertierenheden des Heeren tot bekering moet leiden? Ja, hoe kan je dan nog werkelijk zeggen dat God, mede door de goedheid en genade die Hij een ieder bewijst, werkelijk en gemeend wil dat een ieder zich bekeert en leve. Dat Hij werkelijk geen lust heeft in de dood van de goddeloze. Oh, natuurlijk, dit valt allemaal wel weer filosofisch in een systeempje te vatten, maar doen we daar dan nog werkelijk recht mee aan het ruime spreken van de Schrift?

Daarnaast nog de andere prangende vraag: Al het goede wat nu geschied aan kwade mensen, waaruit vloeit dit voort? Want hoe kan God goedheid bewijzen buiten Christus om? Is niet het ganse aardrijk om onzentwil vervloekt? En nochtans opent de aarde niet haar mond om ons te verslinden, nochtans brengt zij goed voedsel voort, nochtans vermenigvuldigd de dierenwereld niet zozeer dat zij ons massaal zouden verslinden, nochtans... Waaruit komt die genade voort, dat het aardrijk niet de diepte van haar vloek uitleeft. Ja, dat de vervloekte mens toch niet alle boosheid die in zijn hard is uitleeft? Is het niet Gods genade? En nogmaals: Hoe kan God anders genadig zijn, als het niet is in Christus?

Let wel: Ik bepleit niet het cultuuroptimisme, wat Kuyper (en van Ruler) uit de algemene genade voort lieten vloeien
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben het helemaal met Memento eens. We moeten onderscheid maken in Gods liefde voor zijn kinderen en Gods liefde voor zondaren, liefde voor mensen die gered zijn en liefde voor mensen die redding nodig hebben. Dat zijn twee verschillende dingen die de Bijbel beiden noemt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Marnix schreef:(...) liefde voor mensen die gered zijn en (...)
Bij deze bijzondere liefde horen ook hen die daadwerkelijk gered gaan worden.

Johannes 17:
9 - Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.
20 - En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

Zij zijn het die daadwerkelijk getrokken worden uit het duister tot Christus's wonderbaar licht, die God heeft liefgehad met een eeuwige liefde (geen begin en geen einde.

Jeremia 31:3:
De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Marnix

Bericht door Marnix »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:(...) liefde voor mensen die gered zijn en (...)
Bij deze bijzondere liefde horen ook hen die daadwerkelijk gered gaan worden.

Johannes 17:
9 - Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.
20 - En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

Zij zijn het die daadwerkelijk getrokken worden uit het duister tot Christus's wonderbaar licht, die God heeft liefgehad met een eeuwige liefde (geen begin en geen einde.

Jeremia 31:3:
De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
Oke, bedankt voor de aanvulling. Je hebt gelijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:
albion schreef:
mayflower schreef:
Misschien gooi ik nu de knuppel in het hoenderhok, maar ik heb weleens in een preek horen uitleggen:

gemene genade = mensen die extra gaven van de Heilige Geest hebben (Achitófel b.v.)
---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers; mvg Tib

Dit is nou een onderscheid waar ik echt helemaal niks mee kan. Algemeen en gemeen zijn twee woorden voor precies hetzelfde.
Dat heb ik albion ook al proberen uit te leggen, maar het is kennelijk nog niet geland.
albion

Bericht door albion »

Afgewezen schreef:
freek schreef:

---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers; mvg Tib

Dit is nou een onderscheid waar ik echt helemaal niks mee kan. Algemeen en gemeen zijn twee woorden voor precies hetzelfde.
Dat heb ik albion ook al proberen uit te leggen, maar het is kennelijk nog niet geland.[/quote]

Dit is nou een onderscheid waar ik echt helemaal niks mee kan. Algemeen en gemeen zijn twee woorden voor precies hetzelfde.[/quote]
Dat heb ik albion ook al proberen uit te leggen, maar het is kennelijk nog niet geland.[/quote]

Nee, want ik ben het niet met je eens.

Algemene genade geldt voor alle mensen. Zowel voor mensen die niet naar de kerk gaan als degenen die wel naar de kerk gaan. Voor iedereen, klein en groot.
Mensen met gemene genade hebben gaven gekregen die een ander niet heeft.
Gesloten