-DIA- schreef:Waar de stem van de vromen nauwelijks meer wordt gehoord; en waar ze nog gehoord wordt ontvangen wordt veelal met hoon en spot. Is het dan anders als in de dagan van de rondwandeling van de Grote Profeet en Leraar ter Gerechtigheid, Jezus? Nee, en dat is ook naar Zijn Eigen getuigenis...
Er waren ware dicipelen. 11 van de 12.
Maar hoe komt dat openbaar?
Heere, Gij weet alle dingen. Gij weet dat ik u liefheb.
En het antwoord?
Zalig zijt Gij, Simon Bar-Jona. Vlees en bloed hebben dat niet geopenbaard
DIA, jouw probleem is dat je het voor de ander wilt bepalen. Ieder voor zich heeft zich te onderzoeken of hij/zij met Petrus kan zeggen Jezus lief te hebben.
De oordelen hangen laag, maar wie merkt er op... Ik zal denk zelf wel eens: Vliedt! Vliedt! Ook van dit forum, waar zo ontzettend veel godsdienst is, wat me soms echt benauwd.
Mijn beste DIA, nu heel serieus. Wie ontkent dit? Dit is niet in het geding. Zoals je dit verband legt oordeel je op basis van eigen waarneming elke vorm van geloof dat anders overkomt op dit forum dan je zelf denk dat het hoort te zijn. Maar wie zegt dat de harten van die mensen die je hier indirect veroordeelt(!) niet branden als dat van de Emmausgangers? Dat kun jij, dat kan ik niet weten. Inhoudelijk kun je hooguit op basis van aanwijsbare zaken van gedachten wisselen. Maar over harten oordelen op basis van subjectieve waarneming is volgens Gods Woord een dwaasheid. Denk daar ook aan.
Nogmaals: Blijf bij de voorgangers die ons het Woord Gods verkondigd hebben, en laten we die toch niet vergeten. En doordat we die vergeten, verstaan we hun taal niet meer, en wat erger is, we verstaan de ZAKEN van die taal niet meer...-DIA-
Weer de vraag: Welke voorganger dan? Die van Hendrikus, die van Marco, die van Jolanda, die van mij of die van jou? Jouw argument is net zo goed te gebruiken door ieder ander.
We kunnen ook zeggen "wat is er toch veel duisternis daar in de Rijssense Gereformeerde Gemeente van Noord. Men kent de tollenaarsgestalte van Luther niet meer. Men kent Luthers geloof niet meer. Men kent de zekerheid van Calvijn niet meer.
Verstaan we hun taal niet meer, en wat erger is, we verstaan de ZAKEN van die taal niet meer...
Met dezelfde woorden kun je alles en iedereen naar eigen straatje in de verkeerde hoek zetten. En niemand kan hier wat mee. Uiteindelijk weet je enkel hoe iemand denkt maar niet waarom hij dat denkt. Daarmee win je niemand voor de waarheid.
Als je de oude waarheid liefhebt, beijver je dan om aan te tonen waarom je die liefhebt. Dat doe je niet door alles wat anders is af te wijzen op basis van drogredenen maar enkel door aan te tonen op basis van Schrift en belijdenis dat het werkelijk de waarheid is.