De toegang tot de tafel ontzegd voor het oog van de gehele g
Dat geeft al aan dat die mensen die zich zo gedragen onder censuur moeten komen. Als zij niet onder censuur staan, dan geeft dat aan dat zij dus geen ergerlijk leven leiden. Anders werkt de tucht niet.
Als iemand niet onder (stille)censuur staat en belijdenis heeft gedaan kan zo iemand niet geweerd worden van het HA.
Als iemand niet onder (stille)censuur staat en belijdenis heeft gedaan kan zo iemand niet geweerd worden van het HA.
Zoals Kridje al goed begreep bedoelde ik dat in bepaalde kerken er zoveel wordt gewaarschuwd tegen het 'een oordeel eten en drinken' zodat bijna (niemand) durft aan te gaan.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Wat gebeurt te vaak, Gerrie? Het onder druk zetten of te snel aan het HA gaan?
Ik pleit ervoor dat op een evenwichtige wijze door de dominees wordt uitgelegd voor wie het HA is. En eigenlijk is het voor allen die het buiten zichzelf zoeken bij de Heere.
- ndonselaar
- Contacteer:
Ja Gerrie, en soms is het nog triester.
Men wil graag dat de prediking separerend is en ook troostvol. Mag dat dan niet? Ja! Is ook onze plicht. Maar, wie moeten we buiten separeren? Diegenen die buiten Christus Jezus zijn. Wie moeten we troosten? Diegenen die zich het eigendom weten of niet buiten de Heere kunnen maar die de troostvolle verzekering zo missen. De trieste waarheid is echter dat het in veel gemeenten net andersom gebeurt. Men separeert waar men moet troosten en men troost waar men moet separeren!
Men wil graag dat de prediking separerend is en ook troostvol. Mag dat dan niet? Ja! Is ook onze plicht. Maar, wie moeten we buiten separeren? Diegenen die buiten Christus Jezus zijn. Wie moeten we troosten? Diegenen die zich het eigendom weten of niet buiten de Heere kunnen maar die de troostvolle verzekering zo missen. De trieste waarheid is echter dat het in veel gemeenten net andersom gebeurt. Men separeert waar men moet troosten en men troost waar men moet separeren!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ja, er is immers niets tegen een sperarende preek, als men maar de goeien separeert...
En Gerrie, ik denk dat als je in Holland door onderdompeling als volwassene bent gedoopt dan kun je wel in bepaalde kerken deelnemen. Je kunt dan ook wel bij Strict Baptists lid worden. Maar als je er met een eenmalig bezoek bent kun je dus geen deel nemen... Net zoals ik trouwens in de GerGem geen deel kan nemen sinds mijn lidmaatschap daar opgezegd is... Dus met andere woorden: tot ongeveer een jaar geleden kon ik nog gewoon deelnemen, ik was immers belijdend lid. Het feit dat ik nooit in de kerk was speelde geen rol. Nu sta ik niet meer op de lijst, en mag dus geen deelnemen...
Niet dat ik ooit iets van hun hoorde voor 4 jaar lang... men nam aan dat het wel goed zou zitten met mij... Over tucht handhaving gesproken... Ik kon wel in allerlei zonden leven, en dan zou ik tijdens een vakantie toch aan mogen gaan!
En Gerrie, ik denk dat als je in Holland door onderdompeling als volwassene bent gedoopt dan kun je wel in bepaalde kerken deelnemen. Je kunt dan ook wel bij Strict Baptists lid worden. Maar als je er met een eenmalig bezoek bent kun je dus geen deel nemen... Net zoals ik trouwens in de GerGem geen deel kan nemen sinds mijn lidmaatschap daar opgezegd is... Dus met andere woorden: tot ongeveer een jaar geleden kon ik nog gewoon deelnemen, ik was immers belijdend lid. Het feit dat ik nooit in de kerk was speelde geen rol. Nu sta ik niet meer op de lijst, en mag dus geen deelnemen...
Niet dat ik ooit iets van hun hoorde voor 4 jaar lang... men nam aan dat het wel goed zou zitten met mij... Over tucht handhaving gesproken... Ik kon wel in allerlei zonden leven, en dan zou ik tijdens een vakantie toch aan mogen gaan!
Da's makkelijk uit te leggen hoor! Mijn reis zoals ik meestal naar Holland reis kost me 14 uur... Om dat elk weekend te doen zou een beetje prijzig worden, plus valt het niet mee om voor de maandag dan weer op het werk te zijn, nietwaar?
Dus de keren dat ik in de kerk kom zijn tijdens vakanties in Holland. Dat houdt niet in dat ik normaal nooit in de kerk kom, hoor! Ik kom hier drie keer in de week in de kerk, soms zelfs nog vaker als er speciale diensten zijn... En ik ben het met je eens: hoe meer we in de kerk komen, hoe liever! Gelukkig is de doordeweekse dienst hier standaard, dus kom ik niet alleen de zondagen in de kerk, maar in dit geval ook de dinsdagavond. Woensdag avond gaan we naar vrienden om met een groepje Bijbelstudie te doen, en een keer in de twee weken heb ik Bijbelstudie met een paar andere dames...
Tevreden?
Dus de keren dat ik in de kerk kom zijn tijdens vakanties in Holland. Dat houdt niet in dat ik normaal nooit in de kerk kom, hoor! Ik kom hier drie keer in de week in de kerk, soms zelfs nog vaker als er speciale diensten zijn... En ik ben het met je eens: hoe meer we in de kerk komen, hoe liever! Gelukkig is de doordeweekse dienst hier standaard, dus kom ik niet alleen de zondagen in de kerk, maar in dit geval ook de dinsdagavond. Woensdag avond gaan we naar vrienden om met een groepje Bijbelstudie te doen, en een keer in de twee weken heb ik Bijbelstudie met een paar andere dames...
Tevreden?

Ik woon hier al bijna 4 jaar, heb daarvoor in Kesteren gewoond voor een jaar, maar nog nooit heb ik ooit iets gehoord van de kerkeraad... Ik verwacht hun niet op de stoep voor huisbezoek hier, maar zelfs in Engeland hebben ze telefoon... En ook tijdens vakanties thuis heb ik nooit wat gehoord of gezien, tot de laatste keer toen mijn vader hun nadrukkelijk uitgenodigd heeft...
Niet dat ik zonder pastorale zorg zat, zeker niet! Maar het is wel een triest voorbeeld, want het had ook zo heel anders gekund, nietwaar? En zij zijn er om overzicht te houden...
Nee, neem geen voorbeeld aan mij! kerkgang brengt je geen stap dichter bij God, hoor! je kunt nog zo vaak gaan, maar als je gaat in een verkeerde houding... Maar ik moet zeggen dat ik graag ga! Alleen aanstaande donderdag, en volgende week wordt ik geacht de dames bijeenkomst te leiden...brrrr...eerste keer....
Eigenlijk bedoelde ik 'gedoopt door besprenging (als volwassene).Oorspronkelijk gepost door england
En Gerrie, ik denk dat als je in Holland door onderdompeling als volwassene bent gedoopt dan kun je wel in bepaalde kerken deelnemen.
Dat is in andere kerken in Enegeland en Schotland anders.Maar als je er met een eenmalig bezoek bent kun je dus geen deel nemen.
Ook in Nederland geldt dat niet voor alle kerken.Net zoals ik trouwens in de GerGem geen deel kan nemen sinds mijn lidmaatschap daar opgezegd is.
Bij ons in de kerk mogen gasten, die belijdend lid zijn en in hun eigen gemeente naar HA gaan na overleg met de kerkenraad aangaan.
Hoe is dat bij andere kerken?
Gerrie,
Bij veel baptisten geldt doop door besprenging niet als doop... Het moet door onderdompeling.
Bij ons in de kerk, zoals bij zo'n beetje alle Independent Baptists mag je gewoon aan als bezoeker, hoor! Wordt er ook niks gevraagd, zo van: ben je wel lid, en welke kerk ga je dan, hoor je wel bij de juiste kerkelijke stroming? Er wordt duidelijk gezegd dat het is voor een ieder die al zijn hoop gesteld heeft op Christus, en die weet een levend lidmaat te zijn van Christus, door geloof, uit genade. Verder is het de verantwoording van de persoon zelf. Kinderen worden niet toegelaten.
Bij veel baptisten geldt doop door besprenging niet als doop... Het moet door onderdompeling.
Bij ons in de kerk, zoals bij zo'n beetje alle Independent Baptists mag je gewoon aan als bezoeker, hoor! Wordt er ook niks gevraagd, zo van: ben je wel lid, en welke kerk ga je dan, hoor je wel bij de juiste kerkelijke stroming? Er wordt duidelijk gezegd dat het is voor een ieder die al zijn hoop gesteld heeft op Christus, en die weet een levend lidmaat te zijn van Christus, door geloof, uit genade. Verder is het de verantwoording van de persoon zelf. Kinderen worden niet toegelaten.
Je zegt dat het het lijkt of het de ergste zonde is om vroegtijdig aan het avondmaal te gaan. Is het dan niet erg dat er mensen aan gaan die niet echt deel aan Christus hebben? Natuurlijk is het erg dat de meesten niet aan gaan, maar in het formulier staat: zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of de drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren. Maar de mens beproeve zich zelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker. Want wie onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.Oorspronkelijk gepost door bjdendekkerIk heb nog nooit mensen naar het Avondmaal zien vliegen, maar ik neem aan dat je het figuurlijk bedoelt. En dan maak ik bezwaar tegen je redenering.Oorspronkelijk gepost door sunshine
...maar aan de andere kant heb ik ook wel eens mijn twijfels als ik zie dat er gemeenten zijn waar het Avondmaal niet in een keer gehouden word omdat er meer dan 80 mensen naar de tafel vliegen
Het lijkt in de rechterflank van de ger gez wel of de ergste zonde die je bedrijven kunt het ontijdig of vroegtijdig deelnemen aan het Avondmaal is. Daar wordt namelijk veel om veroordeeld. terwijl de massa die in ongeloof blijft zitten buiten schot blijft.
Als ik het inschat gaat bij ons in de gemeente zo'n 20% aan het avondmaal, wat heel veel is voor een gereformeerde gemeente. (Toen we hier kwamen wonen kregen we dan ook vanuit onze vorige gemeente het advies om niet hier naar d de kerk te gaan maar een plaats verderop). Pas hoorde ik iemand zeggen: "Het lijkt hier wel de ark van Noach, mannetje en vrouwtje kwamen samen." Nou en? Kan dat niet?
80% van de gemeente blijft zitten, belijdt daarmee Christus niet nodig te hebben. Wat erg...
Laten we aub niet in de fout vervallen dat een gemeente met veel avondmaalgangers minder is dan een gemeente met weinig!
Dus als je geen deel aan Christus hebt en gaat toch aan het Avondmaal, eet en drink je jezelf een oordeel. Je ontheiligd dan het Heilig Avondmaal wat God zelf ingesteld heeft.
Verder zeg je: 80% van de gemeente blijft zitten, belijdt daarmee Christus niet nodig te hebben! Dit is absoluut niet zo! Als je blijft zitten wil het niet zeggen dat je Christus niet nodig hebt! Je kan er wel zitten met een groot verlangen om ook eens deel te mogen nemen aan het H.A maar dat je de vrijmoedigheid (nog) niet krijgt om aan te gaan. Of je bent nog geen kind van God, en gaat daarom niet aan het H.A, want als je geen deel aan Christus hebt en je gaat toch aan, ( en hier heb je het weer,) dan eet en drink je jezelf een oordeel.
Laten we dus met grote voorzichtigheid omgaan met het Heilig Avondmaal! Het is voor ieder persoonlijk, en we mogen niemand veroordelen. Maar voordat we zelf aan gaan, kunnen we beter eerst eens goed overdenken of we wel echt deel aan Christus hebben! want als je niet echt deel aan Christus hebt, en je gaat toch aan, zal het eens tegen je getuigen!
[Aangepast op 5/3/03 door sunshine]
Als je jezelf door onwaardig aan te gaan een oordeel eet en drinkt, zul je 'toch wel' onder het oordeel vallen.
Dit klinkt erg krom maar ik kan zo even geen betere zinsconstructie bedenken.
Als mensen niet aangaan betekent dat inderdaad dat ze zeggen geen deel te hebben aan Christus. Dan val je toch net zo goed onder het oordeel?
Dit klinkt erg krom maar ik kan zo even geen betere zinsconstructie bedenken.
Als mensen niet aangaan betekent dat inderdaad dat ze zeggen geen deel te hebben aan Christus. Dan val je toch net zo goed onder het oordeel?