Tien aanklachten tegen de kerk.
- JolandaOudshoorn
Re: Tien aanklachten tegen de kerk.
...
Laatst gewijzigd door JolandaOudshoorn op 29 dec 2008, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- JolandaOudshoorn
JolandaOudshoorn schreef:Ik zou deze oproep nog eens willen doen, LUISTEREN!! en dan bedoel ik niet alleen MarnixWilhelm schreef:Arienne , misschien heb je gelijk, ik kon moeilijk interpreteren waar je op doelde, maar ik hoop ook dat mijn punt duidelijk is.
Marnix, ik begrijp niet waarom je ook in dit topic de boodschap van Washer verdedigd.
Jou postings lezend dan staat dat haaks op wat hij zegt in zijn preek.
Grote nadruk legt hij op de waarachtige bekering, en het zoeken in Zijn Woord om Hem te leren kennen.
Ik zou zeggen , beluister het eens , en kom daarna met je reactie.![]()
Oké Jo...JolandaOudshoorn schreef:JolandaOudshoorn schreef:Ik zou deze oproep nog eens willen doen, LUISTEREN!! en dan bedoel ik niet alleen MarnixWilhelm schreef:Arienne , misschien heb je gelijk, ik kon moeilijk interpreteren waar je op doelde, maar ik hoop ook dat mijn punt duidelijk is.
Marnix, ik begrijp niet waarom je ook in dit topic de boodschap van Washer verdedigd.
Jou postings lezend dan staat dat haaks op wat hij zegt in zijn preek.
Grote nadruk legt hij op de waarachtige bekering, en het zoeken in Zijn Woord om Hem te leren kennen.
Ik zou zeggen , beluister het eens , en kom daarna met je reactie.![]()
Ik zal tot die tijd zwijgen.

Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Wilhelm, ik zit nu op het werk en ga het beluisteren in mijn vrije tijd. Tot die tijd ga ik dus zonder kennis van het filmpje gewoon op wat reacties van forumleden, niet op het filmpje zelf, in.
Ach ja, als je maar vaak genoeg naar de kerk gaat.... het liefst 3x op een zondag en dan door de week ook nog een paar keer. Geef mij dan maar activisme. Met hoe vaak je naar de kerk gaat ben je vooral met jezelf bezig en met God maar de wet heeft ook nog het "je naaste liefhebben als jezelf". Jezus stuurt ons de wereld in.Erasmiaan schreef:Het activisme is een nieuwe wet geworden. Maar doordeweeks naar de kerk, in de eigen kerk of in een naburige gemeente, helaas, daar zie ik ze zelden. Daar zie ik dan meer de 40 t/m 70 generatie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wat mij opvalt is het volgende:
op gemeente avonden komen veel jongeren en ook ouderen. als er dan na de pauze in groepjes gesproken gaat worden over de inleiding, vertrekt de helft van de volwassenen plotseling. en diegenen die blijven durven niets te zeggen blijkbaar.
terwijl wij als jongeren binnen de JV hele open gesprekken met elkaar hebben. Maar we komen onder andere op die gemeenteavond om van de ouderen wat te leren (ik althans wel). Ik ga er van uit dat mensen die een stuk ouder zijn dan ik, mij een hele hoop te vertellen en te leren hebben over geestelijke zaken, en daar wil ik graag naar luisteren en uit leren. Maar de ouderen zwijgen...
op gemeente avonden komen veel jongeren en ook ouderen. als er dan na de pauze in groepjes gesproken gaat worden over de inleiding, vertrekt de helft van de volwassenen plotseling. en diegenen die blijven durven niets te zeggen blijkbaar.
terwijl wij als jongeren binnen de JV hele open gesprekken met elkaar hebben. Maar we komen onder andere op die gemeenteavond om van de ouderen wat te leren (ik althans wel). Ik ga er van uit dat mensen die een stuk ouder zijn dan ik, mij een hele hoop te vertellen en te leren hebben over geestelijke zaken, en daar wil ik graag naar luisteren en uit leren. Maar de ouderen zwijgen...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
- JolandaOudshoorn
Ik denk niet dat goed is, Marnix, want je zou dan wel eens enorme spijt kunnen krijgen.Marnix schreef:Wilhelm, ik zit nu op het werk en ga het beluisteren in mijn vrije tijd. Tot die tijd ga ik dus zonder kennis van het filmpje gewoon op wat reacties van forumleden, niet op het filmpje zelf, in.
Ach ja, als je maar vaak genoeg naar de kerk gaat.... het liefst 3x op een zondag en dan door de week ook nog een paar keer. Geef mij dan maar activisme. Met hoe vaak je naar de kerk gaat ben je vooral met jezelf bezig en met God maar de wet heeft ook nog het "je naaste liefhebben als jezelf". Jezus stuurt ons de wereld in.Erasmiaan schreef:Het activisme is een nieuwe wet geworden. Maar doordeweeks naar de kerk, in de eigen kerk of in een naburige gemeente, helaas, daar zie ik ze zelden. Daar zie ik dan meer de 40 t/m 70 generatie.
Dat laatste kan op zich wel kloppen. Onze gemeente kent het fenomeen weekdiensten niet. Zelf bezoek ik nog wel eens een doordeweekse vesper en daar zie je inderdaad weinig mensen van onder de 30.Erasmiaan schreef:Het activisme is een nieuwe wet geworden. Maar doordeweeks naar de kerk, in de eigen kerk of in een naburige gemeente, helaas, daar zie ik ze zelden. Daar zie ik dan meer de 40 t/m 70 generatie.
Toch maak ik bezwaar tegen het bagatelliseren van gemeentelijke activiteiten. Opkomen voor zaken als milieu, mensenrechten, armoede etc. lijkt nu vooral voorbehouden aan de politiek (met name de 'linkerkant' daarvan), maar m.i. kun je aan de aandacht die een christelijke gemeente c.q. individuele christen heeft voor dergelijke onderwerpen wel degelijk een bepaalde mate van geestelijk leven afleiden. Eigenlijk nog meer dan aan het aantal kerkdiensten dat iemand per week bezoekt.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
]JolandaOudshoorn schreef:Ik denk niet dat goed is, Marnix, want je zou dan wel eens enorme spijt kunnen krijgen.Marnix schreef:Wilhelm, ik zit nu op het werk en ga het beluisteren in mijn vrije tijd. Tot die tijd ga ik dus zonder kennis van het filmpje gewoon op wat reacties van forumleden, niet op het filmpje zelf, in.
Hoi Jolanda, zou je dit kunnen toelichten? Waarom is wat niet goed?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
'k Voel me beslist niet aangesproken. De jeugd is hier niet echt enthousiast, maar dat zal wel van het kerkverband afhangen.Ariene schreef:
Maar juist de groep van 45-70 schitterd overal van afwezigheid.
Ze hebben een keurig leven, komen trouw in de kerk, maar komen niet op andere activiteiten van de kerk.
zijn niet bereid vrijwilligerswerk te doen voor de kerk enz.
Er lijkt bij hen een zekere kilheid te ontstaan.
Er wordt gezegd dat dit gerelateerd is aan hun verleden (predikant, prediking, tradities enz)
maar warme voorbeelden voor de jeugd zijn het niet.
En ik weet niet 'wie wat verkeerd doe'.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- JolandaOudshoorn
@Marnix, ik denk dat het niet juist is, ook voor de helderheid van de discussie, om niet over het onderwerp te gaan praten, als je niet weet waarover het gaat.
Veel dingen die nu (weer) naar voren komen, heeft niets met de lezing te maken. En voordat je denkt dat je het gelijk aan je kant hebt, dat je denkt: nu zegt Paul Washer het ook eens, wat ik al zo lang roep, juist die mensen worden ook in die boodschap "afgeserveerd" en terecht gewezen!
Dus... om de discussie helder te houden, luister eerst (het is maar een half uurtje)
Veel dingen die nu (weer) naar voren komen, heeft niets met de lezing te maken. En voordat je denkt dat je het gelijk aan je kant hebt, dat je denkt: nu zegt Paul Washer het ook eens, wat ik al zo lang roep, juist die mensen worden ook in die boodschap "afgeserveerd" en terecht gewezen!
Dus... om de discussie helder te houden, luister eerst (het is maar een half uurtje)
Oke. Ik ga ook zeker kijken want ik wil niet beweren dat anderen zich kritiek moeten aanrekenen en zeggen: Zie, dat zeg ik ook al tijden en zelf lekker buiten schot blijven. Ik heb ook kritiek nodig en verdien ook kritiek, niet als minste.... en ik hoop er veel van te leren. Ik kan alleen niet zo goed tegen mensen die bij kritiek gelijk in de verdediging gaan en soms wat allergisch reageren, dus daar ging ik even op in.
Bedankt voor je reactie.
Bedankt voor je reactie.
Denk je dat Jezus alleen op de sabbath preekte en dan zoveel toehoorders had? Of volgden zijn toehoorders Hem dagelijks?Marnix schreef:Wilhelm, ik zit nu op het werk en ga het beluisteren in mijn vrije tijd. Tot die tijd ga ik dus zonder kennis van het filmpje gewoon op wat reacties van forumleden, niet op het filmpje zelf, in.
Het is horen én doen. Dagelijks horen. En dagelijks doen. Als het goed is...
Het activisme wordt heel sterk gevoed doordat veelal jongere leden, zeker zij die het 'activisme' aanhangen, de Bijbelkring bezoeken. Dat zijn kweekplaatsen van Avondmaalgangers. In onze Ger.Gem.-gemeente een stuk of 15 in nog geen 3 jaar tijds. De man bekeerd, de vrouw bekeerd. Ds. P. Blok noemt het terecht 'kweekplaatsen van Avondmaalgangers'. Vroeger las men zelf thuis tot voeding van het geestelijke leven oudvaders, nu zijn het vaak 'doe-het-zelvers'. Dat waren ook vaak woorden die je uit de mond van wijlen ds. J. Karens kon beluisteren. De doe-het-zelvers of mannen met een uitgestreken gezicht.
Dat zie je toch verkeerd, dat is het levend christendom Anno 2008claus schreef:Het activisme wordt heel sterk gevoed doordat veelal jongere leden, zeker zij die het 'activisme' aanhangen, de Bijbelkring bezoeken. Dat zijn kweekplaatsen van Avondmaalgangers. In onze Ger.Gem.-gemeente een stuk of 15 in nog geen 3 jaar tijds. De man bekeerd, de vrouw bekeerd. Ds. P. Blok noemt het terecht 'kweekplaatsen van Avondmaalgangers'. Vroeger las men zelf thuis tot voeding van het geestelijke leven oudvaders, nu zijn het vaak 'doe-het-zelvers'. Dat waren ook vaak woorden die je uit de mond van wijlen ds. J. Karens kon beluisteren. De doe-het-zelvers of mannen met een uitgestreken gezicht.