Geplaatst: 28 okt 2002, 22:03
Mooi geformuleerd!
1 kor 3:15:Het bestaan van het vagevuur wordt onder andere gekoppeld aan 1 kor 3: 15. Waar staat dat ook zij die behouden worden, als door vuur behouden worden. Verder zou men kunnen denken ook 1 kor. 15:29 waarin staat dat mensen voor de doden gedoopt worden. Waarbij men denkt dat ze nog de hemel in kunnen.
Uit deze zin blijkt dat de mensen zelf beslisten niet meer bij de kerk te blijven. De kardinalen enz. waren te werelds, te egoistisch enz. Het was dus logisch dat er een scheiding kwam.M.a.w., de reformatie was een logisch gevolg van de verloedering.
Dan is de Oosterse Kerk ook ketters bezig. Lees het tweede gebod maar: Gij zult u geen gesneden beeld,5) noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is,6) noch van hetgeen onder op de aarde is,7) noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.8) Ik denk dat ook dit gebod voor zich spreekt.In de oosterse kerk is die scheiding nog zeer strikt. De ikonen zijn tweedimensioneel, waardoor de gelaatsuitdrukking van de afgebeelden (ook Jezus, ook Maria) altijd neutraal is. De gelovige mag geen emotie vanuit de ikoon ondergaan (want dat is maar een simpel plankje uiteindelijk), maar uitsluitend vanuit het hart!
De vraag hoe we tegen Maria aan moeten kijken, vind ik moeilijk. Maar ik denk toch dat we haar geen bijzondere plaats moeten geven. Zeker niet in de vorm van zichtbare verering. We moeten wel met respect en eerbied over haar spreken/schrijven. Maar moeten we dat ook niet met al de andere heiligen in de Bijbel doen? Verder geeft de Here Jezus haar ook geen bijzondere plaats. Hij eert haar als Zijn moeder. Maar waren bijvoorbeeld Maria, Matha en Lazerus minder bijzonder in Zijn oog. Ik denk het niet.Voorts wordt Maria (op enkele voorgeschreven uitzonderingen na) altijd afgebeeld als de Moeder van God, met Jezus op haar schoot, om te allen tijde de band tussen die Twee uit te drukken.
Toch en en zonder enige twijfel is de Theotokos, de Moeder van God, de Eerste onder de vrouwen, en je moet de Moeder van God met respect behandelen. Dat deed ook Calvijn. Dus met het opschrijven van deze teksten wijst de schrijver de opvatting van Calvijn af?
Ik bedoelde het iets genuanceerder:
Accepteren, ondersteunen en in liefde met elkaar omgaan als in mensen onder elkaar, terwijl dat niet hoeft te betekenen dat je de kerk van je medemens hoeft te erkennen.
Ik neem aan dat dit laatste op Opbaringen 22: 18,19 slaat:Als de reformatie daadwerkelijk het Raadsbesluit van God is geweest, en met betrekking tot de situatie in de kerk van Rome heb ik daar ook geen twijfel aan, was het dan ook het Raadsbesluit van God om Herr doktor Martin Luther de Bijbel, waar 'tittel noch jota" in veranderderd mocht worden van JEzus Christus, eigenhandig op 81 plaatsen te wijzigen, "weil es Dr. Martin Luther behägt"?
Neen, dat heb ik niet gezegd. Het is niet aan mij om dit soort van oordelen te hebben over mensen. Ik probeer alleen aan te geven dat Maarten Luther de RK verlaten heeft, terecht, omdat de RKK in hoge mate verloederd was. Priesters die in ruil voor aflaten vergeven verkochten etc. Het is hier allemaal al genoemd.Met andere woorden zeg je, Maarten Luther heeft de Bijbel veranderd, nu zal zijn naam niet in het boek des levens staan.
Ik heb het wel degelijk zo bedoeld, maar misschien kwam het verkeerd over.Strik, misschien heb je het niet zo bedoeld.
Als je Mattheus verder zou lezen, en met de uitleg van de kerkvaders, dan blijkt dat Jezus geen supprematie over de Kerk heeft gegeven aan Petrus. Ik heb eerder een posting geschreven met een aantal opmerkingen die verwijzen naar de Handelingen, waaruit blijkt dat Petrus één van twaalf was, niet de leider over de elf. Vandaar dat de Paus nimmer supprematie kan en mag claimen (en zeker niet op bijbelse gronden) over de gehele kerk (in dit geval dus over de andere vier patriarchaten).Origineel geplaatst door Bart-rk
Vraag 4
Er staat geschreven Mattheüs 16 : 18 Jij bent Petrus. Op deze rots zal Ik mijn Gemeente bouwen. De poorten van het dodenrijk zullen nooit macht over haar krijgen.
Hieruit blijkt dat alle niet Katholieke maar Christelijke kerken hiervan afstemmen en dus
Hoe kan de stichter van de Christelijke tradities anti-Christelijke tradities hebben ???
Hier ben ik het op hoofdlijnen met je eens, waarbij echter de leer van de transsubstantiatie een onjuiste is, vanuit het oogpunt van de Oosterse Kerk, ik wil hier nog wel eens een posting aan wijden.Vraag 6
De communie is vaak ook een heet hangijzer maar lees dan ook eens
Over de communie Lucas 22 19-20 1Kor 11 23-28 Hopelijk begrijp je dan het brood en wijn ritueel
De quote is te lang om te herhalen (krijgen we 'ruzie' met Admin).Vraag7
1 De moederkerk en de betrouwbaarheid van de septuaginta Hoe men het ook went of keert de RK kerk is en blijft de moederkerk van het Christendom welke ruim 2000 jaar geleden gesticht is!
En hier heb je helemaal gelijk. Ik wil wel wat olie op het vuur gooien door één van onze grote heiligen, Silouan de Athoniet eens citeren (uitgebreider dan hier), die zegt dat de Traditie boven de Schrift staat.Paulus gebiedt ons in de Heilige Schrift vast te houden aan de tradities, zelfs die niet op schrift staan (2 tess. 2:15). Het protestantisme is daarom erg paradoxaal. Ze leren Sola Scriptura (dat dan leidt tot duizenden verschillende interpretaties) maar leven niet naar de waarheid die daarin te vinden is. De Kerk bestond natuurlijk al langer dan de canon. Sola scriptura functioneerde dus niet in de vroege kerk, de kerk van de apostelen, en de hun opvolgende bischoppen. Sola Scriptura is dus een menselijke 16e eeuwse uitvinding, geënt op het rationalisme. Iets geheel nieuws dus. Ik hou me liever bij de aloude waarheid