Luisterenswaardig

Ander

Re: Luisterenswaardig

Bericht door Ander »

caprice schreef:
Ander schreef:ik heb wel eens een bandje van hem gehoord, van zondag 7!
Die zal wel van zijn zoon ds. J.W. Kersten zijn geweest.
nietes :fouet
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:Het gaat om het Woord, niet om de dienaar van het Woord, toch?
Je mag toch wel weten hoe die predikanten preekten? Wat was hun boodschap? Hoe is die boodschap nu? Is er wat veranderd? Dat zijn legitieme vragen, dunkt me.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

http://media.cgkmiddelharnis.nl/

Preek van ds Baars over "de tranen van de Heere Jezus over Jeruzalem".
preek van 22 juli 's morgens ...

Zeer aan te bevelen voor diegenen die zich afvragen of ze welkom zijn bij de Heere Jezus!
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 13 nov 2008, 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hann00

Bericht door Hann00 »

http://www.cip.nl/preken/index.asp?acti ... earchfield

Een mooie lezing van ds. Budding over 'Wie dorst heeft, die kome...'
Leer mij Uw weg, o HEER', leer mij Uw weg...
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Gijs83 schreef:
Je mag toch wel weten hoe die predikanten preekten? Wat was hun boodschap? Hoe is die boodschap nu? Is er wat veranderd? Dat zijn legitieme vragen, dunkt me.
Als ik de preken van wijlen ds. L. Huisman beluister, is er zeker wat veranderd (helaas).
Ander

Bericht door Ander »

Johannes 3:16 schreef:
Gijs83 schreef:
Als ik de preken van wijlen ds. L. Huisman beluister, is er zeker wat veranderd (helaas).
:nonnon :tilt
jvdg

Bericht door jvdg »

Een ieder heeft zo z'n preken waardoor hij/zij bijzonder is "bepaald", vertroost en bemoedigd, en uit gunning worden die preken dan aanbevolen aan vrienden, kennissen, familie en forumleden.

Niks mis mee, maar wat de één treft kan de ander "koud" laten.

Dus wees terughoudend in het aanbevelen van preken of predikers.
Licht op z'n minst toe waarom een bepaalde preek je heeft getroffen of luisterenswaardig maakt.

Het land is vol van preken.......
henriët

Bericht door henriët »

jvdg schreef:Een ieder heeft zo z'n preken waardoor hij/zij bijzonder is "bepaald", vertroost en bemoedigd, en uit gunning worden die preken dan aanbevolen aan vrienden, kennissen, familie en forumleden.

Licht op z'n minst toe waarom een bepaalde preek je heeft getroffen of luisterenswaardig maakt.
ja dat is eigenlijk wel waar ja...
eigenlijk heel bijzonder,
als je zelf wat aan een preek wat mocht hebben en een ander bijv niet..
dat je dan weet dat de H Geest werkzaam was tijdens die preek.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

jvdg schreef:Een ieder heeft zo z'n preken waardoor hij/zij bijzonder is "bepaald", vertroost en bemoedigd, en uit gunning worden die preken dan aanbevolen aan vrienden, kennissen, familie en forumleden.

oké, ik heb een aanvulling gedaan......
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

jvdg schreef:.

Waarom ? Ik begrijp je punt niet.
Als je een preek aanbeveelt, geeft dat toch aan dat je hem zelf ook mooi vindt, en dat hoef je toch niet publiekelijk te beargumenteren ?
BJD

Bericht door BJD »

vreemde redenatie..
Sommige preken kunnen je niet "koud" laten.. goed dat die geplaatst worden toch?

De een heeft meer talenten dan de ander.... Net als met piano spelen. Naar de een luister je liever als naar de ander omdat hij/zij meer talent heeft en beter op een piano kan spelen. Zo ook met het spelen/prediken van het evangelie.

In alles heb je mooie en minder mooie zaken... bv in topic "schitterde foto's"... Je kan dan wel zeggen dat een ieder wat anders mooi vind maar er zijn ook foto's waar gewoon alles in zit.. die iederen mooi vind.. Zo kan het met preken ook zijn... ;)
Mariaa

Bericht door Mariaa »

BJD schreef:

vreemde redenatie..
Sommige preken kunnen je niet "koud" laten.. goed dat die geplaatst worden toch?

De een heeft meer talenten dan de ander.... Net als met piano spelen. Naar de een luister je liever als naar de ander omdat hij/zij meer talent heeft en beter op een piano kan spelen. Zo ook met het spelen/prediken van het evangelie.

In alles heb je mooie en minder mooie zaken... bv in topic "schitterde foto's"... Je kan dan wel zeggen dat een ieder wat anders mooi vind maar er zijn ook foto's waar gewoon alles in zit.. die iederen mooi vind.. Zo kan het met preken ook zijn... ;)
Maar toch ben ik het wel eens met jvdg. Ik kan wel allerlei linken hier neer zetten van preken die ik mooi vond of mij raakte, maar dat heeft weinig zin in zo'n topic. Wat ik op dat moment nodig had is voor iemand anders misschien helemaal niet zo.
Dit topic zou dan binnen de kortste keren gevuld zijn met linken. Dan kan ik net zo goed naar prekenweb gaan en een preek downloaden, want er is allicht iemand geweest die aan die preek veel gehad heeft.
Als iets mooi is, dan kun je toch ook benoemen wát er mooi, indrukwekkend, etc. is?! Dan maak je het de ander makkelijker aan wie je de preek aanbeveelt.
Ander

Bericht door Ander »

't Is wel een punt van jvdg. Inderdaad kan ik heel veel hebben aan een bepaalde preek terwijl anderen dat niet hebben. Pas was er bij ons een ouderling op bezoek die het volgende zei: Wanneer de Heere Zijn knecht zendt om Zijn Woord te prediken zit er een bruid in de kerk. Een preek wordt nooit voor niets gedaan. Dan voor die en dan voor die. Dus is het verheerlijken van bepaalde predikanten of studenten vind ik, met alle respect, niet echt zinvol. Ik zie heel veel links staan maar luister er erg weinig. Ik heb zondags 2x mijn eigen dominee en doordeweeks ook wel eens een dienst, 'k heb er mijn handen vol aan! Maar goed, anderen willen wel graag luisteren, dus wanneer er preken opgezet worden heb ik er ook weer geen bezwaar tegen. Ik weet zeker dat ook predikanten met een minder vlotte babbel en een misschien wat mindere exegese en bevinding toch door God Zelf tot rijke zegen gesteld worden!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef: Pas was er bij ons een ouderling op bezoek die het volgende zei: Wanneer de Heere Zijn knecht zendt om Zijn Woord te prediken zit er een bruid in de kerk. Een preek wordt nooit voor niets gedaan. Dan voor die en dan voor die. !

Ik weet niet of dit een goede uitleg is. De belangrijkste opdracht in de prediking is niet om Gods Kerk te onderwijzen , maar tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Dat moeten we wel laten staan.
Zo kan het dus zijn dat God Zijn knechten zend waar er nog geen bruid is, juist tot volvoering van Zijn raadsplan om ook daar een bruid te vergaderen.

Sorry voor de link ;) maar hier is een heldere lezing van Ds GJ Baan te beluisteren als het gaat over het predikambt. (als het dan gaat om bovenstaande moet je eens luisteren rond de 31e minuut).

En om nog even op de aanbevelingen terug te komen, natuurlijk moeten we oppassen om predikers boven anderen te stellen, en om het te roepen : ik ben van Paulus, Cefas of Apollos.
Maar als je de een aanbeveelt , wil het nog niet zeggen dat je daarmee een ander veroordeeld.
Vaak gaat het om de duidelijkheid en de helderheid, waarmee sommigen dienstknechten , met de door God geschonken gaven, bepaalde zaken kunnen verwoorden.
Ook in veel geschriften , en ook in preken hoor je vaak hele duidelijke aanbevelingen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Preken van ds. C. Vogelaar.
Plaats reactie