Bijbelse lijn voor ouderlingen en diakenen

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Bijbelse lijn voor ouderlingen en diakenen

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef: Dat ben ik wel met je eens, maar dat kan in dit geval onmogelijk een argument zijn (omdat het al bekend was).
Wat zijn er voor andere wettige bezwaren? Of ben je nog geen andere tegengekomen in je ambtelijke praktijk?
Alleen het feit al, dat het al bekend was dat de kandidaat geen christelijk leven lijdt (Heilig Avondmaal), is grond voor ieder ander lid om de kerkeraad, vooral met Heilig Avondmaal aanstaande, op haar taak te wijzen, en geen ongelovigen kandidaat te stellen voor de raad van Gods kerk.

In mijn ambtelijke praktijk, redenen voor niet kandidaat stellen:

Nieuwelingen
Degenen die in de recente historie zonde problemen gehad hebben
Die hun eigen huis niet goed regeren.
Degenen die problemen met enig aspect van de leer hebben, en dat aan de grote klok hangen.
Degenen die geen leiding geven kunnen
Degenen die geen les kunnen geven
Degenen die zulke lichamelijke (of geestelijke) kwalen hebben, dat het hun ambtswerkzaamheden zou hinderen.
Degenen die, om hun werksituatie, moeite zouden hebben het ambt te vervullen (zoals politieagenten en dergelijken), omdat ze moeite zouden hebben de vergarderingen mee te maken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dan houd je er niet veel over!

Maar goed: dat zijn contraindicaties voor een kerkenraad. Nog steeds geen verdere wettige bezwaren.
Bert Mulder
Contacteer:

Tiberius schreef:Dan houd je er niet veel over!

Maar goed: dat zijn contraindicaties voor een kerkenraad. Nog steeds geen verdere wettige bezwaren.
Bedoel je met wettige bezwaren soms 'openbare' zonden, waarvan de kerkeraad geen weet zou hebben?

Want dat kan gebeuren, hoewel niet in persoonlijke ervaring.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Volgens mij wordt er flink langs elkaar heen gesproken in dit topic...

1. De kandidaatstelling is aan de kerkenraad; bezwaar aantekenen daartegen is niet mogelijk. Bezwaren kunnen alleen ingediend worden tegen kandidaten die gekozen zijn en deze verkiezing hebben aanvaard.
2. Als leden om wat voor redenen pastorale zorg nodig hebben dan moeten ze dat aan de orde kunnen stellen aan de kerkenraad; ook al zijn dat kwesties die het beleid van de kerkenraad raken. (en zo proef ik de kwestie die Arriëne voorgelegd heeft aan de wijkouderling)
3. Een wijkouderling zal nooit inhoudelijk kunnen ingaan op de kandidaatstelling. Officieel heeft de kerkenraad geen voorkeur. En hij zal niet namens zichzelf kunnen spreken; daarmee doorbreekt hij zn ambtsgeheim.
Bert Mulder
Contacteer:

Jean le Fontain schreef:Volgens mij wordt er flink langs elkaar heen gesproken in dit topic...

1. De kandidaatstelling is aan de kerkenraad; bezwaar aantekenen daartegen is niet mogelijk. Bezwaren kunnen alleen ingediend worden tegen kandidaten die gekozen zijn en deze verkiezing hebben aanvaard.
2. Als leden om wat voor redenen pastorale zorg nodig hebben dan moeten ze dat aan de orde kunnen stellen aan de kerkenraad; ook al zijn dat kwesties die het beleid van de kerkenraad raken. (en zo proef ik de kwestie die Arriëne voorgelegd heeft aan de wijkouderling)
3. Een wijkouderling zal nooit inhoudelijk kunnen ingaan op de kandidaatstelling. Officieel heeft de kerkenraad geen voorkeur. En hij zal niet namens zichzelf kunnen spreken; daarmee doorbreekt hij zn ambtsgeheim.
Ben het met je eens op je laatste twee punten. Betreffende het eerste punt, praktijk kan verschillen. Maar onze kerkeraad zou liever met bezwaren handelen voor de verkiezing, dan daarna.
Bert Mulder
Contacteer:

Verder, wettige bezwaren moeten altijd Bijbels gegrond zijn, en mogen nooit roddelpraat zijn. Het moet, altijd en in ieder geval, eerste persoons' ervaringen zijn, en niet, ik heb dit of dat van diegene gehoord....
Jager

Bericht door Jager »

Jean le Fontain schreef:2. Als leden om wat voor redenen pastorale zorg nodig hebben dan moeten ze dat aan de orde kunnen stellen aan de kerkenraad; ook al zijn dat kwesties die het beleid van de kerkenraad raken. (en zo proef ik de kwestie die Arriëne voorgelegd heeft aan de wijkouderling)
Ik ook.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jager schreef:
Jean le Fontain schreef:2. Als leden om wat voor redenen pastorale zorg nodig hebben dan moeten ze dat aan de orde kunnen stellen aan de kerkenraad; ook al zijn dat kwesties die het beleid van de kerkenraad raken. (en zo proef ik de kwestie die Arriëne voorgelegd heeft aan de wijkouderling)
Ik ook.
Ok, dat had ik even gemist.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

En Ariene zit ondertussen met de broeders op de koffie, neem ik aan...
Bert Mulder
Contacteer:

Erasmiaan schreef:En Ariene zit ondertussen met de broeders op de koffie, neem ik aan...
Met de broeder, eenvoud.

En dus slechts ter informatie.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Erasmiaan schreef:En Ariene zit ondertussen met de broeders op de koffie, neem ik aan...
ze is inmiddels online...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ariene

Bericht door Ariene »

Ja, inderdaad..

en zit met verbazing dit hele topic te lezen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Ariene

Bericht door Ariene »

Mijn zorg is nu hoe ik alles duidelik op papier krijg.

Tiberius, ik heb heel veel moeite met jouw houding.

Voor de duidelijkheid:
Ik heb de kerkenraad niet ter verantwoording geroepen.
Ik heb geen wettelijke klacht ingediend.

Wat had ik wel:
Moeite met de omstandigheden van de kandidaten.
-Geen H.A., Gezondheidsproblemen

Ik kan mijn zorgen natuurlijk delen met allerlei gemeenteleden die dezelfde mening hebben als ik, maar dat vind ik niet correct.
Ik heb er voor gekozen mijn zorgen neer te leggen bij mijn wijkouderlingen zodat de last van mijn schouders af zou kunnen.

Mijn wijkouderling waardeerde dat en bood de mogelijkheid om er over te spreken.
Iets wat ik zeer gewaardeerd heb, maar wat niet mijn intentie was.

Maar hoe was het gesprek...

Het was een fijn en eerlijk gesprek.
De procedure is uitgelegd.
er blijkt geen unanieme mening te zijn dat kandidaten ook gebruik horen te maken van het H.A.
Hierdoor komen ook niet Avondmaals gangers op de lijst.
Wel wordt er gezocht naar Levende leden, dit kan bij ons nog losstaan van het H.A.

Wat betrefd de gezondheidsproblemen is er vertrouwen dat de Heere zorgt.

Dit was de globale gedachten achter de verkiezing.
Daarnaast is er gesproken over de spanning die er blijft bestaan tussen Het kooltje op de lippen van Jeremia en onze verantwoordelijkheid.
Het blijft moeilijk, waar kan God zorgen en met welke omstandigheden houdt de kerkenraad rekening.
Er is hier vooral de scheiding aangebracht tussen karakter en omstandigheden.
Ook daar valt over te twisten maar dat was mijn insteek niet.
Ik zocht begrip voor hun keuze en motivatie.
Die is nu duidelijk en dan moet, maar kan ik het ook laten rusten!

Zowel de ouderling als wij hebben een zeer positieve en bindende avond gehad.
17 december is de stemming, ik wil nu niets liever dan vertrouwen op Gods trouwe zorg.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
cosmo

Bericht door cosmo »

Bert Mulder schreef:

Nieuwelingen
Degenen die problemen met enig aspect van de leer hebben, en dat aan de grote klok hangen.
Degenen die zulke lichamelijke (of geestelijke) kwalen hebben, dat het hun ambtswerkzaamheden zou hinderen.
Degenen die, om hun werksituatie, moeite zouden hebben het ambt te vervullen (zoals politieagenten en dergelijken), omdat ze moeite zouden hebben de vergarderingen mee te maken.
Het is goed dat er bepaalde regels worden gehanteerd, maar ik vind ze verre van objectief.

Met name het punt van het oneens zijn van de leer. Zolang men het maar niet openlijk vertelt, dan is alles in orde? Niet de gehele waarheid vertellen is ook liegen.
Bert Mulder
Contacteer:

cosmo schreef:
Bert Mulder schreef:

Nieuwelingen
Dan krijg je de grote zonde van scheurmakerij.

Het is goed dat er bepaalde regels worden gehanteerd, maar ik vind ze verre van objectief.

Met name het punt van het oneens zijn van de leer. Zolang men het maar niet openlijk vertelt, dan is alles in orde? Niet de gehele waarheid vertellen is ook liegen.
Plaats reactie