reformatorische visie en pedagogische tik

De Bijbel schrijft voor om kinderen te slaan

nee
17
29%
ja, maar ik doe het niet
7
12%
ja, dat doe ik met de hand
20
34%
ja, dat doe ik met een hulpmiddel (zoals Salomo de roede voorschrijft)
7
12%
andere mening, die schrijf ik hieronder
8
14%

Totaal aantal stemmen: 59

Jo-Ann

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Bericht door Jo-Ann »

hage schreef:Het is echter liefdeloos om je kinderen niet te straffen en daar hoort zonder meer een passende lichamelijke bestraffing bij in voorkomende gevallen.
De woorden die ik cursief gemaakt heb, ben ik het niet mee eens.
Ik zal niet zeggen dat een lichamelijke straf nooit geoorloofd is, maar in veel gevallen is er een beter en passender alternatief. Zoals Zonderling het verwoord heeft, ben ik het er aardig mee eens.
gertje

Bericht door gertje »

Hier worden weinig pedagogische tikken uitgedeeld, en als het wel gebeurd vraag ik me zelf af of dit niet uit onmacht gebeurde.... Hier is de gang een straf als je niet luistert..
en met grote kinderen is het beter om te praten is mijn ervaring..
jvdg

Bericht door jvdg »

gertje schreef:Hier worden weinig pedagogische tikken uitgedeeld, en als het wel gebeurd vraag ik me zelf af of dit niet uit onmacht gebeurde.... Hier is de gang een straf als je niet luistert..
en met grote kinderen is het beter om te praten is mijn ervaring..
De gang kan een zwaardere straf zijn dan een peda-tik.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

jvdg schreef:De gang kan een zwaardere straf zijn dan een peda-tik.
mwah, alles heeft ook te maken met de sfeer in huis. Als er vaak geslagen wordt, is die meestal bedreigend.
hage

Bericht door hage »

gertje schreef:...en met grote kinderen is het beter om te praten is mijn ervaring..
Mee eens. Het is ook beter om een passende straf te bedenken dan omwille van de tuchtiging te slaan. Desondanks is het lichamelijk straffen een gepast middel.

Bij kleine kinderen (1 - 3) is een tik(je) op vingers of billen zeer doelmatig, overigens ;) . Enne, ons zoontje van 2 vindt de gang wel gezellig :oO op een of andere manier, in volgorde:
- we gaan Bijbellezen, je moet [met nadruk] stil zijn (3e keer)
- zoon: "ikke naar gang"
- loopt, zelf, naar de gang
- komt binnen 30 seconden weer vrolijk terug
Tja :love, op zulke momenten ben ik even niet creatief genoeg ...

@Jo-Ann: ik bedoelde niet dat de liefdeloosheid per definitie blijkt uit niet lichamelijk straffen.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

hage schreef:Enne, ons zoontje van 2 vindt de gang wel gezellig :oO op een of andere manier, in volgorde:
Kom maar niet naar de chat hage, want daar lachen ze je uit.
Ik doe niet mee hoor :humhihi
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

hage schreef:
gertje schreef:...en met grote kinderen is het beter om te praten is mijn ervaring..
Mee eens. Het is ook beter om een passende straf te bedenken dan omwille van de tuchtiging te slaan. Desondanks is het lichamelijk straffen een gepast middel.

Bij kleine kinderen (1 - 3) is een tik(je) op vingers of billen zeer doelmatig, overigens ;) . Enne, ons zoontje van 2 vindt de gang wel gezellig :oO op een of andere manier, in volgorde:

@Jo-Ann: ik bedoelde niet dat de liefdeloosheid per definitie blijkt uit niet lichamelijk straffen.
Wij hebben er zo'n eentje (3 jaar), die uit eigen beweging naar zijn slaapkamer gaat als hij stout geweest is...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
hage schreef:

Wij hebben er zo'n eentje (3 jaar), die uit eigen beweging naar zijn slaapkamer gaat als hij stout geweest is...
.
Lijkt dus qua karakter sprekend op jou. :D
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

hage schreef:Enne, ons zoontje van 2 vindt de gang wel gezellig :oO op een of andere manier, in volgorde:
'k zal nog trachten je van een tip te voorzien hage, want eh, je zal maar uitgelachen worden terwijl je met je handen in je haar zit... :bobo
Op het moment dat het gebeurt... hij komt terug: "Hagetje, je gaat nu (nadrukkelijk zeggen) kiezen: òf je gaat stil zitten op je stoel òf je wacht op de gang tot we klaar zijn met Bijbellezen". Dit houd je vol en je zult merken... die gang is helemaal niet zo leuk....
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Jo-Ann schreef:
'k zal nog trachten je van een tip te voorzien hage, want eh, je zal maar uitgelachen worden terwijl je met je handen in je haar zit... :bobo
Op het moment dat het gebeurt... hij komt terug: "Hagetje, je gaat nu (nadrukkelijk zeggen) kiezen: òf je gaat stil zitten op je stoel òf je wacht op de gang tot we klaar zijn met Bijbellezen". Dit houd je vol en je zult merken... die gang is helemaal niet zo leuk....
Maar dan mist hij de godsdienst oefening, die ook hij beslist nodig heeft....

Waarom niet een tikje op het achterste, met een 'stil zijn nu!'?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Bert Mulder schreef:Maar dan mist hij de godsdienst oefening, die ook hij beslist nodig heeft....
Krijg je dat gejank onder het lezen, lekkere godsdienstoefening: het is nog niet stil en je zit je nijdig te maken.
zodra hagetje merkt dat hij niet meer hoeft te spelen met het heen en weer lopen naar de gang, zal hij zijn gedrag bijstellen en gewoon stil zijn onder het lezen.
albion

Bericht door albion »

ik weet van iemand: dochterlief kwam 's nachts om kwart over drie thuis,
ouders vreselijk ongerust, dus ze kwam thuis en kreeg een 'oorvijg'.
Dochter stapt naar de politie en dochter is uit huis gezet. Tot op vandaag
komt ze nog niet thuis.

Wij kregen thuis altijd een stomp van vader (als we naast hem zaten aan tafel) als
we vervelend waren (meestal maakten mijn broer en ik ruzie aan tafel) of mijn moeder
pakte me nogal stevig beet.
Ik weet dat ik 1x een pak slaag van mijn moeder gekregen heb (en waarvoor) dat vergeet
ik m'n leven niet meer. De stompen van vader had geen effect meer op ons. Maar mishandeld
zijn we niet (nog lichamelijk noch geestelijk).

Mishandeling hoeft helemaal niet met een pak slaag te zijn, dat kan ook met de mond gebeuren en dat vind ik, denk ik, kwalijker dan een pak slaag.
Laatst gewijzigd door albion op 24 dec 2008, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
hage

Bericht door hage »

Bert Mulder schreef:
Maar dan mist hij de godsdienst oefening, die ook hij beslist nodig heeft....

De 1ste keer dat het gebeurde was de conclusie 'kom er maar bij', want het bijwonen van de afsluiting is belangrijker dan de straf an sich en hij was immers stil.
Met de strenge instructie overigens naar de anderen aan tafel om vooral gezichten in de plooi te houden. Dat laatste is sowieso een effectbederver; (grote) broer of zus lacht om de situatie en dan wordt het een spelletje.

Anyway: ik zal nog 's wat posten met voorbeelden; tips zijn altijd welkom. :super
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jo-Ann schreef:
Bert Mulder schreef:Maar dan mist hij de godsdienst oefening, die ook hij beslist nodig heeft....
Krijg je dat gejank onder het lezen, lekkere godsdienstoefening: het is nog niet stil en je zit je nijdig te maken.
Op zo'n moment is het dan goed om de godsdienstoefening te schorsen. En met elkaar bedenken: waar zijn we mee bezig??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

albion schreef:
Mishandeling hoeft helemaal niet met een pak slaag te zijn, dat kan ook met de mond gebeuren en dat vind ik, denk ik, kwalijker dan een pak slaag.
de gevolgen zijn, zeker als het járen achtereen dag aan dag gebeurd, oneindig desastreuser dan men dúrft vermoeden......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gesloten