helma schreef:Maar ik vind dat de eerste en belangrijkste taak hierin thuis ligt.
Hoe wordt er thuis gesproken over sexualiteit? Hoe wordt er gepraat over vrouwen? Ik accepteer hier niet dat er grapjes gemaakt worden over vrouwen. Vaders moeten hun jongens respect bijbrengen voor vrouwen. Schuine grappen mogen niet getolereerd worden! Maar helaas is er bij de volwassenen in de ger. gezindte veel vuile praat,dubbelzinnige opmerkingen. Door zulke dingen worden vrouwen/meisjes verlaagd als sexobject.En wordt sexualiteit verlaagd tot iets waar je zeker niet met eerbied over praat/laat staan met eerbied mee omgaat.
Accepteer het niet als je je zoons hoort praten over 'lekker ding'. Let op of ze niet geprikkeld worden door beelden van schaars geklede vrouwen in bladen/reclame/plaatjes bij racespellen e.d.
Let op hoe je dochters zich kleden; hou hun houding is t.o. jongens. Praat erover, laat ze zelf conclusies trekken
Gijs83 schreef:Ik vind het jammer dat het nieuws op deze manier naar buiten word gebracht. Mensen denken nu dat het op de Fruytier allemaal 'bar en boos' is. Tenminste zo komt het bij mij over. Het is natuurlijk wel erg, maar het zal op de andere reformatorische scholengemeenschappen waarschijnlijk niet anders wezen. Ik vraag me af had het RD hier beter mee om kunnen springen?
De reformatorische gezindte is zo uitgehold dat je het niet voor mogelijk houdt. Het is juist noodzakelijk dat er de vinger nog bij gelegd mag worden. Dat het dienen mag tot waarschuwing, en het ter harte genomen mag worden. Zoals Helma al schreef, hoe staan de ouders tegenover de jongeren, en hoe worden ze opgevoed? Zijn velen wat Gods Woord betreft niet meer dan een luidende schel en een klinkend metaal? Hoe velen is het daar alleen maar te doen. Om die auto, dat huis, die baan, het MATERIALISME is een oorzaak. De reformatorische gezindte is daar mee geinfecteerd, met daaraan verbonden ook al die werkende moeders waarvoor het financieel helemaal niet nodig is dat ze werken, maar alleen voor zichzelf. Ik weet dat er ook zijn die wel moeten, omdat er anders niet rondgekomen kan worden. De goeden dus niet te na gesproken, maar dat zou nog wel eens uit kunnen drijven naar de genadetroon.
Volle portemonnees hebben we veelal, maar lege harten. Proberen we te vullen met de slavendienst aan het materialisme en wat al niet meer. Is het een wonder dat er als er eenmaal op die weg ingeslagen is er ook voortgeschreden zal worden op dat zondepad, met vaste tred de wereld achterna? Wie is er nog navolger van Christus? Of wie meent het te zijn? De godsdienst van deze dagen is ook zo'n valstrik.
Eenvoudig dat Woord. Dat zuivere Woord der Waarheid. Dat mogen we hebben. Laat ons dat gebruiken. Een eenvoudig leven met de Heere. Wat is er nu begerenswaardiger? We leven als "reformatorische" (
ik krijg een hekel aan die naam omdat de vlag de lading niet dekt) gezindte maar voor het vaderland weg. We gaan nog naar de kerk, maar pakken op zaterdagavond nooit een boek. Altijd weg? Lezen we onze kinderen niet voor van Gods grote daden in de (Bijbelse) geschiedenis? En dat Die God in Wiens drieenige Naam wij gedoopt mogen zijn ook onze God wil zijn voor tijd en eeuwigheid? Hoe vaak krijgen de kinderen nog te horen dat er iets in het leven moet plaatsvinden? Wie leeft ze nog voor?
Ik kan nog wel langer doorgaan hiermee. Maar dat helpt niet. Een ding staat vast. De Heere vergadert Zijn Kerk, op deze aarde, en ook nog in dit land. Juist nog bij de slechtste van de slechten.
GODDELOZEN worden met God verzoend! Daarom mogen we de Heere nog smeken om Zijn genade, opdat we zouden mogen leven tot Zijn eer. Het zaad ZAL Hem dienen! Tot in het laatste nageslacht. Daar heeft Hij Zelf een eed voor gezworen, uit liefde en trouw. Die onder dat zegel der eeuwige verkiezing liggen, zij ZULLEN (een Goddelijk zullen) getrokken worden uit de macht der duisternis tot dat wonderbaar licht.
Laat ons dat bloed niet zo onrein achten en vertreden!
"'k Heb eens gezworen bij Mijn eigen heiligheid;
Zo Ik aan David lieg', zo hem Mijn woord misleid';
Zijn zaad zal eeuwig zijn; zijn troon zal heerlijk pralen,
Zo duurzaam als de zon, zo glansrijk als haar stralen;
Bevestigd als de maan; en aan des hemels bogen,
Staat Mijn getuige trouw te schittren in elks ogen."
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck